Fjädring MY
Moderator: Redaktion
- Lantvallen105
- Teslaägare
Fjädring MY
Har bokat en MY. Börjar bli osäker om det är ett bra val då det finns mycket synpunkter på komforten.
Vad är din erfarenhet?
Vad är din erfarenhet?
Re: Fjädring MY
Har en MY 22 och kommer från en 3LR 19. Tycker inte det skiljer så mycket mellan dem i upplevelse. Med det sagt så är den rätt stötig, inte katastrof men absolut inte optimal på svenska vägar. Däremot upplever jag inte bilen lika hög som den faktist är då den håller sig plant och fint i kurvor. Jag skulle helt enkelt beskriva det som en rätt oraffinerat med ett försök att ge den en ”sportig” känsla.
Men allt är subjektivt så provkör och skapa en egen uppfattning innan du avskriver bilen då den i övrigt är fantastisk
Men allt är subjektivt så provkör och skapa en egen uppfattning innan du avskriver bilen då den i övrigt är fantastisk
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jämfört med Model 3 LR så är Model Y betydligt stötigare över korta farthinder, potthål och asfaltkanter.Lantvallen105 skrev:Har bokat en MY. Börjar bli osäker om det är ett bra val då det finns mycket synpunkter på komforten.
Vad är din erfarenhet?
På landsväg är den tystare.
Hemma så kör jag ofta sådana farthinder (många i Mall of Scandinavia t.ex.)
När vi är ute i landsorten och kör så är det inga problem.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag upplever skillnad mellan Y levererad dec 21 och levererad mars 22 där den senare är mjukare. Men fortfarande ganska fast…
Tesla Y LR -22 EAP
- markuswesterberg
- Teslaägare
Har både MY LR 2022 och M3 LR 2021 inom familjen och har därför kört båda ganska mycket. Skulle säga att fjädringen är ganska lika på dessa men att jag upplever MY som lite mindre sportig om än fortfarande fast och i mitt tycke behaglig men inte superkomfortabel. Skulle inte vilja ha den ”svampigare” för då tappar man enligt mig känslan av att det ändå är en snabb och sportig SUV. Komforten är tillräckligt hög och jämför bar med vår förra ICE-suv Mazda CX5. Ingen AUDI, Volvo eller BMW-känsla men som sagt, det vill iaf inte jag själv ha heller.
De som säger att MY är väldigt stötig har troligen inte kört modeller producerade efter årsskiftet någon gång då Tesla verkar ha gjort justeringar på fjädringen i MY. Vissa som producerats under början av 2022 kan säkert ha fått ”den gamla” fjärdingen men de flesta fick en justerad, mjukare fjädring är min uppfattning.
De som säger att MY är väldigt stötig har troligen inte kört modeller producerade efter årsskiftet någon gång då Tesla verkar ha gjort justeringar på fjädringen i MY. Vissa som producerats under början av 2022 kan säkert ha fått ”den gamla” fjärdingen men de flesta fick en justerad, mjukare fjädring är min uppfattning.
- mikebike
- Teslaägare
Min är tillverkad i februari....markuswesterberg skrev:Har både MY LR 2022 och M3 LR 2021 inom familjen och har därför kört båda ganska mycket. Skulle säga att fjädringen är ganska lika på dessa men att jag upplever MY som lite mindre sportig om än fortfarande fast och i mitt tycke behaglig men inte superkomfortabel. Skulle inte vilja ha den ”svampigare” för då tappar man enligt mig känslan av att det ändå är en snabb och sportig SUV. Komforten är tillräckligt hög och jämför bar med vår förra ICE-suv Mazda CX5. Ingen AUDI, Volvo eller BMW-känsla men som sagt, det vill iaf inte jag själv ha heller.
Feb här också.
Just den kraftiga återfjädringen i kombination med guppen i mall of Scandinavia är inte trevlig
Just den kraftiga återfjädringen i kombination med guppen i mall of Scandinavia är inte trevlig

MY22 tillverkad 31 Dec. Kommer från BMW f11 med luftfjädring. Upplever stötigheten som lite problematisk över farthinder, kanter och kullersten. Ute på landsväg inte alls. Då gillar jag fastheten
Har en MY lr tillverkad 31 dec 2021 men typad som 2022
Hade en Skoda Octavia tidigare som jag var väldigt nöjd med - men Teslan är en underbar bil.
Ja, den är lite hård i fjädringen, gäller mest farthinder i gallerier och gatukanter. På landsväg och motorväg är den underbar att köra. Ångrar absolut inte insteget till EV och Tesla. Klart man alltid kan klaga och vara missnöjd med något - men helheten hos Tesla är mer än väl godkänt.
Hade en Skoda Octavia tidigare som jag var väldigt nöjd med - men Teslan är en underbar bil.
Ja, den är lite hård i fjädringen, gäller mest farthinder i gallerier och gatukanter. På landsväg och motorväg är den underbar att köra. Ångrar absolut inte insteget till EV och Tesla. Klart man alltid kan klaga och vara missnöjd med något - men helheten hos Tesla är mer än väl godkänt.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Gillar att den är fast och sportig, hos Audi och BMW får man betala extra för den känslan 

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- mikebike
- Teslaägare
Fast en BMW eller Porsche blir inte lika "hoppig" trots sportigt satt chassi.Honkan skrev:Gillar att den är fast och sportig, hos Audi och BMW får man betala extra för den känslan
Precis så. Det hoppiga skapar inget förtroende eller känsla för greppet. Blir som en dålig häcklöpare som bara hoppar över hindret. Medans en bra häcklöpare tar sig snabbt över hindret och söker sig ner i backen direkt för att få ner kraften igen. Båda kan beskrivas som hårda/stötiga men ha helt olika respons och känsla.mikebike skrev:Fast en BMW eller Porsche blir inte lika "hoppig" trots sportigt satt chassi.Honkan skrev:Gillar att den är fast och sportig, hos Audi och BMW får man betala extra för den känslan
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Hos i alla fall BMW kan man ju köpa bara det sportiga chassiet, hos Tesla kostar det också extra men då är enda alternativet att gå på Performance-paketet, och vill man inte ha det styvaste får man skippa Performance.Honkan skrev:Gillar att den är fast och sportig, hos Audi och BMW får man betala extra för den känslan

Jag gillar valmöjligheten hos BMW men kan inte förlika mig med att de är så sena på bollen med vettig familjebil som är eldriven när de var så före sin tid med i3an.
Tesla Model Y Performance
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag upplever att man har kommit till rätta med mycket av ”hoppigheten” på MY P.mikebike skrev:Fast en BMW eller Porsche blir inte lika "hoppig" trots sportigt satt chassi.Honkan skrev:Gillar att den är fast och sportig, hos Audi och BMW får man betala extra för den känslan
Jag har provkört två olika LR. Båda hade 19” fälgar. Den första i september -21 och den senaste i mars -22, och den bilen var tillverkad februari -22. De kändes likadana i fjädringen, lite studsiga över gupp men absolut inget jag skulle avstå köp för.
Min oro var att P skulle vara värre med tanke på att den har sänkt fjädring och ännu lägre däcksprofil, och då skulle det bli jobbigt. Så när jag provkörde P så körde jag över så många fartgupp, brunnslock och ojämnheter jag kunde hitta. Men min upplevelse var att P går mjukare och är inte så ”hoppig” som de LR jag provat. Hade den haft 19” istället för 21” hjul så tror jag den skulle bli riktigt behaglig. Antar att även LR från Tyskland kommer ha bättre avvägd fjädring/dämpning.
Detta är min subjektiva upplevelse. Vad säger ni andra som kört båda versionerna?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Körde nya BMW M4 förra helgen och den är minst lika ”hoppig” som en M3 Performance , sportig fjädring är ju tillför att bilen ska vara stabil och trygg vid hög fart och i kurvor, jag personligen gillar verkligen MY fjädringen men jag gillar sportiga bilar även i vardagen.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Jag körde en MY precis när den kom till Sverige förra året och det var det värsta jag nånsin känt. Outhärdligt enligt mig! Gjorde ont i njurarna i stan! Jag kollade aldrig fälgstorleken men antar att de var den största (20 tum?).
Jag provkörde en M3 LR nu för en månad sen och den gick skönt och behagligt. Den var fast men inte studsig! Stor skillnad! En sportfjädring ska ju addera grepp och förtroende - MY gjorde tvärtom! M3 gjorde det!
Jag frågade säljaren på Tesla om fjädringen förändrats i MY men han sa att det hade den inte och han hade kört väldigt många nyproducerade. Han erkände att han ansåg att den var sjukt obekväm och att han föredrog M3…
Det hade ju varit klockrent om de fixat fjädringen på MY! Då blir bilen intressant igen!
Jag provkörde en M3 LR nu för en månad sen och den gick skönt och behagligt. Den var fast men inte studsig! Stor skillnad! En sportfjädring ska ju addera grepp och förtroende - MY gjorde tvärtom! M3 gjorde det!
Jag frågade säljaren på Tesla om fjädringen förändrats i MY men han sa att det hade den inte och han hade kört väldigt många nyproducerade. Han erkände att han ansåg att den var sjukt obekväm och att han föredrog M3…
Det hade ju varit klockrent om de fixat fjädringen på MY! Då blir bilen intressant igen!
Jag hade inte alls den upplevelsen när jag körde MY för några veckor sedan, då har jag en A6 Allroad med luftfjädring årsmodell 2018 till vardags
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Jag har MY samt en XC90 med luftfjädring. Går liksom självfallet inte att jämföra då MYn är helt klart stötigare, men väljer Teslan oftast då den är roligare. Stör mig inte på komforten.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Låter som dom glömt att ta bort transportklossarna i fjädrarna på vissa exemplar, om dom använder sådana
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Håller helt med! Jag vill ju köra bil inte bara åka bil som kanske är komfortabel men helt utan känsla… men detta är ju min subjektiva åsiktstegev skrev:Jag har MY samt en XC90 med luftfjädring. Går liksom självfallet inte att jämföra då MYn är helt klart stötigare, men väljer Teslan oftast då den är roligare. Stör mig inte på komforten.

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Även jag instämmer i detta, men det beror ju helt på vad man har för preferenser. En del vill inte känna vägkontakt över huvud taget, jag tillhör inte dem.Honkan skrev:Håller helt med! Jag vill ju köra bil inte bara åka bil som kanske är komfortabel men helt utan känsla… men detta är ju min subjektiva åsiktstegev skrev:Jag har MY samt en XC90 med luftfjädring. Går liksom självfallet inte att jämföra då MYn är helt klart stötigare, men väljer Teslan oftast då den är roligare. Stör mig inte på komforten.
Körde BMW X5 innan, på långfärder och tungt lastad gick den hur fint som helst. Men som daily driver själv kändes den onödigt stor och inte så alert. Så vi bytte bort den...
Så det låter tryggande att ni är flera som är nöjda med senare Model Y!
Tesla Model Y Performance
Vi har en Model Y med 19" tillverkad i feb -22. Den är bra på de flesta sätt men fjädringenmär inte trevlig. Mina föräldrar ha en Model 3 LR med 18" som är tillverkad samtidigt och den är mycket behagligare att köra. Delvis beror det nog på biltypen men MY känns väldigt hoppig.
Vi ha även Polestar 2 utan Performancefjädring med 19" och den är på ungefär samma nivå som M3 vad gäller stötighet och väghållning men känns mer raffinerad över mindre gupp. MY är hemsk över smågupp.
När vi hämtade vår MY visade det sig att den hade 3.4 bar i däcken, tydligen hade Tesla inte tid att kolla däcktrycket när de rev av skyddsplasten, ljusinställning har de också hoppat över. Efter att vi justerat trycket till rekommenderade 2.9 bar så blev den något bättre men den är fortfarande inte trevlig att köra på vägar med skarvar, potthål eller farthinder med kanter.
Jag kan ändå rekommendera MY, det är en jättebra bil vad gäller det praktiska men inte den bästa att köra. Totalt sett är vi ändå nöjda med vår MY och när man kört en liten bit slutar man tänka på stötigheten. Prioriterar man körkänsla framför praktikalitet så ska man däremot kanske titta på något annat.
Vi ha även Polestar 2 utan Performancefjädring med 19" och den är på ungefär samma nivå som M3 vad gäller stötighet och väghållning men känns mer raffinerad över mindre gupp. MY är hemsk över smågupp.
När vi hämtade vår MY visade det sig att den hade 3.4 bar i däcken, tydligen hade Tesla inte tid att kolla däcktrycket när de rev av skyddsplasten, ljusinställning har de också hoppat över. Efter att vi justerat trycket till rekommenderade 2.9 bar så blev den något bättre men den är fortfarande inte trevlig att köra på vägar med skarvar, potthål eller farthinder med kanter.
Jag kan ändå rekommendera MY, det är en jättebra bil vad gäller det praktiska men inte den bästa att köra. Totalt sett är vi ändå nöjda med vår MY och när man kört en liten bit slutar man tänka på stötigheten. Prioriterar man körkänsla framför praktikalitet så ska man däremot kanske titta på något annat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- The Gentleman
- Teslaägare
Vi har en MY 2022 tillverkad i januari. Jag har ingen annan erfarenhet av Tesla. Stötigheten var ett orosmoment innan vi fick bilen, men jag upplever det inte som ett problem. Visst, den är inte direkt komfortabel över gupp/farthinder/ojämnheter, men, trots allt, ute på normala landsvägar och större vägar så går den mycket fint. Vår andra bil är en Toyota Rav-4 elhybrid från 2019. Nu i påsk åkte vi med den till fjällen, vilket var den första långresan i den sedan vi fick Teslan, och då upplevde jag den som svampig och gungig och så har jag aldrig upplevt den tidigare. Jag föredrar Teslan alla dagar i veckan.
Jag provade Jeans en gång i en klädaffär och säljaren försökte sälja på mig ett par sådana där moderna tights jeans och mina Hockey lår gillar inte riktigt det
Men han sa att det var bara psykologiskt
så det här med fjädring har nog också blivit psykologiskt , lika så med panel gapa
Ha de fint!

Ha de fint!
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Ja alltså smaken är ju som baken. Många sänker sina bilar så de får krypa över fartgupp och gillar det. Jag själv kör Porsche Boxster med Sport PASM fjädring och har inga problem med stötigheten eftersom den ändå är följsam. Det handlar inte om att fjädringen är fast/hård utan att den är stum och studsig. Naturligtvis vänjer man sig vid allt. Men rent objektivt sett så kunde Tesla ha lyckats bättre med den. Som Teknikens Värld skrev: har Tesla inte någon chassiingengör anställd? De flesta biltidningar och YT testare har dömt ut fjädringen. Jag hoppas verkligen att Tesla fixar den. Men innan köp så måste man provköra! Och jag gissar att ju mindre fälg man väljer - ju bättre blir det. Model 3 är mycket mjukare samt att man sitter en våning lägre och förväntar sig lite fastare uppträdande på en sportsedan.
Två avslutande saker: 1 Outofspec körde en ny M3P och ansåg den vara mycket mjukare än hans egna ej ansiktslyfta M3P. 2 Många på YT har snackat om att MY ska få luftfjädring. Detta tror jag inte på. Jag menar varför? Kan ryktet komma av någon överbliven rad kod som kommer från MS el MX? Men hade varit fint med luftfjädring.
Två avslutande saker: 1 Outofspec körde en ny M3P och ansåg den vara mycket mjukare än hans egna ej ansiktslyfta M3P. 2 Många på YT har snackat om att MY ska få luftfjädring. Detta tror jag inte på. Jag menar varför? Kan ryktet komma av någon överbliven rad kod som kommer från MS el MX? Men hade varit fint med luftfjädring.