Tycker ni att 240 000 kr för 34 st Hyundai 415 w paneler och några optimerare med 2 st Fronius symo gen 24 8.0 plus växelriktare med 5 kwh BYD powerwall med installation på två platta papptak med ca 11 700 kwh låter som en bra deal? Är rätt mkt pengar… Jag blir osäker…
Bästa tipset där är nog att försöka få flera offerter o köra på den där magkänslan känns bäst.. har själv Hyundai 395 paneler , 44st.. funkar kanon men resten skiljer sig.. så svårt o säga bra eller dåligt om priset..
Såld el april spot 108 öre/kWh, köpt spot 72 öre/kWh.
Ser också att Skellefteå Kraft 1-år fastprisavtal ligger på 127 öre/kWh ex moms. Medan rörligt för april låg på 98 öre/kWh ex moms. Uppenbart att de tar höjd för höga elpriser i vinter igen.
Funderar på att ta in några offerter.
Känner att pengarna på kontot äts upp utav inflationen och elpriserna är åt helvete, då känns en investering i solceller klockrent.
Vilka mer än Otovo och Svea solar skulle ni rek. att man tar offert från? Bor i södra Skåne.
Känner att pengarna på kontot äts upp utav inflationen och elpriserna är åt helvete, då känns en investering i solceller klockrent.
Vilka mer än Otovo och Svea solar skulle ni rek. att man tar offert från? Bor i södra Skåne.
De två du nämner kom aldrig och tittade fysiskt när jag kollade på offert. Bara det att det man fick på nätet vid intresseanmälan.
Cellsolar blev det för mig, de kom fysiskt och sedan fick jag offert som var lägre än de två andra också.
Det fungerade bra, snabbt och bra installerat. Största väntetiden för oss var att Vattenfall skulle byta mätaren.
Nu var detta utanför Uppsala, men är övriga säljare som honom kan jag rekommendera att ni kollar med dem.
Jag kan rekommendera Solotec håller till i Ängelholm och installationerna görs med egen svensk personal. https://solotecenergi.se/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
En monterad anläggning har ett värde. Hur stort beror självklart på hur marknaden värderar en monterad anläggning.
Det finns några äldre studier som visar att värdet på fastigheten stiger 2-300.000 med solceller. Personligen är jag tveksam till en värderingsschablon. Däremot kan de sänkta driftskostnaderna enligt den handfull mäklare jag pratat med vara värt en del.
Solceller bör ses som en illikvid tillgång (dvs svår att realisera) men det har ingen påverkan för själva lönsamheten.
Det bästa är att sälja huset till någon som värderar det rätt.
Anläggningar kan behöva visst underhåll över tid, framförallt byte av växelriktare efter ca 15 år. Den kostnaden bör tas med i kalkylen. Däremot finns inget krav på ”ränta på ränta”, det finns ju inget som hindrar från att investera det årliga överskottet på annat sätt, ex börsen.
Låter ju märkligt att fastighetens värde skulle öka med mer än vad det kostar att installera. Är det jämfört med samma fastighet innan cellerna installerades eller med en där solceller inte går att installera av någon anledning?
Jaha imorgon är elspotpriset upp till 535,15 öre kl 0800 (SE3).
Och detta är den 20:e juni.
Vad tror ni att elpriset kan gå upp till framåt vintern?
(i SE2 går det bara upp till max 56,95 öre kl 0800, bara ungefär en tiondel).
Mycket spännande
Jo frågan är vad som händer en vindstilla morgon i januari när när de är - 20 ända ner i Skåne. Då spelar varken vindkraftverken jag ser genom fönster eller min solceller någon roll.
Mycket spännande
Jo frågan är vad som händer en vindstilla morgon i januari när när de är - 20 ända ner i Skåne. Då spelar varken vindkraftverken jag ser genom fönster eller min solceller någon roll.
Kommer bli brutalt. Men tur i oturen att de stängde dyr kärnkraft i Oskarshamn och Ringhals. Annars hade det nog blivit ännu värre.
Mycket spännande
Kommer bli brutalt. Men tur i oturen att de stängde dyr kärnkraft i Oskarshamn och Ringhals. Annars hade det nog blivit ännu värre.
Jag hoppas du är sarkastisk om du på alvar tror de är kärnkraften som sätter priset imorgon.
Hade vi haft kvar all kärnkraft hade priset varit lägre för då hade tillgången till el varit större och kablarna från norr hade kunnat överföra mer ström.
Mycket spännande
Ja, och högsta priset är på morgonen, jag har mina solceller österut , och det ska bli strålande solsken. Det blir nog flera hundra kronor rakt ner i fickan imorgon. Det var likadant i fredags, fast då låg spotpriset "bara" på max 4 kronor eller nåt sånt.
Hoppas att detta kompenserar lite för prischocken som kommer till vintern.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mycket spännande
Jag hoppas du är sarkastisk om du på alvar tror de är kärnkraften som sätter priset imorgon.
Hade vi haft kvar all kärnkraft hade priset varit lägre för då hade tillgången till el varit större och kablarna från norr hade kunnat överföra mer ström.
Vadå? Jag tror på allt som fanatikerna skriver här.
Ja, skönt att det inte behövs någon värme så här års i alla fall. Men kul för er som har solceller, bra avbetalningstid i den här takten kan jag tänka mig.
Fast å andra sidan låg spotpriset på några ören i helgen...
Perfekt då kan vi börja tvinga elintensiva industrier jobba helg istället så är det snart löst.
De mest elintensiva industrierna kör nog redan 24/7.
Man kan inte låta ugnar mm kallna under nätter och helger.
Ja precis. Finns särskilda murare som går in i ugnar med "rymddräkt" vid hög temperatur och reparerar så att man inte ska behöva ta ner temperaturen mer än nödvändigt. Tar tid med temperaturförändringar. Gör man det fort riskerar man sprickor.
Perfekt då kan vi börja tvinga elintensiva industrier jobba helg istället så är det snart löst.
De behöver inte tvingas. De kommer göra det av marknadsekonomiska skäl om det är lönsamt.
Så folk ska jobba helger på kort varsel för att det är lågt elpris? Är det ett samhälle vi vill ha?
Poängen var inte det, utan att det blir inte så mycket rubriker när elpriset ligger på 1 öre som när det ligger på 500 öre. Fast någon typ av viktat medelpris är väl det som de flesta betalar.
De behöver inte tvingas. De kommer göra det av marknadsekonomiska skäl om det är lönsamt.
Så folk ska jobba helger på kort varsel för att det är lågt elpris? Är det ett samhälle vi vill ha?
Poängen var inte det, utan att det blir inte så mycket rubriker när elpriset ligger på 1 öre som när det ligger på 500 öre. Fast någon typ av viktat medelpris är väl det som de flesta betalar.
Ja och det viktade elpriset som de flesta betalar ligger på rekordnivåer trots att det är sommar.