Thed75 skrev:Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?
Finns nog väldigt mycket luft i såna förhoppningsaktier.
Moderator: Redaktion
Thed75 skrev:Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?
Nej, Rivian har stor kassa, stor orderstock av både personbilar och komersiella fordon och backas av bl a Amazon så konkurs ligger nog väkdigt lång bort.Thed75 skrev:Kikat lite på andra us stocks som brakat genom källargolvet. Rivian är dom redo för KK? Har gått ner massivt, likaså xpeng. Tips på andra inom greentech?
Jo. Det sägs ju som så. Det är väl lite detsamma som att den som förutspår marknadskrascher alltid får rätt vid något tillfälle. Bara det att vi är inne i väldigt kluriga tider just nu. Jag tror personligen att det är läge att vara försiktig ett tag till. Även fast jag gillar filosofin att det egentligen är skitsamma, bara man tror på bolaget och inte behöver pengarna under de närmaste 5-10-15-20 åren så.. då är det bara att köra. Med den utgångspunkten får man "alltid" rätt. Så länge man inte valt helt åt skogen fel bolag vill säga.MWall skrev:Men såna förutsägelser är väl mer eller mindre omöjliga att göra? Så fort något sånt blir allmänt känt så är kursen justerad utefter det. Finns väldigt många förståsigpåare som till sist visar sig mänskliga och har svårt att slå index i längden. På kort sikt kan alla ha tur. Och det är väl därför Buffet(?) sa nåt om att "Time in the market beats timing the market".
Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...tslaqqq skrev:Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Vad har jag missat?spacecoin skrev:Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...tslaqqq skrev:Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Lågrisk för mig är Astra Zeneca, Telia, och t ex VW (P/E 6) i bilsektorn. Plockade på mig 800st VW igår @ 192 EUR. Dumpade mina småposter QS och XPNG med en 50% förlust för en tid sedan. Portföljen upp 5% i år trots detta.
Det är nog du som valt fel instrument och inte tvärtom... Preferensaktien ger samma ägande men till väldigt mycket lägre pris. Dessutom är nästan all omsättning i preferensaktien. Hade jag varit dig så hade jag bytt bums...Att blanka VOW.DE och ligga lång VOW3 borde däremot kunna bl riktigt bra.spacecoin skrev:Fel instrument. VOW.DE, om det nu är kursen vi talar om: https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/
F.ö. spännande att ARK säljer TSLA och köper GM. Otippat. Kanske ett tecken på att botten inte är nådd?
Tack, ska kolla upp det. Handlade i VOW.DE förra gången och då gick det bra.Legato skrev:Det är nog du som valt fel instrument och inte tvärtom... Preferensaktien ger samma ägande men till väldigt mycket lägre pris. Dessutom är nästan all omsättning i preferensaktien. Hade jag varit dig så hade jag bytt bums...Att blanka VOW.DE och ligga lång VOW3 borde däremot kunna bl riktigt bra.spacecoin skrev:Fel instrument. VOW.DE, om det nu är kursen vi talar om: https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/
F.ö. spännande att ARK säljer TSLA och köper GM. Otippat. Kanske ett tecken på att botten inte är nådd?
Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.Legato skrev:Gällande ARK o TSLA så är det väl "som vanligt" att deras exponering mot TSLA passerat 10%. Inte så konstigt med tanke på den slakt som varit av merparten av deras övriga innehav.
Däremot håller jag med om att TSLA är allt annat än lågrisk. Tror iofs inte VW är lågrisk heller med tanke på deras enterprise value pga stor belåning och en lång bit kvar av omställningen framför sig.
Eftersom tesla är en lyx-konsument-produkttillverkare så påverkas inte teslas kunder av en lågkonjunktur på samma sätt som företag som säljer produkter till låginkomsttagare.spacecoin skrev:Jag skulle inte kalla en lyx-konsument-produkttillverkare med ett P/E på 100+ (och fwd F/E på 20-40 jfr sektorsnitt på 5-10) på väg in i en recession för lågrisk, men allt är relativt...tslaqqq skrev:Tesla har det mesta på plats mer marknadskrafter som avgör om tillväxten fortsätter än något annat känns det som - låg risk (utifrån nuvarande kurs)
Lågrisk för mig är Astra Zeneca, Telia, och t ex VW (P/E 6) i bilsektorn. Plockade på mig 800st VW igår @ 192 EUR. Dumpade mina småposter QS och XPNG med en 50% förlust för en tid sedan. Portföljen upp 5% i år trots detta.
Ja absolut. Givet att kursen står stilla så behöver ju Tesla bara växa till 5-6 gånger större försäljning och vinst för att få en rimlig värdering, typ 2x sektorgenomsnittet.[JM] skrev:Synen på om P/E 100 är högt eller lågt beror på hur man ser på Teslas framtid.
Mmm, misstänkte att det är Cruise de köper för, inte EVs och det verkar stämma:spacecoin skrev:Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.
Jo jag kollade att det var ARKQ. Jag tycker i alla fall det är märkligt ur ett investeringsperspektiv. Cruise kommer inte att tjäna pengar på 5-10 år och sedan kommer konkurrensen att vara stenhård. Taxi med eller utan förare är ingen framtidsbransch om du frågar mig. Låga marginaler.Legato skrev:Mmm, misstänkte att det är Cruise de köper för, inte EVs och det verkar stämma:spacecoin skrev:Det som var anmärkningsvärt (för mig i alla fall) är att man köper GM.
"In fact, GM shares were added not to the flagship ARK Innovation ETF, but to her ARK Autonomous Technology and Robotics ETF. That’s because the Detroit carmaker is at the forefront of robotaxi development thanks to its 80% stake in Cruise."
spacecoin skrev:Recalls (ota), komponentbrist i Shanghai och makro: $735 nu. Rivian nere på $20. IPO var $80. Rivians market cap är nu 1/5 av VW och Tesla är 7.5x VW.
ARKK är tillbaka på samma plats som för 4.5 år sedan - trots att man satsade stort på TSLA...MWall skrev:Brutalt. Och jag som köpte 10 aktier häromdagen.spacecoin skrev:Recalls (ota), komponentbrist i Shanghai och makro: $735 nu. Rivian nere på $20. IPO var $80. Rivians market cap är nu 1/5 av VW och Tesla är 7.5x VW.
Netflix har backat över 70% sen årsskiftet. Många techbolag som får spö. Precis som för 22 år sen.
bjornnilsson skrev:Och nu 702. Det här raset går så oerhört mycket fortare än vad jag hade föreställt mig. Jag hade nog tänkt mig att vi skulle nå hit efter några veckor och inte på några få dagar..