Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Autosteer vrid på ratten mm. Y och 3

Inlägg av themax »

Jag har kört med FSD i tre år och skulle aldrig få för mig att sätta en vikt på ratten för att slippa hålla i den. Det är FSD alldeles för vinglig för och jag hade helt säkert varit med om någon olycka om jag använt en vikt.

Lycka till ni som ändå vågar. Jag lärde mig ”Tiborgreppet” (enligt artikeln ovan) rätt snabbt och har inga problem med att hålla i ratten.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

EnannanJon skrev:
Tack för bra svar, den här taktiken ska jag prova. Annars kanske ett gummiband mellan ratten och någon fast punkt i bilen skulle göra susen :)
Fördelen med att låta handen hänga nere vid kl4-5 alt 7-8 är att du känner om bilen hittar på något dumt och kan stoppa den innan den kör fel. Tänk på att det är du som har ansvaret och fortfarande kör bilen.

Dagens AP är egentligen bara till för motorväg men funkar även bra på landsväg som är någorlunda rak. Krokiga vägar klarar den inte riktigt. Det finns EU-regler som ställer till det men det beror också på begränsningar i kapaciteten.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Simon93 skrev:
Beställde precis en magnetvikt som man sätter på ratten för 369kr så man slipper tänka på hur man håller, finns även viktarmband på biltema för en hundring som bör funka också.
Det har väl blivit några tråkiga olyckor med den vikten har jag för mig. Försäkringsbolaget kan nog ha en del synpunkter om de hittar en sådan efter du haft en olycka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, jättekorkat meden vikt som sitter fast ratten. Den kommer ju som sagt synas om olyckan är framme. Vilket den kommer vara eftersom du missat när bilen får för sig att svänga rakt ut i terrängen eller ännu värre.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Adaptiva farthållaren som spökbromsar är ett betydligt större problem.
Farthållaren ska bara bry sig om framförvarande bilar som väl på alla? andra märken.

Autopilot ska bara användas på motorvägar enligt Teslas manual.
M3 RWD -22
Nusse_Tuffs

Inlägg av Nusse_Tuffs »

Kanske finns det en sån här tröja med inbyggda händer vi kan ha? Med hål för dina riktiga armar så vi är fria att göra annat?
333B9E6B-3689-48B4-AB41-2A95009AE187.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
jag vill inte ha handvikt på ratten, jag vill bara ha fingrar på utan kraft och i olika positioner beroende på vad som passar just där och då. I BMW sätter jag bara fingret någonstans på ratten, så känner den av. Kan vara på utsidan, insidan eller var som.
Riktigt snyggt av BMW (och även VAG)! :)

Detta är något som jag verkligen skulle önska att Tesla och alla andra biltillverkare kunde ha. Hade varit underbart smidigt och komfortabelt att slippa tänka på exakt hur man skall hålla och placera händerna för att bilen skall fatta att man faktiskt håller aktivt i ratten och är med. Något som jag verkligen saknar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:
Är ju extremt mycket enklare och mer avslappnat att köra när ratten reagerar kapacitivt på beröring och inte att man måste sitta och vrida ratten varje gång.
Hemligheten är alltså att inte vrida utan att bara lägga lite tyngd på. Själv kör jag vänsterhanden kl 9 vilket fungerar väldigt bra för mig.
jag vill inte ha handvikt på ratten, jag vill bara ha fingrar på utan kraft och i olika positioner beroende på vad som passar just där och då. I BMW sätter jag bara fingret någonstans på ratten, så känner den av. Kan vara på utsidan, insidan eller var som.

Detta är något som jag verkligen skulle önska att Tesla och alla andra biltillverkare kunde ha. Hade varit underbart smidigt och komfortabelt att slippa tänka på exakt hur man skall hålla och placera händerna för att bilen skall fatta att man faktiskt håller aktivt i ratten och är med. Något som jag verkligen saknar.
I Teslas fall kommer det nog tyvärr inte att hända, några nya sensorer lär inte komma, av ungefär samma
anledning som att man tar bort en regnsensor för att det går att lösa med befintliga kameror ( :lol: )….
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Franz skrev:
HelectriC skrev:

I Teslas fall kommer det nog tyvärr inte att hända, några nya sensorer lär inte komma, av ungefär samma
anledning som att man tar bort en regnsensor för att det går att lösa med befintliga kameror ( :lol: )….
Jo, jag tror inte heller att det kommer hända med Tesla. Därav at jag just skrev "önskar", och inte "tror" eller "hoppas". :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Jag har aktiverat att Tesla får samla in data.
Gör Tesla något för att förbättra den bristfälliga farthållaren och autopiloten?
Få biltillverkare lyssnar på kunderna.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
EnannanJon
Teslaägare

Inlägg av EnannanJon »

themax skrev:
Jag har kört med FSD i tre år och skulle aldrig få för mig att sätta en vikt på ratten för att slippa hålla i den. Det är FSD alldeles för vinglig för och jag hade helt säkert varit med om någon olycka om jag använt en vikt.

Lycka till ni som ändå vågar. Jag lärde mig ”Tiborgreppet” (enligt artikeln ovan) rätt snabbt och har inga problem med att hålla i ratten.
För min del var önskan att hålla symmetriskt ”10 över två”. Det får man nog glömma och en vikt blir det inte heller för det håller jag med om att det är för riskabelt.

Möjligen om det fungerade att ha vikten längst ner på ratten ”kl 6” men det lär inte hjälpa för då skulle det gå att hålla symmetriskt också.

Sannolikt blir det att använda bara farthållaren så det går att sitta som man vill.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnannanJon skrev:
themax skrev:

För min del var önskan att hålla symmetriskt ”10 över två”. Det får man nog glömma och en vikt blir det inte heller för det håller jag med om att det är för riskabelt.

Möjligen om det fungerade att ha vikten längst ner på ratten ”kl 6” men det lär inte hjälpa för då skulle det gå att hålla symmetriskt också.

Sannolikt blir det att använda bara farthållaren så det går att sitta som man vill.
”10 över två” är väldigt osymmetriskt, och opraktiskt. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
DasTesla

Inlägg av DasTesla »

Tycker att AutoPiloten blivit extremt mer gnällig nu efter senaste uppdateringen? Jag har 2022.12.3.1 just nu och även när jag kör med 1 hand på ratten gnäller den ibland var 10 sec och den visar direkt med röda händer och piper till högljutt.
Tidigare var de bara att toucha ratten löst så slockna den, men nu får jag ibland vrida ratten ganska hårt t.o.m. så att AP stängs av ibland innan varningen slocknar.
Vet ej om de blivit något fel elller om fler upplever samma problem?

EDIT: Jag har ägt bilen i ca 2,5 år och kört säkert 75-80% av tiden med AP Aktivt på motorväg (ca 7000mil) då jag pendlar väldigt mycket till och från jobbet. Har aldrig upplevt krångel innan och jag håller oftast vänsterhanden på ratten runt klockan 8 på en klocka. Så det där med att hålla rätt har jag nog gjort i 2,5 år, men frågan är om det är något nytt sätt nu som gäller för att hålla rätt.
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
EnannanJon skrev:
themax skrev:

”10 över två” är väldigt osymmetriskt, och opraktiskt. ;)
:lol: :lol: :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Ska felanmäla farthållaren.
Den är trafikfarlig om bakomvarande inte håller avstånd.
Ingen tror att en bil bromsar för att det kommer en mötande lastbil på en rak och tillräckligt bred väg.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

ANLI skrev:
Ska felanmäla farthållaren.
Den är trafikfarlig om bakomvarande inte håller avstånd.
Ingen tror att en bil bromsar för att det kommer en mötande lastbil på en rak och tillräckligt bred väg.
Märkligt. Så har ingen av mina 3:or betett sig. Har haft 2 bromsningar på 3 år där en lastbil varit inblandad. Båda gångerna svängde vägen och det var dessutom ett krön, så lastbilen kunde precis när den dök upp tolkas som att den kom i samma fil som vi.
Aldrig haft problem på vanliga raka vägar vad jag kan minnas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Om lastbilen ligger för nära mittlinjen så kan AP reagera, det har hänt mig nån gång isf, men
inte så att den håller lite till höger utan bromsar men fortsätter att hålla sig i mitten av filen, vet
inte hyr den agerar om scenariot fortsätter (inget man testar liksom)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik_skane

Inlägg av Henrik_skane »

Spökbromsningarna överträffade min vildaste fantasi. Har kört Volvo som tjänstebil i över 15 år och drabbats av detta några fåtal gånger, alla vid samma vägsträcka i Stockholm. Körde hem min nyinköpta bil från Stockholm igår och bilen bromsade säkert felaktigt minst 5 gånger. Tycktes ha extra stora problem med vägarbeten med koner mellan körfälten. Kan detta till viss del ha att göra med vilken nivå som valt för kollisions skydd?
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Henrik_skane skrev:
Spökbromsningarna överträffade min vildaste fantasi. Har kört Volvo som tjänstebil i över 15 år och drabbats av detta några fåtal gånger, alla vid samma vägsträcka i Stockholm. Körde hem min nyinköpta bil från Stockholm igår och bilen bromsade säkert felaktigt minst 5 gånger. Tycktes ha extra stora problem med vägarbeten med koner mellan körfälten. Kan detta till viss del ha att göra med vilken nivå som valt för kollisions skydd?
Jag har haft min trea sedan i mars, har testat alla inställningar men spökbromsningarna kvarstår. Det har gått så långt att jag knappt använder ens farthållaren längre, då bilen spökbromsar även då även om det är mindre ofta än i autosteer.

Bra gjort Tesla, er "säkerhet" gör att körningen känns obehaglig och osäker och gör att man inte vill använda er automatik.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
pp3
Teslaägare

Inlägg av pp3 »

Inte kört med autopiloten så mycket jag önskat, däremot har jag märkt att de få ggr jag bilen har spökbromsat har varit på exakt samma ställe, nämligen vid kungens kurva bygget.

Där tror bilen att det plötsligt blir 50 istället för 70, dvs mellan avfarten till Skärholmen och kungens kurva södergående. Får vara med de få ggr och trycks på lite xtra, känt av att det skulle kunna skita sig om man lyckas ha ngn bakom sig när det händer.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Min fru klagar dagligen på alla spökbromsningar, jag tror inte Model 3 blir så länge i hushållet om adaptiv farthållare inte går att använda i vardagen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Hmm.
Jag har sällan spökbromsningar. Kanske ca 1 ggr år. Dock var det värre 2019. Möjligt några mindre och icke störande fartjusteringar, men kallar inte det spökbromsningar. Vid Kraftigt motljus och fuktigt har skapat problem med urkoppling vid några tillfällen. Jag kör ca 15 mil per dag. Bara farthållare har jag aldrig problem med.

Jag anser mig vara nöjd med farthållare och AP.
Vill inte säga att ni med problem har fel, utan att det även fungerar bra för andra.
(I mitt fall är det service nivån som är mitt missnöje)

Vad är skillnaden? Jag kör sällan med auto-steer på smala kurviga vägar. Möter jag en lastbil som genar över mittlinjen så vill jag hålla själv i ratten. Kanske HW2,5 är ”bättre” än HW3 på vissa saker, kanske inte ”ser” minsta lilla sak. Eller så är hastighetsdata bättre i väst. Eller bara tolerans mellan bilar.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

pp3 skrev:
Inte kört med autopiloten så mycket jag önskat, däremot har jag märkt att de få ggr jag bilen har spökbromsat har varit på exakt samma ställe, nämligen vid kungens kurva bygget.

Där tror bilen att det plötsligt blir 50 istället för 70, dvs mellan avfarten till Skärholmen och kungens kurva södergående. Får vara med de få ggr och trycks på lite xtra, känt av att det skulle kunna skita sig om man lyckas ha ngn bakom sig när det händer.
Det är samma i andra änden av bygget för Förbifart Stockholm, men det är ganska milda inbromsningar. "Riktiga" spökbromsningar är mycket värre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Spökbromsningar också vid vid fyrvägskorsningar utan bilar på bred väg.
Jag kör 90% med farthållare eller autopilot men börjar tröttna.

Hur kan Tesla komma undan med detta?
Registreras alla incidenter i bilen för Tesla lyssnar väl inte på kunderna?

Även avstånd till framförvarande bil variera som ett gummiband.

Det enda som autopiloten är bra på är att den inte vinglar och klarar dåligt målade vägar.
M3 RWD -22
Skriv svar