Jag skulle inte ta panoramatak om det inte är så att du måste ha takräcke. Mer problem än bra och så kostar det. Det strålar kallt från det på vintern, låter mer, kan börja läcka, drar mer värme (om än marginellt). Det sägs att det ger mer utrymme för huvudet bak men utrymmet kommer längre fram än där man har huvudet. Han är 1,90 och har suttit i både med och utan och jag märkte ingen skillnad.MartinE skrev:Jag har också blivit frälst av både bilen (Model S) och företaget Tesla. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag över hur rätt det här är - både för samhället i stort och för mig personligen! I höstas fick jag möjlighet att provköra en P85D och sedan dess har jag varit fast på riktigt...
Sedan några månader tillbaka läser jag i princip allt som skrivs här på forumet (tack för all inspiration!) och nu känner jag att det är dags att börja skriva lite också!
Att en Model S blir min nästa bil har alltså stått klart sedan i höstas, men exakt när är fortfarande en öppen fråga. Jag kommer att leasa bilen via mitt bolag med ambitionen att köpa loss den vid leasingperiodens slut.
Jag är ganska säker på vilken konfiguration jag vill ha: 85D med panoramatak, originalfälgar, svarta nästa-generationssäten, matt trädekor, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot, ultra Hi-Fi, köldpaket samt Nokian dubbfria vinterdäck. För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet, men jag tror det finns risk för att jag kommer att sakna dessa tillval om jag utelämnar dem. Det som jag har svårast att bestämma mig för är egentligen färgen! Från början var jag inne på deep blue, sedan hade jag en period när rött kändes bäst och nu är jag inne på att välja midnight silver.![]()
Jag tycker att trädekor o premiuminteriör kostar mer än det smakar.
Ljudpaketet ska visst vara bra, har inte jämfört, så om man verkligen gillar ljud är det perfekt. Annars är standardljudet tillräckligt bra för de flesta.
Köldpaketet är värt sina 10k bara för att få uppvärmd ratt. Underbart är det. Man kan ha tre grader kallare i kupén bara pga. det.
Vad gäller färg gillar jag deep blue mest, sen pearl white och sen midnight silver. Men jag skulle köra deep blue eller midnight silver bara för att de är nyare färger och det är alltid najs är ha en bil som ser lite nyare ut. Eller så skulle jag köra på vanlig vit och sen foilera den som många på formet gjort.