Köpa en begagnad M3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Replay

Köpa en begagnad M3

Inlägg av Replay »

Hej det finns säkert svar på denna fråga nånstans här inne på forumet men har inte lyckats hitta nåt. Är sugen på att köpa mig min första Tesla och hel elbil. Har kollat runt en del på blocket och hos olika handlare och hittat en M3LR 2019 som jag blev sugen på och är inom min budget. Den har gått 10k mil så nu är min fråga om det fortfarande är värt dom pengarna dom begär för dom bilarna ? Dom står ju högt i pris trots långa mil å andra sidan kanske inte 10k mil är så långt för en elbil ? Har ju läst och sett personer som kört långt över 20k utan större problem så miltal på elbilar kanske inte nåt större problem. M.V.H Emil
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Köpa en begagnad M3

Inlägg av Tellus »

Nybilsgarantin går ut vid 8000mil.
Dom brukar vara problemfria.
LR 2019 10000mil, borde kosta ca 470000?

Du får en helt ny model 3 för 545 efter premie. Med 510km WLTP, är ungefär samma räckvidd som en LR 2019, dels pga värmepump på nya och degradering på 2019, det som skiljer är accelerationen och fyrhjulsdriften som 95% inte har någon direkt nytta av.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Replay

Inlägg av Replay »

Tellus skrev:
Nybilsgarantin går ut vid 8000mil.
Dom brukar vara problemfria.
LR 2019 10000mil, borde kosta ca 470000?
Ja det var runt det priset jag hade fått av handlarn minus inbyte på min nuvarande bil. Men garantin på batteriet är väl betydligt längre eller har jag missförstått det ?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

19200mil/8år
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Replay

Inlägg av Replay »

[quote="Tellus"]19200mil/8år[/quote

Men om garantin på batteriet är så pass lång så känns de som 10k mil inte är så farligt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Med tanke på hur högt en 3 år gammal M3 står så hade jag valt nytt, mellanskillnaden är för liten i mina ögon. Det är å andra sidan något som gäller alla begagnade bilar just nu. Känns ovärt att köpa en 2-3 år gammal bil för 75-80% av nypriset. M3 har precis haft en större prishöjning, innan höjningen var det nästan lika dyrt att köpa en begagnad som en ny.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Replay

Inlägg av Replay »

Maw skrev:
Med tanke på hur högt en 3 år gammal M3 står så hade jag valt nytt, mellanskillnaden är för liten i mina ögon. Det är å andra sidan något som gäller alla begagnade bilar just nu. Känns ovärt att köpa en 2-3 år gammal bil för 75-80% av nypriset. M3 har precis haft en större prishöjning, innan höjningen var det nästan lika dyrt att köpa en begagnad som en ny.
Absolut har jag funderat i samma banor själv men om jag väljer det jag vill ha och samma utrustning som på en begagnad så skiljer de ungefär 300k.
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare

Inlägg av Simon93 »

Köp en begagnad -21a istället
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Replay skrev:
Maw skrev:
Absolut har jag funderat i samma banor själv men om jag väljer det jag vill ha och samma utrustning som på en begagnad så skiljer de ungefär 300k.
Jag förmodar att de M3:or som har störst värdefall är de med mycket utrustning.

En maxad M3 lr med vinterdäck kostar 777 000 efter bonus, hittar du verkligen en begagnad Mr lr med FSD, röd multicoat, stora fälgarna, vit inredning och vinterdäck för 477 000 kr? :)

Även om du hittar en begagnad för 300 000 under nypris vilket jag tvivlar på, så får man också ta hänsyn till att en 3 år gammal M3 är sämre grundutrustad än en ny M3 och har sämre kvalitet.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Replay skrev:
Maw skrev:
Varifrån kommer 300K? Om supermiljöbilspremien blir förlängd, och om den kommer fortsätta gälla för bilar som kostar över 700K, och om man kan tänka sig en vit bil så handlar det väl om 162K+14K(?) ifall man vill ha dragkrok. Kan man tänka sig utan dragkrok (kan inte förstå hur jag kan skriva det här... :cry: ;) ), så hamnar bilen precis under 700K innan supermiljöbilspremie (om supermiljöbilspremien kvarstår dvs)...

Sen tillkommer vinterdäck från ngn annan än tesla. Vad kostar sådana? 16K? Kan man hitta billigare?

EDIT: Rättade ett räknefel. Hade först räknat på 70K i premie, men den var ju visst 60K...

EDIT 2: Så du vill ha total självkörningsförmåga. Varför då? Den kan man ju köpa till i efterhand. Kan man inte prenumerera på den?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Replay

Inlägg av Replay »

SwedishAdvocate skrev:
Replay skrev:
Maw skrev:
Varifrån kommer 300K? Om supermiljöbilspremien blir förlängd, och om den kommer fortsätta gälla för bilar som kostar över 700K, och om man kan tänka sig en vit bil så handlar det väl om 162K+14K(?) ifall man vill ha dragkrok. Kan man tänka sig utan dragkrok (kan inte förstå hur jag kan skriva det här... :cry: ;) ), så hamnar bilen precis under 700K innan supermiljöbilspremie (om supermiljöbilspremien kvarstår dvs)...

Sen tillkommer vinterdäck från ngn annan än tesla. Vad kostar sådana? 16K? Kan man hitta billigare?

EDIT: Rättade ett räknefel. Hade först räknat på 70K i premie, men den var ju visst 60K...

EDIT 2: Så du vill ha total självkörningsförmåga. Varför då? Den kan man ju köpa till i efterhand. Kan man inte prenumerera på den?
Kollar jag på Teslas hemsida och väljer en vit utan vinterdäck ,drag och utan nån som helst uppgraderad auto pilot eller nåt så hamnar jag på 692 000 före bonus antar jag då så klart. Ingen aning vad de kostar att montera krok för de kan man inte välja men är de som du skrev 14k och sedan måste man försöka köpa några vettiga vinterdäck plus fälg skulle gissa runt 15-18k till. Så ja ni kan nog ha rätt att se kanske är mer lönsamt att köpa en ny.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Replay skrev:
Kollar jag på Teslas hemsida och väljer en vit utan vinterdäck ,drag och utan nån som helst uppgraderad auto pilot eller nåt så hamnar jag på 692 000 före bonus antar jag då så klart. Ingen aning vad de kostar att montera krok för de kan man inte välja men är de som du skrev 14k och sedan måste man försöka köpa några vettiga vinterdäck plus fälg skulle gissa runt 15-18k till. Så ja ni kan nog ha rätt att se kanske är mer lönsamt att köpa en ny.
För säkerhets skull:

Tillvalet dragkrok är som sagt inte tillgängligt på hemsidan, men finns "Off Menu". Man kan lägga till drag genom att t.ex. tala i telefon eller chatta med någon på Tesla som jobbar med försäljning i samband med att man gör beställningen. Enligt folk här på forumet så ska man även kunna lägga till drag X antal dagar efter att man gjort beställningen på nätet. Exakt hur lång tidsperioden X kan vara har jag dock tyvärr inte koll på...

För Model 3 som inte har drag monterat från fabrik gäller tyvärr att det inte går att eftermontera en dragkrok som man lagligt kan dra släp med i Sverige.

Det finns således skillnader när det gäller drag mellan Model 3 och Model Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Köpte precis en begagnad 3:a. Ville gärna ha iallafall uppgraderad autopilot, då jag är van vid filbyten från min Model S med AP1. Ville också ha dragkrok, för att kompensera de mindre lastmöjligheterna.

Kollade på ett par 2019 med FSD, men utan drag. De låg på ca 540’ med 4-5000 mil. Tyckte det var för högt för en 3 år gammal bil.

Hittade sedan en 2021 - röd, FSD, drag och 19” - precis det som jag hade önskat om jag köpt en ny. Hade gått 2000 mil och kostade ca 100k mer. Dyrt, men med tanke på att det var en facelift och att bilen med den utrustningen ny kostar runt 770k efter bonus, så kändes det som en no-brainer. Dessutom sparar bara vagnskadan i ett par år in en del av den slanten. Räknar också med att den håller värdet bättre med faceliften.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu kostar 2019 och efter facelift lika mycket ung, vilket är helt fel. Borde vara minst 100 kkr skillnad. (El det är de äldre som ligger kvar på annons medans 2021 säljs snabbare). En sr 2021 borde gå för 470 en 2019 350 tycker jag.
Skriv svar