XPeng showroom på Mall of Scandinavia

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Blipblop
elbilist

Re: XPeng showroom på Mall of Scandinavia

Inlägg av Blipblop »

Nu kan man tydligen skriva upp sig på lista för en p5 med leverans q4(?) i år. Priset oklart men 200-210k i kina och det anses vara ”bra pris ” där enligt artiklarna.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Att Kina inte förmår ta ställning mot Putin tycker jag ytterligare stryker under att vi måste välja bort kinesiskt i möjligaste mån. Kina är många ggr mäktigare än Ryssland och det vi ser i Ukraina är nog en stilla bris jämfört med vad Kina är kapabelt till.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

MWall skrev:
Att Kina inte förmår ta ställning mot Putin tycker jag ytterligare stryker under att vi måste välja bort kinesiskt i möjligaste mån. Kina är många ggr mäktigare än Ryssland och det vi ser i Ukraina är nog en stilla bris jämfört med vad Kina är kapabelt till.
Tack för inspirationen. Svarade just detta på mailet som kom som en uppföljning på mitt besök hos dom:
När Kina tar ställning mot Rysslands krig mot Ukraina så ska jag överväga en provkörning. För det gärna vidare i organisationen.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

dstr skrev:
MWall skrev:
Tack för inspirationen. Svarade just detta på mailet som kom som en uppföljning på mitt besök hos dom:
När Kina tar ställning mot Rysslands krig mot Ukraina så ska jag överväga en provkörning. För det gärna vidare i organisationen.
+1 på allt det ovanstående.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

Det räckte att Ukraina blev invaderat så blev fokus flyttas från padel och Berlin-teslor till kina .
Kina är ingen demokrati och skulle nog göra samma sak med Taiwan som Ryssland med Ukraina.

Hoppas ni gör stor skillnad ni som inte ens tänker köpa en bil ändå. Skänk lite pengar som går till mat istället. Det gör mest nytta nu.

Tur att tesla inte har någon kinesisk fabrik…
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Xpeng P5 kommer kosta från 550 tusen kronor i Sverige.

Alldeles, alldeles för dyrt. :?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev:
Hur resonerar du? Det är billigare än M3, Mach-e osv.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:

Jag tycker också det känns för dyrt för ett oprövat märke just nu även om det jämfört med Teslas priser är ungefär vad man betalar i Kina också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Matte

Inlägg av Matte »

Dom har sålt ganska många bilar hittills, tex:https://alltomelbil.se/milstolpen-xpeng ... -exemplar/

Så oprövat är det inte. Varför är den dyr mer än att det är kinesiskt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:

Snabbladdningen är usel och så länge Kina inte klarar av att ta avstånd från Ryssland så vill jag inte ha en kinesisk bil, men jag har svårt att se att priset är orimligt. Lägre än 3SR trots bättre räckvidd och massor av ny teknik...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Matte skrev:
Dom har sålt ganska många bilar hittills, tex:https://alltomelbil.se/milstolpen-xpeng ... -exemplar/

Oprövade av oss i Sverige menade jag. Det har ju med fördommar att göra, kommer det ett nytt märke från Kina så vill jag i större utsträckning att dom ska visa hur bra dom är jämfört med vad jag hade krävt av ett tyskt nytt bilföretag. Jag vet att tittar man bara på fakta kanske detta inte stämmer men på den svenska marknaden tror jag många känner som jag och då för att få en bra start så borde dom lagt priset lägre tycker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Pontus skrev:
Matte skrev:
Oprövade av oss i Sverige menade jag. Det har ju med fördommar att göra, kommer det ett nytt märke från Kina så vill jag i större utsträckning att dom ska visa hur bra dom är jämfört med vad jag hade krävt av ett tyskt nytt bilföretag. Jag vet att tittar man bara på fakta kanske detta inte stämmer men på den svenska marknaden tror jag många känner som jag och då för att få en bra start så borde dom lagt priset lägre tycker jag.
Tesla M3 är ju en kinesisk bil, men den verkar ju folk köpa utan förbehåll? ;)

Det är klart att XPeng måste visa att man klarar servicen och så på nya marknader, men det är inte ett litet bolag längre. Man växer snabbare än de flesta i Kina.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bra review här, även om prisinformationen inte längre är aktuell:
https://elbil.no/ikke-helt-i-mal/
Oscar2

Inlägg av Oscar2 »

Får se när bilen blir provkörd av andra om dess sämre Spec o Tech är värt 50pap under Model 3. Finare inrede men kanske också Sportfjärdning? Skulle föredra en skönare körning. Troligen blir P5 såld till de som gillar designen enbart.

Standard med XPILOT 2.5 och får väl se om i framtiden om det 'går' att uppgradera till 3.0. Ingen aning hur väl dessa kommer att fungera väl jämfört med Tesla AP med större mängd samlad Data.

XPILOT 3.5 (lidar) kommer inte exporteras "Vid presentationen i Kina hette det också att P5 var världens första serietillverkade bil med Lidar-radar. Den har däremot skippats för den europeiska marknaden."
Näpppp... Xpeng bilar är inte 'smart' nog, tappar intresse och med tanke på prislappen så skulle jag lägga till 50t för en Model 3.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Pontus skrev:
Matte skrev:
Tesla M3 är ju en kinesisk bil, men den verkar ju folk köpa utan förbehåll? ;)
1. Det är en amerikansk bil, men som har en av sina fabriker i Kina. Ungefär som Apple iPhone är en amerikansk telefon, men som tillverkas i Kina. En XPung är mer en kinesisk pure player som motsvarar tex. en telefon från Huawei.

2. Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag köper ogärna en kinesisktillverkad Tesla utan förbehåll.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ 2. Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag köper ogärna en kinesisktillverkad Tesla utan förbehåll.
Undrar hur många fler Model 3 Tesla hade sålt i Europa om de haft tillverkning av den i Berlinfabriken, jämfört med som nu, då alla Model 3 för Europa tillverkas i Kina?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ 2. Jag kan ju bara svara för mig själv, men jag köper ogärna en kinesisktillverkad Tesla utan förbehåll.
Undrar hur många fler Model 3 Tesla hade sålt i Europa om de haft tillverkning av den i Berlinfabriken, jämfört med som nu, då alla Model 3 för Europa tillverkas i Kina?...
Jag hade iaf. troligen köpt en efter den 1/6. Har en M3 LR idag, men är lite intresserad av en M3 P om förslaget att införa rättvisare förmånsvärden införs den 1/6. Går förslaget igenom och jag kunde få tag på en M3 P från USA eller Tyskland så hade jag köpt en direkt. Nu när de som säljs i Sverige enbart kommer från Kina så kommer jag att troligen avstå.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Tycker XPeng bilarna inte alls är snygga framför allt och sen gällande kinesiska bilar så tror jag det blir som med koreanska , dvs om 10 år är de kinesiska ikapp och kanske förbi en del andra märken.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Såg nu i kväll en Xpeng P5 live på parkeringen utanför hotellet i Mora där jag bor på inatt
Den är franskregistrerad med en massa kablage i rutan och skärmar.

Lite kluven till designen faktisk
Skriv svar