Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Moderator: Redaktion
Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Ni som har full FSD idag. Det som autopilot beta 10.12.xx är kapabel till i USA idag 20220521. Om vi skulle få den lagligt godkänd i Sverige och Europa. Vad tycker du om det?
Se gärna ett klipp från valfri Youtuber med beta 10.12.xx
Se gärna ett klipp från valfri Youtuber med beta 10.12.xx
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1062
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Skulle ju vara helfräckt! Inte för att jag skulle säga att det är direkt användbart på så vis att man kan slappna av och göra något annat, men att få vara med i teknikutvecklingens framkant skulle jag gilla skarpt!
Model S Standard Range Raven
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Autopilot är ju inte FSD så förstår inte frågan från början?!
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Min fråga var om autopilot behöver uppnå FSD för att du som privatperson skulle vara nöjd. Och tycka det var sjukt bekvämt att åka med och bara lägga lite tryck på ratten då och då. Utvecklingen kommer inte att stanna men om den hade gjort det.
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Jag har inte FSD, bara autopilot. Jag saknar funktionen "dum farthållare" som äldre bilar av andra märken haft jättelänge. Jag skulle vilja använda dum farthållare i situationer där jag av erfarenhet vet att min Tesla ibland brukar bli förvirrad, rädd och oväntat bromsar kraftigt utan rimlig anledning. Den vanliga "smarta farthållaren" som ingår i autopilot skulle jag vilja använda i stop-n-go bilköer för där blir bilen praktiskt taget aldrig förvirrad eller rädd.
FSD-licens skulle jag bara köpa ifall jag skulle tillåtas att sälja min licens på t.ex. blocket till valfritt pris utan att Tesla skulle kräva en procent för transaktionen. I ett sådant fall skulle jag kunna tänka mig att köpa en FSD-licens för upp till 10 000 SEK och sen några år senare kanske sälja den på blocket till nån för 9 000 SEK så den personen får rabatt och jag får mycket pengar tillbaka. Mer än 10 000 SEK i det scenariot är inte värt låsningen av pengarna.
Ifall min FSD-licens skulle betraktas som "personlig" på samma sätt som en datorspels-licens på t.ex. Steam, så skulle jag kunna tänka mig att betala max 2 000 SEK (dubbelt så mycket som en Windows-licens) för en personlig, evig FSD-licens som jag tillåts "logga in på" i valfri Tesla-bil jag kör så länge som jag är inloggad i max en bil samtidigt. Jag tycker inte FSD är värt mer än så och speciellt inte till dagens mycket dåliga villkor. Jag och Elon lever i helt skilda fantasivärldar.
FSD-licens skulle jag bara köpa ifall jag skulle tillåtas att sälja min licens på t.ex. blocket till valfritt pris utan att Tesla skulle kräva en procent för transaktionen. I ett sådant fall skulle jag kunna tänka mig att köpa en FSD-licens för upp till 10 000 SEK och sen några år senare kanske sälja den på blocket till nån för 9 000 SEK så den personen får rabatt och jag får mycket pengar tillbaka. Mer än 10 000 SEK i det scenariot är inte värt låsningen av pengarna.
Ifall min FSD-licens skulle betraktas som "personlig" på samma sätt som en datorspels-licens på t.ex. Steam, så skulle jag kunna tänka mig att betala max 2 000 SEK (dubbelt så mycket som en Windows-licens) för en personlig, evig FSD-licens som jag tillåts "logga in på" i valfri Tesla-bil jag kör så länge som jag är inloggad i max en bil samtidigt. Jag tycker inte FSD är värt mer än så och speciellt inte till dagens mycket dåliga villkor. Jag och Elon lever i helt skilda fantasivärldar.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
En "dum farthållare" har jag alltid velat ha som fall-back. Framförallt i Tesla med alla dess spökinbromsningar (när jag körde Tesla fram till 2019 var det hemskt), men även i andra situationer när adaptiva farthållaren inte fungerar så bra.
Konstigt nog har inte personbilar den valmöjligheten. I lastbilar/bussar finns det däremot.
Konstigt nog har inte personbilar den valmöjligheten. I lastbilar/bussar finns det däremot.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
"Dum" farthållare vill jag också ha i min Tesla. Allt mellan detta och verklig självkörningsförmåga är ointressant för mig. Först när jag kan sitta och läsa en bok eller jobba, medan bilen kör utan att jag behäver ha någon uppmärksamhet på vägen, är det intressant med självkörningsförmåga. Nuvarande självkörningsalternativ har jag ingen nytta av.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7451
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Förutom "självkörning" har de amerikanska FSD bilarna även så många andra finesser vi inte får ha:
- automatiska filbyten på motorväg
- bilen kommer till dig på parkeringsplatsen
- autopiloten stängs inte av i tvära kurvor
- automatiska filbyten på motorväg
- bilen kommer till dig på parkeringsplatsen
- autopiloten stängs inte av i tvära kurvor
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Jag är nog inte intresserad av FSD alls. Skulle inte betala många kronor ens för äkta självkörning. Sitta och sova i bilen en hel natt? Nej tack. Litar inte på Tesla tillräckligt mycket för det.
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Om man med dum farthållare menar icke-adaptiv skulle det vara en säkerhetsrisk att ha båda varianterna, min gamla fossilbil har icke-adaptiv farthållare och i den förväntar jag mig aldrig att den ska anpassa farten till framförvarande bil men om jag i teslan är osäker på vilket variant jag kör på blir det snabbt farligt.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Samma på VW, har den adaptiv farthållare finns det ingen vanlig. Det finns däremot en fartbegränsare, sätter man den på 70 km/h och håller gasen i botten blir det som en vanlig dum farthållare
* Detta gällde på den 2017 som vi hade tidigare, kan säkert variera.
* Detta gällde på den 2017 som vi hade tidigare, kan säkert variera.
Model Y LR AWD 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Ja, och för min del är det bättre med icke-adaptiv än den nuvarande Tesla-varianten.holden skrev:Om man med dum farthållare menar icke-adaptiv skulle det vara en säkerhetsrisk att ha båda varianterna, min gamla fossilbil har icke-adaptiv farthållare och i den förväntar jag mig aldrig att den ska anpassa farten till framförvarande bil men om jag i teslan är osäker på vilket variant jag kör på blir det snabbt farligt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Som sagt, det finns ändå. Volvo har den möjligheten i sina lastbilar och bussar. Man kan enkelt byta mellan adaptiv och vanlig farthållare. Jag vet inte om man då gör bedömningen att en yrkeschafför är bättre på att hålla isär dessa två funktioner än vad gemene bilist är.holden skrev:Om man med dum farthållare menar icke-adaptiv skulle det vara en säkerhetsrisk att ha båda varianterna, min gamla fossilbil har icke-adaptiv farthållare och i den förväntar jag mig aldrig att den ska anpassa farten till framförvarande bil men om jag i teslan är osäker på vilket variant jag kör på blir det snabbt farligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Klart nuvarande FSD Beta måste bli bättre.
Men det hindrar mig inte en sekund från att vilja ha nuvarande FSD Beta mjukvara med sina brister. Har FSD idag med sina brister men är ju sjukt skönt ändå. Så skulle gärna ha FSD Beta med mer autonomi på citygator.
Men det hindrar mig inte en sekund från att vilja ha nuvarande FSD Beta mjukvara med sina brister. Har FSD idag med sina brister men är ju sjukt skönt ändå. Så skulle gärna ha FSD Beta med mer autonomi på citygator.
Tesla Model Y
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Intressant att höra vad ni tycker. Jag tycker många trådar är rätt negativa till hur det går med FSD. Det är förståeligt om man köpt den från början (typ 2015) och det egentligen inte har hänt så mycket. Samt om man förväntar sig level 5.
Jag har själv en y med FSD och tycker det fungerar okej om man inte har bråttom. Men den är bra dum jämför med betan som körs i USA.
Jag har själv en y med FSD och tycker det fungerar okej om man inte har bråttom. Men den är bra dum jämför med betan som körs i USA.
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Har enbart standard autopilot i min bil och den tycker jag för det mesta funkar klockrent. Skulle dock också vilja ha dum farthållare ibland när t.ex. främre radarn blir blockerad av is. Angående FSD så är det tveksamt om jag skulle vilja ha det som det ser ut idag. Framförallt eftersom bilen ofta kör ganska bra, men plötsligt så gör den något konstigt. Så man kan inte slappna av alls som förare utan måste sitta med full koncentration. Det tycker jag förtar lite av idén med FSD. När youtuberna i USA börjar surfa på mobilen samtidigt som FSD kör runt dem då har det kommit en bra bit på väg.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Jag blir lite förvirrad över frågorna här...
Fick jag 10.12.1 till min bil skulle jag vara jättenöjd. Fast då nöjd över att jag fick delta i beta-programmet och ta del av ytterligare förbättringar. 10.12.1 verkar ju vara ett lyft över tidigare versioner så det kan man ju vara nöjd över men knappast nöjd i som att det räcker med utveckling där. Man kan så klart ha åsikter i hur mycket som förbättras mellan versionerna och tempot men det är nog få som tror att 10.12.1 skulle vara där det slutade.
Fick jag 10.12.1 till min bil skulle jag vara jättenöjd. Fast då nöjd över att jag fick delta i beta-programmet och ta del av ytterligare förbättringar. 10.12.1 verkar ju vara ett lyft över tidigare versioner så det kan man ju vara nöjd över men knappast nöjd i som att det räcker med utveckling där. Man kan så klart ha åsikter i hur mycket som förbättras mellan versionerna och tempot men det är nog få som tror att 10.12.1 skulle vara där det slutade.
Driver sajten Car.info
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Har bara standard ap. Men det är jäkligt skönt slå på när man ligger på tråkig landsväg.
Däremot är det löjligt kort intervall mellan varningarna att pilla på ratten. Den hade kunnat vara minst 3 ggr längre. Nu blir det irriterande.
Däremot är det löjligt kort intervall mellan varningarna att pilla på ratten. Den hade kunnat vara minst 3 ggr längre. Nu blir det irriterande.
Re: Skulle du vara nöjd med autopilot beta?
Varför skulle man vara nöjd med att få leverans med något sämre än det man har beställt? Det här har jag beställt;
Källa:
https://web.archive.org/web/20170127141 ... elx/design
Källa:
https://web.archive.org/web/20170127141 ... elx/design
Model S P85DL+