Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Senaste version 2022.12
Bromsa fullt kanske egentligen oftast är bromsa extremt hårt eller bromsa väldigt kraftigt… osv
Jag ser inte direkt vitsen med att kunna identifiera den exakta bromskraften egentligen, är det en
väldigt kraftig inbromsning så är det ungefär samma sak oavsett hur man beskriver den.
Möjligen finns det en poäng att skilja på en relativt snäll inbromsning och en kraftig dito…
Men det är iaf ganska svårt att försöka förstå hur andras spökbromsningar jämfört med dom jag
själv upplever, tycker jag iaf. Det blir så subjektivt liksom (ganska uppenbart här på forumet också
då det beskrivs på olika sätt hela tiden, och är ganska varierande också, iaf för mig).
Jobbigt, ibland jäkligt obehagligt och ibland rent farligt, är det iaf.
Jag ser inte direkt vitsen med att kunna identifiera den exakta bromskraften egentligen, är det en
väldigt kraftig inbromsning så är det ungefär samma sak oavsett hur man beskriver den.
Möjligen finns det en poäng att skilja på en relativt snäll inbromsning och en kraftig dito…
Men det är iaf ganska svårt att försöka förstå hur andras spökbromsningar jämfört med dom jag
själv upplever, tycker jag iaf. Det blir så subjektivt liksom (ganska uppenbart här på forumet också
då det beskrivs på olika sätt hela tiden, och är ganska varierande också, iaf för mig).
Jobbigt, ibland jäkligt obehagligt och ibland rent farligt, är det iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är city streets FSDn alla talar om på internet, funkar city streets här i Sverige skulle jag bli förvånad. Det är de versionerna som är imponerande, om det är samma versionsnummer som användare har här i Sverige är det ju samma highway funtionalitet. Det är detta Elon pratar om att ha en single stack, vilket det inte är idag utan två olika en för city street o en för highway. City street är inte aktiverad utanför USA+Canada, det är de 100k som omnämns.spacecoin skrev:Det är precis som den i USA minus att man måste bekräfta filbyten och lite andra begränsningar som max-svängar etc.tslaqqq skrev:Då är det ju inte fsd alls eller?spacecoin skrev:Den som finns i Sverige, kan du nog förutsätta då det är svenska ägare på ett svenskt forum...tslaqqq skrev:Ursäkta frågan men vilken FSD pratar vi, då FSD betorna är utrullade i USA och nu under April även nått Canada.
FSD-betan eller alfan eller vad man ska kalla den för är inte "utrullad" till alla kunder i USA. Runt 100k om man ska läsa det man tror, men det tror jag är högt. Många har ju slutat använda den eller lämnat betan och dom har inte lagt till nya användare i år.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Väldigt mycket blir subjektivt när man är människa och kommunicerar med andra människor. Hur förklarar man en känsla i ord? Vi har även olika förutsättningar i bilarna. Men i ett nötskal för att sammanfatta FSD och spökbromsningar:
Jag gillar den FSD-funktionalitet jag har i bilen. På slutfakturan heter artikelnumret "APF2" och som beskrivning står det "Total självkörningsförmåga". Än så länge så är funktionen inte riktigt där, som vi alla vet, men på motorvägen så fungerar den enligt min bedömning väldigt bra. En liten lätt blinkning så kryssar bilen framåt på eget bevåg och under de ca 5000 mil jag lägger per år i min bil så är FSD'n inkopplad större delen av miltalen. Funktionen är skoj och den blir blir för mig som en extra chaufför men det gäller att man är med. Jag skulle dock inte vilja vara utan den (eller köpa den som en prenumeration), för mig är den en självklar del av upplevelsen som jag känner att jag vill äga och jag har därför beställt FSD till kommande Plaid.
Angående spökbromsningar så kommer de i alla former, från en "dutt" till kraftig panikbromsning. I min bil så har standarden senaste tiden varit en lättare inbromsning på 100-mil ca, och då när bilen kör under kraftledningar på ett specifikt ställe på sträckan som den uppfattar som ett hot, till att nu öka med sista versionen av programvaran så kraftigt att att man hänger i bältet när det sker som värst lite här och där. Spökbromsningar är dock något som kommer och går mellan uppdateringarna och jag är säker på att det bara blir bättre med tiden. Just den här uppdateringen var dock ingen höjdare i min bil på den vägsträcka som jag trafikerar men det kommer snart en ny uppdatering som har med sig nya upplevelser och då är detta enbart ett minne blott.
Jag gillar den FSD-funktionalitet jag har i bilen. På slutfakturan heter artikelnumret "APF2" och som beskrivning står det "Total självkörningsförmåga". Än så länge så är funktionen inte riktigt där, som vi alla vet, men på motorvägen så fungerar den enligt min bedömning väldigt bra. En liten lätt blinkning så kryssar bilen framåt på eget bevåg och under de ca 5000 mil jag lägger per år i min bil så är FSD'n inkopplad större delen av miltalen. Funktionen är skoj och den blir blir för mig som en extra chaufför men det gäller att man är med. Jag skulle dock inte vilja vara utan den (eller köpa den som en prenumeration), för mig är den en självklar del av upplevelsen som jag känner att jag vill äga och jag har därför beställt FSD till kommande Plaid.
Angående spökbromsningar så kommer de i alla former, från en "dutt" till kraftig panikbromsning. I min bil så har standarden senaste tiden varit en lättare inbromsning på 100-mil ca, och då när bilen kör under kraftledningar på ett specifikt ställe på sträckan som den uppfattar som ett hot, till att nu öka med sista versionen av programvaran så kraftigt att att man hänger i bältet när det sker som värst lite här och där. Spökbromsningar är dock något som kommer och går mellan uppdateringarna och jag är säker på att det bara blir bättre med tiden. Just den här uppdateringen var dock ingen höjdare i min bil på den vägsträcka som jag trafikerar men det kommer snart en ny uppdatering som har med sig nya upplevelser och då är detta enbart ett minne blott.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Kommer man någonsin att lösa utmaningen med svenska vägar som ideligen skiftar mellan ett och två körfält, det omöjliggör i mitt tycke användningen av självstyrning på allt annat än dubbelfilig motorväg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Tänkte nog testa den som kallas "Uppgraderad Autopilot" - men om det nu är så att man kan testa utan kostnad i 48 timmar så kanske man ska pröva "Total självkörningsförmåga" - vad jag förstår är skillnaden idag bara att bilen "känner av" rödljus och att man kanske får lite mer i framtiden:-)bjornnilsson skrev:Väldigt mycket blir subjektivt när man är människa och kommunicerar med andra människor. Hur förklarar man en känsla i ord? Vi har även olika förutsättningar i bilarna. Men i ett nötskal för att sammanfatta FSD och spökbromsningar:
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag fick uppgraderad autopilot på prov.Choke skrev:Tänkte nog testa den som kallas "Uppgraderad Autopilot" - men om det nu är så att man kan testa utan kostnad i 48 timmar så kanske man ska pröva "Total självkörningsförmåga" - vad jag förstår är skillnaden idag bara att bilen "känner av" rödljus och att man kanske får lite mer i framtiden:-)bjornnilsson skrev:Väldigt mycket blir subjektivt när man är människa och kommunicerar med andra människor. Hur förklarar man en känsla i ord? Vi har även olika förutsättningar i bilarna. Men i ett nötskal för att sammanfatta FSD och spökbromsningar:
Då tvärbromsade bilen på motorväg när det kom bilar på påfarten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Låter inte roligt. Så du hoppade av? Är det 48 timmar man kan prova den?mikebike skrev:Jag fick uppgraderad autopilot på prov.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- mikebike
- Teslaägare
Detta var något Tesla skickade ut. Vissa fick mejl om det.Choke skrev:Låter inte roligt. Så du hoppade av? Är det 48 timmar man kan prova den?mikebike skrev:Jag fick uppgraderad autopilot på prov.
Jag fick inget mejl, så när jag upptäckte det så var det typ två dagar kvar.
Model 3 LR 2021.
- Bjelke
- Teslaägare
Det gör man kanske, men gud vet när… att bara hålla sig kvar i högra filen borde dom kunna få att funka iaf…holden skrev:Kommer man någonsin att lösa utmaningen med svenska vägar som ideligen skiftar mellan ett och två körfält, det omöjliggör i mitt tycke användningen av självstyrning på allt annat än dubbelfilig motorväg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fick testat två veckor våren 2021, och jag tycker personligen inte att det var värt pengarna för varken EAP (byta fil automatiskt) eller FSD (allt för begränsad, iaf. här inom EU/Europa). Några få ggr irriterande spökbromsningar, och hänt få tillfällen på året (typiskt morgon/kvällar höst/vår) när solen står lågt att den kan blända kamerorna, men generellt så är jag mycket nöjd och imponerad av vanliga AP som medföljer.
Dessa kommentarer från mig ovan har dock inte så mycket med just 2022.12 att göra, så kanske lite OT av mig att diskutera detta generellt (trevligt att hålla fokus på tråden kring just 2022.12).
Dessa kommentarer från mig ovan har dock inte så mycket med just 2022.12 att göra, så kanske lite OT av mig att diskutera detta generellt (trevligt att hålla fokus på tråden kring just 2022.12).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
Det märkliga är att bilen sällan eller aldrig har problem med att mittlinjen försvinner på mindre vägar, den håller ändå till höger.Bjelke skrev:Det gör man kanske, men gud vet när… att bara hålla sig kvar i högra filen borde dom kunna få att funka iaf…holden skrev:Kommer man någonsin att lösa utmaningen med svenska vägar som ideligen skiftar mellan ett och två körfält, det omöjliggör i mitt tycke användningen av självstyrning på allt annat än dubbelfilig motorväg.
Min svågers BMW la sig mitt i vägen när mittlinjen försvann. Ungefär som Pappa gjorde innan vi tog ifrån honom bilnycklarna.

Tänka att träna maskininlärning med enbart väldigt gamla pensionärer/äldre som förare.mikebike skrev:Det märkliga är att bilen sällan eller aldrig har problem med att mittlinjen försvinner på mindre vägar, den håller ändå till höger.
Min svågers BMW la sig mitt i vägen när mittlinjen försvann. Ungefär som Pappa gjorde innan vi tog ifrån honom bilnycklarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- Bjelke
- Teslaägare
Det svåra är väl att den vänstra linjerna ”smyger iväg” väldigt mjukt och utan avbrott så att AP tror att vägenmikebike skrev:Det märkliga är att bilen sällan eller aldrig har problem med att mittlinjen försvinner på mindre vägar, den håller ändå till höger.Bjelke skrev:Det gör man kanske, men gud vet när… att bara hålla sig kvar i högra filen borde dom kunna få att funka iaf…holden skrev:Kommer man någonsin att lösa utmaningen med svenska vägar som ideligen skiftar mellan ett och två körfält, det omöjliggör i mitt tycke användningen av självstyrning på allt annat än dubbelfilig motorväg.
blir bredare på ett helt naturligt sätt.
Startar mittlinjen i princip direkt där breddningen börjar så lyckas den tolka situationen rätt i ganska många
fall, men inte ens det är 100% säkert…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Jag tycker att lösningen borde vara att följa högerkanten i stället för att slaviskt försöka centrera. Plus att man kunde påverka positionen själv med ratten. Men det blir kanske andra problem då..Bjelke skrev:Det svåra är väl att den vänstra linjerna ”smyger iväg” väldigt mjukt och utan avbrott så att AP tror att vägenmikebike skrev:Det märkliga är att bilen sällan eller aldrig har problem med att mittlinjen försvinner på mindre vägar, den håller ändå till höger.Bjelke skrev:Det gör man kanske, men gud vet när… att bara hålla sig kvar i högra filen borde dom kunna få att funka iaf…holden skrev:Kommer man någonsin att lösa utmaningen med svenska vägar som ideligen skiftar mellan ett och två körfält, det omöjliggör i mitt tycke användningen av självstyrning på allt annat än dubbelfilig motorväg.
blir bredare på ett helt naturligt sätt.
Startar mittlinjen i princip direkt där breddningen börjar så lyckas den tolka situationen rätt i ganska många
fall, men inte ens det är 100% säkert…
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Ja tänk om man kunde flytta bilen lite i sidled inom filen. Då slapp man åka i djupa vattenfyllda hjulspår på vissa vägar.Elmil skrev:Jag tycker att lösningen borde vara att följa högerkanten i stället för att slaviskt försöka centrera. Plus att man kunde påverka positionen själv med ratten. Men det blir kanske andra problem då..
Tesla Model Y
- Icerman
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Försöker alltid köra lite offset för att inte köra i de mer uppkörda och ruggliga hjulspåren på vissa vägar. Omöjligt med aktiv AP.gellerstam skrev:Ja tänk om man kunde flytta bilen lite i sidled inom filen. Då slapp man åka i djupa vattenfyllda hjulspår på vissa vägar.Elmil skrev:Jag tycker att lösningen borde vara att följa högerkanten i stället för att slaviskt försöka centrera. Plus att man kunde påverka positionen själv med ratten. Men det blir kanske andra problem då..
Model Y LR -22
- mikebike
- Teslaägare
Fast man slipper köra i gamla hjulspår när det är kurvigt eftersom AP försöker hålla sig mitt i körfältet medan vanliga förare bruka ligga närmare vänsterkanten i vänsterkurvor och vice versa.Icerman skrev:Försöker alltid köra lite offset för att inte köra i de mer uppkörda och ruggliga hjulspåren på vissa vägar. Omöjligt med aktiv AP.gellerstam skrev:Ja tänk om man kunde flytta bilen lite i sidled inom filen. Då slapp man åka i djupa vattenfyllda hjulspår på vissa vägar.Elmil skrev:Jag tycker att lösningen borde vara att följa högerkanten i stället för att slaviskt försöka centrera. Plus att man kunde påverka positionen själv med ratten. Men det blir kanske andra problem då..

- Bjelke
- Teslaägare
Offset mot centrum eller helt låst mot högerlinjen så länge den syns vore trevligt,
åtminstone som ett alternativ eller nåt
AP1 kunde följa en linje men bara som en backup om den andra försvann, AP2 gör väl lite
likadant numera också förvisso, men inget man kan välja aktivt själv.
åtminstone som ett alternativ eller nåt

AP1 kunde följa en linje men bara som en backup om den andra försvann, AP2 gör väl lite
likadant numera också förvisso, men inget man kan välja aktivt själv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vore bra om man kunde justera bilens position med högra rattknappen. <->
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Bra idé!bonath skrev:Vore bra om man kunde justera bilens position med högra rattknappen. <->

Vet ni erfarna ägare om Tesla redovisar förändringar av AP i nya versioner.
Loggas spökbromsningar mm?
Om man godkänner att Tesla får snoka i bilen kanske man kan hoppas på någon förbättring?
Om man godkänner att Tesla får snoka i bilen kanske man kan hoppas på någon förbättring?
M3 RWD -22
Det är väl tyvärr inte helt enkelt att logga såvidare du inte aktivt berättar för bilen att något blev fel. Den tror ju att något stod där. Jag brukar hålla i "bil-ikonen" för att skicka en buggrapport när det sker. Oklart om det hjälper överhuvudtaget men det känns i varje fall bättre..ANLI skrev:Vet ni erfarna ägare om Tesla redovisar förändringar av AP i nya versioner.

Sedan någon version tillbaka så fungerar inte Sentry överhuvudtaget i min bil. Har haft en Samsung SSD under 2 år som fungerat felfritt och drog slutsatsen att det var fel på den, men nu har jag provat ett gäng USB-stickor som också fungerat tidigare och det är samma problem där - bilen säger "USB device malfunction" eller något liknande. Formaterat om och om och om igen..
Någon med erfarenheter? Jag provade precis att uppdatera till nästa version för att se om det hjälper.
Någon med erfarenheter? Jag provade precis att uppdatera till nästa version för att se om det hjälper.
Är det något IQ-test (som jag uppenbarligen failar) för att få BÅDA ikonerna för stolsvärme?
När jag installerade 2022.12.3.1 häromdagen så kom båda ikonerna, en på var sin sida av alla andra ikoner. Men dagen efter när jag körde så finns bara vänstra kvar, försöker jag lägga till ikoner så finns bara vänstra som alternativ. Fick 2022.12.3.5 idag med men exakt samma problem kvarstår. Testat att köra med AUTO på stolsvärme på båda sidorna och utan men ingen skillnad...
Jag kräver symmetri. Var är mina ikoner?
När jag installerade 2022.12.3.1 häromdagen så kom båda ikonerna, en på var sin sida av alla andra ikoner. Men dagen efter när jag körde så finns bara vänstra kvar, försöker jag lägga till ikoner så finns bara vänstra som alternativ. Fick 2022.12.3.5 idag med men exakt samma problem kvarstår. Testat att köra med AUTO på stolsvärme på båda sidorna och utan men ingen skillnad...

Jag är rätt säker på att höger stolsvärme försvinner när ingen sitter där, dvs när ACn inte är igång på den sidan. Det var så jag tolkade det när jag la till & tog bort ikonerna efter uppdateringen, iallafall.Imolarot skrev:Är det något IQ-test (som jag uppenbarligen failar) för att få BÅDA ikonerna för stolsvärme?