Coal-roll'ad....synunkter?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av HerrNilsson »

Hamnade bakom en A-traktor häromdagen. Eftersom man glor en del på Wham Bam Teslacam så blev detta hillbilly-beteende igenkänt. Dock aldrig varit med om det tidigare, eller ens hört om det på svenska vägar.

Synpunkter? Brottsligt på något sätt?

Har tagit reda på vilka föräldrarna är. Värt att upplysa om vad grabben pysslar med?

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av mati »

Har hänt mig många gånger. Senast denna veckan. Denna gången var det till och med en tjej som skapade den svarta rökridån. Jag hade på något vis fått för mig att det kvinnliga könet beter sig lite mer moget. Jag hade tydligen fel.
Lagligt? Knappast. Miljövänligt? Inte direkt. Moget? Inte det minsta.
Men vad ska man göra? Hoppas att idioterna växer upp kanske. Hoppas att de dör av sina egna avgaser kanske.
Att kontakta föräldrarna anser jag är helt meningslöst. Troligen skrattar de bara. Jag har mycket svårt tro att de inte är medvetna om det. De flesta av dessa rökmaskiner har ju gigantiska skorstenar. De ser man ju från utsidan, det är inte hemligt eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av MWall »

Skit i det. Föräldrarna är säkert av samma skrot och korn. De skulle bara skratta åt dig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3698
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av jonasl »

A-traktor-förarna borde ju vara lite försiktiga med att väcka uppmärksamhet. De flesta av dem vill inte råka ut för närmare inspektion av sina fordon..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Har hänt mig många gånger. Senast denna veckan. Denna gången var det till och med en tjej som skapade den svarta rökridån. Jag hade på något vis fått för mig att det kvinnliga könet beter sig lite mer moget. Jag hade tydligen fel.
Lagligt? Knappast. Miljövänligt? Inte direkt. Moget? Inte det minsta.
Men vad ska man göra? Hoppas att idioterna växer upp kanske. Hoppas att de dör av sina egna avgaser kanske.
Att kontakta föräldrarna anser jag är helt meningslöst. Troligen skrattar de bara. Jag har mycket svårt tro att de inte är medvetna om det. De flesta av dessa rökmaskiner har ju gigantiska skorstenar. De ser man ju från utsidan, det är inte hemligt eller så.

Växa upp? I USA är det ju vuxna män som håller på med sånt här. :roll:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
A-traktor-förarna borde ju vara lite försiktiga med att väcka uppmärksamhet. De flesta av dem vill inte råka ut för närmare inspektion av sina fordon..
Fast de tänker nog inte så långt. Det ryker, det låter, och det går alldeles för fort för väldigt många av dem. Risken att bli påkommen är försumbar. Nöjet är starkare än rädslan för en poliskontroll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av mati »

Jeppe_E skrev:
Växa upp? I USA är det ju vuxna män som håller på med sånt här. :roll:
Ja, jo, men de röstar också på Trump, vilket förklarar kanske en del. Många lämnar tyvärr aldrig tonårsstadiet när det gäller hjärnans utvecklingsgrad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Flagada »

Det där var ett löjligt rökmoln, skymde ju knappt din sikt, värre går göra! Men inget nytt fenomen, en kompis till mig hade liknande rökaggregat i sin Scania 56 a-traktor redan 1984, men han körde istället med kylarvätska till svarvar/fräsar, en 2%-ig oljeemulsion och vatten, som istället skapade en vit tjock dimma värre än i Lützen 1632, låg man efter fick man stanna i minst 5min innan man såg vägen igen...

Förmodligen olagligt, antagligen "att i väsentlig mån brista i omsorg och varsamhet i trafiken"
2022-05-07_210543.jpg
https://www.kungalvsposten.se/nyheter/a ... 1.52782459
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.54607624
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av HerrNilsson »

Jisses, verkar vara mer seriöst än vad jag trodde. Alltså själva installationerna.

Man har alltså nåt aggregat som sprutar ut valfri sörja nånstans i avgassystemet som gör att det värms upp och kommer ut som rök?
Trodde mer det hade och göra med att man kringgick avgasreningen med befintliga avgaser bara...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Fredrik j »

Troligtvis är din reaktion precis vad dom hoppas på.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av martinot »

HerrNilsson skrev:
Hamnade bakom en A-traktor häromdagen. Eftersom man glor en del på Wham Bam Teslacam så blev detta hillbilly-beteende igenkänt. Dock aldrig varit med om det tidigare, eller ens hört om det på svenska vägar.

Synpunkter? Brottsligt på något sätt?

Har tagit reda på vilka föräldrarna är. Värt att upplysa om vad grabben pysslar med?

Knappast OK från varken regler kring emissionsutsläpp, eller trafiksäkerhetsmässigt för att medvetet skymma trafiken.

Jo, det är högst medvetna anordningar som sprutar in olika former av vätskor i avgasrören för att bilda röken. Se det som en form av hemmagjorda rökmaskiner. Knappast lagligt och de kan lätt få böter för detta om polisen väljer att beslagta bilarna.

Skulle absolut polisanmält om du har bra bevis i form av film, regnummer och adress.

Som andra redan påpekat i tråden så är det garanterat helt meningslöst att tala med föräldrarna. De känner garanterat redan till det, och blir nog bara glada om du kontaktar de och är upprörd. Du förstärker då enbart deras och grabbens "nöje".

Gå direkt på polisanmälan är mitt förslag utan förvarning (får de förvarning så kommer de bara tillfälligt montera bort beviset/utrustningen, och polisen gå tomhänta därifrån).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av DanneB »

Hade en EPA som gjorde så under flera hundra meter när jag kom ifatt den, utan möjlighet att köra om.
Till slut pekade jag på min dashcam och då slutade det ryka helt plötsligt. :D
Tesla Model S 90D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Knappast OK från varken regler kring emissionsutsläpp, eller trafiksäkerhetsmässigt för att medvetet skymma trafiken. /.../

Knappast lagligt och de kan lätt få böter för detta om polisen väljer att beslagta bilarna.

Skulle absolut polisanmält om du har bra bevis i form av film, regnummer och adress. /...
+1 på den.

Huruvida det är någon idé att tala med föräldrarna känner jag mig osäker på. Misstänker väl tyvärr att det kanske inte kommer ge så mkt. Men å andra sidan – beroende på hur man själv känner inför situationer som denna så vem vet... Man kanske inte ska ge upp utan att ha försökt...

Men oavsett så tycker jag absolut det ska polisanmälas! Varför ska den här ungdomen få köra omkring och spy ut massvis med cancerogena ämnen bara för att jävlas – och för att han/hon inte förstår bättre?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Black »

Ingen idé att prata med föräldrar.
Dagens föräldrar är mer försvarsadvokater än föräldrar...
Vill du att det ska upphöra är polisanmälan nog det smidigaste sättet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av mati »

Jag brukar ju inte vara så mycket för att kontakta polisen eftersom jag anser att det är totalt slöseri med tid. Men om nu valet står mellan att polisanmäla och att kontakta föräldrarna så röstar jag för polisanmälan. Det är ju dessutom högst beroende på var i landet man befinner sig. Polisen bryr sig nog betydligt mer om man befinner sig i en större stad jämfört med här på vischan.

Jag polisanmälde en gång en snubbe som körde på nätterna med en trimmad cross i skogen. Det dånade helvetiskt och hördes på flera kilometers håll. Han bröt ju såklart mot en massa lagar och regler, terrängkörningslagen, olovlig körning, utsläppsregler, osv osv. Det enda polisen sa till mig var att jag skulle kontakta snubbens föräldrar. Äh... va? Jag känner inte till föräldrarna, sa jag. Han är ju desuttom vuxen och bor med sambo och barn i ett hus här i skogen. Då tyckte de inte att man kunde göra så mycket mer.
Jag tog sedan saken i egna händer, kontaktade hans hyresvärd vilket ganska omgående resulterade i att han fick flytta härifrån.
Det är därför jag inte ger så mycket på polisen heller. Finns fler och värre exempel, men det spränger den här tråden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Curik »

Äsch jag hade polisanmält. Det gjorde jag när en vuxen man brände däck med sin MC framför mig på motorvägen.

Det kan ofta handla om personer som utför andra brott och då är det bra att anmäla. Och så är det inte helt ofarligt att skymma sikten i trafiken.
Erxon
elbilist
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Erxon »

Från 1 maj har det skärpts vissa regler gällande A-traktorer där vårdnadshavarna har mer ansvar, bl.a. kan de bli av med sina körkort om en traktor är manipulerad.
Jag har inte själv hittat bra information om det, men har hört från två oberoende källor om detta.
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Fredrik j »

Erxon skrev:
Från 1 maj har det skärpts vissa regler gällande A-traktorer där vårdnadshavarna har mer ansvar, bl.a. kan de bli av med sina körkort om en traktor är manipulerad.
Jag har inte själv hittat bra information om det, men har hört från två oberoende källor om detta.
Reglerna som skärptes tror jag handlar mer om manipulerade a-traktorer som då inte längre är a-traktorer utan personbil som kräver b-körkort. Registrerad ägare, inte sällan en förälder, kan då bli av med körkortet då man bidragit till olovlig körning. Mycket rök leder inte till olovlig körning även om traktorn säkert också är manipulerad när det gäller hastigheten.
Det har inget att göra med vem som är vårdnadshavare utan vem som är registrerad ägare för fordonet.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av macksie »

Det är ungdomar.
Ungdomar som har ett intresse.
Ett intresse som håller dem sysselsatta och kanske tom skänker en framtida yrkeskarriär.
Ett intresse som håller dem borta från riktiga dåligheter.

Svälj stoltheten och lite rök.
MYP
X90d
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

macksie skrev:
Det är ungdomar.
Ungdomar som har ett intresse.
Ett intresse som håller dem sysselsatta och kanske tom skänker en framtida yrkeskarriär.
Ett intresse som håller dem borta från riktiga dåligheter.

Svälj stoltheten och lite rök.
Jag förstår inte det här resonemanget...

Ett av den här ungdomens intressen är ju uppenbarligen att köra omkring i tättbebyggt område och släppa ut så mycket cancerogena ämnen som möjligt...

Det finns antagligen en anledning till att de valde att göra det på en Tesla också. De här ungdomen har sannolikt minst en med verkligheten icke-överensstämmande åsikt...

Som flera skrivit här i tråden går det antagligen att orsaka ännu värre rökmoln. Och vad tror ni den här ungdomen kommer göra när han fyllt 18? Sannolikt skaffa en riktig pick-up – och då j#vlar kommer folk få se på rökmoln. Vill vi ha det här i samhället? Det verkar ju vidare tydligen vara riktigt vanligt förekommande redan... Vill vi att det ska sprida sig ännu mer? Och så fort han fått körkort så kommer han antagligen flinande köra fort typ varje gång han får möjlighet. Antagligen kommer han köra rattfull också. Det står ju vidare till och med skrivet i tråden om en trafikolycka som sannolikt orsakats av sådan här rök (!)...

Visst – det finns naturligtvis värre grejer. Men varför ska det ena utesluta det andra? Jag tycker absolut vi ska sätta ner foten mot det här med!

Och det är knappast som att den här killens liv kommer vara över för det här. Det kommer bli ett alldeles utmärkt straff! Några tusenlappar i böter och ett j#vligt nyttigt samtal med Farbror eller Barbro Blå!
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11001
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Fredrik j »

Min erfarenhet är att du överdriver. Jag skulle tro att nästan alla tonåringar växer upp till medelålders män som gnäller på nästa generation tonåringar. Med ett par undantag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Min erfarenhet är att du överdriver. Jag skulle tro att nästan alla tonåringar växer upp till medelålders män som gnäller på nästa generation tonåringar. Med ett par undantag.
Förhoppningsvis...

Men anser helt klart att du missar att ta hänsyn till den minst en med verkligheten icke-överensstämmande åsikten...

Tycker fortfarande att det ska polisanmälas.

Som sagt:
Några tusenlappar i böter och ett j#vligt nyttigt samtal med Farbor eller Barbro Blå kommer bli ett alldeles utmärkt straff!
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av mati »

Håller fullständigt med. Ska man ha förståelse för detta beteende bara för att det är ungdomar? Det är ingen mänsklig rättighet att få uppföra sig som ett svin och skita i trafikregler, miljön, medtrafikanter osv bara för att man inte fyllt 18 och med hänvisning till detta kan skylla på en outvecklad hjärna. Nix. Klarar man av att bygga om en bil till en rökmaskin så klarar man också av att ta konsekvenserna för det när man blir påkommen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3639
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av Tellus »

Epan verkar va skriven på mamman i Enköping
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av MattiasH »

Inte råkat ut för men jag hade funderat på att bara ligga kvar bakom så länge som möjligt för att se hur länge den orkar med. I med biohazardläget först såklart.
Skriv svar