Model y beställa nu?
Moderator: Redaktion
Model y beställa nu?
Hej! jag vill ha en MY, 7sits konfig. Min fråga är om man kan beställa en nu och sedan skjuta på beställningen fram tills man kan välja 7sits? Jag är medveten är om att det kan ta lång tid att få den men är det smartare att lägga en beställning nu och skjuta på det? Om man nu kan skjuta fram sin beställning. Eller ska jag vänta tills 7sits finns? Jag kommer alltså att vänta oavsett, frågan är bara om det är smartare o lägga en beställning nu så man får den snabbare när den väl finns. Tack för svar!
Re: Model y beställa nu?
Finns väl inget som tyder på det tyvärr. Hade också beställt en direkt isåfall. Deras 7sitsiga ser ju sjukt bra ut! Jämfört med många andra. Å då just för bagaget som blir kvar ändå
-
Vad baseras det här på? Varför skulle 7-sits inte komma till Europa? 7-sits är i produktion i USA nu. Jag gissar att det handlar om att rampa produktion till en lämplig nivå för att därefter börja erbjuda 7-sits.Nikohm skrev:Finns väl inget som tyder på det tyvärr. /...Dodde skrev:Kommer den ens till Europa?
Det verkar ju inte som det går att lägga en beställning på en 7-sits just nu på hemsidan. Men det kanske går "off menu" precis som dragkroken till Model 3.
Om jag vore dig Poofy skulle jag kommunicera med Tesla. Låt dem få veta att det finns en efterfrågan. Det tror jag är det bästa du kan göra för att så snabbt som möjligt kunna få en 7-sits.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tack för tips! Ska genast kontakta tesla. Hoppas bara man inte får något typiskt svar. ”just nu har vi inte den konfigen, men håll gärna utkik efter de” 

Poofy skrev:Tack för tips! Ska genast kontakta tesla. Hoppas bara man inte får något typiskt svar. ”just nu har vi inte den konfigen, men håll gärna utkik efter de”
Jo, de har ingen aning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
För att Tesla har tagit bort all tidigare information om 7-sits i Europa. Både på hemsidan och i konfiguratorn. Och när man frågar Teslas SA så säger de att är högst tveksamt om 7-sitsversionen kommer att säljas i Europa.SwedishAdvocate skrev:Vad baseras det här på? Varför skulle 7-sits inte komma till Europa? 7-sits är i produktion i USA nu. Jag gissar att det handlar om att rampa produktion till en lämplig nivå för att därefter börja erbjuda 7-sits.Nikohm skrev:Finns väl inget som tyder på det tyvärr. /...Dodde skrev:Kommer den ens till Europa?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Till mig sa de t o m att det troligtvis inte kommer att komma när jag frågade i början av året. Det fanns definitivt inte 7-sits att beställa off menu.Nicke Nyfiken skrev:För att Tesla har tagit bort all tidigare information om 7-sits i Europa. Både på hemsidan och i konfiguratorn. Och när man frågar Teslas SA så säger de att är högst tveksamt om 7-sitsversionen kommer att säljas i Europa.SwedishAdvocate skrev:Vad baseras det här på? Varför skulle 7-sits inte komma till Europa? 7-sits är i produktion i USA nu. Jag gissar att det handlar om att rampa produktion till en lämplig nivå för att därefter börja erbjuda 7-sits.Nikohm skrev:Finns väl inget som tyder på det tyvärr. /...Dodde skrev:Kommer den ens till Europa?
Jag har ickså fått uppfattningen att sju-sitslösningen som finns på den amerikanska marknaden inte anses speciellt lyckad. När MY presenterades utlovades 7 sittplatser för fullvuxna men det får nog vara tämligen kortväxta fullvuxna som sitter i tredje raden, inte nödvändigtvis dvärgväxta med amputerade ben, men det underlättar..

Vi har en Model Y och även om den är rymlig så är det lätt att se att en tredje rad skulle behöva hamna väldigt lågt och bli väldigt kort. Vi hade före vår MY en Skoda Kodiaq som var sjusitsig och i den var det lite rymligare men varken vår 9-åring eller vår 12-åring kunde sitta bekvämt i tredje raden längre sträckor. Om vi haft en 3:e rad i vår MY bedömmer jag att de suttit ännu sämre där än i Skodan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Håller med. Känns inte som 7-sitsig MY varken kommer till Europa, eller är ens praktiskt så mycket att ha.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Och då flyttas väl andra raden fram för att få plats för tredje raden har jag för mig? Så benutrymmet på andra raden blir betydligt sämre.Maw skrev:Till mig sa de t o m att det troligtvis inte kommer att komma när jag frågade i början av året. Det fanns definitivt inte 7-sits att beställa off menu.Nicke Nyfiken skrev:För att Tesla har tagit bort all tidigare information om 7-sits i Europa. Både på hemsidan och i konfiguratorn. Och när man frågar Teslas SA så säger de att är högst tveksamt om 7-sitsversionen kommer att säljas i Europa.SwedishAdvocate skrev:Vad baseras det här på? Varför skulle 7-sits inte komma till Europa? 7-sits är i produktion i USA nu. Jag gissar att det handlar om att rampa produktion till en lämplig nivå för att därefter börja erbjuda 7-sits.Nikohm skrev:Finns väl inget som tyder på det tyvärr. /...Dodde skrev:Kommer den ens till Europa?
Jag har ickså fått uppfattningen att sju-sitslösningen som finns på den amerikanska marknaden inte anses speciellt lyckad. När MY presenterades utlovades 7 sittplatser för fullvuxna men det får nog vara tämligen kortväxta fullvuxna som sitter i tredje raden, inte nödvändigtvis dvärgväxta med amputerade ben, men det underlättar..![]()
Vi har en Model Y och även om den är rymlig så är det lätt att se att en tredje rad skulle behöva hamna väldigt lågt och bli väldigt kort. Vi hade före vår MY en Skoda Kodiaq som var sjusitsig och i den var det lite rymligare men varken vår 9-åring eller vår 12-åring kunde sitta bekvämt i tredje raden längre sträckor. Om vi haft en 3:e rad i vår MY bedömmer jag att de suttit ännu sämre där än i Skodan.
Det jag sett på YT så skulle MY 7-sits passa våra behov perfekt. Stor 5-sits med bra bagage men vid behov kunna köra till landet ca 10 mil med 2 kompisar till kidsen. En 7-sits i full storlek skulle vara för stort att köra omkring i när man endast är 5 pers.
Tror dock att 7-sitsen förblir i USA tyvärr. Några andra alternativ finns inte just nu.
Tror dock att 7-sitsen förblir i USA tyvärr. Några andra alternativ finns inte just nu.
Precis så! Skulle funka perfekt för vårt behov, kör en Ford S-max 7-sits idag som är ganska lik MY, man skjuter fram baksätet och offrar lite benutrymme för baksätet. Har inget behov att kunna få in 7 ”fullvuxna”.Dodde skrev:Det jag sett på YT så skulle MY 7-sits passa våra behov perfekt. Stor 5-sits med bra bagage men vid behov kunna köra till landet ca 10 mil med 2 kompisar till kidsen. En 7-sits i full storlek skulle vara för stort att köra omkring i när man endast är 5 pers.
Jag hoppas verkligen att 7-sits kommer till Europa men har inte höga förhoppningar, åtminstone inte i år.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vi hade sjusitsig bil tidigare, en VW Touran. Visst är det otvivelaktigt väldigt praktiskt med de extra platserna men utslaget över de tre åren vi hade bilen så använde vi det mindre än 10 gånger. Hade nog inte gjort tillvalet på MY ens om det fanns, inte till det prisläge det hade tidigare iaf.
Model Y LR AWD 2022