Model 3 vs LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 vs LR

Inlägg av AAKEE »

vigge50 skrev:
Ett vanligt litiumbatteri klarar sig som bäst när de är laddat till 50%, men skillnaden mellan de och 80% är väldigt liten.

Men ja, behöver du endast 10% om dagen och ska ladda batteriet optimalt så ska du ladda till 55% och då köra mellan 55 till 45%. Men ja, liten skillnad mot om du kör mellan 80 till 70%.
Batterierna kommer hålla, även om man
Laddar till 90%. Är man gravt ointresserad av batteriteknik är det bara köra på Teslas råd.
Däremot kommer det degraderas lite mer än det optimala.

Det är inte 50% som är bäst för batteriet. 50% är en svårtsläckt forumsanning som inte har någon förankring i verkligheten.

Ju lägre SOC desto bättre.

Batterier degraderas på två sätt, calendar aging( ”tidens tand”) och cyclic aging, dvs laddning och körning.
Bägge dessa två typer av degradering är minst vid låg SOC.

Bilden visar hur batterierna degraderas pga calendar aging. Ju lägre SOC, desto mindre degradering faktiskt ned till 0%.

Det är tre bilder, en för Panasonic/Teslas batteri MCA-Kemi ( tex kod 3 tex E3LD i regbeviset) en för LG /NMC (kod 5 tex E5LD i regbeviset) och en för LFP, ( kod 6 tex 6R i regbeviset).
Låg temperatur är bra, låg SOC är bra.
80200360-3E32-459C-B578-E7F508165F3B.jpeg
Här är cyclic aging beroende på SOC:
3DC26026-94E8-496F-A0E8-AFC0E58236F6.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare

Inlägg av hvk »

Någon här i tråden skriver att man inte "lagligt" kan eftermontera dragkrok på Model 3 och antyder därmed att det trots allt finns ett sätt. Stämmer det? Hur då i så fall?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

hvk skrev:
Någon här i tråden skriver att man inte "lagligt" kan eftermontera dragkrok på Model 3 och antyder därmed att det trots allt finns ett sätt. Stämmer det? Hur då i så fall?
Det var faktiskt inte min avsikt att "antyda" det. ;)

Men oavsett...

Hittade den här tråden. Den verkar innehålla svaret på din fråga...

viewtopic.php?f=51&t=18118

Jag tog bara och kopierade länken till första bästa tråd jag hittade. Det kan finnas fler...

Om du är intresserad kan du hitta dem (om det nu finns fler dvs) genom att använda Google's sökfunktion (jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera som jag vill...)

Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanslag emellan...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Och för säkerhets skull:

Om du vill söka efter Model 3 (med Google) på forumet så behöver du använda citattecken. Det skall således skrivas så här när man gör en sökning:

"Model 3"

Och det gäller så klart även andra söktermer som kan innehålla ett (eller kanske till och med flera) mellanrum.

Men det här hade du ju säkert redan koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare

Inlägg av hvk »

Tack för tips. Och nej - det hade jag inte koll på. Är ny här och nästan lika ny som Teslaägare

En annan grej som jag tänkt på. Jag saknar väldigt mycket att kunna vrida skärmen i min 3:a. Inte medan jag kör, men desto mer när jag står still med bilen och gör inställningar, läser i ägarhandboken eller hittar nåt skojigt i leklådan. Någon som hört om det kan gå att fixa vrid på skärmen? Kanske inget som Tesla erbjuder, men någon piratfirma kanske?
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Referralkod: ts.la/casper189883

Inlägg av Toft »

hvk skrev:
Tack för tips. Och nej - det hade jag inte koll på. Är ny här och nästan lika ny som Teslaägare

En annan grej som jag tänkt på. Jag saknar väldigt mycket att kunna vrida skärmen i min 3:a. Inte medan jag kör, men desto mer när jag står still med bilen och gör inställningar, läser i ägarhandboken eller hittar nåt skojigt i leklådan. Någon som hört om det kan gå att fixa vrid på skärmen? Kanske inget som Tesla erbjuder, men någon piratfirma kanske?
https://www.xn--tssla-gra.se/3/justerbart-skarmfaste

10% rabattkod: TCS10
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Han säger "rotate". För mej är det "tilt". "Rotate" är att vrida den till stående format.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare

Inlägg av hvk »

Tack. Har nu beställt fäste på Tässla för att kunna vrida skärmen mot mig själv eller mot passageraren. Återstår bara att hämta ut paketet och montera. Om det nu är så bara att montera - det återstår att se.
Skriv svar