Batterierna kommer hålla, även om manvigge50 skrev:Ett vanligt litiumbatteri klarar sig som bäst när de är laddat till 50%, men skillnaden mellan de och 80% är väldigt liten.
Men ja, behöver du endast 10% om dagen och ska ladda batteriet optimalt så ska du ladda till 55% och då köra mellan 55 till 45%. Men ja, liten skillnad mot om du kör mellan 80 till 70%.
Laddar till 90%. Är man gravt ointresserad av batteriteknik är det bara köra på Teslas råd.
Däremot kommer det degraderas lite mer än det optimala.
Det är inte 50% som är bäst för batteriet. 50% är en svårtsläckt forumsanning som inte har någon förankring i verkligheten.
Ju lägre SOC desto bättre.
Batterier degraderas på två sätt, calendar aging( ”tidens tand”) och cyclic aging, dvs laddning och körning.
Bägge dessa två typer av degradering är minst vid låg SOC.
Bilden visar hur batterierna degraderas pga calendar aging. Ju lägre SOC, desto mindre degradering faktiskt ned till 0%.
Det är tre bilder, en för Panasonic/Teslas batteri MCA-Kemi ( tex kod 3 tex E3LD i regbeviset) en för LG /NMC (kod 5 tex E5LD i regbeviset) och en för LFP, ( kod 6 tex 6R i regbeviset).
Låg temperatur är bra, låg SOC är bra. Här är cyclic aging beroende på SOC: