Vilka val skall jag göra för att minimera leveranstiden?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Henrik Gbg

Vilka val skall jag göra för att minimera leveranstiden?

Inlägg av Henrik Gbg »

Hej,
Jag ligger I startgroparna för att beställa min första Tesla model 3.
Jag överväger LR eller Performance och funderar på vilka val jag kan göra för att få leverans av min bil så snabbt som möjligt?
Det verkar som att jag kan få en Performance betydligt snabbare än en LR?
Ni med mer erfarenhet kan kanske svara på om val av färg också har betydelse?

Vad innebär det att den röda färgen har tillägget Multicoat? Finns det någon kvalitetsskillnad eller någon annan skillnad mellan de olika färgerna, eller handlar det "bara" om utseendet?

Jag är ny på forumet och ber om ursäkt för om frågan placerats i fel del av forumet :)
SwedishAdvocate

Re: Vilka val skall jag göra för att minimera leveranstiden?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hej och välkommen! :)

För säkerhets skull eftersom det finns de som inte känner till följande...

Vet inte hur det påverkar leveranstiden, men LR (och basmodellen) går att beställa från fabrik med dragkrok. Det här valet finns dock tyvärr inte till Performance-varianten av ngn anledn. En Model 3 som inte utrustats med drag från fabrik kan inte lagligt dra släp i Sverige...

Dragkrok (till basmodellen och LR) finns vidare inte som valbart alternativ på hemsidan. Tesla benämner det istället som att dragkrok finns tillgängligt för beställning "off menu". Det läggs till beställningen genom att man kommunicerar med någon hos Tesla som jobbar med försäljning. Antingen tar den här Tesla-anställda beställningen direkt eller så sker tillägg av drag X antal dagar efter att man gjort beställningen på nätet. Exakt hur lång tidsperioden X kan vara har jag dock tyvärr inte koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

Det är inte aktuellt med dragkrok till denna bil.
Hustrun kör SUV med dragkrok och kapacitet att agera laståsna (bilen, inte hustrun :D ).

Model 3 kommer 90% av gångerna att köras av mig med minimal last, prioriterar att ha en roligare bil till och från jobbet samt för familjens vardagstransporter.
Egentligen är nog en LR det bästa valet för mig men de jag velar lite fram och tillbaka mellan LR/Performance och jag har en köpare på min nuvarande bil som har bråttom så känns det prioriterat att få igenom så snart som möjligt.
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

Henrik Gbg skrev:
Det är inte aktuellt med dragkrok till denna bil.
Hustrun kör SUV med dragkrok och kapacitet att agera laståsna (bilen, inte hustrun :D ).

Model 3 kommer 90% av gångerna att köras av mig med minimal last, prioriterar att ha en roligare bil till och från jobbet samt för familjens vardagstransporter.
Egentligen är nog en LR det bästa valet för mig men de jag velar lite fram och tillbaka mellan LR/Performance och jag har en köpare på min nuvarande bil som har bråttom så känns det prioriterat att få igenom så snart som möjligt.
Ta en performance. När du trycker gasen i botten blir det ett stort leende varje gång. LR är också snabb men P ger dig en riktig hästspark!

Dessutom snyggare.. Väljer du LR med 19" är inte prisskillnaden jättestor upp till P.

Jag beställde min i mitten feb. Fick i slutet av mars (beräknad lev var maj).

Leveranstiden verkar vara lotto. Jag hade tur att någon förmodligen avbokade sin i sista sekund. Beställde grå med vit inredning.
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

Just nu väger det över till Performancemodellens fördel:
-Lite snyggare
-Piggare

Det som talar för LR är väl:
-Lite billigare
-Lite längre räckvidd

Men för mig blir det i slutändan rätt jämt skägg, då blir den avgörande faktorn att jag verkar kunna få en Performance i september med en LR har en uppskattad leverans i februari 2023.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Henrik Gbg skrev:
Just nu väger det över till Performancemodellens fördel:
-Lite snyggare
-Piggare

Det som talar för LR är väl:
-Lite billigare
-Lite längre räckvidd

Men för mig blir det i slutändan rätt jämt skägg, då blir den avgörande faktorn att jag verkar kunna få en Performance i september med en LR har en uppskattad leverans i februari 2023.
Hade gått på Performance om jag köpte privat. Skillnaden i räckvidd har inget med drivlinan eller själva bilen att göra (den är precis lika effektiv som LR) utan enbart på skillnaden på fälgarna (som man kan byta till tredjepart 18” om man vill). Behöver du inte krok så ta Performance!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Henrik Gbg

Inlägg av Henrik Gbg »

Blir nog en Performance, är det någon som vet om valet av färg påverkar leveranstiden?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Henrik Gbg skrev:
Blir nog en Performance, är det någon som vet om valet av färg påverkar leveranstiden?
Gissar att olika färgval inte ger någon skillnad på uppskattad lev.tid i konfiguratorn...

Kanske är bästa oddsen på den vanligaste färgen på en Model 3. Vet inte vilken den är. Går kanske att googla fram. Gissar att det kanske kan vara vit...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Jag valde M3P röd med vit inredning 4 april. Fick då augusti som estimat vilket nu ändrats till 22-30 juni. Bara hoppas att det blir så. Ingen aning om jag fått samma leveransdatum med annan konfig. Kanske gör de förhållandevis fler bilar med det som är den dyraste konfigurationen eller så spelar det kanske ingen roll. Ingen verkar veta.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Skriv svar