Model 3 Long Range marknad idag

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

markus_r13

Model 3 Long Range marknad idag

Inlägg av markus_r13 »

Tjenare. Har blivit sugen på en M3 Long Range och skulle gärna vilja ha lite input om marknadsläget kring denna bilen i dagsläget. Mina krav är: 2021 (refresh versionen), dragkrok, <5000 mil.
När jag tittar på Blocket och Autouncle ser jag 2 annonser i hela Sverige varav den billigaste kostar 624kkr, känns ganska sjukt då en helt ny i princip går för samma med miljöbonus avdraget. Eftersom jag är relativ ny inom ämnet skulle jag vilja veta om det här är ungefär vad den brukar gå för eller om jag kommer kunna hitta någon betydligt billigare om jag väntar och håller utkik på sidorna. Läste i en annan tråd om någon som sålde en 2021:a med dragkrok och 1500 mil för 560kkr i februari i år, kan priset stigit så mycket sedan dess?. Kan just nu inte tänka mig något över 580kkr så ni får gärna skriva om det här är ett rimligt krav.

I och med höga priser i Sverige har jag även kikat lite på den tyska marknaden där man kan hitta flera med specsen jag söker för runt 52-55k euro (dock ca 500-2000 mil). Vet om att försäkringar o.s.v. blir betydligt högre men som priserna ser ut i Sverige just nu måste det här ändå nästan vara det billigare alternativet.

Så om någon kunnig här skulle kunna upplysa mig lite om intresset kring bilen jag söker och om priserna i Sverige just nu är högre än vanligt hade jag varit extremt tacksam :)
Senast redigerad av markus_r13, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Re: Model 3 Long Range marknad idag

Inlägg av ErikHallq »

markus_r13 skrev:
Tjenare. Har blivit sugen på en M3 Long Range och skulle gärna vilja ha lite input om marknadsläget kring denna bilen i dagsläget. Mina krav är: 2021 (refresh versionen), dragkrok, <5000 mil.
När jag tittar på Blocket och Autouncle ser jag 2 annonser i hela Sverige varav den billigaste kostar 624kkr, känns ganska sjukt då en helt ny i princip går för samma med miljöbonus avdraget. Eftersom jag är relativ ny inom ämnet skulle jag vilja veta om det här är ungefär vad den brukar gå för eller om jag kommer kunna hitta någon betydligt billigare om jag väntar och håller utkik på sidorna. Läste i en annan tråd om någon som sålde en 2021:a med dragkrok och 1500 mil för 560kkr i februari i år, kan priset stigit så mycket sedan dess?. Kan just nu inte tänka mig något över 580kkr så ni får gärna skriva om det här är ett rimligt krav.

I och med höga priser i Sverige har jag även kikat lite på den tyska marknaden där man kan hitta flera med specsen jag söker för runt 52-55k euro (dock ca. 5000-7000 mil, lär gå att hitta med mindre). Vet om att försäkringar o.s.v. blir betydligt högre men som priserna ser ut i Sverige just nu måste det här ändå nästan vara det billigare alternativet.

Så om någon kunnig här skulle kunna upplysa mig lite om intresset kring bilen jag söker och om priserna i Sverige just nu är högre än vanligt hade jag varit extremt tacksam :)
Jag är mitt i ett jobbyte och planerar att flytta med bilen till nya arbetsgivaren, men har då kollat vad den eventuellt skulle säljas för om jag måste avveckla den. 2021 LR, vit, 2200 mil, precis 1 år. Då trodde autoplan att den borde sluta på 580-595k, men då är det en bilhandlare som köper denna, och de lägger väl på ca 30-50k innan den når slutkund misstänker jag.

Håller med, det är helt galet pris, men autoplan sa att det berodde på att leveranstidern är så långa så begagnat marknaden har blivit galen senaste månaderna
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare

Inlägg av hvk »

Jag ville också ha en faceliftad 3:a och den skulle vara röd. Hittade till slut en i Stockholm för 609.000 kr som rullat ganska prick 2000 mil. Räknade ut att det blev cirka 60.000 billigare än ny bil, klimatbonusen inräknad. Ingen dragkrok och inga uppgraderade autopiloter e.dy. Detta var 2-3 veckor sedan.
Jag har följt begpriserna på Model 3 en längre tid och uppfattning är att det var ett marknadsmässigt pris - trots att det är en relativt liten skillnad från nybil. Säljaren (bilhandlare) sa också att priserna är höga eftersom det är (minst) ett halvårs väntan på ny bil - precis som sägs i ett annat svar du fått.
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Vill du ha en bil ”nu”, så är det bara att acceptera prisläget. Det är vad det är.

Leveranstiderna för en ny har vi ännu inte fått se full effekt av ännu, pga lockdowns i Shanghai.
Leveranstiderna kommer nog att bli ännu värre än vad de är nu. Till att börja med så har ju inga bilar för q2 ens skickats till Europa än.

Alla tillverkare har lev.problem, men en del verkar tro att Tesla inte ska vara påverkade. Mycket naiva människor där ute.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det var nog mig du läste om ev. Sålde en 2021 svensksåld midnight grey i absolut toppskick för 560. Med dragkrok. Men det var i oktober. Det var flera som bjöd men högst bud då var 560. Den låg på blocket för 575.000.
Sen dess har ju priserna gått upp och leveranstiderna förlängts. Idag hade jag säkert fått mer såklart. Den hade inga vinterhjul.
markus_r13

Inlägg av markus_r13 »

hvk skrev:
Jag ville också ha en faceliftad 3:a och den skulle vara röd. Hittade till slut en i Stockholm för 609.000 kr som rullat ganska prick 2000 mil. Räknade ut att det blev cirka 60.000 billigare än ny bil, klimatbonusen inräknad. Ingen dragkrok och inga uppgraderade autopiloter e.dy. Detta var 2-3 veckor sedan.
Jag har följt begpriserna på Model 3 en längre tid och uppfattning är att det var ett marknadsmässigt pris - trots att det är en relativt liten skillnad från nybil. Säljaren (bilhandlare) sa också att priserna är höga eftersom det är (minst) ett halvårs väntan på ny bil - precis som sägs i ett annat svar du fått.
Okej tack för svar! Jo det där med väntetiden hade jag kanske underskattat lite i hur mycket det påverkar priserna. Ska nog kolla vidare nu och klipper till om jag hittar någon som går för lite mindre. :)
markus_r13

Inlägg av markus_r13 »

Gadiel skrev:
Vill du ha en bil ”nu”, så är det bara att acceptera prisläget. Det är vad det är.

Leveranstiderna för en ny har vi ännu inte fått se full effekt av ännu, pga lockdowns i Shanghai.
Leveranstiderna kommer nog att bli ännu värre än vad de är nu. Till att börja med så har ju inga bilar för q2 ens skickats till Europa än.

Alla tillverkare har lev.problem, men en del verkar tro att Tesla inte ska vara påverkade. Mycket naiva människor där ute.
Tack för svar! Jo det där med leveranstiderna lät ju inte bra men kan alltid hoppas att Berlin fabriken kommer igång och bygger model 3, men det lär ta ett tag. Att jag ska ha bilen "nu" är inte ett måste men skulle du tro det är värt att vänta isåfall ett tag eller stiger priserna ännu mer?
Senast redigerad av markus_r13, redigerad totalt 1 gånger.
markus_r13

Inlägg av markus_r13 »

pejvic skrev:
Det var nog mig du läste om ev. Sålde en 2021 svensksåld midnight grey i absolut toppskick för 560. Med dragkrok. Men det var i oktober. Det var flera som bjöd men högst bud då var 560. Den låg på blocket för 575.000.
Sen dess har ju priserna gått upp och leveranstiderna förlängts. Idag hade jag säkert fått mer såklart. Den hade inga vinterhjul.
Yes det var dig läste om, antog att det var i februari du sålde eftersom inlägget skrevs då, så det var en miss från mig. Jag fortsätter hålla koll och hoppas man kan hitta ett kap men blir kanske svårare än jag trott. Vart sålde du bilen förresten (hemsida)?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

markus_r13 skrev:
pejvic skrev:
Yes det var dig läste om, antog att det var i februari du sålde eftersom inlägget skrevs då, så det var en miss från mig. Jag fortsätter hålla koll och hoppas man kan hitta ett kap men blir kanske svårare än jag trott. Vart sålde du bilen förresten (hemsida)?
Jag la den på blocket, sen var det lite olika som bjöd på den. Konstigt nog vann en firma, privatpersonerna toppade buden på 545.
Min första vita sålde jag likadant, men då var det en privatperson som bjöd mest.

Varför inte bara köpa en ny 3 tex? Den som inte heter LR är riktigt bra numer. Laddas till 100% jämt, degraderas inget nästan, går extremt snålt och går lätt att köra 40 mil med på en laddning. Andrahandsvärdet gör att det sannolikt blir helt gratis att ha den om du säljer inom ett år.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

markus_r13 skrev:
Gadiel skrev:

Tack för svar! Jo det där med leveranstiderna lät ju inte bra men kan alltid hoppas att Berlin fabriken kommer igång och bygger model 3, men det lär ta ett tag. Att jag ska ha bilen "nu" är inte ett måste /...
När de senaste leveranserna av Model 3 skedde i Sverige var det väl flera som fick sina bilar rätt mycket tidigare än den leveranstid som Tesla hade angett. Sen dess har det ju blivit lockdowns i Kina pga Covid, och Tesla har börjat ange mycket längre leveranstider för nybeställningar. Så situationen i Kina kommer väl knappast kunna snabba på leveranserna av M3 till Europa... Och som jag minns det kommer det dröja länge tills Tesla eventuellt drar igång någon slags produktion av M3 i Berlin. Däremot har ju Texasfabriken börjat producera MY. Lyckas de rampa snabbt kanske Freemont skulle kunna bygga mer M3 än de gör idag (skifta produktion så fler M3 och färre MY i Freemont). I så fall: Skulle Tesla kanske kunna börja leverera M3 till Europa från Freemont igen för att korta leveranstiderna i Europa?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar