Tror ingen behöver känna sig snuvade, pratade med min kontakt på tesla umeå igår han förklarade det som att för de som beställde sent så fanns bara 20" som val för lev i maj då de 19" som var planerade för lev i maj redan var uppbokade, tydligen verkar de estimera ett X antal bilar till varje land av olika modeller och har i princip en bokningslista som fylls upp allt eftersom, mao det kommer både 19" och 20" samt model 3 i olika former och det stämmer ganska bra med om man följer båtar etc, tror vi alla som hade april/maj som beräknat helt enkelt kommer få våra i mitten/slutet av Juni(första månaden av kvartalet har det nästan aldrig lev bilar utan har tidigare iallafall mest hållt sig till månad 2 och 3 och eftersom det var lockdown i april blir alt lite försenat med risk för ketchup effekt sista 2 veckorna i Juni).
Han sade iallafall att bilarna för de som har planerad lev detta kvartal SKALL komma detta kvartal dock lite försenat och att jag inte skulle oroa mig
Jag vet att tesla inte brukar ha koll på lev men det låter ganska logiskt enligt mig, än har hoppet inte övergivit mig
Tror ingen behöver känna sig snuvade, pratade med min kontakt på tesla umeå igår han förklarade det som att för de som beställde sent så fanns bara 20" som val för lev i maj då de 19" som var planerade för lev i maj redan var uppbokade, tydligen verkar de estimera ett X antal bilar till varje land av olika modeller och har i princip en bokningslista som fylls upp allt eftersom, mao det kommer både 19" och 20" samt model 3 i olika former och det stämmer ganska bra med om man följer båtar etc, tror vi alla som hade april/maj som beräknat helt enkelt kommer få våra i mitten/slutet av Juni(första månaden av kvartalet har det nästan aldrig lev bilar utan har tidigare iallafall mest hållt sig till månad 2 och 3 och eftersom det var lockdown i april blir alt lite försenat med risk för ketchup effekt sista 2 veckorna i Juni).
Han sade iallafall att bilarna för de som har planerad lev detta kvartal SKALL komma detta kvartal dock lite försenat och att jag inte skulle oroa mig
Jag vet att tesla inte brukar ha koll på lev men det låter ganska logiskt enligt mig, än har hoppet inte övergivit mig
Trots min pessimism så hoppas jag verkligen att detta är fallet. Jag har svårt att se det i nuläget dock med tanke på försäljningen som varit kontra produktionen pga nedstängning. Vi kanske får 1/3 av de bilarna som skulle kommit är tyvärr min farhåga. Med tanke på att Q1 svalde nästan 36000 bilar så tror jag inte efterfrågan har varit mindre för Q2 leveranser. Jag är rädd för att vi kommer få ett rejält underskott av bilar i Europa för Q2
Jag håller tummarna för att du och din Tesla-kontakt har rätt! Försöker hålla modet uppe.
Jaha, nu är priset höjt men dragkrok ingår så det går nog jämnt ut. Kan inte tro att det är krok på bilarna som är på väg.
Undra då hur det blir för oss som precis beställt. Kan man ha sån tur att man missade prishöjningen med två dagar men ändå får dragkroken?
Prishöjningen motsvarar i mitt fall kostnaden för dragkrok. Min beställning kostade 793” och motsvarande idag kostar 807”.
Dvs 14” dyrare men med dragkrok. De har väl insett att det är effektivare att montera dragen direkt på alla MY…
Förhoppningsvis är folk lite för pessimistiska, engelsmän och Irländare såg att ett fartyg dirigeras om från en hamn i England till Holland/Belgien och var oroliga över att resten av Europa skulle sno deras Tesla bilar.. Så vi får ha koll på att ratten sitter på rätt sida när vi hämtar våra bilar.
Beställde vit/svart/20" första veckan i mars, 5/3, har fortfarande "maj" i appen och på hemsidan.
Ser att många som beställt senare än mig fått leveransfönster nu.
Tesla SA skriver till mig:
"Eftersom att den automatiska matchningsprocessen inte startat än så har vi inte mer information om leverans i dagsläget.
Denna ska starta inom kort. Det vill säga att systemet matchar ordrar till bilar som är på väg".
Om det stämmer kan jag bara tolka det som att de som fått datum har bilar på båtar.
Beställde vit/svart/20" första veckan i mars, 5/3, har fortfarande "maj" i appen och på hemsidan.
Ser att många som beställt senare än mig fått leveransfönster nu.
Tesla SA skriver till mig:
"Eftersom att den automatiska matchningsprocessen inte startat än så har vi inte mer information om leverans i dagsläget.
Denna ska starta inom kort. Det vill säga att systemet matchar ordrar till bilar som är på väg".
Om det stämmer kan jag bara tolka det som att de som fått datum har bilar på båtar.
Kanske är det så att de väntar med matchningar tills alla båtar för kvartalet är på väg, och då börjar VINs dyka upp. Men undrar i så fall varför vissa ordrar får uppdaterade leveransfönster innan dess…
Jag är numera helt inställd på att få min LR 20" v/s i Q3. Finns säkert en liten chans att få bilen en av de sista dagarna i Q2 men det tar för mycket energi att hoppas på något sådant och jag kommer bara bli besviken.
Men jag har som tur är kvar min gamla bil och finansieringen är ju ordnad även fast jag inte får någon bonus. Återstår bara att amortera av de 94 000 kr (bonus + 20") jag har "förlorat"
Grattis till alla er som var så förståndiga och förutseende att ni valde 19" - ni drog vinstlotten!
En bekant avbokade sin beställd för 719.000 så någon glad kommer få tidigare.
Min är ändrad från Estimat Juli till slutet Juni istället men jag kommer eventuellt skjuta på leveransen.
Onödigt att ha dubbla Y alldeles förlänge.
Är det förresten någon som vet om bilen kan ställas av och ändå få bonus efter 6 månader? Om jag nu skulle hämta den redan i Juni...
Den levereras ju i trafik och det är ju 6 månader efter påställning man får bonusen.
Frågan är dock om den kan vara avställd typ 3-4 månader under tiden.....
Min är ändrad från Estimat Juli till slutet Juni istället men jag kommer eventuellt skjuta på leveransen.
Är det förresten någon som vet om bilen kan ställas av och ändå få bonus efter 6 månader? Om jag nu skulle hämta den redan i Juni...
Den levereras ju i trafik och det är ju 6 månader efter påställning man får bonusen.
Varför ställa av? Bonusen bör ej påverkas men ser ingen vinning ib det? Skatten?
Varför ställa av? Bonusen bör ej påverkas men ser ingen vinning ib det? Skatten?