Nu har jag provsuttit Xpeng på mässan och kan sammanfatta mina intryck så här:
- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.
- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!
- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.
- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.
- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.
- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.
- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.
- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!
Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen: