Ladda med solceller?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Ladda med solceller?

Inlägg av Fuelman »

Hej, mitt i julfriden berättar min gamle far att han vid långtidsparkering alltid laddar bilen via en solcellspanel. Han frågar om detta är möjligt på en Tesla för att hindra/minska dränering av batteri. Ingen aning själv...Någon som vet?
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Re: Ladda med solceller?

Inlägg av Fuelman »

Glömde nämna att han kopplar in via cigguttag...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Menar du 12 V-batteriet nu? Det går väl att koppla in något på polerna bakom noskonen som underhållsladdar, fast Tesla har väl löst problemen med urladdade 12 V-batterier nu, och att det periodiskt laddar 12 V-batteriet från 400 V-batteriet.
Annars torde väl det svagaste man kan underhållsladda 400 V-batteriet med vara 230 V växelström, och det det blir ju en rätt rejäl pjäs med inverter för att få till det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Ok, men är det samma i Tesla som i andra bilar. Att du kan ladda 12V batteri via cigguttag. Kan det i sig minska dränering tror ni?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Inte stor mening med att sätta solceller på bilen. Dels är det endast 12V-batteriet som kan laddas som ändå underhålls av det större batteripacket och dels så lär solcellerna dra mer kraft än vad de ger om de sitter på utsidan av bilen under körning. Att vissa biltillverkare sätter solceller på sina bilar är enbart en gimmick, inget som ger någon egentlig nytta.

Att ha fasta solcellspaneler som på sätt och vis ger ström till Teslan är en annan sak. Att sätta upp t.ex. 5kW solceller för att generera ström är något som ger nytta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Fuelman skrev:
Ok, men är det samma i Tesla som i andra bilar. Att du kan ladda 12V batteri via cigguttag. Kan det i sig minska dränering tror ni?
Nej cigguttaget kopplas bort när bilen är stängd. Även om den inte gjort så sätt är det ändå helt meningslöst som andra skrivit.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Stort tack alla för bra svar :-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Däremot tror jag på solceller över hela bilen från fabrik. Kan nog snart bli lönsamt. Kan nog fixas utan inverter om det görs från fabrik.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

apkungen skrev:
Däremot tror jag på solceller över hela bilen från fabrik. Kan nog snart bli lönsamt. Kan nog fixas utan inverter om det görs från fabrik.
Tror detta gör väldigt liten skillnad. Dagens solceller ligger väl på max 150 w per kvadratmeter, och läste ett snitt på runt 50-150 kWh per år och kvadratmeter.
Det innebär att om man fyller hela bilen och lyckas ha tur med gynnsamma förhållanden, så får man runt 3-4 fulla laddningar per år, men jag är tveksam till att man får så mycket i dagsläget.
Sen får man räkna med att bilen kommer väga något mer och det kanske även påverkar aerodynamiken. Med den ökade förbrukningen så tror jag alltså att man förlorar på att ha solceller. Förrutom om man bara kör en gång varannan månad eller så.
För att det ska vara intressant så måste vi nog komma upp i 10 gånger så mycket energi för att det ska vara intressant. Detta tror jag inte kommer hända. Solceller kan bli bättre, men inte så mycket bättre.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Nej, i princip meningslöst. Kommer aldrig bli lönsamt eller funktionellt. För att det skall funka så måste bilen ha en yta på kanske 30 kvadratmeter, rätt vinklad mot solen och aldrig vara i skuggan...

Solceller på bilar är bara en gimmick från biltillverkare för att lura folk att tro att bilen kan laddas utan att kopplas in. Teoretiskt kommer det inte vara möjligt att få så effektiva solceller så att ett par kvadratmeter på en bil kommer kunna klara av att driva bilen i normala hastigheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tanken är väl inte att solcellen ska vara den enda kraftkällan. Men hursomhelst måste det vara smartare att placera de tillverkade solcellerna stationärt på en ickeskuggad plats i bra vinkel än att låta dem åka omkring på bilar in i garage och alla möjliga konstiga vinklar, och sedan helt enkelt ladda bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Det som jag kan se som användnigsbart är att hålla igång ac vid solig sommar dag
En solig vinterdag kan man ev värma bilen men där slutar nog använbarheten för solceller i vanliga bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

e5m1r skrev:
Det som jag kan se som användnigsbart är att hålla igång ac vid solig sommar dag
En solig vinterdag kan man ev värma bilen men där slutar nog använbarheten för solceller i vanliga bilar
Du kan möjligtvis driva en fläkt på sommaren, men inte mer.
På vinter blir det inte mycket värme. Du får i så fall mer om du har en svart yta som är behandlad så att den absorberar maximalt med värme, men det blir knappast lönt att köra solceller för att sen driva nått värmesystem.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Du skulle behöva minst 5 kvadratmeter med bland de mest effektiva solceller i rätt lutning utan skugga, mer sannolikt 7-8 kvadratmeter för att driva den minsta AC:n på sommaren...

Solceller på en bil är bara en gimmick!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Såg nedan genomgång av Fisker Karma. Denna bil har solceller över hela taket. Han räknade på hur mycket el dessa celler gör under förutsättningen att bilen befinner sig vid ekvatorn, det är soligt hela tiden och aldrig under tak. Han skulle få ca 200 miles eller 10-12 dollar med el per år. Solcellstaket skulle visst vara ett tillval på 5000 dollar. Efter ca 500 år så skulle man alltså ha sparat ihop kostnaden för cellerna. Räckvidden som solcellerna skulle ge är ca 1 km per dag men då måste bilen som sagt var stå utomhus hela tiden och det måste vara soligt. Misstänker att man under dessa förutsättningar skulle spara bra mycket mer energi genom att parkera bilen under tak istället och slippa köra AC.

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Ja det går fint att ladda teslan med solceller, fast just nu får man göra det indirekt vi vanlig växelriktare kopplad till elnätet, alternativt en offgridlösning med offgridinverter.
Men det är ju stationära lösningar typ garagetak markstativ o dylikt.

Man kan ju tänka sig att tesla kan göra en solcells adapter ungefär motsvarande en chademoadapter där man kopplar in en sträng alternativt flera parallellkopplade strängar med solceller och kör likströmsladdning direkt från solcellerna (≈430V/30) säg 15 st 60celliga solpaneler (vanligaste på marknaden mellan 230-300watt storlek 1m*1,60m) 15*300=4,5kw, skulle kunna ge runt 30kwh in i batteriet en solig dag, 30 paneler (2 paralellrader) 60kwh osv. osv.

Men ska man ladda hemma på natten behöver man ju batteri så klart.
En släpvagn med batteriskateboard som botten kanske med typ 80-90 kwh lagringskapacitet, kanske med inbyggd växelriktare med trefasuttag, plats för solcellerna att ta med sig till sommarstugan. Ladda bilen och ha ström till sommarresidenset.
Använda hemma som UPS och lite häftigare powerwall, kanske ta med sig som reservtank (model x med dragkrok).

Möjligheterna är obegränsade :) .
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mickeisol skrev:
Man kan ju tänka sig att tesla kan göra en solcells adapter ungefär motsvarande en chademoadapter där man kopplar in en sträng alternativt flera parallellkopplade strängar med solceller och kör likströmsladdning direkt från solcellerna (≈430V/30) säg 15 st 60celliga solpaneler (vanligaste på marknaden mellan 230-300watt storlek 1m*1,60m) 15*300=4,5kw, skulle kunna ge runt 30kwh in i batteriet en solig dag, 30 paneler (2 paralellrader) 60kwh osv. osv.
Detta skulle jag nappa på direkt! Har 20 stycken 24V 225 W solceller här hemma som ska upp till våren hoppas jag. Har inte köpt växelriktare till dessa ännu. Skulle kunna bli uppåt en 4,5 kW med gratis äkta solel när solen ligger på! Dessutom går de helt förbi skattmasen! :mrgreen:

Att sätta solceller direkt på en bil är dock en gimmick som nog lurar många.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag har 23 paneler och idag fick jag 1.06kwh men var också en helmulen dimmig dag men förra veckans solig dag blev det 15 kWh.
Användarvisningsbild
Morgan
Teslaägare

Inlägg av Morgan »

jag laddar så här!
50st Lg paneler som levererar 13kw Tesla mat!
solporten 1.jpg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Morgan skrev:
jag laddar så här!
solporten 1.jpg
Har också ett system med 2 st vacuumrör (2x30 rör) sen 2006 men gillar carporten starkt +1
micke_

Inlägg av micke_ »

jag har en fisker karma och det är en gimmick. Solcellerna är standard så ingen option. En gång sa det krasch när jag körde och det var soltaket som gick sönder,,såg ut som en iphone åkt i marken, kostade 50 tusen för ett nytt tak. Jag har märkt på sommaren då varmt går fläkten för luft men inte AC så det är en dyr gimmick

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hade en toyota Prius med solceller på taket. Den orkade (och var gjord för) att driva kupe'- fläkten på sommaren, och det blev onekligen lite svalare i bilen när man parkerat i solen än annars.
Blev inte imponerad av det på något sätt...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Känns ju inte som att bilen kan bli svalare av att parkeras i solen för att solcellerna ska driva fläkten än att parkera i skuggan så att bilen inte blir varm...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Svenssons skrev:
Känns ju inte som att bilen kan bli svalare av att parkeras i solen för att solcellerna ska driva fläkten än att parkera i skuggan så att bilen inte blir varm...
Ligger nåt i det ;-)
De funkade i skuggan också på sommaren men inte heller då blev man imponerad av skillnaden....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Morgan skrev:
jag laddar så här!
solporten 1.jpg
Så vackert! Ögonen tåras.
Skriv svar