har nu äntligen fått vår första elbil och bor i en Brf utan laddpunkter. Jag har lagt en motion om att påbörja ett projekt att installera sådana som enligt ordförande kommer att gå igenom. Hur som helst så ligger dessa ev. laddpunkter långt fram i tiden ännu. Så till dess får jag åka runt på bygden och prova lite olika laddare.
Under pågående stambyte i föreningen så har även belysning uppdaterats i hus, området och garagen. Jag råkar ha en sådan garageplats och man har i samband med förbättrandet av belysningen i garagen även installerat 2 nya 220V uttag i varje garage i höstas. Då bilen var på gång medans elektrikerna jobbade så hörde jag mig lite för huruvida elsystemen i garagen skulle klara av elbilsladdning. Hans svar var en anings "tekniskt" till naturen men jag tolkade det som om elen var seriekopplad då han sa att om en säkring till ett garage går så sticker hela längan. Det betyder väl att man delar på belastningen på hela längan antar jag? Ingen annan i längan har en elbil. Så vitt jag vet så har ingen någon extra frys eller hembränningsapparat uppkopplade i sina garage heller, det finns helt enkelt inte plats i dem. Uttagen används nog mest till att dammsuga bilen.
I går provade jag att koppla in den portabla laddaren som kom med bilen och satte den på lägsta strömstyrkan, 6 A. Bilen laddar med 1.2 kW så det går sakta men säkert. Använder ingen skarvsladd och alla delar är svala, själva laddaren är marginellt mindre kall än omgivningen.
Jag har väl två frågor som jag undrar över.
1. Hur mycket mera laddar bilen med om jag ökar från 6A till 8 eller 10A?
2. Här kommer den gissningen jag efterfrågar i rubriken, vad GISSAR ni att garagelängan kan vara uppsäkrad till? Det är 9 garage med 2 220V uttag vardera. Varje port är eldriven. Det finns belysningen inuti och utanpå garaget och det är även någon slags ventilation inuti. Dvs, vågar jag öka strömstyrkan över 6A eller riskerar jag en uppsträckning från styrelse samt garagekompisar

Bifogar en bild på längan för gissandets skull. Det är den bortre som man ser portarna på.
Jag håller ingen här ansvarig för mitt agerande baserat på ev. gissningar

Vänligen,
Magnus