Priserna skenar i SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Priserna skenar i SUC

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
5:20 kr/kWh i Strängnäs igår
Samma i Jönköping idag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Hej
Jag har ju skrivit jag betalat över tio kronor per kwh,
detta är tyvärr ett misstag ifrån min sida, jag har nyligen sett att det var var precis
över 5:- kwh :oops: så vet ni det.
Pierre Simonsson

Inlägg av Pierre Simonsson »

MWall skrev:
Remuz skrev:
Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC

Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.

Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.

Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.

Tesla kommer troligen inte öppna upp de SUC som är väldigt frekvent besökta SUC Typ Ödeshög kanske förblir Tesla unik medans Varberg SUC som har 20 Laddpunkter och Knappt är Kvartsfull kommer nog vara en av de första som öppnar upp i Sverige.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Pierre Simonsson skrev:
MWall skrev:
Remuz skrev:

Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.

Är mer sugen på att kanske köpa mig nåt lite mindre och roligare att ha som pendlarbil om något år. Finns så mycket mer att välja på om räckvidd, lastutrymme och snabbladdning blir en icke-faktor.

Tesla kommer troligen inte öppna upp de SUC som är väldigt frekvent besökta SUC Typ Ödeshög kanske förblir Tesla unik medans Varberg SUC som har 20 Laddpunkter och Knappt är Kvartsfull kommer nog vara en av de första som öppnar upp i Sverige.
Mellbystrand känns också som kan vara en av de tidigare som öppnas.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

...och nu ska dom bygga här i Halmstad. Blir nog mååånga norska elbilar av diverse märken.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

När jag åkte i tisdags var priserna på Söderhamn, Sundsvall och Ånge sänkta med en krona till 4-4,30 kr/kWh. Lägre priser verkade gälla på alla SuC jag tittade på (kollade bara i Norrland).
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Tog ut laddningsstats från Teslakontot och så här har medelpriserna sett ut för mig (över 100 laddningar totalt):

2020 Q3: 2,28:-
2020 Q4: 2,74:- (+20% mot kvartalet innan)
2021 Q1: 3,42:- (+25%)
2021 Q2: 3,66:- (+7%)
2021 Q3: 3,89:- (+6%, +70% mot samma kvartal året innan)
2021 Q4: 4,15:- (+7%, +51%)
2022 Q1: 4,81:- (+16%, +41%)
2022 Q2: 5,15:- (+7%, +41%)

I genomsnitt en höjning med 13% varje kvartal...

Med samma prisuppgång kommer medelpriset ligga på 7,26:- om ett år och 10,96:- om två år.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Tog ut laddningsstats från Teslakontot och så här har medelpriserna sett ut för mig (över 100 laddningar totalt):

2020 Q3: 2,28:-
2020 Q4: 2,74:- (+20% mot kvartalet innan)
2021 Q1: 3,42:- (+25%)
2021 Q2: 3,66:- (+7%)
2021 Q3: 3,89:- (+6%, +70% mot samma kvartal året innan)
2021 Q4: 4,15:- (+7%, +51%)
2022 Q1: 4,81:- (+16%, +41%)
2022 Q2: 5,15:- (+7%, +41%)

I genomsnitt en höjning med 13% varje kvartal...

Med samma prisuppgång kommer medelpriset ligga på 7,26:- om ett år och 10,96:- om två år.
Stämmer rätt bra med mina laddkostnader också. Misstänker att detta är prishöjningar för att Tesla förbereder för att öppna upp SuC för alla. Dvs. inte bara de som investerat i SuC via bilköpet. I dag så går troligen de flesta laddoperatörer med förlust då det är enorma kostnader för att sätta upp infrastrukturen. Skall de gå med vinst på snabbladdning (och inte vara sponsrade av bilförsäljning) så är min gissning att priset hos de svenska snabbladdningsoperatörerna måste upp emot 15 kr/kWh. Tror vi kommer dit med tiden också.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag är övertygad om att Tesla gör en hyfsat god vinst redan vid 5 kr och teoligtvis vid lägre prisnivåer än så. De håller nog på att testa vad Teslaägarna är beredda att betala för att optimera vinsten.

Jag har väldigt svårt att se en koppling mellan prishöjningar och öppnande av SuC, ett öppnande kommer minska kostnaderna i förhållande tillbintäckterna för Tesla, det har de själva sagt. Jag tror inte alls på att en del av priset vi betalar när vi köper en Tesla går till att bekosta SuC längre. SuC är självfinansierande.

Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Varför skulle InCharge, Eon, Statoil, OkQ8 osv bygga snabbladdare om det är en förlustaffär för dem?

Greenwashing tror jag det kallas. Plus att de nog får stöd av staten.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Maw skrev:

Att de ev får statligt stöd är inget argument för att de skulle vilja bygga snabbladdare med förlust. Stödet skulle kunna hjälpa dem att göra (ännu mer) vinst men om de gör förlust med stöd så finns det ändå ingen anledning för dem att bygga.

Varför skulle t ex Mer, Skellefteåkraft, Eon och Fortum ha behov av greenwashing?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det handlar om att etablera sig på marknaden inför framtiden förstås.

Det finns gott om branscher där ingen gör vinst men ändå pumpas det in pengar. De där förbaskade elsparkcyklarna i Stockhom t.ex.. jag kan inte ens se hur affärsmodellen ska hålla i längden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Maw skrev:
Jag är övertygad om att Tesla gör en hyfsat god vinst redan vid 5 kr och teoligtvis vid lägre prisnivåer än så. De håller nog på att testa vad Teslaägarna är beredda att betala för att optimera vinsten.

Jag har väldigt svårt att se en koppling mellan prishöjningar och öppnande av SuC, ett öppnande kommer minska kostnaderna i förhållande tillbintäckterna för Tesla, det har de själva sagt. Jag tror inte alls på att en del av priset vi betalar när vi köper en Tesla går till att bekosta SuC längre. SuC är självfinansierande.

Bee/Mer hade en vinstmarginal på -40% 2020 (ja expansion men den kommer fortsätta under många år). Snabbladdning är ingen lukrativ bransch, tror vi kommer se priser runt 10:- inom två år. Destinationsladdning runt 6:-.

Uppenbart att Tesla startade med alldeles för låga priser och nu måste köra mycket mer aggressiva prisökningar än övriga aktörer.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:

Att de ev får statligt stöd är inget argument för att de skulle vilja bygga snabbladdare med förlust. Stödet skulle kunna hjälpa dem att göra (ännu mer) vinst men om de gör förlust med stöd så finns det ändå ingen anledning för dem att bygga.

Varför skulle t ex Mer, Skellefteåkraft, Eon och Fortum ha behov av greenwashing?

Tror det hamnar på marknadsföringskontot till en del och så är det väl lite FOMO inblandat.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

CrazyGang skrev:
När jag åkte i tisdags var priserna på Söderhamn, Sundsvall och Ånge sänkta med en krona till 4-4,30 kr/kWh. Lägre priser verkade gälla på alla SuC jag tittade på (kollade bara i Norrland).
4,25kr/kWh i Hudik idag. Alla SuC norr om Gävle har sänkta priser jämfört med tidigare.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Dodde skrev:
Pierre Simonsson skrev:
MWall skrev:
Remuz skrev:

Mellbystrand känns också som kan vara en av de tidigare som öppnas.
Likaså Söderhamn om jag får gissa…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

d3marcus skrev:
Bee/Mer hade en vinstmarginal på -40% 2020 (ja expansion men den kommer fortsätta under många år). Snabbladdning är ingen lukrativ bransch, tror vi kommer se priser runt 10:- inom två år. Destinationsladdning runt 6:-.
Att det krävs investeringar betyder ju inte att det inte är en lukrativ branch. Inte jättekonstigt att ligga på minus under expansionsfasen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
d3marcus skrev:
Att det krävs investeringar betyder ju inte att det inte är en lukrativ branch. Inte jättekonstigt att ligga på minus under expansionsfasen.
Håller med d3marcus. Jag tror att vi kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning.

Speciellt om Tesla nu öppnar upp och SuC skall stå på sina egna affärsben och betala sina egna kostnader. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en orimlighet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Priserna på suc i Sverige resp Europa saknar logik. Varför har vi med lägre elpriser högre suc-priser när Europa med högre elpriser har lägre suc-priser?
Tror det handlar om att man kan och vill pumpa in pengar...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Black skrev:
Priserna på suc i Sverige resp Europa saknar logik. Varför har vi med lägre elpriser högre suc-priser när Europa med högre elpriser har lägre suc-priser?
Troligen så ger länder med stora ytor, och liten gles befolkning, högre kostnader i att bygga ut infrastrukturen.

Det är infrastrukturen som är den största delen av kostnaden vid snabbladdning (inte elen).
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Black skrev:
Troligen så ger länder med stora ytor, och liten gles befolkning, högre kostnader i att bygga ut infrastrukturen.

Det är infrastrukturen som är den största delen av kostnaden vid snabbladdning (inte elen).

Ja, speciellt om enbart en liten andel av invånarna har möjlighet att ladda som det än så länge är med SuC. Med större/tätare kundunderlag kan priserna bli lägre än annars. Tur att SuC öppnas upp så priserna inte behöver skena pga för glest kundunderlag ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Black skrev:

Ja, speciellt om enbart en liten andel av invånarna har möjlighet att ladda som det än så länge är med SuC. Med större/tätare kundunderlag kan priserna bli lägre än annars. Tur att SuC öppnas upp så priserna inte behöver skena pga för glest kundunderlag ;)
Tvärt om tror jag. Jag tror att vi snarare kommer få se ytterligare prisökningar på snabbladdning. Tippar på att ett pris mellan 10-15 kr/kWh inom en inte allt för lång framtid inte är en omöjlighet.

Anledningen att man har haft råd att bygga ut Sveriges överlägset bästa laddnät är inte tack vare inkomsterna från laddpriserna. Det är tack vare inkomsterna från bilförsäljningen, och det bidrag från en del av vinstmarginalen från varje såld Tesla som gått till att finansiera utbyggnaden av SuC. Därav att kostnaderna varit exremt låga innan.

Nu ha priserna på SuC höjts allt eftersom rätt kraftigt. Detta är troligen en förberedelse för att SuC skall öppnas upp och då behöver finansieras som en egen affärsdrivande enhet.
Bild
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Den här FUD:en om att bilköpare finansierat SuC-utbyggnad… Tesla har en 19-årig historia av eviga nyemissioner. 2016 hade de bett om kapitaltillskott på 4,5 miljarder dollar enligt Wikipedia och efter det ytterligare några stora nyemissioner, senast 2020 då nya aktier trycktes för fem (5!) miljarder USD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
Den här FUD:en om att bilköpare finansierat SuC-utbyggnad… Tesla har en 19-årig historia av eviga nyemissioner. 2016 hade de bett om kapitaltillskott på 4,5 miljarder dollar enligt Wikipedia och efter det ytterligare några stora nyemissioner.
Ja precis. Pengar som pengar dessutom. "Öronmärkta" pengar är omöjligt att identifiera. Är bara ett val man gör i bokföringen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Är bara ett val man gör i bokföringen.
Det är inte så "bara" som man kanske tror om man är oinsatt i ekonomisk styrning.
Bild
Skriv svar