Laddgräns mindre än 50%
Moderator: Redaktion
Laddgräns mindre än 50%
Finns det någon möjlighet att vi det höga elpriser välja lägre laddnings gränsen 50 %? Vill gärna ladda på natten då elpriset är som lägst men inte ända till 50%. Kan man göra något så det avbryts efter viss tid?
Re: Laddgräns mindre än 50%
Schemalägg i laddaren eller i tex TeslaFi.Arn skrev:Finns det någon möjlighet att vi det höga elpriser välja lägre laddnings gränsen 50 %? Vill gärna ladda på natten då elpriset är som lägst men inte ända till 50%. Kan man göra något så det avbryts efter viss tid?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har schemalagt så att laddningen startar klockan 01 men det går inte att avsluta laddningen exempelvis klockan 03 utan den fortsätter ladda ända till laddgräns är uppnådd där 50 % är lägsta
Det går inte att ställa under 50 men du kan dra ner amperen i appen så att den ej blir klar kanske? Kan det vara ett alt?Arn skrev:Jag har schemalagt så att laddningen startar klockan 01 men det går inte att avsluta laddningen exempelvis klockan 03 utan den fortsätter ladda ända till laddgräns är uppnådd där 50 % är lägsta
Det blir ju fel om man nu vill ladda under få timmar när det är låg taxapejvic skrev:Det går inte att ställa under 50 men du kan dra ner amperen i appen så att den ej blir klar kanske? Kan det vara ett alt?Arn skrev:Jag har schemalagt så att laddningen startar klockan 01 men det går inte att avsluta laddningen exempelvis klockan 03 utan den fortsätter ladda ända till laddgräns är uppnådd där 50 % är lägsta

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Jo det funkar men problemet då är att man får ladda till höga priser sentimmarna t.ex kl 05-07 när elen är väldigt dyr. Detta vore bra om Tesla kunde göra något åt så man kunde sätta stopptid.pejvic skrev:Det går inte att ställa under 50 men du kan dra ner amperen i appen så att den ej blir klar kanske? Kan det vara ett alt?Arn skrev:Jag har schemalagt så att laddningen startar klockan 01 men det går inte att avsluta laddningen exempelvis klockan 03 utan den fortsätter ladda ända till laddgräns är uppnådd där 50 % är lägsta
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Av nyfikenhet. Varför vill du ha lägre än 50%?
Batteriet mår väl inte bättre där, kan du inte ligga lite högre med laddcykeln?
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Fixa smartcharge.dev löser alla dina problem.
En på forumet som knackat kod och funkar underbart!
Skulle gärna betala 100:- för detta men i är det gratis
En på forumet som knackat kod och funkar underbart!
Skulle gärna betala 100:- för detta men i är det gratis
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Jag har inte svaret på hans fråga om varför, men batteriet mår absolut bättre vid låg SOC än hög.Skyvandrare skrev:Av nyfikenhet. Varför vill du ha lägre än 50%?
Ju lägre SOC desto bättre mår batteriet!
Bild från forskningen/en forskningsrapport:
Forskningen visar enhälligt på samma sak:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Det verkar inte riktigt som du läste vad jag skrev.Arn skrev:Jag har schemalagt så att laddningen startar klockan 01 men det går inte att avsluta laddningen exempelvis klockan 03 utan den fortsätter ladda ända till laddgräns är uppnådd där 50 % är lägsta
Schemalägg. Men gör det inte i bilen utan i laddaren eller med mjukvara som tex TeslaFi. Går finfint att lägga in avstängning.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tack för information Det kommer nog behövas Jag har Tesla Wall charger och där har jag ingen möjlighet att lägga in avstängning men om appen är bra Får jag ladda ner den.
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Tackar, det var en ny lärdom för mig.AAKEE skrev:Jag har inte svaret på hans fråga om varför, men batteriet mår absolut bättre vid låg SOC än hög.Skyvandrare skrev:Av nyfikenhet. Varför vill du ha lägre än 50%?
Ju lägre SOC desto bättre mår batteriet!
Bild från forskningen/en forskningsrapport:
Forskningen visar enhälligt på samma sak:
MYP 2022
M3 SR+ 2020
M3 SR+ 2020