arena999 skrev:Jag har kört model 3 i två år och tycker det är en underbar bil, ,mestadels...
Men efter jag körde hyrbil förra veckan, Peugeot 3008 hybrid, blev jag påminnd hur tyst och mjukt en bil kan gå.
/.../
Men fick höra att nya Model 3 är tystare och mjukare.
Var iväg och testade den nya med dubbelglas och allt möjligt.
Lite dovare trafikljud men exakt samma buller från vägen och lika stötig.
Finns det något rimligt alternativ på elbilsmarknaden där man kan få både en rolig (snabb) och tyst bil?
Vilken bil ska jag provköra?
De model 3 som du har kört – har de haft 18-, 19- eller 20-tumsfälgar? Om 18-tum – är du säker på att du inte har eller har haft för högt däcktryck?
I en annan tråd hyllas e-Golf. Jag har inte kört den, men eftersom jag håller på och byter karriär har jag tyvärr inte råd med elbil utan får köra en ~2015 gasdriven VW Golf Kombi istället. Den tidiga 2019 Model 3 med 18-tumsfälgar jag har kört tycker jag motsvarar eller slår min Golf både när de gäller drivlina, buller och fjädringskomfort. Men jag har i och för sig bara kört Model 3 på hyfsade landsvägar mellan typ norra Skåne och Växjö. Har heller inte kört snabbare än 104 km/h (motortrafikled)...
Alternativ?
Folk verkar nöjda med BMW i4.
Finns Merca EQE för provkörning?
Renault Megane 60 kWh?
Kia EV6?
Annars finns ju de dyrare och större om de är alternativ...
Beg. Model S? Har själv kört en 2018 med luftfjädring. Den fjädringen är mjukare än i en 3a. Konsensus på forumet verkar vara att S är tystare än 3.
Det ryktas om att Lucid Air ska finnas för provkörning i Juni. Vad kostar den basmodellen?
Sen har vi ju e-tron GT/Taycan och Merca EQS.
Källa på Lucid:
https://www.dagensps.se/motor/lucid-air ... pfNFgLgflc