Starta förkonditionering inför snabbladdning
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 12 maj 2022 21:52
Starta förkonditionering inför snabbladdning
Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
På min bil så blev batteriet 10 grader innan senaste vinter uppdateringen när man förvärmde.
Nu blir batteriet bara 5 grader.
Så det bästa är att alltid försöka ladda efter körning och inte vänta till dagen efter om det är möjligt.
Nu blir batteriet bara 5 grader.
Så det bästa är att alltid försöka ladda efter körning och inte vänta till dagen efter om det är möjligt.
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
På min bil förvärmer den även om man har ionity inslagen i navigering. Har ej testat med stationer med lägre kw men funkar säkert det med.Henrik_skane skrev:Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3733
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Finns bara laddaren med i navigationen så ska den förvärma när man navigerar mot den.
Model Y LR AWD 2022
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Lura bilen med att ladda på närmsta supercharger, och navigera med annan app.
2023 M3P vit/vit
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Brukar köra SuC som mål men lägger till den egentliga laddaren som ett stopp på vägen, gör inte att det blir perfekt temperatur men nära. Hade såklart helst sett att man kunde få det förvärmt vilken laddare man än skulle till dock, mest irriterande är väl när kartan visar en laddare som ikon men den inte förvärmer inte ändå.steffe68 skrev:Lura bilen med att ladda på närmsta supercharger, och navigera med annan app.
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Det stämmer inte på min 2021 (P).Tellus skrev:Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Är batteriet ordentligt kallt (kallare än cs 6.5grader) värms det till ca 6.5 grader.
Är batteriet varmare än så värms det inte.
Laddar man före avfärd blir batteriet varmare pga det. Med 11 kW brukar det ligga runt 20 grader med 10-15C garagetemperstur.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Kanske behövs lite mer värme i classic performance för hästsparken, som är borttagen i nyare performanceAAKEE skrev:Det stämmer inte på min 2021 (P).Tellus skrev:Nej det finns inget sätt att aktivera den manuellt. 50kW "snabbladare" kräver inte så varmt batteri.
Men om ni innan avresan förvärmer bilen så värms batteriet upp till en "grundtemperatur" ca 15-20 grader.
Är batteriet ordentligt kallt (kallare än cs 6.5grader) värms det till ca 6.5 grader.
Är batteriet varmare än så värms det inte.
Laddar man före avfärd blir batteriet varmare pga det. Med 11 kW brukar det ligga runt 20 grader med 10-15C garagetemperstur.
Har inte kollat på ett tag nu till vilken temp min värmer, lite svårt nu när det är varmare.
Men det jag märkt är att om SOC är högre och jag förvärmer utan att vara inkopplad, så värms batteriet mer. Så det kan vara så att vid 50% SOC så värmer den till 5 grader, men vid 90% SOC 15 grader. Kanske också performancebilar har en annan kurva för värmning för att få högre prestanda.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Generellt behövs högre batteritemp vid lägre SOC om man vill få ut mycket effekt.Tellus skrev:
Kanske behövs lite mer värme i classic performance för hästsparken, som är borttagen i nyare performance
Har inte kollat på ett tag nu till vilken temp min värmer, lite svårt nu när det är varmare.
Men det jag märkt är att om SOC är högre och jag förvärmer utan att vara inkopplad, så värms batteriet mer. Så det kan vara så att vid 50% SOC så värmer den till 5 grader, men vid 90% SOC 15 grader. Kanske också performancebilar har en annan kurva för värmning för att få högre prestanda.
Men jag har inte sett någon skillnad, det verkar landa på 6.25-6.5C batteritemp ändå.
Jag har en del loggat, så det går kolla.
Men jag har en tablett framför ratten med batteritemp som syns hela tiden så det blir aldrig några gissningar.
Tesla har skruvat upp effekten i 2170L(”E3LD”) i några omgångar för lägre SOC så jag tror en gammal sketen gamm-P kommer efter nu
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 12 maj 2022 21:52
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Lophornis, din förvärmer alltså om du navigerar till Ionityladdare? Det måste jag testa direkt imorgon. Fick inte förvärmningen att funka senast jag åkte till Ionity laddare men jag kan ha missat navigera till laddaren och istället slagit in adressen.
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Ja det gjorde den för några månader sedan har ej testat nu efter de senaste uppdateringen men vore konstigt om det är borta.Henrik_skane skrev:Lophornis, din förvärmer alltså om du navigerar till Ionityladdare? Det måste jag testa direkt imorgon. Fick inte förvärmningen att funka senast jag åkte till Ionity laddare men jag kan ha missat navigera till laddaren och istället slagit in adressen.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 12 maj 2022 21:52
Re: Starta förkonditionering inför snabbladdning
Nu har jag varit ute och gjort rätt i navigatorn och javisst förvärmer den även till Ionity laddstationer. Så inget mer strulande med att navigera till SUC och sen köra till närliggande Ionity och ladda. Det jag missat var att endast lägga in navigera till ionity Cirkle K Ort. När jag istället trycker på laddsymbolen och lägger till den för vald Ionity laddare så kickade förvärmningen igång precis på samma sätt som till en SUC. Mitt inlägg har därmed fått ett svar och jag tackar för alla tips.Lophornis skrev:På min bil förvärmer den även om man har ionity inslagen i navigering. Har ej testat med stationer med lägre kw men funkar säkert det med.Henrik_skane skrev:Finns det något sätt att manuellt slå på förkonditionering inför snabbladdning? Där Tesla SUC och tredjepartsladdare är nära varandra är det inga problem men vad gör man om laddning ska ske på en ort utan SUC? Inte kul att koppla på snabbladdare på kallt batteri. Jag laddar många Kwh utanför hemmet och väljer oftast att ladda på tredjepartsladdare och då främst IONITY. Dels pga priset men också då det inte alltid finns en Tesla laddare i närområdet.