En (o)kvalificerad gissing någon?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist

En (o)kvalificerad gissing någon?

Inlägg av Chilla »

Hej,
har nu äntligen fått vår första elbil och bor i en Brf utan laddpunkter. Jag har lagt en motion om att påbörja ett projekt att installera sådana som enligt ordförande kommer att gå igenom. Hur som helst så ligger dessa ev. laddpunkter långt fram i tiden ännu. Så till dess får jag åka runt på bygden och prova lite olika laddare.

Under pågående stambyte i föreningen så har även belysning uppdaterats i hus, området och garagen. Jag råkar ha en sådan garageplats och man har i samband med förbättrandet av belysningen i garagen även installerat 2 nya 220V uttag i varje garage i höstas. Då bilen var på gång medans elektrikerna jobbade så hörde jag mig lite för huruvida elsystemen i garagen skulle klara av elbilsladdning. Hans svar var en anings "tekniskt" till naturen men jag tolkade det som om elen var seriekopplad då han sa att om en säkring till ett garage går så sticker hela längan. Det betyder väl att man delar på belastningen på hela längan antar jag? Ingen annan i längan har en elbil. Så vitt jag vet så har ingen någon extra frys eller hembränningsapparat uppkopplade i sina garage heller, det finns helt enkelt inte plats i dem. Uttagen används nog mest till att dammsuga bilen.

I går provade jag att koppla in den portabla laddaren som kom med bilen och satte den på lägsta strömstyrkan, 6 A. Bilen laddar med 1.2 kW så det går sakta men säkert. Använder ingen skarvsladd och alla delar är svala, själva laddaren är marginellt mindre kall än omgivningen.
Jag har väl två frågor som jag undrar över.
1. Hur mycket mera laddar bilen med om jag ökar från 6A till 8 eller 10A?
2. Här kommer den gissningen jag efterfrågar i rubriken, vad GISSAR ni att garagelängan kan vara uppsäkrad till? Det är 9 garage med 2 220V uttag vardera. Varje port är eldriven. Det finns belysningen inuti och utanpå garaget och det är även någon slags ventilation inuti. Dvs, vågar jag öka strömstyrkan över 6A eller riskerar jag en uppsträckning från styrelse samt garagekompisar :)
Bifogar en bild på längan för gissandets skull. Det är den bortre som man ser portarna på.

Jag håller ingen här ansvarig för mitt agerande baserat på ev. gissningar :)

Vänligen,
Magnus
Garagelängan.jpg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: En (o)kvalificerad gissing någon?

Inlägg av mikebike »

1. Det är väl mellanstadienivå på den matematiska uppgiften?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Vad gäller tillgänglig ström så måste väl anläggningen vara konstruerad för att vägguttagen skall kunna användas?
Att ladda en elbil drar inte mer ström än en motor- och kupévärmare, bara under längre tid.
Troligen är det inte dimensionerat för att alla garageplatser skall kunna ta ut 10 A samtidigt, men kanske för hälften?
D.v.s. försörjningsmässigt skall det inte vara något problem att ladda ett par elbilar.

F.ö. verkar det inte troligt att man lagt alla 9 uttagsboxar på en fas/säkring. 3 per fas känns rimligare.

Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Mellanstadie matte, fair 'nuff :)

Problemet är väl snarare att jag är så pass av en n00b att jag inte vet vilka faktorer jag har att beakta. Jag har strömstyrkan som är 6A, ett batteri på ca 73kWh och... nu vet jag inte mera :)
Så om jag för nuvarande får ut 1,2 kW på 6A så får jag då ut 200W per A? I så fall ger 8A 1,6kW?
Började ladda igår med 50% i batteriet dvs 73kWh/2 = 36,5 kWh
Laddmål satt till 80% = 58,4 kWh
Laddbehov 58,4 kWh-26,5 kWh =21,9 kWh
Laddtid (6A) 21.9kWh/1,2kW = 18,3h
Laddtid (8A) 21,9kWh/1,6kW = 13,7h

Enligt appen skulle det ta ca 20h att ladda den från 50% till 80% så min matte är nog lite off. Tänker jag helt fel? Bra att veta för framtida funderingar tänker jag.
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

så en gissning är att jag skulle kunna prova att ladda med 10A om jag tolkar dina spekulationer rätt, taget. Tänker inte prova det ännu då 8A nog gör tillräckligt stor skillnad och känns lite tryggare.

Tack tack :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

I våran brf var det ute en undersökning där styrelsen tänkte sätta upp några laddplatser (som de med elbilar kunde anväda) som en början. tyvärr var det lite intresse. Att uppgradera hela parkeringen skulle gå på mer än 100 000 kr. (var en som föreslagit det). Eftersom de flesta planerar attt skaffa elbil inte i närtid så tycker jag en bra kompromiss att ha delade laddställen. Där man betalar för vad man utnyttjar.
Var för lite intresse (tyvärr) så det blir en punkt att diskutera på årsmötet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Chilla skrev:
Mellanstadie matte, fair 'nuff :)

Problemet är väl snarare att jag är så pass av en n00b att jag inte vet vilka faktorer jag har att beakta. Jag har strömstyrkan som är 6A, ett batteri på ca 73kWh och... nu vet jag inte mera :)
Så om jag för nuvarande får ut 1,2 kW på 6A så får jag då ut 200W per A? I så fall ger 8A 1,6kW?
Började ladda igår med 50% i batteriet dvs 73kWh/2 = 36,5 kWh
Laddmål satt till 80% = 58,4 kWh
Laddbehov 58,4 kWh-36,5 kWh =21,9 kWh
Laddtid (6A) 21.9kWh/1,2kW = 18,3h
Laddtid (8A) 21,9kWh/1,6kW = 13,7h

Enligt appen skulle det ta ca 20h att ladda den från 50% till 80% så min matte är nog lite off. Tänker jag helt fel? Bra att veta för framtida funderingar tänker jag.
Effekt = spänning x ström. Förhoppningsvis har du 230 V i dina uttag.
Räkna med 10% laddförluster.

Köra med 8A i en ny installation känns rätt lugnt.

PS. En trea blev en tvåa i din uträkning. ;)

Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Jag bugar och tackar Mike.

Det blir en fråga på vår årsstämma också Micke, jag försöker sälja det med att det går att få bidrag idag, kanske inte imorgon och det kan göra närmiljön bättre med ev färre avgasare som åker omkring. lite långsökt men ändå. Vi har inte gjort någon intresse förfrågan hos oss ännu. Min inlagda motion formulerade jag som att Brf skulle inleda en sondering och inhämta offerter. Då stambytet vi genomför kostat en hel del så ville jag försöka linda in det lite så att grannarna inte tror att nu ska det betalas ytterligare X miljoner för laddpunkter för ett fåtal medlemmar. Det kommer sen :P
På ca 320 lägenheter så har jag sett en Tesla och 3-4 hybrider. Sen har jag en hybrid Niro i garagelängan framför min. Vad som finns i övriga garage vet jag inte men antalet garage är en bråkdel av föreningens parkeringsytor. Så på det hela taget har vi inte många som kör på el på något sätt idag men min förhoppning är att förslaget får gehör för framtida möjligheter. Vi hade visserligen skaffat vår Ioniq 5 oavsett om det blir laddpunkter i föreningen eller inte men jag misstänker att för många kan det vara en avgörande faktor huruvida de kan ladda "hemma" eller inte i en Brf.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lycka till.
Min svåger har inte lyckats speciellt bra i sin brf, så han kör vidare i sin gamla diesel-SAAB. :lol:

Förr eller senare så....

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Förenklat utan hänsyn till förluster.

6A × 230V = 1380W = 1,38kW
8A × 230V = 1840W = 1,84kW
10A × 230V = 2300W = 2,3kW

Batteri på 73kWh så blir det:

6A: 1,38/74 = 1,9% i timmen eller ca 53h för att ladda 0% till 100%

8A: 1,38/74 = 2,5% i timmen eller ca 40h för att ladda 0% till 100%

10A: 2,3/74 = 3,2% i timmen eller ca 32h för att ladda 0% till 100
Användarvisningsbild
Simon93
Teslaägare

Inlägg av Simon93 »

Du får fråga elektrikerna hur dem har säkrat av det, jag hade nog dragit fram 3fas 16 och fördelat ut över garagen, gå in till elcentralen så ser du på elschemat.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bilen är väl ”till del” vaken vid laddning så där går det lite ström. Ju långsammare du laddar desto mer av energin försvinner för att hålka bilen vaken.

Ju långsammare du laddar desto sämre verkningsgrad (mer förluster) på ombordladdaren verkar det som.

Så om du laddar med 6-8-10 A via UMC har du nog totalt lite större förluster än normalt.

Teslafi rapporterar 97% efficiency på laddning med WC 11kW här hemma men runt 87% när jag laddar med enfas 10A hos svärmor. Enkelt omräknat ger det förluster på cirka 300W.

Säkerligen inte helt korrekt men du skulle kunna räkna ut effekten ”från väggen” och sedan dra av cirka 300W oavsett laddström, då får du en uppfattning på hur fort du fyller batteriet.

8A = 1840, 1,54kW laddning
10A = 2300W, 2 kW laddning
13A = 2990W, 2.69kW laddning

Dividera batterienergin med laddning ovan = ungefärlig tid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Tack alla för era insikter. Det hjälper en nybörjare att "komma in i tänket" i brist på en bättre formulering :)
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Man kan väl också lägga till att det är extremt sällan man laddar från 0 till 100 procent. Om du har möjlighet att ladda bilen varje gång du parkerar den kommer den sannolikt alltid vara tillräckligt laddad när du behöver använda den. Detta även om du laddar med så lågt som 6 eller 8 A. Jag hade hellre haft möjlighet att alltid kunna ladda hemma med låg effekt än att vara tvungen att åka iväg för att ladda.
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Jag satte laddgränsen till 80% och egentligen skulle jag nog kunna hålla den till 50% alla dagar i veckan. Jag valde 80% mest för att testa potentialen i att ladda med den portabla laddaren då det var min första gång :oops:
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Låt gränsen vara på 80 % så kommer den nog att pendla mellan 50 % och 80 % för din dagliga körning. Om du någon gång har kört långt behöver säkert både du och bilen vila och ladda batterierna. 8-)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Eller så undviker du 80% myten och sätter den på 50% och spar livslängd på batteriet.

AAKEE har i ett antal trådar redovisat för fördelarna med att hålla så låg SoC som möjligt.
Läs dom...eller en iaf..

Här är den senaste:
viewtopic.php?f=61&t=29390
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

jag har tidigare läst det han skrivit om SoC och även om det var en hel del som jag inte kunde ta till mig så tog jag med mig att 50% verkar vara "bäst". Efter två dagars modest körande så är det lite för tidigt att avgöra hur mkt laddning är optimalt, för våra behov, att ha i batteriet. Så jag lär nog försöka hålla det vid minimum 50% för tillfället för att undvika tvivel på om det räcker för si eller så under en dag. 50% är väl sisådär en 20 mil och det händer inte att vi kör så långt en normal dag i veckan, på något sätt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Har ni lågt med ström uppsäkrat i era föreningar kan ni ju ta en titt på CaCharge lösning, det fungerar väldigt bra i dom fallen då lastfördelningen är väldigt smart gjord (ja jag jobbar där).
Vad det gäller garaget så gissar jag som andra att man delat upp det över faserna med 3 portar per fas och säkert 16A per fas har ni tur är det 25A.
http://www.cacharge.com
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Påpeka för styrelsen att det finns bidrag NU men inte garanterat sen. Och efter det kommer det säkerligen bli tvingande.

Grymt imponerad av mina grannars (och majoriteten är 65+, många 80+) engagemang när jag nyligen drev laddboxinstallationsprojekt här. 24 av 32 garage har numera laddbox installerad trots att var och en som ville ha det fick pitcha in en slant själv. Föreningen stod för den gemensamma infrastrukturen så övriga kan hoppa på efteråt om de vill.

Vi har hyggligt bra ekonomi i föreningen, och NVV går ju som sagt in och stöttar också med 50%.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det kanske är en bra lösning att medlemmar får skicka in lite pengar själva om de vill ha box. Då blir det lite av att passa på medan det finns möjlighet, liksom. Sen blir det ju dyrare eller omöjligt.
Skriv svar