Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Teslas värld är upp-och-ner-vända världen. Det säljarna säger och det som står som uppskattad leveransmånad är helt frikopplat från den verklighet vi lever i.
"Så skola de sista bliva de första, och de första bliva de sista" Vit/svart och svart/svart med 20" som skulle komma först kommer komma sist!
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Jag antar att ”Fordonets Chassinummer” på slutfakturan är detsamma som VIN. Jag har dock inte fått något mail ännu så kan vara ett fel.
Men det jag är nyfiken på är om någon vet om det faktiskt kan vara så att det finns ett officiellt grundpris som är under 700 000
Det har varit uppdelat så under lång tid.
När jag beställde min M3P 2021 så stod det också ett mindre pris för själva ”Model 3” plus en avgift för Long Range och en avgift för Performance.
Det du ser på fakturan som kostar mindre är dock inte ens en SR+ version av bilen utan verkligen bara grunden. Typ den som kostade $35.000 på Model 3 och som bara gick o beställa via telefon i USA. Det är alltså inte en version som säljs. Om Tesla skulle släppa en version likt SR+ av Model Y här så skulle den på så vis ändå kosta mer än 517.000 Kr, antagligen över 600k minst.
Tack för info. Nu har det ju inte funnits ett tak för bonusen så detta har ju aldrig prövats. Men kan det vara så att denna grund är vad som Tesla kommer rapportera in till Transportstyrelsen som grundpris? I ett sådant scenario borde ju bonus även i framtiden ges för Model Y om det nu blir ett tak.
Välkommen till Tesla, såhär är det alltid.
Lotteri
Det verkar ju finnas ett samband och inte bara vara ett lotteri.
Inga LR med 20" fälgar, vit eller svart lack och svart inredning verkar vara på väg från Kina för leverans i kvartal 2.
I Tyskland tillverkas endast bilar med vit eller svart lack och svart inredning.
Tycker det mesta tyder på att den ursprungliga planen var att börja tillverka LR med begränsade val i Tyskland efter de kommit igång med Performance, men planerna gick om stöpet.
Senast redigerad av Nikola56, redigerad totalt 1 gånger.
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Jag antar att ”Fordonets Chassinummer” på slutfakturan är detsamma som VIN. Jag har dock inte fått något mail ännu så kan vara ett fel.
Men det jag är nyfiken på är om någon vet om det faktiskt kan vara så att det finns ett officiellt grundpris som är under 700 000
Det har varit uppdelat så under lång tid.
När jag beställde min M3P 2021 så stod det också ett mindre pris för själva ”Model 3” plus en avgift för Long Range och en avgift för Performance.
Det du ser på fakturan som kostar mindre är dock inte ens en SR+ version av bilen utan verkligen bara grunden. Typ den som kostade $35.000 på Model 3 och som bara gick o beställa via telefon i USA. Det är alltså inte en version som säljs. Om Tesla skulle släppa en version likt SR+ av Model Y här så skulle den på så vis ändå kosta mer än 517.000 Kr, antagligen över 600k minst.
Tack för info. Nu har det ju inte funnits ett tak för bonusen så detta har ju aldrig prövats. Men kan det vara så att denna grund är vad som Tesla kommer rapportera in till Transportstyrelsen som grundpris? I ett sådant scenario borde ju bonus även i framtiden ges för Model Y om det nu blir ett tak.
Vet att det är mycket att hoppas på
Tyvärr troligen inte, om man inte kan välja paketen själv. Köpte en ID4 förra våren med Tech-paket som var ett av 6 utrustningsnivåer. Då Tech-paketet var en del av bilen låg priset i Skatteverkets prislistor inkl det paketet. Sen får man väl se om och hur bonustaket utformas till slut.
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Jag antar att ”Fordonets Chassinummer” på slutfakturan är detsamma som VIN. Jag har dock inte fått något mail ännu så kan vara ett fel.
Men det jag är nyfiken på är om någon vet om det faktiskt kan vara så att det finns ett officiellt grundpris som är under 700 000
Det har varit uppdelat så under lång tid.
När jag beställde min M3P 2021 så stod det också ett mindre pris för själva ”Model 3” plus en avgift för Long Range och en avgift för Performance.
Det du ser på fakturan som kostar mindre är dock inte ens en SR+ version av bilen utan verkligen bara grunden. Typ den som kostade $35.000 på Model 3 och som bara gick o beställa via telefon i USA. Det är alltså inte en version som säljs. Om Tesla skulle släppa en version likt SR+ av Model Y här så skulle den på så vis ändå kosta mer än 517.000 Kr, antagligen över 600k minst.
Tack för info. Nu har det ju inte funnits ett tak för bonusen så detta har ju aldrig prövats. Men kan det vara så att denna grund är vad som Tesla kommer rapportera in till Transportstyrelsen som grundpris? I ett sådant scenario borde ju bonus även i framtiden ges för Model Y om det nu blir ett tak.
Vet att det är mycket att hoppas på
Antagligen inte tyvärr. Skatteverkets listor av bilmodeller som används för bland annat förmånsvärde etc är redan gjorda för 2022. I listan hittas de olika Teslorna som olika modeller. Dvs Model 3 SR+, LR och P samt Y LR och P.
Alla har sina olika priser. Om det är skatteverkets listor som Transportstyrelsen kommer utgå efter, kommer alltså inte Model Y att få bonus om förslaget på pristaket går igenom, detta då alla Y ligger på över 700.000.
Listan är dessutom redan gjord för 2022 och kan inte ändras förrän den nya kommer för 2023. Så även om Tesla skulle sänka priset på Model Y till 699.000 i juli, så får den ändå inte bonus. För att enligt Skatteverkets lista så kostar den fortfarande över 700k.
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Priset har gått upp sedan du beställde i februari och Guldsmeden beställde i maj. Tesla tjänar mer på att leverera den med högst pris först, det är inte konstigare än så skulle jag tro.
Skulle du tröttna och hoppa av din så står en annan köpare och väntar och köper din bil till det nuvarande, högre priset. Om Guldsmeden hoppar av så kommer nästa köpare bara betala lika mycket som Guldsmeden.
Men du kommer givetvis att få din bil relativt snart, de kommer inte skjuta upp leveransen hur länge som helst. Troligtvis är exemplaret som Guldsmeden får en bil som någon har hoppat av.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Priset har gått upp sedan du beställde i februari och Guldsmeden beställde i maj. Tesla tjänar mer på att leverera den med högst pris först, det är inte konstigare än så skulle jag tro.
Skulle du tröttna och hoppa av din så står en annan köpare och väntar och köper din bil till det nuvarande, högre priset. Om Guldsmeden hoppar av så kommer nästa köpare bara betala lika mycket som Guldsmeden.
Men du kommer givetvis att få din bil relativt snart, de kommer inte skjuta upp leveransen hur länge som helst. Troligtvis är exemplaret som Guldsmeden får en bil som någon har hoppat av.
Jag gillar din teori men vill påpeka att med nuvarande priset på MYLR och 19” så är den fortfarande billigare än min MYLR 20” (729+24)… vi får väl vänta och se, inget mer man kan göra!
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Priset har gått upp sedan du beställde i februari och Guldsmeden beställde i maj. Tesla tjänar mer på att leverera den med högst pris först, det är inte konstigare än så skulle jag tro.
Skulle du tröttna och hoppa av din så står en annan köpare och väntar och köper din bil till det nuvarande, högre priset. Om Guldsmeden hoppar av så kommer nästa köpare bara betala lika mycket som Guldsmeden.
Men du kommer givetvis att få din bil relativt snart, de kommer inte skjuta upp leveransen hur länge som helst. Troligtvis är exemplaret som Guldsmeden får en bil som någon har hoppat av.
Jag gillar din teori men vill påpeka att med nuvarande priset på MYLR och 19” så är den fortfarande billigare än min MYLR 20” (729+24)… vi får väl vänta och se, inget mer man kan göra!
Ja, det är bara en teori förstås
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hej,
Är ny här på forumet och väntar på min första Tesla. Har varit kul att följa alla spekulationer i denna tråd. Beställde en vit/svart 19 den 5/5 och fick precis min förväntade leveransdag flyttad från september till 2-9 juli. För någon vecka sedan stod det dock 13-30 juni.
Har nu dessutom fått en slutfaktura med VIN och blev förvånad över hur den är uppdelad.
Model Y 517 000kr
Long Range med fyrhjulsdrift 212 890 kr
Har det alltid varit en sådan fördelning? Eller är det möjligtvis Teslas svar på att få till ett grundpris under 700 000kr då det föreslagna taket för klimatbonusen inte inkluderar extrautrustning?
Ursäkta, men hur fan är detta möjligt? Vi som har väntat sen februari och mars och inte fått något och du har knappt väntat 4 veckor och har vin!
Inte för att vara sån men har du bevis på det? Låter helt orimligt.
Priset har gått upp sedan du beställde i februari och Guldsmeden beställde i maj. Tesla tjänar mer på att leverera den med högst pris först, det är inte konstigare än så skulle jag tro.
Skulle du tröttna och hoppa av din så står en annan köpare och väntar och köper din bil till det nuvarande, högre priset. Om Guldsmeden hoppar av så kommer nästa köpare bara betala lika mycket som Guldsmeden.
Men du kommer givetvis att få din bil relativt snart, de kommer inte skjuta upp leveransen hur länge som helst. Troligtvis är exemplaret som Guldsmeden får en bil som någon har hoppat av.
Jag gillar din teori men vill påpeka att med nuvarande priset på MYLR och 19” så är den fortfarande billigare än min MYLR 20” (729+24)… vi får väl vänta och se, inget mer man kan göra!
Ja, det är bara en teori förstås
Hej! En till nykomling här som likt guldsmeden beställde hyfsat nyligen (29/4) Vit/svart LR 19" - gick från sep till 13-30 juni i någon vecka, sedan tillbaka till september i några veckor och nu till 02-09 juli. Känns inte särskilt pålitligt men kan det ha att göra med att det är den vanligaste, mest basic, konfigurationen? När jag beställde var det ju längre leveranstid på just 19" så de kanske fått igång leverans av just hjulen och därmed kan spotta ut standardbilar snabbare?
[/quote]Hej! En till nykomling här som likt guldsmeden beställde hyfsat nyligen (29/4) Vit/svart LR 19" - gick från sep till 13-30 juni i någon vecka, sedan tillbaka till september i några veckor och nu till 02-09 juli. Känns inte särskilt pålitligt men kan det ha att göra med att det är den vanligaste, mest basic, konfigurationen? När jag beställde var det ju längre leveranstid på just 19" så de kanske fått igång leverans av just hjulen och därmed kan spotta ut standardbilar snabbare?[/quote]
Vet inte det ja, när du beställer idag så säger Tesla fortfarande (och har gjort hela tiden) att det går en månad snabbare att få fram 20”. Känns mer och mer som att det bara är ett knep för att få folk att spendera mer pengar. Men låt oss hoppas att nästa vecka har några trevliga överraskningar.
Känns mer och mer som att det bara är ett knep för att få folk att spendera mer pengar.
Jag är helt övertygad om att det enbart beror på det.
De tar i praktiken 54.000:- för Induction-uppgraderingen, eftersom man delbetalar med Gemini-hjulen som kostar 30.000:- om man ska köpa dem.
Så Induction-hjulen är 14.000:- dyrare än 21” Ubertubine-hjulen som ”bara” kostar 40.000:-
Induktion-hjulen måste var den näst minst prisvärda uppgraderingen som Tesla erbjuder över huvud taget.
Så klart de gör allt de kan för att folk ska välja den uppgraderingen.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Har för mig jag läste någon teori här som var nåt i stil med.. Ge dom som senast beställt en bil förtur innan de hinner ändra sig (avbeställa), de som beställt för väldigt länge sedan har ju inte avbeställt ännu, så de hoppar nog inte av om det skulle dröja ytterligare en tid.
Jag tror att estimat innan man får ViN går att bortse helt från, det verkar vara något som sker automatiskt utan hänsyn till verkligheten. Jag hade ju april från början, många har maj vilket båda är en omöjlighet.
Jag tror att estimat innan man får ViN går att bortse helt från, det verkar vara något som sker automatiskt utan hänsyn till verkligheten. Jag hade ju april från början, många har maj vilket båda är en omöjlighet.
Nu är jag matchad mot en bil enligt SMS från Tesla, leveransfönstret ligger nu mellan 2 Juli till 9 Juli.
Inget VIN i koden på websidan än.
Oj, trodde ändå de skulle hinna lite innan Juli, jag kommer få avbeställa om min hamnar efter juni, är bortrest hela Juli. Tänkte bila med Teslan i Europa, men det verkar gå åt helv*te, blir fossilbil.