Du säger att Ionity till stor del subventionerats av EU. Hur stor andel av kostnaden för att bygga Ionity-nätverket är subventioner från EU? Är det mer än halva kostnaden?martinot skrev:Detta hände ju just Tesla, som byggt upp hela sitt laddnät för egna privat satsade pengar, och sedan kom Ionity som byggde ett laddnät som till stor del subventionerats av EU.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Jag minns inte eller vet inte exakt. Har för mig att det var halva kostnaden som betalades av EU, men ta det med en stor nypa salt. Bäst att du letar efter andra källor där om du vill veta exakt och för tillförlitligare uppgifter än mitt minne.Maw skrev:Du säger att Ionity till stor del subventionerats av EU. Hur stor andel av kostnaden för att bygga Ionity-nätverket är subventioner från EU? Är det mer än halva kostnaden?martinot skrev:Detta hände ju just Tesla, som byggt upp hela sitt laddnät för egna privat satsade pengar, och sedan kom Ionity som byggde ett laddnät som till stor del subventionerats av EU.

Men poängen är att jag tror många i tråden har rätt i att många operatörer nog är sugna på bidrag från EU eller enskilda stater, och det har potentiellt troligen varit med och bromsat uppförandet av snabbladdare längs vägarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
När det gäller pris på snabbladdning så kan jag ändå inte säga att det är särskilt betungande. Under bilsemestern jag hade 8-16 april blev milkostnaden för elen knappt 9 kr/mil. Billigaste laddningen var 3 kr/kWh i Ystad, då jag laddade från 15-85 % om jag minns rätt. I övrigt laddade jag på SuC för drygt 5 kr/kWh och 0,45 Euro/kWh på AC-stolpar i Tyskland.
Mot bakgrund av vad jag är van vid (gratis el) så är det naturligtvis jättedyrt, men så bortskämd är orimligt att vara. Trots allt är milkostnaden låg. Hade jag laddat på Ionity hade det förvisso blivit dyrare, men knappast oförskämt dyrt jämfört med att tanka bensin- eller dieselbil med dagens bränslepriser. Hade jag kört en elbil som är törstigare hade naturligtvis notan blivit högre.
Mot bakgrund av vad jag är van vid (gratis el) så är det naturligtvis jättedyrt, men så bortskämd är orimligt att vara. Trots allt är milkostnaden låg. Hade jag laddat på Ionity hade det förvisso blivit dyrare, men knappast oförskämt dyrt jämfört med att tanka bensin- eller dieselbil med dagens bränslepriser. Hade jag kört en elbil som är törstigare hade naturligtvis notan blivit högre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det verkar så, om de tagit emot pengarna.Hoppsan_84 skrev:
Nu har Ionity annonserat investeringar på ytterligare 750 miljoner euro och då sjunker andelen till ca 5% om de har tagit emot medlen och inga nya har tillkommit. Men det kanske fortfarande finns bidrag för Ionity att söka?
5% kanske inte är en jättestor del, med reservation för att ovanstående är korrekt..

Hur stor andel av Teslas kostnad är subventionerad efter att de fått bidrag för vissa laddare som jämförelse? Jag förutsätter att det är ännu lägre.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Ionitys laddnätverk
Kan även vara högre än 20%. Kan ju finnas fler EU-bidrag (de har gått om sådant inom EU, och ofta svåröverblickbart).Maw skrev:Ja, det verkar så, om de tagit emot pengarna.Hoppsan_84 skrev:
Nu har Ionity annonserat investeringar på ytterligare 750 miljoner euro och då sjunker andelen till ca 5% om de har tagit emot medlen och inga nya har tillkommit. Men det kanske fortfarande finns bidrag för Ionity att söka?
Det är inte omöjligt heller att de fortfarande kvarstår. Om ni inte har andra uppgifter som motsäger det?
Det är väl sådant här som många laddföretag avvaktar med.
Ovanpå EU-bidrag så kan det även finns statliga bidrag i de olika respektive länderna. I Sverige har det varit på upp till 50% av investeringskostnaden för deras program på landsbygden/norrland tex.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Fattar inte vad ni tjafsar om.
Neko kan mycket väl ha rätt i sin spaning, med SSB som vitt och brett lovas så kan vi ha 70mil ärlig räckvidd till överkomligt pris och då blir 22kW destinationsladdning viktig. Det kan vara så nära som om 5-6 år. Vem vill storsatsa på laddnätverk då?
Nu tror inte jag att det blir så. Då det stora skiftet till elbilar redan händer. Marknaden vill ha elbilar nu och biltillverkarna vill sälja bilar.
Tesla, Ford och VW har gått ut med att satsa på LFP till sina instegsmodeller.
Av fem anledningar tror jag.
1. De är billigare att tillverka
2. De är betydligt hållbarare och klarar mer snabbladdning
3. Det spås inte lika stora råvarubrister(det börjar dock nämnas att det kan bli brist på fosfatmineral av just denna anledning)
4. De innehåller inte konfliktmetaller som kobolt
5. Batterierna räcker till fler bilar
Så nu ligger trycket på biltillverkarna att fixa laddnätverken för folk vill snart inte ha en ny fossilbil.
Mer hållbara batterier är också en bra väg att gå om vi ska nå långt med V2H och V2G.
Neko kan mycket väl ha rätt i sin spaning, med SSB som vitt och brett lovas så kan vi ha 70mil ärlig räckvidd till överkomligt pris och då blir 22kW destinationsladdning viktig. Det kan vara så nära som om 5-6 år. Vem vill storsatsa på laddnätverk då?
Nu tror inte jag att det blir så. Då det stora skiftet till elbilar redan händer. Marknaden vill ha elbilar nu och biltillverkarna vill sälja bilar.
Tesla, Ford och VW har gått ut med att satsa på LFP till sina instegsmodeller.
Av fem anledningar tror jag.
1. De är billigare att tillverka
2. De är betydligt hållbarare och klarar mer snabbladdning
3. Det spås inte lika stora råvarubrister(det börjar dock nämnas att det kan bli brist på fosfatmineral av just denna anledning)
4. De innehåller inte konfliktmetaller som kobolt
5. Batterierna räcker till fler bilar
Så nu ligger trycket på biltillverkarna att fixa laddnätverken för folk vill snart inte ha en ny fossilbil.
Mer hållbara batterier är också en bra väg att gå om vi ska nå långt med V2H och V2G.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Även med 70 mils riktig räckvidd behövs det snabbladdning, av flera skäl.Robertrimmevik skrev:Neko kan mycket väl ha rätt i sin spaning, med SSB som vitt och brett lovas så kan vi ha 70mil ärlig räckvidd till överkomligt pris och då blir 22kW destinationsladdning viktig. Det kan vara så nära som om 5-6 år. Vem vill storsatsa på laddnätverk då?
Det kommer ju knappast vara alla bilar som har den räckvidden, troligen endast en försvinnande liten andel, och jag har svårt att tro att alla köpare av andra bilar skulle acceptera att aldrig kunna köra längre på en dag än vad en laddning ger?
Även dom som har råd att köpa långfärdsloken kan ju tänkas vilja köra längre än 70 mil på en dag, jag kör t.ex själv ofta längre dagsetapper än så på mina långresor.
Det fungerar alldeles utmärkt, trots att jag bara har drygt 30 mil riktig räckvidd. Visst skulle det vara trevligt med 70 mil, men jag tar mycket hellre Teslas modell med kortare räckvidd och väl utbyggd snabbladdning, än en modell med lång räckvidd och ingen tillgänglig snabbladdning, det skulle helt enkelt vara för begränsande.
Skulle det inte finnas utbyggda snabbladdare så sätts ju i praktiken ett helt orimligt tak på hur användbara elbilar blir, jag har svårt att se hur detta skulle kunna fungera.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Ionitys laddnätverk
Cherrypicking din vana trogen.fth skrev:Även med 70 mils riktig räckvidd behövs det snabbladdning, av flera skäl.Robertrimmevik skrev:Neko kan mycket väl ha rätt i sin spaning, med SSB som vitt och brett lovas så kan vi ha 70mil ärlig räckvidd till överkomligt pris och då blir 22kW destinationsladdning viktig. Det kan vara så nära som om 5-6 år. Vem vill storsatsa på laddnätverk då?
Det kommer ju knappast vara alla bilar som har den räckvidden, troligen endast en försvinnande liten andel, och jag har svårt att tro att alla köpare av andra bilar skulle acceptera att aldrig kunna köra längre på en dag än vad en laddning ger?
Även dom som har råd att köpa långfärdsloken kan ju tänkas vilja köra längre än 70 mil på en dag, jag kör t.ex själv ofta längre dagsetapper än så på mina långresor.
Det fungerar alldeles utmärkt, trots att jag bara har drygt 30 mil riktig räckvidd. Visst skulle det vara trevligt med 70 mil, men jag tar mycket hellre Teslas modell med kortare räckvidd och väl utbyggd snabbladdning, än en modell med lång räckvidd och ingen tillgänglig snabbladdning, det skulle helt enkelt vara för begränsande.
Skulle det inte finnas utbyggda snabbladdare så sätts ju i praktiken ett helt orimligt tak på hur användbara elbilar blir, jag har svårt att se hur detta skulle kunna fungera.
/fth
Jag skrev inte att det inte skulle behövas snabbladdning. Jag skrev att vem vill storsatsa på laddnätverk då.
Givetvis finns det körmönster som du beskriver men det hör inte till vanligheterna.
Det kommer vara enorm stor skillnad på behov av snabbladdning vid 35mil räckvidd eller 70mil.
Men snabbladdning kommer fortfarande behövas.
Re: Ionitys laddnätverk
Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det beror ju på att elpriset i Tyskland är mycket högre än i Sverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Robertrimmevik skrev:Cherrypicking din vana trogen.fth skrev:Även med 70 mils riktig räckvidd behövs det snabbladdning, av flera skäl.Robertrimmevik skrev:Neko kan mycket väl ha rätt i sin spaning, med SSB som vitt och brett lovas så kan vi ha 70mil ärlig räckvidd till överkomligt pris och då blir 22kW destinationsladdning viktig. Det kan vara så nära som om 5-6 år. Vem vill storsatsa på laddnätverk då?
Det kommer ju knappast vara alla bilar som har den räckvidden, troligen endast en försvinnande liten andel, och jag har svårt att tro att alla köpare av andra bilar skulle acceptera att aldrig kunna köra längre på en dag än vad en laddning ger?
Även dom som har råd att köpa långfärdsloken kan ju tänkas vilja köra längre än 70 mil på en dag, jag kör t.ex själv ofta längre dagsetapper än så på mina långresor.
Det fungerar alldeles utmärkt, trots att jag bara har drygt 30 mil riktig räckvidd. Visst skulle det vara trevligt med 70 mil, men jag tar mycket hellre Teslas modell med kortare räckvidd och väl utbyggd snabbladdning, än en modell med lång räckvidd och ingen tillgänglig snabbladdning, det skulle helt enkelt vara för begränsande.
Skulle det inte finnas utbyggda snabbladdare så sätts ju i praktiken ett helt orimligt tak på hur användbara elbilar blir, jag har svårt att se hur detta skulle kunna fungera.
/fth
Jag skrev inte att det inte skulle behövas snabbladdning. Jag skrev att vem vill storsatsa på laddnätverk då.
Givetvis finns det körmönster som du beskriver men det hör inte till vanligheterna.
Det kommer vara enorm stor skillnad på behov av snabbladdning vid 35mil räckvidd eller 70mil.
Men snabbladdning kommer fortfarande behövas.
Jag tror behovet av snabbladdning kan minska med runt 90% om man ökar räckvidden från 35 till 70 mil. Antal use cases för snabbladdning skulle radikalt minska. Antalet bilresor på över 70 mil är försvinnande få jämfört med de på över 35..
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, inte enbart. Snabbladdningspriset i Tyskland ligger på 5-6 SEK/kWh, så det är ingen betydande skillnad mot Sverige. Däremot är långsamladdningspriset klart högre än i Sverige.MWall skrev:Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det beror ju på att elpriset i Tyskland är mycket högre än i Sverige.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Niklas Z skrev:Nja, inte enbart. Snabbladdningspriset i Tyskland ligger på 5-6 SEK/kWh, så det är ingen betydande skillnad mot Sverige. Däremot är långsamladdningspriset klart högre än i Sverige.MWall skrev:Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det beror ju på att elpriset i Tyskland är mycket högre än i Sverige.
Eller ja, priset på AC-laddning är högre pga elpriset. Varför snabbladdningen inte är så mycket dyrare vet jag inte. Högre konkurrens? Högre beläggning? Lägre effekttariffer?
Re: Ionitys laddnätverk
Jo detta är en fråga jag också ställt för ett antal sidor sedan.. Men jag skulle gärna vilja veta varför Tyskland kan ha samma pris påsnabbladdning som Sverige som har så dyr el..MWall skrev:Niklas Z skrev:Nja, inte enbart. Snabbladdningspriset i Tyskland ligger på 5-6 SEK/kWh, så det är ingen betydande skillnad mot Sverige. Däremot är långsamladdningspriset klart högre än i Sverige.MWall skrev:Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det beror ju på att elpriset i Tyskland är mycket högre än i Sverige.
Eller ja, priset på AC-laddning är högre pga elpriset. Varför snabbladdningen inte är så mycket dyrare vet jag inte. Högre konkurrens? Högre beläggning? Lägre effekttariffer?
Om jag får gissa så tror jag på effekt tariffer, dvs de är Inte så dyrt i Tyskland att ha ett elabonemang, känns som den biten är väldigt dyr i Sverige..
(även om vi i se4 närmar oss elpriserna i Tyskland i rasande takt)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Det ser jag som ett problem snarare än möjlighet, det blir ju då i princip omöjligt att tjäna pengar på snabbladdning, varför incitamenten att bygga ut detta helt försvinner.MWall skrev:Jag tror behovet av snabbladdning kan minska med runt 90% om man ökar räckvidden från 35 till 70 mil. Antal use cases för snabbladdning skulle radikalt minska. Antalet bilresor på över 70 mil är försvinnande få jämfört med de på över 35..
Då står vi där med i praktiken ett hårt tak på 20-70 mils räckvidd per dag (beroende på bil), över vilket det helt enkelt inte går att köra på rimlig tid, "taket" när man kör med takbox, släpvagn, husvagn etc minskar förstås då också till helt orimligt låga nivåer, oavsett bil.
Det är möjligt att utvecklingen går mot det här scenariot med 70 mil och ingen snabbladdning, men jag varken hoppas eller tror det.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Högre beläggning tror jag faktiskt inte det är. När jag åkt i Tyskland har det inte varit hög beläggning på icke-Tesla stationer, men jag har kanske haft tur. Effekttariffer har jag förstås ingen aning om. Men det kan mycket väl vara så att effekttarifferna är högre i Sverige än i Tyskland. Om så är fallet kanske svenska förhållanden inte är så relevanta.MWall skrev:Niklas Z skrev:Nja, inte enbart. Snabbladdningspriset i Tyskland ligger på 5-6 SEK/kWh, så det är ingen betydande skillnad mot Sverige. Däremot är långsamladdningspriset klart högre än i Sverige.MWall skrev:Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det beror ju på att elpriset i Tyskland är mycket högre än i Sverige.
Eller ja, priset på AC-laddning är högre pga elpriset. Varför snabbladdningen inte är så mycket dyrare vet jag inte. Högre konkurrens? Högre beläggning? Lägre effekttariffer?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet inte riktigt vad du menar med "cherrypicking", men vi når ju samma slutsats: om den typen av räckvidd blir normen så kommer ingen vilja satsa på snabbladdare.Robertrimmevik skrev:Cherrypicking din vana trogen.
Jag skrev inte att det inte skulle behövas snabbladdning. Jag skrev att vem vill storsatsa på laddnätverk då.
Givetvis finns det körmönster som du beskriver men det hör inte till vanligheterna.
Det kommer vara enorm stor skillnad på behov av snabbladdning vid 35mil räckvidd eller 70mil.
Men snabbladdning kommer fortfarande behövas.
Det är ju knappt någon (utom Tesla) som vill satsa ens idag när alla elbilar behöver dom för i princip alla långresor, minskar kundunderlaget till "extremfall" som jag så blir det nog ingen mer utbyggnad.
Effekten blir då att ett hårt tak införs på hur långt man kan köra på en dag med elbil, ett tak som i mina ögon blir helt orimligt, inte minst när man kör med tung last, takbox, släpvagn, husvagn etc.
Jag tror därför inte det vore varken produktivt eller gynnsamt för omställningen om detta blev normen, det är i mina ögon mycket bättre att bygga dubbelt så många bilar med riktig räckvidd på 35+ mil, och fortsätta med utbyggnad av snabbladdare.
Det ser ju också ut att vara modellen som marknaden/tillverkarna/konsumenterna har valt för tillfället, "långfärdsloken" med extrem räckvidd är ju få och extremt dyra, jag tror inte dom kommer sippra ned till normalkonsumenterna inom överskådlig tid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ionitys laddnätverk
Teslas laddnät har ju fram tills nyligen varit 'enbart' för Teslas egna bilar (och än så länge är ju inte särskilt många av deras snabbladdare publika...). Hade de kunnat få subventioner av EU för att bygga det?martinot skrev:Detta hände ju just Tesla, som byggt upp hela sitt laddnät för egna privat satsade pengar, och sedan kom Ionity som byggde ett laddnät som till stor del subventionerats av EU. /...Niklas Z skrev:Det där med chicken race tror ja det ligger något i, på flera sätt. Bara det faktum att det kanske kan komma statlig finansiering kan göra att aktörer avvaktar. Hur kul skulle det vara att bygga upp ett laddnätverk för egna pengar – och sen se att en konkurrent bygger upp sitt laddnätverk med stor hjälp av skattepengar?MWall skrev:Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ionitys laddnätverk
Kravet var då att alla skulle få ladda på dem, för att få bidraget. Vill jag minnas att jag läst.SwedishAdvocate skrev:Teslas laddnät har ju fram tills nyligen varit 'enbart' för Teslas egna bilar (och än så länge är ju inte särskilt många av deras snabbladdare publika...). Hade de kunnat få subventioner av EU för att bygga det?martinot skrev:Detta hände ju just Tesla, som byggt upp hela sitt laddnät för egna privat satsade pengar, och sedan kom Ionity som byggde ett laddnät som till stor del subventionerats av EU. /...Niklas Z skrev:Det där med chicken race tror ja det ligger något i, på flera sätt. Bara det faktum att det kanske kan komma statlig finansiering kan göra att aktörer avvaktar. Hur kul skulle det vara att bygga upp ett laddnätverk för egna pengar – och sen se att en konkurrent bygger upp sitt laddnätverk med stor hjälp av skattepengar?MWall skrev:Ja helt klart behöver det byggas ut snabbare. Men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig. Nu pågår väl nåt slags chickenrace mellan biltillverkarna och staten om vem som ska behöva betala...
Re: Ionitys laddnätverk
Någon som testat Northe?
Aldrig hört talas om dom men denna artikeln dök på på Facebook
https://www.breakit.se/artikel/32775/vi ... MBqmSgZL9Q
Aldrig hört talas om dom men denna artikeln dök på på Facebook
https://www.breakit.se/artikel/32775/vi ... MBqmSgZL9Q
Re: Ionitys laddnätverk
Ytterligare en roamingtjänst som tar rejält betalt för att folk inte orkar ha med sig olika laddbrickor? Eller fattar jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, men jag har testat SuC.anna__ skrev:Någon som testat Northe?
Aldrig hört talas om dom men denna artikeln dök på på Facebook
https://www.breakit.se/artikel/32775/vi ... MBqmSgZL9Q

ps. Om Margax är ägare så är det nog inget för mig ändå.
Re: Ionitys laddnätverk
HahaMWall skrev:Nej, men jag har testat SuC.anna__ skrev:Någon som testat Northe?
Aldrig hört talas om dom men denna artikeln dök på på Facebook
https://www.breakit.se/artikel/32775/vi ... MBqmSgZL9Q
ps. Om Margax är ägare så är det nog inget för mig ändå.

Re: Ionitys laddnätverk
En sak är vad tillverkarna bryr sig om. Jag kör 100% i Sverige, Norge och Danmark, och aldrig kört i Tyskland så här långt.Niklas Z skrev:När det gäller utvecklingen kan det också vara värt att lyfta blicken från den svenska marknaden, som är en väldigt liten del av världsmarknaden. En sak som slagit mig när jag kört i Tyskland är hur lite det skiljer i pris per kWh mellan långsamladdning på AC-stolpar och högeffekts (150-300 kW) DC-laddning. Det är runt 20 % dyrare att ladda på den sistnämnda typen. Där är alltså merkostnaden för att ladda på snabbladdare väldigt liten och det blir svårt att motivera ett större batteri med argumentet att man spar pengar på att minska snabbladdningen.
Biltillverkarna lär nog snegla mer på den tyska marknaden än på den svenska, men det finns naturligtvis ännu fler marknader att ta hänsyn till.
Det är ju utmärkt att all laddinfrastruktur är mer eller mindre utmärkt i Tyskland, men när jag köper bil så tar jag främst hänsyn till hur det fungerar att köra bilen i Sverige. Det är där jag kör absolut mest, och därför det som mest avgör vilken typ och modell av bil som passar mig. Då blir även infrastruktur i Sverige (bensin/dieselmackar, snabbladdning, destinationsladdning, vägar, etc.) det som avgör mest för mig.
Så ser jag det ur ett konsumentperspektiv för mig (tillverkarperspektivet är intressant, med då jag inte har aktier i bilbolagen är det inte något jag optimerar för).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/