Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Hej!
Jag tycker att det känns som att M3 Performance är den elbilen som ger bäst prestanda i förhållande till pris, så jag är intresserad av att skaffa en sådan som förstabil, men osäker på om man ska försöka hitta en begagnad som tappat lite i värde, eller beställa en ny och hoppas på att man får bonus. Skiljer det mycket om man jämför en 2019 mot en ny? Har förstått det som att de fick värmepump för ca ett år sedan? Kan man säga ungefär hur mycket man sparar på att ha det jämfört mot tidigare, om det är sisådär 0 till -5 som det brukar vara på västkusten?
Är drivlina och chassi samma mellan årsmodellerna? Andra mindre skillnader?
Är de byggda i samma fabrik och har byggkvaliteten förändrats under denna tiden?
Har sett att man kan ställa in hur aktivt antisladdsystem + justeringsmöjlighet av vilken axel som driver på något Youtubeklipp. Finns den möjligheten oavsett årsmodell?
En -19 med runt 10k mil på nacken verkar ha tappat ca 300k i värde på 3 år, jag misstänker att siffrorna kommer se ungefär likadana ut om 3 år om man beställer en ny idag, medan en -19 kanske tappar 150-200k i värde om ytterligare 3 år. Dvs min gissning är att man "förlorar" kanske 100k av sina fickpengar om man beställer en ny jämfört mot om man slår till på en begagnad (har dock sett att det är sjukt dyr helförsäkring på Teslorna, vilket gör att man sparar något på en ny med vagnskadegaranti). Är det värt det?
Jag tycker att det känns som att M3 Performance är den elbilen som ger bäst prestanda i förhållande till pris, så jag är intresserad av att skaffa en sådan som förstabil, men osäker på om man ska försöka hitta en begagnad som tappat lite i värde, eller beställa en ny och hoppas på att man får bonus. Skiljer det mycket om man jämför en 2019 mot en ny? Har förstått det som att de fick värmepump för ca ett år sedan? Kan man säga ungefär hur mycket man sparar på att ha det jämfört mot tidigare, om det är sisådär 0 till -5 som det brukar vara på västkusten?
Är drivlina och chassi samma mellan årsmodellerna? Andra mindre skillnader?
Är de byggda i samma fabrik och har byggkvaliteten förändrats under denna tiden?
Har sett att man kan ställa in hur aktivt antisladdsystem + justeringsmöjlighet av vilken axel som driver på något Youtubeklipp. Finns den möjligheten oavsett årsmodell?
En -19 med runt 10k mil på nacken verkar ha tappat ca 300k i värde på 3 år, jag misstänker att siffrorna kommer se ungefär likadana ut om 3 år om man beställer en ny idag, medan en -19 kanske tappar 150-200k i värde om ytterligare 3 år. Dvs min gissning är att man "förlorar" kanske 100k av sina fickpengar om man beställer en ny jämfört mot om man slår till på en begagnad (har dock sett att det är sjukt dyr helförsäkring på Teslorna, vilket gör att man sparar något på en ny med vagnskadegaranti). Är det värt det?
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Billigaste performance kostar väl typ 500k. Ny kostar 650. Så ett tapp på 150 verkar mer rimligt att det har blivit. Skulle köpa ny.
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
En ny kostar 750k om man har annan lack än vit men utan något av autopilotpaken. I och med att det är ovisst med miljöbilspremien, så är tappet mellan 180-250k om man beställer en ny med sådan spec. Av de som finns begagnade verkar många ha betalat för autopilotpaken och därmed kanske kostat mer än 750k.SugSnigel skrev:Billigaste performance kostar väl typ 500k. Ny kostar 650. Så ett tapp på 150 verkar mer rimligt att det har blivit. Skulle köpa ny.
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Avsaknad av dubbelglas, rattvärme och att den har kromlister kan jag leva med om den är 200k billigare, men det där med kvaliteten är intressant. Tillverkar / monterar de bilarna på ett bättre sätt idag än för 3 år sedan?MWall skrev:De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
FD_fossilkramare skrev:Avsaknad av dubbelglas, rattvärme och att den har kromlister kan jag leva med om den är 200k billigare, men det där med kvaliteten är intressant. Tillverkar / monterar de bilarna på ett bättre sätt idag än för 3 år sedan?MWall skrev:De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Den här: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /100361058
Det är en Long Range med Performance-prestanda och track mode. Och som sådan får den även ha dragkrok vilket en vanlig P inte får. Såldes ett fåtal sådana under 2019. Kallades "Base Performance" eller liknande.
Vad gäller kvalitet så beror det på vilken fabrik bilen är tillverkad. Shanghai håller högre kvalitet än Fremont. Sägs det iaf.
-
- Inlägg: 5761
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
I andra trådar om beg. Model 3 har det skrivits om importerade bilar – att de bilar på den svenska beg.marknaden som (ofta) ligger lågt i pris är importerade från andra länder... Och av ngn anledning är dessa bilar dyrare att försäkra än 'svenska' bilar...
Tänkte att jag kunde slänga in det i den här tråden också...
Ett exempel på en sådan här tidigare tråd:
viewtopic.php?f=51&t=29060&p=615751
Tänkte att jag kunde slänga in det i den här tråden också...
Ett exempel på en sådan här tidigare tråd:
viewtopic.php?f=51&t=29060&p=615751
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5761
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
För säkerhets skull ska vi kanske nämna att sådana här Long Range med Performance-prestanda måste ha drag monterat från fabrik ifall man vill kunna dra släp lagligt i Sverige. Som med alla Model 3 går det alltså inte att eftermontera drag ifall man vill kunna dra släp lagligt...MWall skrev:Den här: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /100361058FD_fossilkramare skrev:Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Det är en Long Range med Performance-prestanda och track mode. Och som sådan får den även ha dragkrok vilket en vanlig P inte får. Såldes ett fåtal sådana under 2019. Kallades "Base Performance" eller liknande. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5494
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Är inte det en myt baserad på hur det var förr?SwedishAdvocate skrev:I andra trådar om beg. Model 3 har det skrivits om importerade bilar – att de bilar på den svenska beg.marknaden som (ofta) ligger lågt i pris är importerade från andra länder... Och av ngn anledning är dessa bilar dyrare att försäkra än 'svenska' bilar...
Jag har frågat LF och de säger att de inte längre gör någon skillnad på ”svensksålda” och ”importerade” bilar.
Motiveringen till de högre premierna tidigare var att bilarna stals mycket oftare för att någon av nycklarna ”kommit bort” innan bilarna exporterades, samt att det var väldigt vanligt med ”skruvade” mätare vilket gjorde att försäkringsbolagens utgifter för motorskador var betydligt högre än för de svensksålda bilarna. Detta ska inte längre vara ett problem med moderna bilar enligt han jag pratade med på LF.
Men jag vet att det var skillnad mellan bolagen tidigare när jag skulle försäkra en importerad bil. När LF ville ha 7.000:-/år så ville ett annat bolag ha 42.000:-/år med motiveringen att bilen var importerad. Men det var många år sedan nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Jag köpte en 2019 (byggd andra halvan av 2019 i Fremont) M3P 21/4 av Riddermark bil i Skogås/Länna. 547k och 4700mil.
En tidigare privat ägare i mycket fint skick.
Jag är mycket nöjd med den. Dock kommer jag från en 2016 dieselaudi och Teslan sitter ju inte ihop riktigt på samma sätt (lite panelgaps och saker som inte sitter exakt som på en tysk bil)
Men det får man se förbi för körkönslan är helt fantastiskt på M3Pn! Jag ångrar mig inte alls. Det jag dock kommer göra är att gå ner till 18" eller 19"s hjul då 20" är ganska bullriga och har lägre komfort.
Köp en begagnad. Men se till att det är garanti kvar (vilket det bör för alla Model 3 har ju 4 år eller 8000 mil). Du får en bil denna sidan jul samt till en "rabatt". Visst dubbelglas fram, elbaklucka, värmepump och en lite annan interiör är trevligt men är det värt 200k minus eventuell miljöbonus (som är sjukt osäker nu)? Nej det tycker inte jag i alla fall.
En tidigare privat ägare i mycket fint skick.
Jag är mycket nöjd med den. Dock kommer jag från en 2016 dieselaudi och Teslan sitter ju inte ihop riktigt på samma sätt (lite panelgaps och saker som inte sitter exakt som på en tysk bil)
Men det får man se förbi för körkönslan är helt fantastiskt på M3Pn! Jag ångrar mig inte alls. Det jag dock kommer göra är att gå ner till 18" eller 19"s hjul då 20" är ganska bullriga och har lägre komfort.
Köp en begagnad. Men se till att det är garanti kvar (vilket det bör för alla Model 3 har ju 4 år eller 8000 mil). Du får en bil denna sidan jul samt till en "rabatt". Visst dubbelglas fram, elbaklucka, värmepump och en lite annan interiör är trevligt men är det värt 200k minus eventuell miljöbonus (som är sjukt osäker nu)? Nej det tycker inte jag i alla fall.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3647
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Kvalitén skiljer inte något från 2019-2021, dom är tillverkade i Fremont, bullret verkar inte heller skilja från 2019 till 2020, men 2021 blev det en viss förbättring.
Vår 2019 har varit felfri utöver fukt i bakljus som ranger bytte.
Dom kina tillverkade har högre kvalité på ihopsättningen.
2021 kom rätt många uppdateringar med bland annat värmepump och annan mittkonsoll.
På dom nyare med värmepump har vissa haft problem, speciellt vid mycket kallt klimat, vet ej om det är helt löst.
2019 har homelink standard och aut avbländande sidospeglar vilket 2020 saknade.
Batteriet på 2019-2020 är Panasonic 77,8kWh. 2021 82.1kWh panasonic men på de nyaste är det LG batteri? på 78,8kWh
Reservation för tryckfelsnisse
Vår 2019 har varit felfri utöver fukt i bakljus som ranger bytte.
Dom kina tillverkade har högre kvalité på ihopsättningen.
2021 kom rätt många uppdateringar med bland annat värmepump och annan mittkonsoll.
På dom nyare med värmepump har vissa haft problem, speciellt vid mycket kallt klimat, vet ej om det är helt löst.
2019 har homelink standard och aut avbländande sidospeglar vilket 2020 saknade.
Batteriet på 2019-2020 är Panasonic 77,8kWh. 2021 82.1kWh panasonic men på de nyaste är det LG batteri? på 78,8kWh
Reservation för tryckfelsnisse
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Det kostar inte 200 tkr mer att köpa en bil med en 200 tkr högre prislapp. Iaf om man inte har den till skrot.xandor82 skrev:Jag köpte en 2019 (byggd andra halvan av 2019 i Fremont) M3P 21/4 av Riddermark bil i Skogås/Länna. 547k och 4700mil.
En tidigare privat ägare i mycket fint skick.
Jag är mycket nöjd med den. Dock kommer jag från en 2016 dieselaudi och Teslan sitter ju inte ihop riktigt på samma sätt (lite panelgaps och saker som inte sitter exakt som på en tysk bil)
Men det får man se förbi för körkönslan är helt fantastiskt på M3Pn! Jag ångrar mig inte alls. Det jag dock kommer göra är att gå ner till 18" eller 19"s hjul då 20" är ganska bullriga och har lägre komfort.
Köp en begagnad. Men se till att det är garanti kvar (vilket det bör för alla Model 3 har ju 4 år eller 8000 mil). Du får en bil denna sidan jul samt till en "rabatt". Visst dubbelglas fram, elbaklucka, värmepump och en lite annan interiör är trevligt men är det värt 200k minus eventuell miljöbonus (som är sjukt osäker nu)? Nej det tycker inte jag i alla fall.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Intressant! Ser dock ut som att den har ett annat / standard bromssystem jämfört mot de riktiga Performance-bilarna. Drag är bra, men 1000kg... Har för mig att min V70 från 2007 och betydligt mindre motoreffekt och bromsar får dra 1800kg. Märkligt och synd att det är så.MWall skrev:FD_fossilkramare skrev:Avsaknad av dubbelglas, rattvärme och att den har kromlister kan jag leva med om den är 200k billigare, men det där med kvaliteten är intressant. Tillverkar / monterar de bilarna på ett bättre sätt idag än för 3 år sedan?MWall skrev:De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Den här: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /100361058
Det är en Long Range med Performance-prestanda och track mode. Och som sådan får den även ha dragkrok vilket en vanlig P inte får. Såldes ett fåtal sådana under 2019. Kallades "Base Performance" eller liknande.
Vad gäller kvalitet så beror det på vilken fabrik bilen är tillverkad. Shanghai håller högre kvalitet än Fremont. Sägs det iaf.
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Ja, den har Long Range-bromsarna. Men de funkar ju tillräckligt bra vid körning på vanlig väg ändå. Och ska du köra bana så är väl inte original Performance-bromsar särskilt bra heller?FD_fossilkramare skrev:Intressant! Ser dock ut som att den har ett annat / standard bromssystem jämfört mot de riktiga Performance-bilarna. Drag är bra, men 1000kg... Har för mig att min V70 från 2007 och betydligt mindre motoreffekt och bromsar får dra 1800kg. Märkligt och synd att det är så.MWall skrev:FD_fossilkramare skrev:Avsaknad av dubbelglas, rattvärme och att den har kromlister kan jag leva med om den är 200k billigare, men det där med kvaliteten är intressant. Tillverkar / monterar de bilarna på ett bättre sätt idag än för 3 år sedan?MWall skrev:De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Den här: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /100361058
Det är en Long Range med Performance-prestanda och track mode. Och som sådan får den även ha dragkrok vilket en vanlig P inte får. Såldes ett fåtal sådana under 2019. Kallades "Base Performance" eller liknande.
Vad gäller kvalitet så beror det på vilken fabrik bilen är tillverkad. Shanghai håller högre kvalitet än Fremont. Sägs det iaf.
1000 kg är bra för att vara en Model 3. De flesta får dra mindre.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Låter som att vi tänker rätt lika i både budget, bilhistorik, tidigare bilar och hjulstorlekar! Jag har sedan tidigare mestadels kört BMW och Volvo, och framförallt det förstnämnda ger ett mycket fint premiumintryck (något beroende på modell och utrustning dock)! Har också en känsla av att man kommer störa sig på vissa grejer i Tesla, men samtidigt så kan man ju inte få "allt" utan att betala för det som du säger.xandor82 skrev:Jag köpte en 2019 (byggd andra halvan av 2019 i Fremont) M3P 21/4 av Riddermark bil i Skogås/Länna. 547k och 4700mil.
En tidigare privat ägare i mycket fint skick.
Jag är mycket nöjd med den. Dock kommer jag från en 2016 dieselaudi och Teslan sitter ju inte ihop riktigt på samma sätt (lite panelgaps och saker som inte sitter exakt som på en tysk bil)
Men det får man se förbi för körkönslan är helt fantastiskt på M3Pn! Jag ångrar mig inte alls. Det jag dock kommer göra är att gå ner till 18" eller 19"s hjul då 20" är ganska bullriga och har lägre komfort.
Köp en begagnad. Men se till att det är garanti kvar (vilket det bör för alla Model 3 har ju 4 år eller 8000 mil). Du får en bil denna sidan jul samt till en "rabatt". Visst dubbelglas fram, elbaklucka, värmepump och en lite annan interiör är trevligt men är det värt 200k minus eventuell miljöbonus (som är sjukt osäker nu)? Nej det tycker inte jag i alla fall.
Och det med stora hjul... Jag fattar inte! Jag tycker att det är optimalt med ett hjul som precis går över bromsarna, rimligtvis 18". Är visserligen van med att köra med "normal" däcksprofil så det kanske gör mig lite partisk, men har själv märkt att jag känner mig mer bekväm och snabbare på 18" med "normal" profil än feta 19" med lite gummi.
Ja men exakt! skulle man fått papper på att man får tillbaka 70k så är det ju en sak, men nu känns det som att man lika gärna kan köpa en lott och hoppas på det bästa. En grej jag funderat på med värmepumpssystemet: kan de även bidra till att kyla ner batteripaketet vid hård körning, eller är det separat kylning på det?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Okej. Jag vet inte hur väl M3 klarar av att hålla drivlinan kyld, annars skulle jag kunna tänka mig att det är flaskhalsen snarare än bromsarna, men nu killgissar jag bara. i3s klarar inte av många sekunders hård körning innan effekten dras ner.MWall skrev:Ja, den har Long Range-bromsarna. Men de funkar ju tillräckligt bra vid körning på vanlig väg ändå. Och ska du köra bana så är väl inte original Performance-bromsar särskilt bra heller?FD_fossilkramare skrev:Intressant! Ser dock ut som att den har ett annat / standard bromssystem jämfört mot de riktiga Performance-bilarna. Drag är bra, men 1000kg... Har för mig att min V70 från 2007 och betydligt mindre motoreffekt och bromsar får dra 1800kg. Märkligt och synd att det är så.MWall skrev:FD_fossilkramare skrev:Avsaknad av dubbelglas, rattvärme och att den har kromlister kan jag leva med om den är 200k billigare, men det där med kvaliteten är intressant. Tillverkar / monterar de bilarna på ett bättre sätt idag än för 3 år sedan?MWall skrev:De första som kom är bullrigare, har sämre kvalitet, saknar rattvärme, har "fula" kromlister... Och lite annat. Köp nytt!
Dock, finns en sleeper-Performance med P-prestanda och track mode men ändå med dragkrok på blocket. Dock ganska dyr.
Vad är en sleeper-Performance? Finns inte track mode på alla Performance? Du får gärna länka om du vill.
Den här: https://www.blocket.se/annons/gavleborg ... /100361058
Det är en Long Range med Performance-prestanda och track mode. Och som sådan får den även ha dragkrok vilket en vanlig P inte får. Såldes ett fåtal sådana under 2019. Kallades "Base Performance" eller liknande.
Vad gäller kvalitet så beror det på vilken fabrik bilen är tillverkad. Shanghai håller högre kvalitet än Fremont. Sägs det iaf.
1000 kg är bra för att vara en Model 3. De flesta får dra mindre.
Har överhettat standardbromsar på ett par av mina bilar, så jag har faktiskt i efterhand skaffat större modellanpassade bromspaket för de modellerna. Men detta har varit på 15-25 år gamla bilar, dimensioneringen idag är betydligt kraftigare, så du har rätt i att de absolut skulle kunna räcka till, även om de är sämre.
-
- Inlägg: 5761
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Model 3 Performance har större bromsok än Long Range. Som jag förstått det är det rätt få 18''-fälgar som passar Performance. Och de som passar har väl rätt liten marginal. Så 19'' är som regel de minsta fälgar man kan ha på en Model 3 Performance...FD_fossilkramare skrev:.../ Och det med stora hjul... Jag fattar inte! Jag tycker att det är optimalt med ett hjul som precis går över bromsarna, rimligtvis 18". Är visserligen van med att köra med "normal" däcksprofil så det kanske gör mig lite partisk, men har själv märkt att jag känner mig mer bekväm och snabbare på 18" med "normal" profil än feta 19" med lite gummi. /...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Alright, så vill man ha en med värmepump och Kinatillverkad så är det alltså 2021 och senare som gäller?Tellus skrev:Kvalitén skiljer inte något från 2019-2021, dom är tillverkade i Fremont, bullret verkar inte heller skilja från 2019 till 2020, men 2021 blev det en viss förbättring.
Vår 2019 har varit felfri utöver fukt i bakljus som ranger bytte.
Dom kina tillverkade har högre kvalité på ihopsättningen.
2021 kom rätt många uppdateringar med bland annat värmepump och annan mittkonsoll.
På dom nyare med värmepump har vissa haft problem, speciellt vid mycket kallt klimat, vet ej om det är helt löst.
2019 har homelink standard och aut avbländande sidospeglar vilket 2020 saknade.
Batteriet på 2019-2020 är Panasonic 77,8kWh. 2021 82.1kWh panasonic men på de nyaste är det LG batteri? på 78,8kWh
Reservation för tryckfelsnisse
En grej jag funderat på med värmepumpssystemet: kan de även bidra till att kyla ner batteripaketet vid hård körning, eller är det separat kylning på det?
Vet vi något om vilket batteri som bör klara sig bäst när det kommer till degradering? Det är inga gigantiska skillnader på dem om jag förstått det rätt?
-
- Inlägg: 5761
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
910 kg är väl dragvikten annars för Model 3 (förutsatt att dragkrok är monterad från fabrik (Och det måste den ju vara för att man ska kunna dra släp lagligt i Sverige...)).MWall skrev:.../ 1000 kg är bra för att vara en Model 3. De flesta får dra mindre.FD_fossilkramare skrev:Intressant! Ser dock ut som att den har ett annat / standard bromssystem jämfört mot de riktiga Performance-bilarna. Drag är bra, men 1000kg... Har för mig att min V70 från 2007 och betydligt mindre motoreffekt och bromsar får dra 1800kg. Märkligt och synd att det är så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Alright! Men: if it fits, it sitsSwedishAdvocate skrev:Model 3 Performance har större bromsok än Long Range. Som jag förstått det är det rätt få 18''-fälgar som passar Performance. Och de som passar har väl rätt liten marginal. Så 19'' är som regel de minsta fälgar man kan ha på en Model 3 Performance...FD_fossilkramare skrev:.../ Och det med stora hjul... Jag fattar inte! Jag tycker att det är optimalt med ett hjul som precis går över bromsarna, rimligtvis 18". Är visserligen van med att köra med "normal" däcksprofil så det kanske gör mig lite partisk, men har själv märkt att jag känner mig mer bekväm och snabbare på 18" med "normal" profil än feta 19" med lite gummi. /...
19" funkar säkert kanon också, bara man kan ha rimligt med gummi på det. Och det vet jag ju att man kommer kunna ha så sett
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Nej 1000 Kg numera.SwedishAdvocate skrev:910 kg är väl dragvikten annars för Model 3 (förutsatt att dragkrok är monterad från fabrik (Och det måste den ju vara för att man ska kunna dra släp lagligt i Sverige...)).MWall skrev:.../ 1000 kg är bra för att vara en Model 3. De flesta får dra mindre.FD_fossilkramare skrev:Intressant! Ser dock ut som att den har ett annat / standard bromssystem jämfört mot de riktiga Performance-bilarna. Drag är bra, men 1000kg... Har för mig att min V70 från 2007 och betydligt mindre motoreffekt och bromsar får dra 1800kg. Märkligt och synd att det är så.
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 04 maj 2022 12:06
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Det är så mycket jag att behålla bilarna till skrot!MWall skrev:Det kostar inte 200 tkr mer att köpa en bil med en 200 tkr högre prislapp. Iaf om man inte har den till skrot.
Men oavsett så finns det 200tkr mer att förlora på en ny än en gammal, om det blir 10, 50, 100, eller 150tkr förlust i slutändan blir man varse senare, men det är sällan några positiva siffror tycker jag
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
SwedishAdvocate skrev:Model 3 Performance har större bromsok än Long Range. Som jag förstått det är det rätt få 18''-fälgar som passar Performance. Och de som passar har väl rätt liten marginal. Så 19'' är som regel de minsta fälgar man kan ha på en Model 3 Performance...FD_fossilkramare skrev:.../ Och det med stora hjul... Jag fattar inte! Jag tycker att det är optimalt med ett hjul som precis går över bromsarna, rimligtvis 18". Är visserligen van med att köra med "normal" däcksprofil så det kanske gör mig lite partisk, men har själv märkt att jag känner mig mer bekväm och snabbare på 18" med "normal" profil än feta 19" med lite gummi. /...
Finns 18" fälgar som passar också har jag för mig.
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Finns faktiskt en hel del 18" som passar.
Bara kika på www.abswheels.se tex. de har en centrumringadapter som möjliggör att många passar.
Annars finns ett gäng med direktnav också om man inte vill hålla på med centrumringar.
Bara kika på www.abswheels.se tex. de har en centrumringadapter som möjliggör att många passar.
Annars finns ett gäng med direktnav också om man inte vill hålla på med centrumringar.
Re: Köpråd M3 Performance, mer värt med begagnad?
Japp, det första hindret med tex Long Ranges fälg är att Performance har ett annat nav med en annan navstyrning.xandor82 skrev:Finns faktiskt en hel del 18" som passar.
Annars finns ett gäng med direktnav också om man inte vill hålla på med centrumringar.
Det andra är att Performance har lite större bromsar, det går lösa med rätt 18” fälg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5