ICEd Mall of Scandinavia
Moderator: Redaktion
Re: ICEd Mall of Scandinavia
Ryktet ifrån Teslas butik i MoS att det ska bli feta böter för bilar som inte laddar, upp till 2500kr. Men då vill det till arter är skyltat ordentligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Knappast troligt, man får inte ta högre kontrollavgift än vad kommunen tar för felparkering, och Solna tar 300 kr eller 500 kr beroende på överträdelse (1000 kr vid stoppförbud, men det så är det ju inte skyltat väl?).Pontus skrev:Ryktet ifrån Teslas butik i MoS att det ska bli feta böter för bilar som inte laddar, upp till 2500kr. Men då vill det till arter är skyltat ordentligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Precis som du säger Bylund, så är det en kontrollavgift det handlar om i detta fallet. Och den kan inte vara 2500kr eftersom den ska följa det fastslagna beloppet.bylund skrev:Knappast troligt, man får inte ta högre kontrollavgift än vad kommunen tar för felparkering, och Solna tar 300 kr eller 500 kr beroende på överträdelse (1000 kr vid stoppförbud, men det så är det ju inte skyltat väl?).Pontus skrev:Ryktet ifrån Teslas butik i MoS att det ska bli feta böter för bilar som inte laddar, upp till 2500kr. Men då vill det till arter är skyltat ordentligt.
Anledningen till att det är 1000kr vid stoppförbud, är att det inte är en kontrollavgift, utan böter för en trafikförseelse. Det är två helt olika saker.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej, den felparkeringsavgift på 1000 kr kommunala parkeringsövervakare tar ut om man parkerat vid stoppförbud är inte trafikböter, men jag tror inte att privata parkeringsbolag kan ta ut den kontrollavgiften för felparkering även om man har skyltat stoppförbud på privat område.
Solnas avgifter: https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tr ... parkering/
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.htm
Solnas avgifter: https://www.solna.se/sv/stadsbyggnad-tr ... parkering/
Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.htm
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tänkte nog närmast på en sådan där lapp med tillhörande inbetalningskort som man kan få av farbror blå när man gjort bort sig i trafiken.bylund skrev:Nej, den felparkeringsavgift på 1000 kr kommunala parkeringsövervakare tar ut om man parkerat vid stoppförbud är inte trafikböter, men jag tror inte att privata parkeringsbolag kan ta ut den kontrollavgiften för felparkering även om man har skyltat stoppförbud på privat område.

Jag blandade antagligen ihop det med min senaste extrainbetalning till statskassan. Det var i och för sig inte för att jag parkerat där det var stoppförbud, snarare tvärt om. Och det kostade betydligt mer än 1000kr

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Du menar "hastighetsskatt" som farbror blå kan kräva in med mååånga år emellanåt? Slår man ut det på körda mil genom åren så känns det oftast inte så farligt.. 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- lator
- Teslaägare
"Hastighetsskatten" brukar hamna på ca 10 öre per mil har jag märkt. Inte så farligt även om det känns mera som en punktskatt just när den kommer... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Hade gärna provat men har inte fått något laddkort från vfpoint1 skrev:Någon med dubbelladdare som provat att ladda på MoS? Är det 22kW eller bara 11?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
Var där idag och skulle behövt ladda. Allt var upptaget, och 70% var ice!!! Jävligt irriterad över stilen. Idioter.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

går det inte att parkera bakom de felparkerade bilarna och dra sladden över dem?Tars skrev:Var där idag och skulle behövt ladda. Allt var upptaget, och 70% var ice!!! Jävligt irriterad över stilen. Idioter.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag har dubbelladdare men får bara ut 230V / 16A när jag laddar på MoSpoint1 skrev:Någon med dubbelladdare som provat att ladda på MoS? Är det 22kW eller bara 11?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Installerat 13,2 kWp solceller
Nästan så jag har lust att åka dit och göra samt lämna numret innanför rutan. Då får man ju även en chans att höra hur dom tänkte när dom parkerade där. Hur lång tid tar det att få ett laddkort från vd?Herr X skrev:går det inte att parkera bakom de felparkerade bilarna och dra sladden över dem?Tars skrev:Var där idag och skulle behövt ladda. Allt var upptaget, och 70% var ice!!! Jävligt irriterad över stilen. Idioter.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Tars
- Teslaägare
ICEd Mall of Scandinavia
Fick ringa och kolla vad som hade hänt med mitt kort, men fick det dagen efter att jag varit i kontakt med dem i telefon. Så Mao ska det inte ta mer än 10 arbetsdagar.Pontus skrev:Nästan så jag har lust att åka dit och göra samt lämna numret innanför rutan. Då får man ju även en chans att höra hur dom tänkte när dom parkerade där. Hur lång tid tar det att få ett laddkort från vd?Herr X skrev:går det inte att parkera bakom de felparkerade bilarna och dra sladden över dem?Tars skrev:Var där idag och skulle behövt ladda. Allt var upptaget, och 70% var ice!!! Jävligt irriterad över stilen. Idioter.

Vad såg jag idag
Man trodde att folk som själva skulle ha bättre förståelse. Mådde lite illa när jag såg det.Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag har också sett det vid ett tillfälle. Valde dock att inte hänga ut vederbörande med bildbevis och reg.nr...Pontus skrev:Vad såg jag idagMan trodde att folk som själva skulle ha bättre förståelse. Mådde lite illa när jag såg det.
Installerat 13,2 kWp solceller
- kanylbullen
- Teslaägare
Sådär jag jag gjort själv på MoS, men bara efter att ha cirklat i evigheter utan att hitta plats och med skrikande barn i bilen. En annan legitim anledning kan vara att ägaren har gått för att låna en kabel eftersom de enligt uppgift ska låna ut det om man saknar egen.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Varit där två gånger senaste veckan och det har faktiskt varit fritt på ICE bilar vid laddplatserna. Dom verkar ha gjort något åt problemet eller så har jag bara varit där vid bra tider.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Om ditt obehag är en legitim anledning att parkera fel måste jag fråga om du av samma anledning har parkerat på handikapplatser?kanylbullen skrev:Sådär jag jag gjort själv på MoS, men bara efter att ha cirklat i evigheter utan att hitta plats och med skrikande barn i bilen. En annan legitim anledning kan vara att ägaren har gått för att låna en kabel eftersom de enligt uppgift ska låna ut det om man saknar egen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
+467
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag gjorde faktiskt en sån fuling häromdagen. Jag skulle in på en kiosk och hämta ett paket bara, och hade bägge barnen med mig. Varenda plats i hela området var upptagen, utom en enda där det stod "reserverad elbil", som tillhör ett hotell som ligger precis intill. Till saken hör att jag vet att den platsen bara har ett blått CEE-uttag, vilket innebär att i stort sett ingen i hela världen kan ladda där (för vem sjutton har med sig en sån adapter?), så jag kände mig faktiskt inte särskilt skyldig över att sno den platsen i fem minuter. Tekniskt sett fick jag ju stå där, för det stod ju bara "reserverad elbil" 

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- kanylbullen
- Teslaägare
Normalt sett inte nej, jag skällde faktiskt ut parkeringsvakterna efter noter först. Det var totalt kaos i garaget och ändå vinkade de glatt ner bilar där. Tavlorna som visade hur många lediga platser det var i respektive sektion visade alla felaktigt att det fanns platser även fast garaget var helt fullt.Pontus skrev:Om ditt obehag är en legitim anledning att parkera fel måste jag fråga om du av samma anledning har parkerat på handikapplatser?kanylbullen skrev:Sådär jag jag gjort själv på MoS, men bara efter att ha cirklat i evigheter utan att hitta plats och med skrikande barn i bilen. En annan legitim anledning kan vara att ägaren har gått för att låna en kabel eftersom de enligt uppgift ska låna ut det om man saknar egen.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
MoS garaget är kaos enl mig, dåligt skyltat så man vet knappt vart man ska, man hittar knappt ut, hittar knappt bilen igen när man parkerat för då har man snurrat runt i så många cirklar innan man hittar em plats att man känner igen sig överallt!
Skit centrum.... Nu ska jag åka dit
Skit centrum.... Nu ska jag åka dit

Jag. 16 och 32 Adanni skrev:Till saken hör att jag vet att den platsen bara har ett blått CEE-uttag, vilket innebär att i stort sett ingen i hela världen kan ladda där (för vem sjutton har med sig en sån adapter?), så jag kände mig faktiskt inte särskilt skyldig över att sno den platsen i fem minuter. Tekniskt sett fick jag ju stå där, för det stod ju bara "reserverad elbil"

Aldrig använda.
Jag har bara varit på MoS en gång, och då kom vi fram 10 minuter innan butikerna skulle öppna. Garaget såg redan fullt ut, i alla fall där jag körde. Jag hittade ett gäng guldplatser som låg på en enkelriktad slinga, så jag körde förbi förbudsskyltarna och mot färdriktningen i ca 20 meter. Det tar nog nåt år innan folk vänjer sig vid hur garaget ser ut och sprider ut sig lite bättre från början. Själv tycker jag att nya parkeringsgarage är läskiga, särskilt nu med Model S som är väldigt bred.
Model X, Pearl White