Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!
Om vi återgår till början på tråden och Bransons uttalande om sänkt hastighet så är det Negawatt vi pratar om. Negawatt måste ändå göras kort/medlång sikt pga peak oil, peak naturgas, peak coal, peak uran mfl samt "man made global warming by Co2 emissions" enl IPCC.
Europa/väst är idag beroende av både import från Ryssland och Kina. Ja det går att minska importen men det tar tid och kostar om vi inte vill göra det direkt med resultat att våra valutor lär krascha mycket snabbaren än den takt som redan sker.
Allt är sammanlänkat samt MVH
Europa/väst är idag beroende av både import från Ryssland och Kina. Ja det går att minska importen men det tar tid och kostar om vi inte vill göra det direkt med resultat att våra valutor lär krascha mycket snabbaren än den takt som redan sker.
Allt är sammanlänkat samt MVH
-
Det där är en ’intressant' Wikipedia-artikel…MWall skrev:Läs istället. Tydligen är de sen 2016 stämplade som en Foreign Agent av ryska justitieministeriet. Vet inte vad det betyder men det antyder väl iaf att de inte är medlöpare till Putin. /.../SwedishAdvocate skrev:Du tror alltså på fullaste allvar att det finns ett "oberoende institut" i Putlers Ryssland?...MWall skrev:Verkar ju vara ett oberoende institut iofs.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Levada_Center
Det finns hela två källor som har ett senare datum än 2016(!)…
Den ena är en artikel på ryska från Deutsche Welle som bara används för att styrka att Levada Centret stämplats som ”Foreign Agent” år 2012…
Den enda andra källan är något slags blogg-inlägg länkat till London School of Economics som i princip bara är spekulationer.
Bortsett från de två källorna finns det ingenting som avhandlar de senaste dryga fem åren…
Lite frågor:
Du tycker inte det är det minsta konstigt att det helt plötsligt dyker upp en undersökning som väldigt ’lägligt’ ger Putler ett stöd på 80% från ett ”oberoende” institut?…
Du tror inte att det är möjligt för Putler och hans hantlangare att på olika sätt hota och tvinga de här människorna på det här Levadacentret? Alla på centret sa tydligen upp sig 2003 (enligt Wikipedia-artikeln). Men Putlers Ryssland är rätt mycket värre idag än det var 2003…
Hur många oppositionella har mördats eller utsatts för mordförsök i (eller tom med utanför) Putlers Ryssland? Navalny, Vladimir Kara-Murza, Skrepal och hans dotter, Litvinenko, Boris Nemtsov, Anatoly Sobchak, Sergei Magnitsky. Och det är antagligen långt ifrån en komplett lista… Hur många journalister?
Det finns en artikel på Wikipedia med ca 200 journalister som dödats i Ryssland. Av någon anledning så finns åren 2019 till 2022 inte med… Undrar hur många som dog under den tiden…
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_j ... _in_Russia
Visst… Tro du på den där ’undersökningen’ om du vill det.
Jag tänker inte göra det.
Hittade även det här:
Ett rätt liknande resonemang som mitt av Vladimir Kara-Murza från 2018. Han har som sagt blivit förgiftad två gånger, och sitter idag precis som Navalny fängslad i Ryssland. Resonemanget sker mellan 08:00 och 10.00 i videon:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
1. Ett antagande.mati skrev:Det är ju en icke-oväsentlig fråga. Hur många är det? Har de nåt att säga? Är det en växande majoritet som är för väst och emot Putin eller är det en liten och bråkig minoritet? Jag vet inte.SwedishAdvocate skrev:Det är väl fullständigt självklart att det inte enbart handlar om Putler.
Men samtidigt så tycker jag också att det är ganska uppenbart att det finns många – särskilt bland de som är yngre än ~45 – som är lika västligt orienterade som vilken Europé som helst. Frågan är hur många de är. Och hur många av hela befolkningen det egentligen är som är emot Putler och det som han och hans maktapparat står för.
[1] Men om det finns en gnutta sanning i det ovan nämnda 76%-iga stödet så har vi redan svaret. [2] Det är en stor majoritet som är för Putin och inte emot. [3] Och även om förhållandet mot förmodan hade varit det omvända så hade alltså fortfarande en ganska stor minoritet varit för Putin. [4] Det är ungefär lika många som röstar på sossarna i Sverige, och de ställer faktiskt regeringen i ett samhälle som vi anser är demokratiskt. [5] Putin sitter alltså ganska stabilt om man räknar med svenska majoritetsförhållanden.
Är det sannolikt att Putins motståndare plötsligt tar över makten? Jag vet inte, men det känns ju inte så.
Det är väl kanske betydligt mer sannolikt att en annan, men ändå likadan semi-diktator, puttar Putte från tronen. Men om det är bättre eller sämre vet jag inte heller.
[Mina fetstilade siffror inom hakparenteser.]
2. Ett antagande baserat på Putlers egna uppgifter.
3. Ett antagande till.
4. Och ett antagande till. Samt: I Sverige idag kan Sossarna som vi alla vet bara styra eftersom de de facto har en majoritet av rösterna bakom sig eftersom de får stöd av andra partier i riksdagen. Återigen: Vi vet inte vilket stöd Putler har.
5. Och här – baserat på fyra antaganden så 'vet' vi helt plötsligt något...
Det här får vi helt enkelt enas om att vara diametralt oense om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag vet att det är antaganden allting. Eller rättare sagt olika scenarion. Vi har ju inget annat. Ditt uttalande var ju också ett antagande. Jag ser inte att vi är diametralt oense, inte alls. Varför tror du det?
Det är fullt möjligt att det är så som du säger, men du får väl ändå erkänna att du kombinerar spekulationer med önsketänkande. Inget fel med det, för vi har som sagt egentligen inget annat att utgå ifrån.
Det är fullt möjligt att det är så som du säger, men du får väl ändå erkänna att du kombinerar spekulationer med önsketänkande. Inget fel med det, för vi har som sagt egentligen inget annat att utgå ifrån.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Jag ser betydande risker med att vara överdrivet pessimistisk.mati skrev:Jag vet att det är antaganden allting. Eller rättare sagt olika scenarion. Vi har ju inget annat. Ditt uttalande var ju också ett antagande. Jag ser inte att vi är diametralt oense, inte alls. Varför tror du det?
Och en sak som jag lärt mig om Putler och hans hantlangare i Kreml sen invasionen av Ukraina är att Putler/Kreml ljuger om precis allting...
Jag vet naturligtvis inte...
Men jag tänker inte köpa att Putler har ~80% stöd. Och jag tycker jag har motiverat varför ovan i den här tråden.
Jag tror inte heller det. Naturligtvis inte. Det finns ingen människa som har 80% stöd i befolkningen. Däremot så är det inte omöjligt att 70-80% säger att de stödjer Putin. Det är inte samma sak som att de verkligen gör det. Men det är extremt sannolikt att folk svarar så som de förväntas göra.
Och då behöver det inte ens vara en diktatur för att det ska bli så. Själv skulle jag aldrig i livet svara med min verkliga åsikt om jag till exempel skulle bli intervjuad eller så. Jag skulle snällt hålla mig inom åsiktskorridoren, så som sig bör. Och jag är garanterat inte den enda som tänker så. Med det sagt så tror jag inte ens på enkäter eller optionsundersökningar som görs här i väst. Det beror naturligtvis också på vad det handlar om.
Varför skulle man då tro på ryska undersökningar...? Nej.
Och då behöver det inte ens vara en diktatur för att det ska bli så. Själv skulle jag aldrig i livet svara med min verkliga åsikt om jag till exempel skulle bli intervjuad eller så. Jag skulle snällt hålla mig inom åsiktskorridoren, så som sig bör. Och jag är garanterat inte den enda som tänker så. Med det sagt så tror jag inte ens på enkäter eller optionsundersökningar som görs här i väst. Det beror naturligtvis också på vad det handlar om.
Varför skulle man då tro på ryska undersökningar...? Nej.
I Sverige långt utanför Putins informationsbubbla. Hon var fram till detta kom ut anställd på Lernia. Hon heter Eugenia Karlsson.
-
Vi har ju redan krypfarter på vägarna....
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Ja, jo, alltså att sänka hastigheten enligt förslaget med ytterligare 16km/h på en 80-väg som för inte så länge sedan kanske var en 100- eller rentav en 110-väg, är ju kanske lite orealistiskt. Men utan att veta så tror jag faktiskt att Sverige är ett lite udda land in det här sammanhanget. Vi har ju redan fått acceptera sänkta hastigheter till delvis löjligt låga nivåer på väldigt många stora vägar. Annars är det väl bara Norge som alltid har haft till och med ännu lägre hastigheter.bjalle8888 skrev:Vi har ju redan krypfarter på vägarna....
Eller finns det fler länder som har gjort som Sverige och successivt sänkt hastigheterna mer och mer?
-
I just det fallet så skulle man ju kanske kunna nöja sig med att sänka från 80 km/h till 70 km/h istället. De vägar som är skyltade till 70 km/h skulle man kanske inte sänka alls, eller bara med 5 km/h till 65 km/h. Istället skulle man kunna sänka vägar som idag är 120 km/h till 100 km/h.mati skrev:Ja, jo, alltså att sänka hastigheten enligt förslaget med ytterligare 16km/h på en 80-väg som för inte så länge sedan kanske var en 100- eller rentav en 110-väg, är ju kanske lite orealistiskt. /...bjalle8888 skrev:Vi har ju redan krypfarter på vägarna....
Kanske skulle det 'bara' behövas i 2-3 månader. Sen skulle förhoppningsvis den här mardrömmen bortom ord kunna vara över.
-
Det finns en rysk Youtube-kanal som heter 1420. Sen kriget startade är det kanske de som ligger bakom den kanalen som utfört den mest 'hårdslående' journalistiken som Putler fortfarande tillåter i Ryssland. De ställer en massa frågor till 'ryssar på gatan'. I och för sig mest i Moskva och St. Petersburg – men ändå... För ca nio dagar sedan publicerade de den här grafiken över hur många tillfrågade som går med på att svara och medverka i deras videor:MWall skrev:I Sverige långt utanför Putins informationsbubbla. Hon var fram till detta kom ut anställd på Lernia. Hon heter Eugenia Karlsson.
Länkad från Youtube. Här är en address till själva källan med grafiken:
https://www.youtube.com/channel/UCl4R4M ... KTQxAc1EiH
När jag kikar på den och gör en lite snabb och grov överslagsräkning ser det ut som det i genomsnitt är någonstans 20-25% som svarar på deras frågor. Det är en av dem som ibland framträder med sitt ansikte i deras Youtube-klipp. Han ser ut att vara någonstans mellan 20-25 år gammal. Det är således ca 75-80 som inte svarar på frågorna. Jag tror att en mycket stor del av de som inte svarar är kritiska till Putler-regimen. Och i videorna så varierar de som är öppet kritiska (i olika grad) till uppskattningsvis 40-95% beroende på vilken film det handlar om.
Om du kikar lite på deras kanal också så får du en betydligt mer nyanserad bild än vad den där 70-åriga tanten representerar...
EDIT: Räknade lite fel och slarvade (som vanligt) lite. Har rättat räknefelet och texten. Samt kompletterat den en aning med någon rad som saknades...
Här är en t.ex. deras senaste:
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
Funderade lite på hur det kan komma sig att den där tanten befinner sig i Sverige...MWall skrev:I Sverige långt utanför Putins informationsbubbla. Hon var fram till detta kom ut anställd på Lernia. Hon heter Eugenia Karlsson.
Låtom mig spekulera lite...
Hon säger att hon är 70. Det ser ju att stämma. I så fall var hon typ 40 när Sovjetunionen upplöstes. Hon är alltså relativt jämngammal med Putler. Hon säger själv att hon bott här i Sverige i 30 år.
Skulle det kunna vara som så att hon kom hit en gång i tiden som spion med uppdrag att försöka nästla sig in till någon betydelsefull position?...
Ungefär som den här snubben som hamnade i USA istället:
Mer om honom på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Barsky
Om hon kom hit som spion så kan hon mycket väl kunna ha exakt samma inställning till Putlers Ryssland som Putler själv har. Hon jobbade kanske t.o.m. precis som Putler inom KGB när Sovjetunionen föll. Och precis som honom såg hon kanske då Sovjetunionens fall som en av de största geopolitiska katastroferna i det Ryska folkets historia. Putler tvingades ju tydligen köra taxi en tid under 90-talet. Det måste ju ha svidit för någon som honom. Den här tanten var kanske med om något liknande eller ’ännu värre’ innan hon återigen kunde få anställning inom underrättelsetjänsten. Sen är ju frågan varför hon agerade som hon gjorde i videoklippet?
Det här hände ju tydligen utanför Putlers ambassad i Stockholm. Tanten har tydligen precis rivit ner några ukrainska symboler när videoklippet startar. Hon inser väl kanske också att det kanske bara handlar om månader eller något drygt år innan diktaturen sannolikt faller samman en andra gång under hennes livstid. I så fall kommer hela hennes livsgärning återigen att riskera att bli ett totalt misslyckande. Och med den personlighet hon har ifall det ovanstående eller något liknande skulle stämma – då skulle det inte förvåna mig det minsta att hon agerar som hon gör i filmen…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Oavsett vad så har jag i alla fall svårt att tro att hon på något sätt är representativ för hur "gemene ryssen" tänker.
Och man får ju inte glömma en sak. Precis som ryssarna bombaderas med Putins propaganda så är även vi till ganska stor del utsatta för propaganda, bara från andra hållet. Fast här är det inte lika aggressivt. Men naturligtvis är krigsrapporteringen som vi får ta del av inte på något sätt neutral. Vi är ju inte neutrala i den här konflikten.
Och man får ju inte glömma en sak. Precis som ryssarna bombaderas med Putins propaganda så är även vi till ganska stor del utsatta för propaganda, bara från andra hållet. Fast här är det inte lika aggressivt. Men naturligtvis är krigsrapporteringen som vi får ta del av inte på något sätt neutral. Vi är ju inte neutrala i den här konflikten.
Men på riktigt. Sluta skriv "Putler". Vi fattar. Nu är det bara störande och infantilt.
Alltid retar det någon….MWall skrev:Men på riktigt. Sluta skriv "Putler". Vi fattar. Nu är det bara störande och infantilt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det vore mer rimligt att skriva Putlin, eftersom Putin nog har mer gemensamt med Stalin än Hitler.MWall skrev:Men på riktigt. Sluta skriv "Putler". Vi fattar. Nu är det bara störande och infantilt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
https://edition.cnn.com/2022/05/08/euro ... index.htmlThat messaging is filtering through to the Russian people effectively, according to Levada Center polls, which show that not only do the vast majority of Russians support the war, but 68% of Russians think the operation is proceeding successfully. Putin's popularity has also soared to 82%, after remaining stubbornly in the 60s since the Covid-19 pandemic hit right up until February, the month of Russia's invasion.
Putin has put himself at the center of Russia's Victory Day. But he has little to celebrate

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
Och sen fortsätter artikeln med det här:martinot skrev:https://edition.cnn.com/2022/05/08/euro ... index.htmlThat messaging is filtering through to the Russian people effectively, according to Levada Center polls, which show that not only do the vast majority of Russians support the war, but 68% of Russians think the operation is proceeding successfully. Putin's popularity has also soared to 82%, after remaining stubbornly in the 60s since the Covid-19 pandemic hit right up until February, the month of Russia's invasion.
Putin has put himself at the center of Russia's Victory Day. But he has little to celebrate
För ytterligare resonemang om det här kan man backa tillbaka till det här inlägget på sidan 8 i den här tråden och läsa därifrån:.../ Polling in Russia must be taken with a grain of salt, however, given /.../ [that] dissent is not tolerated. /... [Min understrykning.]
viewtopic.php?f=29&t=29461&start=70#p624349
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
-
TydligenWalker skrev:Alltid retar det någon….MWall skrev:Men på riktigt. Sluta skriv "Putler". Vi fattar. Nu är det bara störande och infantilt.