Nu när bilen fått sommardäck börjar det bli dags att köpa acc.boost.
Finns det någon bra gratisapp för att se om det blir någon skillnad?
Acc-app?
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Acc-app?
Litar du inte på Tesla?mikebike skrev:Nu när bilen fått sommardäck börjar det bli dags att köpa acc.boost.
Finns det någon bra gratisapp för att se om det blir någon skillnad?
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Om det ska bli korrekt på riktigt behöver du en extern GPS.
GPS'n i en iphone uppdaterar en gång per sekund, de externa ligger på 10 ggr eller fler uppdateringar per sekund.
Nåt i stil med https://www.racebox.pro/
När jag hade ICE bil så använde jag en android app plus en OBD dongel, den gav en massa rolig info, bla accelerationstider, då den tog informationen från bilen istället för från GPS. Borde gå att göra samma med en Tesla.
GPS'n i en iphone uppdaterar en gång per sekund, de externa ligger på 10 ggr eller fler uppdateringar per sekund.
Nåt i stil med https://www.racebox.pro/
När jag hade ICE bil så använde jag en android app plus en OBD dongel, den gav en massa rolig info, bla accelerationstider, då den tog informationen från bilen istället för från GPS. Borde gå att göra samma med en Tesla.
MYP
X90d
I denna länk
TMC
Hittade jag detta
"What I did was to set my iPhone to slo-mo and recorded the speed display. I then counted the frames (240 per second) between the first instance of a non-zero speed and when 60mph showed on the display. Each frame represented 4.1666 milliseconds. I figured that any delay that I would see in the car's display would be the same at 1mph as it would be at 60, so any delay in displaying speed would pretty well cancel out."
Rolig lösning på problemet
TMC
Hittade jag detta
"What I did was to set my iPhone to slo-mo and recorded the speed display. I then counted the frames (240 per second) between the first instance of a non-zero speed and when 60mph showed on the display. Each frame represented 4.1666 milliseconds. I figured that any delay that I would see in the car's display would be the same at 1mph as it would be at 60, so any delay in displaying speed would pretty well cancel out."
Rolig lösning på problemet
MYP
X90d
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Om man behöver app för att känna skillnaden känns det som bortkastade pengar.
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Det tråkiga med acc-boost är att det inte verkar låsa upp mer effekt i hela hastighetsregistret, utan bara upp till ca 100 km/h. Över 100 km/h är accelerationen inte mätbart förbättrad. Omkörningarna på motorväg blir alltså inte snabbare, vilket är det jag skulle önska. Under 100 accar bilen nog snabbt ändå tycker jag.
Kolla youtube för analyser.
Kolla youtube för analyser.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Acc boost gör stor skillnad Hela vägen upp mot 130kmh.
+nästan 50hk. Se bifogat bild från reddit.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Stämmer säkert. Men här mäts acctiderna i högre fart. Knapp mätbar skillnad i tid.Magnus71 skrev:Acc boost gör stor skillnad Hela vägen upp mot 130kmh.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023