Fast Ionity bygger med 350 kW effekt dedikerat för varje laddstolpe. Deras stratergi har ju ifrågasats, men så är det ivarjeall just nu.fth skrev:Det är intressant att jämföra kostnaderna för utyggnad mellan SuC och Ionity.Off Grid Byggaren skrev:Upp till 12 laddpunkter är på gång.
The IONITY Strategy 2.0: a bigger network offering much greater convenience
https://www.volkswagenag.com/en/news/20 ... ging-.html
Tesla rapporterar ju inte dessa kostnader separat, men genom att räkna bakvägen från ansökningar om statliga bidrag (från Dieselgate-böter, ironiskt nog) i Texas så har man där kommit fram till en kostnad per stolpe på c:a 43000 USD.
Ionitys Strategy 2.0 enligt din länk indikerar en kostnad per stolpe på c:a 127000 EUR.
Detta skulle betyda att Teslas kostnader för utbyggnad är knappt en tredjedel av Ionitys...![]()
Satsningen låter också ambitiös vid första anblicken, men skulle man lyckas nå målen (vilket man som bekant haft svårt att göra i tidigare satsningar) så skulle Ionity ändå bara år 2025 uppnå c:a 65% av dagens kapacitet i SuC...
/fth
Tesla fördelar ut DC-kraften mycket mer effektivt (för dagens typer av elbilar) och sammanlagrar så det verka bli cirka 80-85 kW effekt per laddstolpe, om alla laddar för fullt samtidigt. (Vilket inte verkar inträffa idagsläget)
Så det är nog en rimlig kostnad per kW laddeffekt trots allt.