På väg att slå till
Moderator: Redaktion
Re: På väg att slå till
Her mine åsikter ifrån Danmark med et nytt panotakk ifrån okt 15.
Min Model S står under åben himmel och vi hadde mycket regn i november.
Har aldrig set en dråbe vatten i kabinen.
Jeg tycker min Model S er mycket tyst och det siger mange också som prøvkøra bilen.
I januar hadde vi minus 15. Jeg tyckte inte det var kallrass i bilen.
Min son er 180 och han gillar den bættra tackhøjd med pano.
Vi prøvkørde en model S utan pano och det tyckter han inte var bra i backsættet.
Min Model S står under åben himmel och vi hadde mycket regn i november.
Har aldrig set en dråbe vatten i kabinen.
Jeg tycker min Model S er mycket tyst och det siger mange också som prøvkøra bilen.
I januar hadde vi minus 15. Jeg tyckte inte det var kallrass i bilen.
Min son er 180 och han gillar den bættra tackhøjd med pano.
Vi prøvkørde en model S utan pano och det tyckter han inte var bra i backsættet.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Innan jeg fik min Model S skrev jeg et langt indlæg om valg på dansk Teslaforum.
Indsætter det herunder
Under hvert punkt har jeg tilføgaty mine åsikter idag efter et halvt år med Model S.
---------
Jeg har været ude at prøvekøre Tesla flere gange og vil her videregive mine erfaringer med de forskellige tilvalg. Har kun kørt korte prøveture hos Tesla I Aarhus, så mine indtryk er baseret på dette.
Farve og premium interiør
Jeg brugte meget tid på at gå rundt I Aarhus og se mange farvekombinationer. Bilen skal bruges til at køre rundt til kunder og valget stod mellem sort og rød, som jeg begge godt kan lide, dog med rød som favorit. Flere sagde, den sorte ville være mest passende, når man kom ud til kunder, men fuck janteloven. Jeg har købt en drømmebil og så skal janteloven ikke bestemme, hvilken farve den skal være I
. Valgte altså rød med sort himmel og beige sæder. Ja den sorte himmel giver lidt mindre lys i kabinen, men matcher resten af interiøret meget bedre end den lyse, som har en anden farvenuance end læderet og det ser ikke helt godt ud. Den lyse himmel synes jeg giver mere luksuspræg, hvor den sorte gør interiøret mere stramt og sportsagtigt, hvilket jeg synes passer godt til bilens accelerationer
. Den sorte himmel kan kun fås med premium interiørpakken, så den blev valgt til. Så får man også automatisk bagklap. Ekstra lys og ekstra læder I kabinen er jeg ligeglad med.
Tågelys og kurvelys lige så. Det har jeg på min nuværende bil og synes absolut ikke det er pengene værd. Var noget skuffet over, at selv med premiumpakken er der stadig plastik på instrumentbrættet, og det der ekstra læder på dørene føles lidt stift og træls. Ikke blødt og lækkert, som jeg havde forventet.
MIN ÅSIKT NU ETTER ET HALVT ÅR MED MODEL S
Jeg er nøjd .-). Får mange positive kommentare på farven og det lyde læder.
Sæder.
Var aldrig I tvivl om, at det skulle være next generation. Man sidder godt i dem, og de ser godt ud. Bare ærgerligt, man ikke længere kan få NG-sæder bag i. Sad dog i en bil, som havde dette og troede de gav bedre støtte til lårene, end de bagsæder man får på nye biler nu, men det gjorde de ikke. NG-sæderne er dog ikke bedre, end dem jeg har I min Volvo.
Jeg er nøjd .-) NG sætter er bra men sætterne i min V70 ifrån 97 er bættra
.
Panoramatag.
Har både kørt biler med og uden og kunne ikke umiddelbart høre forskel i støj. Mine ene søn er 180 cm, og han kunne ikke rigtigt sidde bag i med almindeligt tag. Med panorama var der ingen problemer. Det giver også et lækkert lysindfald i bilen. Kørte med åbent tag og hullet er virkelig lækkert stort, men larmer for meget, så snart man kører ud af byen. Altså hastigheder over 50-60 km/t. Jeg valgte panorama.
Jeg er jættenøjd .-)
Luftundervogn.
Har kørt en 70D med 19 tommer uden luft og en 85D med luft på 21 tommer. Kunne ikke rigtigt mærke forskel. Jeg bor faktisk på landet for enden af en stejl grusvej og kunne egentlig godt bruge muligheden for at hæve bilen, når der er sne om vinteren, men valgte luft fra, da jeg var bange for serviceomkostninger, når det går til. Der var desværre ikke mulighed for at køre med 19 tommer og luft.
Jeg er nøjd .-). To gange har bilen skrabet mod alfalt. Jeg bor i skogen, men det har gått bra nær det var snø.
Decor.
Her var jeg ret ligeglad og var egentlig stemt for den sorte pga. prisen, men konen fik lov at bestemme blankt træ
. Har også læst flere skrive, at sort giver mange synlige fedtfingre.
Jeg er nøjd .-). Men kunne fint leve med pianoblack
Auto fartpilot. Det var jeg aldrig I tvivl om, at jeg ville have, da jeg har læst mange rose det højt. Og forresten så bor jeg ude på landet med masser af plads omkring mit hus, så muligheden for at se bilen selv kører hen foran døren og gøre sig klar måtte jeg bare have
. Men efter at have set Tesla Bjørns anmeldelse af P85D er jeg kommet i tvivl. Han siger, man ikke kan køre med gammeldags fartpilot. Det lyder lidt træls. Pakken er dog valgt til.
Det er nice men jeg kunne leve utan. Med gammeldags fartpilot bliver din kørsel mere behagelig og glidenden for passagerne, Med autopilot bliver der mange opbremsninger og små ryk.
Lydpakke.
Puha. Det brugte mine to drenge og jeg meget tid på. Begge mine sønner er audiofile. Vi startede med at høre standardpakken. Lyden var udmærket, men en lille smule pap-agtig. Uden justeringer på equalizeren, var der store mangler ved området diskant og bas, hvilket resulterede i en lidt mudret præsentation. Efter justeringer kunne man gøre lidt op for de manglende områder. Diskanten kunne forbedres meget og flere detaljer trådte frem. Bassen derimod havde ikke samme forvandling. Ved justeringer kom der en smule mere bas, men højtalerne kunne ikke tåle meget boost før de begyndte at forvrænge og skratte. Bassen kunne desværre ikke gå så dybt, hvilket betød, at mange toner i flere sange gik tabt. Alt i alt omkring standard lydpakken vil jeg konkludere, at den præsterer fint til normale folk uden særlige lydbehov, og ved hjælp af justeringer på equalizeren vil de kunne spille godt til ikke alt for bas-tung musik. Jeg har en Volvo XC70 fra 2008 med standardlydpakke og her er Teslaens klart bedre. Omkring den opgraderede lydpakke ”Ultra High Fidelity Sound” kunne der straks høres forbedringer i lyden. Alt blev en del strammere og præsentationen var mere bred i lyden. Den første forbedring, der tydeligt trådte frem var bassen. Den var både dybere og meget højere. Herefter kunne man høre, at diskanten og mellemtonen var forbedret. Stemmer lød mere skarpe og fyldige, og generelt fornemmede jeg en bedre fordeling af lyden mellem de forskellige højtalere. I standardlydpakken stod mellemtoneenhederne både for at spille mellemtonen og bassen samtidigt, hvilket endte i en forvrængende og mudret præsentation. Med subwooferen installeret fra ultrapakken har mellemtoneenhederne mere plads til at spille de frekvenser de er lavet til. Herudover var det også tydeligt, at det opgraderede lydanlæg kunne spille højere før forvrængninger. Ved standardlydpakken skulle man ikke skrue ret højt op før bassen begyndt at resonere og forvrænge, hvor man med den opgraderede lyd kunne skrue meget højere op. Dette betyder dog ikke, at den opgraderede lydpakke er perfekt. Hvis man skruer bassen op på maks og hugger lyden godt op kommer der tydelige forvrængninger i basområdet. Dog ikke på samme måde som ved standardlydpakken, hvor det mere er dørene, der rasler på grund af resonans (mellemtoneenhederne sidder i dørene). Dette er ikke et stort problem, da man typisk ikke vil høre musik på dette høje lydniveau, med mindre man ønsker at udsende ”ungkarl i tunet golf signaler” til resten af byen
Herudover syntes jeg også, at bassen kunne gå en lille smule dybere i ultrapakken. Den er dejlig dyb til 98% af alle sange, men jeg oplevede ved meget få tilfælde med ultra dybe bassange, at nogle toner ikke kom med. Taget i betragtning, at det er bilhøjtalere vi har med at gøre, og at man ikke ville kunne placere et kæmpe lydanlæg og 2x2 meter stor subwoofer i bilen er jeg temmelig positivt overrasket over, hvad de har præsteret med lyden i Tesla’en. Jeg har ikke selv hørt et bedre bilanlæg før
. Det endte med vi valgte Ultrahifi.
Jeg er jættenøjd .-) Mine pøjker åker och sittar i bilen bare før at høre musik via Teslaens Ultra Hifi.
Vinterpakke
Har nogle gange været lidt træt af, der ikke er varme i bagsæderne i min nuværende bil og har læst på svensk og norsk Tesla-forum, at de oppe i nord er meget glade for varme i rattet. På den anden side har Tesla Bjørn sagt, det ikke giver så meget mening, for han varmer altid bilen op med sin mobil, inden han kører. Pakken er valgt til.
Jeg er jættenøjd .-) Ratvarme er fantastik. Selv i Danmark.
Børnesæder
Jeg har ingen små børn selv og min omgangskreds har heller ingen, så det blev valgt fra.
Jeg er nøjd .-) Har inte haft brug for dem.
Fælge.
Har aldrig på noget tidspunkt været i tvivl, om at det skulle være 19 tommer. Bilen skal bruges til at kører langt hver dag.
19 tommer har længere rækkevidde, koster mindre, kører længere pr opladning og kører længere I hele deres livstid og er mere komfortable end 21 tommer. Men ja 21 tommer grå turbine ser rasende godt ud til en rød Tesla. Mine tanker går på, at købe de uoriginale grå turbinefælge i 19 tommer, som vist skulle være lavet på samme fabrik som de originale 21 tommer turbine. Correct me if I am wrong
.
Jeg er nøjd .-). Gillar tysnat, mere komfort och længra rækviid.
P85D / 85D / S85 / 70D
Jeg er så heldig at være en af de få danskere, som ikke behøver forsvare over for økohippierne, at jeg kører med firehjulstræk. Jeg kan ikke komme væk fra mit hus om vinteren uden
. Så en D-model skulle det være. Valget var dog let, da vi har brug for så lang rækkevidde som muligt, hvorfor valget faldt på 85D. Flere Tesla-sælgere sagde, at de i virkelighedens verden oplevede, at P85D kørte 60-80 km kortere på en opladning. Jeg har ikke prøvekørt en P85D endnu, så jeg fortryder sikkert mit valg af 85D så snart jeg har prøvet P85D
. Jeg prøvekørte både 70D og 85D og på de korte ture kunne jeg faktisk ikke mærke forskel i accelerationer. Hverken fra 0, 60 eller 100 km/t og op. Ja ja. Jeg ved godt man sikkert kan mærke det, når man har kørt meget i bilerne, men når man kommer fra biler med omkring 200 heste er det for vanvittigt, så hurtige Teslabilerne er. Med andre ord. Har du ikke brug for rækkevidden, kan du fint nøjes med 70D. Den er alligevel hurtigere, end noget andet du nogensinde har kørt
.
Jeg er jættenøjd .-). Ved motorvejsafkørsler har jeg klokket min 85D til 3,8 sek fra 0.100 uden rollout
.
Nu har jeg prøvat en P85D och jeg mådde illa i efter hand. (5Ds accelrationer tycker jeg er roliga
.
Alle som får prøvetur tycker accelerationen er fantastisk selv om det inte ær en P85D.
Tesla Bjørn har testat 70D och du får næra 70 kwh ut av batteriet. I 85D får du vsit nære 75 kw.
Indsætter det herunder

Under hvert punkt har jeg tilføgaty mine åsikter idag efter et halvt år med Model S.
---------
Jeg har været ude at prøvekøre Tesla flere gange og vil her videregive mine erfaringer med de forskellige tilvalg. Har kun kørt korte prøveture hos Tesla I Aarhus, så mine indtryk er baseret på dette.
Farve og premium interiør
Jeg brugte meget tid på at gå rundt I Aarhus og se mange farvekombinationer. Bilen skal bruges til at køre rundt til kunder og valget stod mellem sort og rød, som jeg begge godt kan lide, dog med rød som favorit. Flere sagde, den sorte ville være mest passende, når man kom ud til kunder, men fuck janteloven. Jeg har købt en drømmebil og så skal janteloven ikke bestemme, hvilken farve den skal være I

Tågelys og kurvelys lige så. Det har jeg på min nuværende bil og synes absolut ikke det er pengene værd. Var noget skuffet over, at selv med premiumpakken er der stadig plastik på instrumentbrættet, og det der ekstra læder på dørene føles lidt stift og træls. Ikke blødt og lækkert, som jeg havde forventet.
Jeg er nøjd .-). Får mange positive kommentare på farven og det lyde læder.
Sæder.
Var aldrig I tvivl om, at det skulle være next generation. Man sidder godt i dem, og de ser godt ud. Bare ærgerligt, man ikke længere kan få NG-sæder bag i. Sad dog i en bil, som havde dette og troede de gav bedre støtte til lårene, end de bagsæder man får på nye biler nu, men det gjorde de ikke. NG-sæderne er dog ikke bedre, end dem jeg har I min Volvo.
Jeg er nøjd .-) NG sætter er bra men sætterne i min V70 ifrån 97 er bættra

Panoramatag.
Har både kørt biler med og uden og kunne ikke umiddelbart høre forskel i støj. Mine ene søn er 180 cm, og han kunne ikke rigtigt sidde bag i med almindeligt tag. Med panorama var der ingen problemer. Det giver også et lækkert lysindfald i bilen. Kørte med åbent tag og hullet er virkelig lækkert stort, men larmer for meget, så snart man kører ud af byen. Altså hastigheder over 50-60 km/t. Jeg valgte panorama.
Jeg er jættenøjd .-)
Luftundervogn.
Har kørt en 70D med 19 tommer uden luft og en 85D med luft på 21 tommer. Kunne ikke rigtigt mærke forskel. Jeg bor faktisk på landet for enden af en stejl grusvej og kunne egentlig godt bruge muligheden for at hæve bilen, når der er sne om vinteren, men valgte luft fra, da jeg var bange for serviceomkostninger, når det går til. Der var desværre ikke mulighed for at køre med 19 tommer og luft.
Jeg er nøjd .-). To gange har bilen skrabet mod alfalt. Jeg bor i skogen, men det har gått bra nær det var snø.
Decor.
Her var jeg ret ligeglad og var egentlig stemt for den sorte pga. prisen, men konen fik lov at bestemme blankt træ

Jeg er nøjd .-). Men kunne fint leve med pianoblack
Auto fartpilot. Det var jeg aldrig I tvivl om, at jeg ville have, da jeg har læst mange rose det højt. Og forresten så bor jeg ude på landet med masser af plads omkring mit hus, så muligheden for at se bilen selv kører hen foran døren og gøre sig klar måtte jeg bare have

Det er nice men jeg kunne leve utan. Med gammeldags fartpilot bliver din kørsel mere behagelig og glidenden for passagerne, Med autopilot bliver der mange opbremsninger og små ryk.
Lydpakke.
Puha. Det brugte mine to drenge og jeg meget tid på. Begge mine sønner er audiofile. Vi startede med at høre standardpakken. Lyden var udmærket, men en lille smule pap-agtig. Uden justeringer på equalizeren, var der store mangler ved området diskant og bas, hvilket resulterede i en lidt mudret præsentation. Efter justeringer kunne man gøre lidt op for de manglende områder. Diskanten kunne forbedres meget og flere detaljer trådte frem. Bassen derimod havde ikke samme forvandling. Ved justeringer kom der en smule mere bas, men højtalerne kunne ikke tåle meget boost før de begyndte at forvrænge og skratte. Bassen kunne desværre ikke gå så dybt, hvilket betød, at mange toner i flere sange gik tabt. Alt i alt omkring standard lydpakken vil jeg konkludere, at den præsterer fint til normale folk uden særlige lydbehov, og ved hjælp af justeringer på equalizeren vil de kunne spille godt til ikke alt for bas-tung musik. Jeg har en Volvo XC70 fra 2008 med standardlydpakke og her er Teslaens klart bedre. Omkring den opgraderede lydpakke ”Ultra High Fidelity Sound” kunne der straks høres forbedringer i lyden. Alt blev en del strammere og præsentationen var mere bred i lyden. Den første forbedring, der tydeligt trådte frem var bassen. Den var både dybere og meget højere. Herefter kunne man høre, at diskanten og mellemtonen var forbedret. Stemmer lød mere skarpe og fyldige, og generelt fornemmede jeg en bedre fordeling af lyden mellem de forskellige højtalere. I standardlydpakken stod mellemtoneenhederne både for at spille mellemtonen og bassen samtidigt, hvilket endte i en forvrængende og mudret præsentation. Med subwooferen installeret fra ultrapakken har mellemtoneenhederne mere plads til at spille de frekvenser de er lavet til. Herudover var det også tydeligt, at det opgraderede lydanlæg kunne spille højere før forvrængninger. Ved standardlydpakken skulle man ikke skrue ret højt op før bassen begyndt at resonere og forvrænge, hvor man med den opgraderede lyd kunne skrue meget højere op. Dette betyder dog ikke, at den opgraderede lydpakke er perfekt. Hvis man skruer bassen op på maks og hugger lyden godt op kommer der tydelige forvrængninger i basområdet. Dog ikke på samme måde som ved standardlydpakken, hvor det mere er dørene, der rasler på grund af resonans (mellemtoneenhederne sidder i dørene). Dette er ikke et stort problem, da man typisk ikke vil høre musik på dette høje lydniveau, med mindre man ønsker at udsende ”ungkarl i tunet golf signaler” til resten af byen

Jeg er jættenøjd .-) Mine pøjker åker och sittar i bilen bare før at høre musik via Teslaens Ultra Hifi.
Vinterpakke
Har nogle gange været lidt træt af, der ikke er varme i bagsæderne i min nuværende bil og har læst på svensk og norsk Tesla-forum, at de oppe i nord er meget glade for varme i rattet. På den anden side har Tesla Bjørn sagt, det ikke giver så meget mening, for han varmer altid bilen op med sin mobil, inden han kører. Pakken er valgt til.
Jeg er jættenøjd .-) Ratvarme er fantastik. Selv i Danmark.
Børnesæder
Jeg har ingen små børn selv og min omgangskreds har heller ingen, så det blev valgt fra.
Jeg er nøjd .-) Har inte haft brug for dem.
Fælge.
Har aldrig på noget tidspunkt været i tvivl, om at det skulle være 19 tommer. Bilen skal bruges til at kører langt hver dag.
19 tommer har længere rækkevidde, koster mindre, kører længere pr opladning og kører længere I hele deres livstid og er mere komfortable end 21 tommer. Men ja 21 tommer grå turbine ser rasende godt ud til en rød Tesla. Mine tanker går på, at købe de uoriginale grå turbinefælge i 19 tommer, som vist skulle være lavet på samme fabrik som de originale 21 tommer turbine. Correct me if I am wrong

Jeg er nøjd .-). Gillar tysnat, mere komfort och længra rækviid.
P85D / 85D / S85 / 70D
Jeg er så heldig at være en af de få danskere, som ikke behøver forsvare over for økohippierne, at jeg kører med firehjulstræk. Jeg kan ikke komme væk fra mit hus om vinteren uden

Jeg er jættenøjd .-). Ved motorvejsafkørsler har jeg klokket min 85D til 3,8 sek fra 0.100 uden rollout

Nu har jeg prøvat en P85D och jeg mådde illa i efter hand. (5Ds accelrationer tycker jeg er roliga

Alle som får prøvetur tycker accelerationen er fantastisk selv om det inte ær en P85D.
Tesla Bjørn har testat 70D och du får næra 70 kwh ut av batteriet. I 85D får du vsit nære 75 kw.
Senast redigerad av fmm1000, redigerad totalt 1 gånger.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
Har följt Björn från början och var lite tveksam till att beställa pano tak. Kom fram till att fördelarna övervägde. Bilen blir mycket snyggare! Möjlighet till takräcke/takbox. Jag som är 190 kan sitta i baksätet hyfsat bekvämt men inte i en bil utan pano. Har nya taket och inte upplevt läckage eller några problem med taket. Angående kallras så tycker inte jag det märks förrän det blir riktigt kallt, under minus 10.apkungen skrev:Jag vet bara att jag sitter bra i baksätet i en model s utan panoramautsikt också. Vad gäller de mer långsiktiga jämförelserna som kall stråling m.m. Lyssnar jag mest på Björn nyland. Han har klätt in sitt pano med isolering på insidan...
Björn gillar ju att sitta i t-shirt o köra bil. Är det riktigt kallt ute så har jag jacka på mig och då känns inte kylan från taket heller. Kanske om jag kört i Norge att jag behövt isolera taket som Björn men i Halland har det inte behövts denna vintern...
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
That's the spirit!fmm1000 skrev:fuck janteloven. Jeg har købt en drømmebil og så skal janteloven ikke bestemme, hvilken farve den skal være I

Tack för dina synpunkter! Kul att höra att tankegångarna är ungefär de samma även i Danmark!
Model S 85D
Jag tillhör båtfolket. Allt som inte håller tätt är ständigt ett orosmoment. Oavsett om det läcker in från ovan eller från skrovet...
Att vissa tycker att panoramataket är snyggare är en smaksak. Själv tycker jag att ett panoramatak är utseendemässigt helt ok på en mörkt lackad Model S. Men på en Pearl White eller en MC Red påminner den mest om en billig fransk bilmodell..
Men det som är allvarligt är att Teslas köpsida inte kommunicerar/informerar om varför man ska välja ett panoramatak förutom att det är snyggt (enligt vissa) och härligt med att kunna öppna en taklucka en solig sommardag (enligt andra). Eller att det förbättrar takhöjden där bak.
Det jag tänker på är att vi som valt ett heltäckande tak inte kan montera takbox eller skidställ. Vi kan heller inte eftermontera en krok för att hänga kläder på...
Att ett glastak däremot ger mer kallras jämfört med ett heltäckande tak är ingen rocket science och torde vara känt för alla.
Att vissa tycker att panoramataket är snyggare är en smaksak. Själv tycker jag att ett panoramatak är utseendemässigt helt ok på en mörkt lackad Model S. Men på en Pearl White eller en MC Red påminner den mest om en billig fransk bilmodell..
Men det som är allvarligt är att Teslas köpsida inte kommunicerar/informerar om varför man ska välja ett panoramatak förutom att det är snyggt (enligt vissa) och härligt med att kunna öppna en taklucka en solig sommardag (enligt andra). Eller att det förbättrar takhöjden där bak.
Det jag tänker på är att vi som valt ett heltäckande tak inte kan montera takbox eller skidställ. Vi kan heller inte eftermontera en krok för att hänga kläder på...
Att ett glastak däremot ger mer kallras jämfört med ett heltäckande tak är ingen rocket science och torde vara känt för alla.
Installerat 13,2 kWp solceller
Jag valde 85d för räckvidden. 70 var inte ute på riktigt så det var svårt att veta om den skulle räcka för mig, dessutom antyddes det att tvåmotors skulle kunna köras sparsammare.
Valde bort pano -- fler saker som kan gå sönder, +25k ... Mina långa släktingar får väl kura ihop sig om det blir lågt i tak, eller ta bussen.
Tog AP och vinterpaket för framtidssäkring.
Valde bort dimljus -- kan säkert läggas till efter vid behov.
Valde bort interiörpack -- väl dyrt, det enda intressanta var elbakluckan. Inte värt 25k. Lyse i trunken från sigurdi på norska forumet, enkelt att montera och inte alls dyrt.
Tog textilsäten -- tycker det blir kallt/hett med läder, och släktingar är vegetarianer. 25k till!
Titanium metallic håller nog bäst med vintersmutsen. Träimitationen visar inte kladd lika tydligt som pianosvart. Inte så dyrt.
Standardhjul, 19" och dito Nokia R2 när miljöpremien kom.
Jag hade lite hets att beställa innan prishöjningen i våras. Det vart visst ett par till efter den ... Kom ändå under 1Mkr. Då. Privat köp så förmånsvärden saknar betydelse för mig. Milersättningen däremot
Valde bort pano -- fler saker som kan gå sönder, +25k ... Mina långa släktingar får väl kura ihop sig om det blir lågt i tak, eller ta bussen.

Tog AP och vinterpaket för framtidssäkring.
Valde bort dimljus -- kan säkert läggas till efter vid behov.
Valde bort interiörpack -- väl dyrt, det enda intressanta var elbakluckan. Inte värt 25k. Lyse i trunken från sigurdi på norska forumet, enkelt att montera och inte alls dyrt.
Tog textilsäten -- tycker det blir kallt/hett med läder, och släktingar är vegetarianer. 25k till!
Titanium metallic håller nog bäst med vintersmutsen. Träimitationen visar inte kladd lika tydligt som pianosvart. Inte så dyrt.
Standardhjul, 19" och dito Nokia R2 när miljöpremien kom.
Jag hade lite hets att beställa innan prishöjningen i våras. Det vart visst ett par till efter den ... Kom ändå under 1Mkr. Då. Privat köp så förmånsvärden saknar betydelse för mig. Milersättningen däremot

Så sant. I vårt fall tog det några veckor, men gjort blev det. Tilläggas kanske bör att fartguppen var precis nylagda och det är inte omöjligt att de fått fler klagomål då de verkligen var kantiga, höga och otympliga (cementklossar). Betvivlar att stadsbussarna tog sig över dem utan problem.HelectriC skrev:Någon i Stavanger som köper en bil för 4 miljoner är nog inte vem som helst heller. Han känner nog folk lite här och där kan jag tänka mig. Hur ofta kommer ansvarig myndighet ut dagen efter man ringer in en sån sak?Haglund skrev:Det där är inte så far off som man skulle kunna tro. Borås kommun gjorde så när min far påpekade att det inte gick att köra med standardbil över fartguppen år 2000. Att standardbilen var en lånad Ferrari 328 GTS spelade ingen roll.HelectriC skrev:provoman skrev:Undrar om man kan få ersättning för skada när man kör över denna cementblocks-fartdämpare i upplands väsby. Här får man ligga till höger och köra över klumpen med vänsterhjulen om man inte vill skrapa sönder underedet. Risken finns också att man håller lite väl långt till höger och då skrapar i stålräcket.
Tycker inte man ska behöva ha luftfjädring med höj funktion för att komma förbi dessa skadefri.
https://www.google.se/maps/@59.5122478, ... 312!8i6656
eller gör som Rune:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10116969/
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Nu ser jag att de t o m ändrat texten till "Mars Leverans" (sic), sannolikt för att förtydliga. Men är det verkligen realistiskt med leverans redan i mars om man beställer nu, med tanke på att Model X tar upp en del av produktionskapaciteten och att intresset för bilarna verkar fortsätta öka?MartinE skrev:Tack för alla svar!
En viktig sak till: Är det någon som har koll på leveranstiden just nu? På beställningssidan vid prisuppgiften står det "mars" för tillfället. Är det uppskattad leveransmånad just nu?
Ni som nyligen har fått era bilar levererade, hur många veckor tog det totalt från det att ni beställde?
Model S 85D
Model X har sin egna produktionslina. Visserligen verkar en del resurser gå att flytta så att fokus hamnar på antingen S eller X men jag tror de vet ganska exakt hur många Model X som de kommer att producera kommande månader och därmed hur många Model S som de kan producera. Det kommer ju inte in några direkta nya Model X-orders för tillfället förrän de öppnar upp en ny marknad vilket inte verkar bli förrän i mars för Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det kan gå. Det bygger antagligen för Europa nu för att hinna får bilarna levererade första kvartalet. Men det skulle innebära att den går i produktion väldigt snart i så fall.MartinE skrev:Nu ser jag att de t o m ändrat texten till "Mars Leverans" (sic), sannolikt för att förtydliga. Men är det verkligen realistiskt med leverans redan i mars om man beställer nu, med tanke på att Model X tar upp en del av produktionskapaciteten och att intresset för bilarna verkar fortsätta öka?MartinE skrev:Tack för alla svar!
En viktig sak till: Är det någon som har koll på leveranstiden just nu? På beställningssidan vid prisuppgiften står det "mars" för tillfället. Är det uppskattad leveransmånad just nu?
Ni som nyligen har fått era bilar levererade, hur många veckor tog det totalt från det att ni beställde?
De tillverkar inte strikt i beställningsordning, utan snarare vad som logistikmässigt och kassaflödesmässigt är bäst för tillfället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag beställde min i december, den blev klar på fabrik igår, och beräknas levereras mars / början av april.MartinE skrev:Nu ser jag att de t o m ändrat texten till "Mars Leverans" (sic), sannolikt för att förtydliga. Men är det verkligen realistiskt med leverans redan i mars om man beställer nu, med tanke på att Model X tar upp en del av produktionskapaciteten och att intresset för bilarna verkar fortsätta öka?MartinE skrev:Tack för alla svar!
/martin
Intressant! Då gick ju igångsättandet och själva produktionen snabbt. Men hur kan det ta så lång tid (det är tio veckor till första veckan i april) att leverera bilen om den blev klar igår???mbj skrev:
Jag beställde min i december, den blev klar på fabrik igår, och beräknas levereras mars / början av april.
/martin
I vilket fall som helt låter det ju utifrån ovanstående osannolikt att en bil beställd idag kommer att levereras i mars.
Model S 85D
- kanylbullen
- Teslaägare
I comfort-läge upplever jag sett man kan köra i 130 utan problem.jonas skrev:Att ha den öppen fungerar bara i väldigt låga hastigheter pga ljud och det flaxar så man tror något skall gå sönder vid högre hastigheter.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Ja, jag bekräftade 12/12, så produktionen i USA gick rätt snabbt. Men sedan transport tvärs över USA, sedan med båt till Europa, slutmontering, och transport till Sverige - det tar tydligen så lång tid. Finns flera trådar som handlar om den frusterande väntanMartinE skrev:Intressant! Då gick ju igångsättandet och själva produktionen snabbt. Men hur kan det ta så lång tid (det är tio veckor till första veckan i april) att leverera bilen om den blev klar igår???mbj skrev:
Jag beställde min i december, den blev klar på fabrik igår, och beräknas levereras mars / början av april.
/martin
I vilket fall som helt låter det ju utifrån ovanstående osannolikt att en bil beställd idag kommer att levereras i mars.

/martin
Senast redigerad av mbj, redigerad totalt 1 gånger.
90D
- kanylbullen
- Teslaägare
Inget kallras från mitt pano i -21 grader heller, men det beror ju på hur mycket värme man krämar på kanske.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Läsvärd tråd!
Jag valde i princip allt som fanns för att inte ångra mig efter leverans. Vill inte ha extrasäten, spoiler eller 21". Jag satte mig inte så noga in i alternativen men jag är mycket nöjd med valen. Jag tänker behålla bilen.
Jag valde i princip allt som fanns för att inte ångra mig efter leverans. Vill inte ha extrasäten, spoiler eller 21". Jag satte mig inte så noga in i alternativen men jag är mycket nöjd med valen. Jag tänker behålla bilen.
Model S P85D,
precis så tänkte jagFoluke skrev:Läsvärd tråd!

Glömde en viktig erfarenhet: Luftfjädring! Jag passerar en punkt flera gånger per vecka som jag absolut inte klarar med normal höjd. Bilen har lärt sig detta och justerar höjden till högsta höjd när jag är ca 50 m från punkten! (D.v.s. där jag justerat manuellt första gångerna!) "Justera höjden" är ovärderligt för mig! Dessutom har jag ställt fjädringen så att bilen kryper ner på lägsta höjd vid +80 km/h. Det sista tror jag är bra för väghållning och energiförbrukning.Foluke skrev:Läsvärd tråd!
Model S P85D,
Det vore ju en alldeles lysande strategi - om inte förmånsvärdet hade blivit så högt!Foluke skrev:Läsvärd tråd!

Model S 85D
Angående leveranstid, så ser jag nu att de uppdaterat uppgifterna på beställningssidan! S85/90 sägs levereras i maj medan S70 sägs komma i juni, om man beställer nu.mbj skrev:Ja, jag bekräftade 12/12, så produktionen i USA gick rätt snabbt. Men sedan transport tvärs över USA, sedan med båt till Europa, slutmontering, och transport till Sverige - det tar tydligen så lång tid. Finns flera trådar som handlar om den frusterande väntanMartinE skrev:Intressant! Då gick ju igångsättandet och själva produktionen snabbt. Men hur kan det ta så lång tid (det är tio veckor till första veckan i april) att leverera bilen om den blev klar igår???mbj skrev:
/martin
I vilket fall som helt låter det ju utifrån ovanstående osannolikt att en bil beställd idag kommer att levereras i mars.![]()
/martin
Det börjar med andra ord bli dags för undertecknad att bestämma sig om bilen ska hinna komma till semestern...
Model S 85D
Tänk även på att både i Kanada och Mexico så har de tagit bort valet av 85 kWh batteri så det kan hända det samma här när som helst och därmed går priset upp om du inte vill har 70 kWh batteri.MartinE skrev:Angående leveranstid, så ser jag nu att de uppdaterat uppgifterna på beställningssidan! S85/90 sägs levereras i maj medan S70 sägs komma i juni, om man beställer nu.mbj skrev:Ja, jag bekräftade 12/12, så produktionen i USA gick rätt snabbt. Men sedan transport tvärs över USA, sedan med båt till Europa, slutmontering, och transport till Sverige - det tar tydligen så lång tid. Finns flera trådar som handlar om den frusterande väntanMartinE skrev:Intressant! Då gick ju igångsättandet och själva produktionen snabbt. Men hur kan det ta så lång tid (det är tio veckor till första veckan i april) att leverera bilen om den blev klar igår???mbj skrev:
/martin
I vilket fall som helt låter det ju utifrån ovanstående osannolikt att en bil beställd idag kommer att levereras i mars.![]()
/martin
Det börjar med andra ord bli dags för undertecknad att bestämma sig om bilen ska hinna komma till semestern...
Har du tur så kanske du kan beställa 85kW batteriet och få det gratis uppdaterat när det försvinner från hemsidan och i produktionen...
Som det blev när rattvärmen kom och när sensorerna för autopiloten helt plötsligt gick i produktion
Som det blev när rattvärmen kom och när sensorerna för autopiloten helt plötsligt gick i produktion

Det vore ju något!stefan007 skrev:Har du tur så kanske du kan beställa 85kW batteriet och få det gratis uppdaterat när det försvinner från hemsidan och i produktionen...

Min ursprungliga förhoppning (se första inlägget i tråden) var dock att 85-batteriet faktiskt skulle ersättas av ett 90-batteri utan att det påverkade priset, men det var kanske lite naivt av mig att tänka så.
Model S 85D
Nu har jag slagit till! Sedan jag skrev ovanstående rader, som inledde den här tråden, har jag även hunnit provköra 70D och 85D (tidigare hade jag endast kört P85D). Det som också hänt var att 85-batteriet ersatts av 90, som jag för övrigt spekulerade kring i mitt första inlägg. För min del var den förändringen inte positiv, eftersom jag inte upplever att den ökade räckvidden (ca 2 mil i praktiken) kompenserar för högre pris och förmånsvärde. Så för att motverka höjningen, framförallt höjningen av förmånsvärdet, bestämde jag mig för att välja bort ultra Hi-Fi, köldpaket och vinterdäck. Jag bestämde mig till slut också för att midnight silver är min färg! Jag planerade att lägga in en beställning i slutet av mars, för att få bilen levererad i juni-juli. Men så dök det plötsligt upp en bil på Teslabutikens radar, en bil som är närmast identisk med min kravspecifikation, en 85D exakt som ovan fast med Ultra Hi-Fi! Fördelen med den här bilen är så klart att det är en 85:a med lägre pris och förmånsvärde, som därmed "betalar" ljudpaketet som jag egentligen ville ha, men tänkt välja bort av besparingsskäl! Som lök på laxen fick jag även en minimal rabatt. Det enda nackdelen med bilen var att den har pianosvart dekor istället för matt trädekor, men det kommer jag kunna leva med! Sammantaget får jag alltså en bil som är lite bättre än den jag var på väg att beställa och dessutom till ett något lägre pris! Valet var egentligen inte särskilt svårt, men det som ytterligare underlättade mitt beslut var beskedet om att det kommer en ny prishöjning om några veckor.MartinE skrev:Att en Model S blir min nästa bil har alltså stått klart sedan i höstas, men exakt när är fortfarande en öppen fråga. Jag kommer att leasa bilen via mitt bolag med ambitionen att köpa loss den vid leasingperiodens slut.
Jag är ganska säker på vilken konfiguration jag vill ha: 85D med panoramatak, originalfälgar, svarta nästa-generationssäten, matt trädekor, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot, ultra Hi-Fi, köldpaket samt Nokian dubbfria vinterdäck. För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet, men jag tror det finns risk för att jag kommer att sakna dessa tillval om jag utelämnar dem. Det som jag har svårast att bestämma mig för är egentligen färgen! Från början var jag inne på deep blue, sedan hade jag en period när rött kändes bäst och nu är jag inne på att välja midnight silver.
Min konfiguration blir således: 85 D, midnight silver, 19 " originalfälgar, panoramatak, svarta next gen, pianosvart, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot och Ultra Hi-Fi.
Jag vill passa på att tacka för all värdefull hjälp i den här tråden - och annorstädes på forumet - det har varit till mycket stor hjälp i mitt beslutsfattande!
Och just nu känns det bara så j*kla härligt!

Bilen kommer att levereras i maj.
Model S 85D