Men förhoppningsvis är det enklare delar, vanliga dörrar, stolar där man kanske kan tänka sig att man riktar sig mot flera underleverantörer för att säkerställa produktionen. Sen hoppas jag att den färdiga designen är färdig långt tidigare än Gigafabriken så att man kan börja tillverka prototyper tidigt och få med eventuella underleverantörer på banan. Batterier kan man trots allt få från befintlig produktionskedja så det är inget man behöver vänta på för att göra prototyper, eller kanske även den initiala produktionen, founders/signatures..Svenssons skrev:Det blir ju nya delar till Model 3 vilket betyder nya leverantörer eller ny åtminstone nya produkter från befintliga leverantörer och detta kan betyda nya problem med leverantörerna. Det är inte endast dörrarna som det var problem med från leverantör utan även stolarna. Även Model S har haft bekymmer med underleverantörer där saker inte kommit i tid eller inte fungerat enligt spec.
Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Model 3
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3
Gigafabriken ligger väl dessutom för ovanlighetens skull före tidsschematLaban skrev:Precis. Och en eventuell försening vad gäller Gigafabriken borde inte leda till några problem för att färdigställa bilen och se till att alla andra leverantörskedjor är på plats så det känns som ett mindre problem, förutsatt att vi pratar om månaders försening och inte 1-2 år förstås.Toja skrev:Eventuella problemet ligger på batterisidan isåfall.

Riskerna ligger väl i sensorer etc. kan jag tänka mig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3
Jag sitter också och funderar på det just nu. Jag funderar även på när chevrolet bolt (eller opel thunder eller vad den nu kommer heta) kommer hit. Om bolt kommer hit höst 2016 och model 3 kommer höst 2018, då borde jag lägga en två års leasing. (funderar även på hur stor i3ans räckviddsuppgradering kommer vara på).
Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.
Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.
Re: Model 3
Sant, det bör vara fler standarddelar till Model 3 som borde göra det billigare och minska risken för problem. Design bör nästan vara satt redan och prototyper bör finnas till mars för att kunna hålla uppe tempot och hinna med leveranser nästa år. Jag är inte så orolig för Gigafactory 1, de verkar ligga före schemat och för att leverera de första bilarna kommer inte så mycket celler behövas. Tesla står dock inför stora förändringar. De måste bygga upp en ny produktionslinje och till skillnad mot Model S och Model X så ska denna klara av hundratusentals bilar istället för tiotusentals. Den måste, efter att man har kört in den, kunna producera lika många Model 3 per månad som idag produceras per år Model S + Model X. Logistiken för detta är på en helt annan nivå. Jag kan inte tänka mig att leveranserna av Model 3 kan skötas på samma sätt som för Model S och Model X.Laban skrev:
Men förhoppningsvis är det enklare delar, vanliga dörrar, stolar där man kanske kan tänka sig att man riktar sig mot flera underleverantörer för att säkerställa produktionen. Sen hoppas jag att den färdiga designen är färdig långt tidigare än Gigafabriken så att man kan börja tillverka prototyper tidigt och få med eventuella underleverantörer på banan. Batterier kan man trots allt få från befintlig produktionskedja så det är inget man behöver vänta på för att göra prototyper, eller kanske även den initiala produktionen, founders/signatures..
Räkna med att Model 3 kommer till USA i januari 2018 så är man antagligen närmare det faktiska resultatet än att den kommer 2017. Det har visserligen alltid pratats om slutet av 2017 men senaste uttalandet från Elon lät som att det bara skulle vara ett fåtal som levereras 2017.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Om bolt kommer hit höst 2016 och model 3 kommer höst 2018, då borde jag lägga en två års leasing. (funderar även på hur stor i3ans räckviddsuppgradering kommer vara på).
Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.[/quote]
Jag tror att i3an kommer med ett 94Ah stort batteri, dagens är på 60Ah dvs Samsungbatterierna har 12kWh mer. Då detta redan är offentligt, så borde försäljningen av dagens i3or gå lite trögare. Skall komma i höst, men jag tror att dom får snabba på lite när försäljningen minskar.
Men jag tror att model 3 kommer att komma augusti 2017 till usa och i januari 2018 till Europa. Hoppas verkligen på det.[/quote]
Jag tror att i3an kommer med ett 94Ah stort batteri, dagens är på 60Ah dvs Samsungbatterierna har 12kWh mer. Då detta redan är offentligt, så borde försäljningen av dagens i3or gå lite trögare. Skall komma i höst, men jag tror att dom får snabba på lite när försäljningen minskar.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3
Det ska bli riktigt spännande! Jag misstänker att trycket på att få köpa en 3:a kommer att vara enormt! Frågan är om de dimensionerar servrar och bandbredd tillräckligt för att kunna hantera alla som kommer att kasta sig över datorerna och försöka lägga en reservation.
Re: Model 3
Misstänker att de som kommer till eventet kommer få första tjing att reservera. Därefter kanske tidiga köpare av Model S och Model X bli erbjudna. Efter det så kanske de öppnar upp för USA att reservera och sedan marknad efter marknad.Jerker skrev:Det ska bli riktigt spännande! Jag misstänker att trycket på att få köpa en 3:a kommer att vara enormt! Frågan är om de dimensionerar servrar och bandbredd tillräckligt för att kunna hantera alla som kommer att kasta sig över datorerna och försöka lägga en reservation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi. Tror kanske att det är en lite dimridå man skickar ut för att verka bättre än det kanske blir...Känns som många traditionella biltillverkare tävlar om att ha mycket på G (På papperet i alla fall....) Sen är dessa förbättringar ganska marginella sett till dessa bilars verkliga räckvidd t ex vintertid. Det blir ju liksom fortfarande "samma användningsområde" =typisk familjeandrabil att köra i närområdet med.
Man undrar hur de gjort.... Utnyttja utrymmet där REX sitter =offra bagaget? Kanske angivit den TOTALA räckvidden med REX-versionen genom samtidigt utökad bensintank? (Fanns ju något krav att bensintankens storlek inte fick ge längre räckvidd än elräckvidden så att säga...) Förbättrad styrelektronik eller mindre reserver/marginaler i batteriet? Eller en kombination av olika saker?
Sen är ju frågan vem som ska betala? Hur mycket blir priset höjt? Nissan +6kWh =20 000kr, Tesla +5kWh =30 000kr, BMW +9kWh =xx xxx kr???
Så jag tror att vi inte sak förvänta oss några underverk hos de traditionella biltillverkarna förrän de designar en elbil "från grunden" typ Tesla/Bolt. Vilket många biltillverkare nu säkert har kastat sig på, men det kommer fortfarande att ta flera år innan någon av oss kan köra omkring i en sån om vi säger så.
Man undrar hur de gjort.... Utnyttja utrymmet där REX sitter =offra bagaget? Kanske angivit den TOTALA räckvidden med REX-versionen genom samtidigt utökad bensintank? (Fanns ju något krav att bensintankens storlek inte fick ge längre räckvidd än elräckvidden så att säga...) Förbättrad styrelektronik eller mindre reserver/marginaler i batteriet? Eller en kombination av olika saker?
Sen är ju frågan vem som ska betala? Hur mycket blir priset höjt? Nissan +6kWh =20 000kr, Tesla +5kWh =30 000kr, BMW +9kWh =xx xxx kr???
Så jag tror att vi inte sak förvänta oss några underverk hos de traditionella biltillverkarna förrän de designar en elbil "från grunden" typ Tesla/Bolt. Vilket många biltillverkare nu säkert har kastat sig på, men det kommer fortfarande att ta flera år innan någon av oss kan köra omkring i en sån om vi säger så.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Model 3
Nissan har visat 60 kWh pack med samma storlek som nuvarande. Man får inte glömma att ett litet pack utsätts för betydligt fler cykler så det kan skilja en hel del i kemi mellan nuvarande och det som kommer i Leaf generation 2, Bolt osv. Se bara på Teslas Powerwall där man har antingen 10 kWh eller 7 kWh i samma storlek är 7 kWh har en kemi som kan utsättas för 1 daglig cykel medan 10 kWh packet är 1/vecka.Leo skrev:Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3
REXen på i3 sitter väl fram? Då behöver dom nästan dela upp batteriet i två delar, frågan är om det blir bra?Leo skrev:Nja tveksam till att BMW (eller någon annan för den delen) verkligen lyckas klämma in 50% mer batterikapacitet i befintligt utrymme, även med bättre/nyare batterieffektivitet/teknologi. Tror kanske att det är en lite dimridå man skickar ut för att verka bättre än det kanske blir...Känns som många traditionella biltillverkare tävlar om att ha mycket på G (På papperet i alla fall....) Sen är dessa förbättringar ganska marginella sett till dessa bilars verkliga räckvidd t ex vintertid. Det blir ju liksom fortfarande "samma användningsområde" =typisk familjeandrabil att köra i närområdet med.
Man undrar hur de gjort.... Utnyttja utrymmet där REX sitter =offra bagaget? Kanske angivit den TOTALA räckvidden med REX-versionen genom samtidigt utökad bensintank? (Fanns ju något krav att bensintankens storlek inte fick ge längre räckvidd än elräckvidden så att säga...) Förbättrad styrelektronik eller mindre reserver/marginaler i batteriet? Eller en kombination av olika saker?
Sen är ju frågan vem som ska betala? Hur mycket blir priset höjt? Nissan +6kWh =20 000kr, Tesla +5kWh =30 000kr, BMW +9kWh =xx xxx kr???
Så jag tror att vi inte sak förvänta oss några underverk hos de traditionella biltillverkarna förrän de designar en elbil "från grunden" typ Tesla/Bolt. Vilket många biltillverkare nu säkert har kastat sig på, men det kommer fortfarande att ta flera år innan någon av oss kan köra omkring i en sån om vi säger så.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3
Har för mig att REX sitter bak till höger, tar upp hyfsat stor del av bagageutrymmet, väger 128kg, bensintank på ca 8L och enligt verkliga uppgifter drar ca 0,8L/mil om man tvingas köra med den. OBS allt taget ur minnet.
Har läst att på en e-up tappar man 5% i räckvidd/100kg last. (e-up väger ungefär som I3)
Har läst att på en e-up tappar man 5% i räckvidd/100kg last. (e-up väger ungefär som I3)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Model 3
Mars börjar närma sig och sannolikt kommer väl presentationen i slutet av mars?
Har man gått ut med ett datum för ett "event" än? Har tidigare ägare fått någon inbjudan? Vist borde man ha en stor pressträff?
För inte tror ni det bara kommer ut någon press release på nätet? Det känns som att kasta bort ett tillfälle för gratis PR. All världens media bör ju vara intresserade av att rapportera om Model3.
Och för att öka förväntningarna bör man ju börja med att släppa lite aptitretare snart?
Har man gått ut med ett datum för ett "event" än? Har tidigare ägare fått någon inbjudan? Vist borde man ha en stor pressträff?
För inte tror ni det bara kommer ut någon press release på nätet? Det känns som att kasta bort ett tillfälle för gratis PR. All världens media bör ju vara intresserade av att rapportera om Model3.
Och för att öka förväntningarna bör man ju börja med att släppa lite aptitretare snart?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Model 3
De har ju lovat att om man har tillräckligt många referrals (minst 10) från i höstas så blir man ju inbjuden på eventet, så de måste ju skicka ut inbjudningar ett tag innan. Fast det kanske är locket på och tvärtyst från de som blivit inbjudna, om Tesla har bett dem att inte avslöja något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3
De kommer skicka ut inbjudan till en del utvalda så som Teslaägare och press men skulle inte förvåna mig om de väntar till någon/några veckor innan. När inbjudan väl går ut kommer det däremot definitivt snabbt spridasig på nätet. De har redan gått ut och sagt att de som fick ihop minst 10 värvningar sista omgången där man skulle värva köpare skulle få två biljetter till Model III eventet så det kommer hållas ett event och de som är där kommer antagligen precis som Model X eventet ha förtur att beställa Model III.FredrikR skrev:Mars börjar närma sig och sannolikt kommer väl presentationen i slutet av mars?
Har man gått ut med ett datum för ett "event" än? Har tidigare ägare fått någon inbjudan? Vist borde man ha en stor pressträff?
För inte tror ni det bara kommer ut någon press release på nätet? Det känns som att kasta bort ett tillfälle för gratis PR. All världens media bör ju vara intresserade av att rapportera om Model3.
Och för att öka förväntningarna bör man ju börja med att släppa lite aptitretare snart?
Edit. Bylund han visst före
Re: Model 3
Ah, nu när ni skriver det så kommer ett svagt minne fram att jag läst något om att de med tillräckligt många referats skulle få en inbjudan till eventet.
Men några veckor innan är snart. Spänningen är olidlig.
Men några veckor innan är snart. Spänningen är olidlig.

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
- Gas P Dahl
- Teslaägare
- Inlägg: 51
- Blev medlem: 17 maj 2015 12:44
Re: Model 3
Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Re: Model 3
Sensorer på huven?Gas P Dahl skrev:
Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
Kanske mässan i Geneve i mars trots allt?
Model 3 2019 - LR - AWD - Premium - AP - Deep Blue
V70 Bi-fuel 2005
Re: Model 3
En del tror att det är en Saleen men huven verkar vara ganska kort eller är det bara vinkeln som gör att det ser konstigt ut?Gas P Dahl skrev:
Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Model 3
Främre delen av panoraman tycker jag är väldigt lik Model S variant.. Ska man spara på takdelar, så borde det vara lämpligt att iaf ha samma framdel som är motoriserad. Även listerna på sidan av själva luckan är lika.vigge50 skrev:En del tror att det är en Saleen men huven verkar vara ganska kort eller är det bara vinkeln som gör att det ser konstigt ut?Gas P Dahl skrev:
Bild som började cirkulera... Skall vara tagen i Tilburg..
Vad tror ni? Kan det stämma? Kort huv.. ingen Model S stil precis...
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Model 3
Det är bara en del av en större bild och om man kollar på den så ser det ut som att bilden är tagen i Amsterdams service center
SaleenRe: Model 3
Ja tror inte den kommer visas upp i europa först. Säkert på ett eget event som för model x
Re: Model 3
Tror Tesla är rent av korkade om de inte passar på att visa Model 3 som ett helt eget event/händelse. (Men visst, kanske i kombination med en bilmässa) Att då blanda in Facelift på en Model S eller liknande är nog inte optimalt PR-arbete.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Model 3
Hade det varit en Model 3 tror jag att den hade varit inklädd och inte stå öppen i ett Service Center med folk passerande. Även att det också är Europa talar emot Model 3. Det är också på tok för tidigt för mässa i mars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3
Ser väldigt mycket ut som en tesla. Även märket på sidan vid blinkersen ser teslalik ut. Men som sagt konstigt om den skulle stå så öppet...