Som du skriver känns det som det borde vara ganska "basic" att snabbt överföra de mindre uppdateringarna från Model X och det faktum att de inte redan implementerat dessa kanske talar för att det kommer en större uppdatering av Model S under året?Svenssons skrev:Tror också att de snart kommer med mindre uppdatering av Model S. Tror dock inte detta kommer före presentationen av Model 3 samt att panoramarutan likt Model X kommer vara en av dessa uppdateringar. Panormaarutan kan inte vara samma som på Model X så det kan inte bli någon besparing. Frågan är också om det är tekniskt möjligt utan större förändringar på Model S. Nospartiet, dragkrok, elmotorer till samtliga dörrar, centerkonsol, lampa till solskyddet, mugghållare och fler USB/el-uttag kan nog läggas på utan några större merkostnader eller som tillval på Model S. En del saker kanske läggs till i befintliga paket vilket gör dessa mer attraktiva. Tycker själv att Premiuminteriör och belysning skulle behöva lite fler saker för att vara prisvärt. Elmotorer till samtliga dörrar skulle kunna ingå i detta paket.
På väg att slå till
Moderator: Redaktion
Re: På väg att slå till
Model S 85D
Det låter rimligt (att de hinner med presentationen i mars). Angående övriga deadlines har de förhoppningsvis lärt sig av tidigare misstag och blivit bättre på att förutspå hur snabbt de kan bygga ut sin kapacitet.vigge50 skrev:Eftersom att det bara krävs en enklare prototyp för presentationen så har de nog inga större problem med att ha en presentation i Mars, den stora frågan är däremot om de hinner få igång produktionen och leverera Model III i slutet av 2017. Model X presenterades i början av 2012 och skulle levereras andra halvan 2013, den kom först två år senare.MartinE skrev:Fast det är ju ändå ganska snart! Sedan har jag förstått från er som är mer luttrade, vilket ju även Leo påpekar, att Tesla tagit begreppet tidsoptimism till ett helt nytt plan, så det är ju inte säkert att vi får uppleva den presentationen redan i mars!chpaulin skrev:Skulle inte tro det kommer någon uppdatering av model s före presentationen av model 3. I övrigt tror jag att Daoops är på rätt spår![]()
Men menar du då också att det är mer troligt att de presenterar en större uppdatering vid ett tillfälle än att de successivt fasar in de olika förändringarna?
Model S 85D
Bra feedback angående köldpaketet (vinterpaketet)! Jag bor i Skåne, så jag har samma vinter som du!fmm1000 skrev:Jeg har en dansk 85 d.
Har vinterpcket och det er fantastisk selv i Danmark. Jeg gillar især varme i rattet.
Har också valgt premium sound och det ville jeg vælge igjen. God kraftig bass.
Om glasstack fra Model X blev en option på S ville jeg ikke vælge det. Vill langt hellere have panoroof. Det bruker jeg mycket på sommeren och sensommeren. Især ved laddning.
Min er rød och det ville jeg vælge igjen. Får mange positive kommentare på farven. Især fra kvinnor).

Har du haft möjlighet att jämföra Ultra Hi-Fi (premium sound) med det vanliga ljudpaketet? Är skillnaden avsevärd?
Jag håller helt klart med dig angående panoramataket! Och det låter onekligen som att man borde välja en röd bil...

Model S 85D
Härligt att höra! Jag "vet" redan att jag kommer att bli nöjd med bilen, men eftersom jag planerar att behålla den länge vill man ändå säkerställa att man gör så rätt val som möjligt!bladh skrev:Bilen är helt otrolig!
Har inte varit helt utan motgångar. Men dessa har löst sig på bästa sätt.
Och: uppdateringarna av mjukvaran är bara SÅÅÅÅÅ häftigt!
Var bortrest på semester när senare uppdateringen släpptes. Längtade hem till min "nya" bil för att kunna sätta igång installationen. Så nöjd!
Valde också pano, vinterpaket och ultra hi-fi, inget jag ångrar.
Du kommer att bli så nöjd!
Samtidigt: om jag väljer bort (exempelvis) Ultra Hi-Fi, panoramatak, köldpaket och vinterdäck sjunker förmånsvärdet från 9 333 kr/mån till 7 966. Det tycker jag är väldigt stor skillnad för så pass "små" förändringar!
Model S 85D
Behöver inte vara så. Det kan vara så att underleverantörerna inte kan leverera tillräckligt snabbt ännu för både Model X och Model S samtidigt eller att de har ett lager/förbeställningar för Model S som de vill avverka innan ändringarna kommer Model S till godo.MartinE skrev:Som du skriver känns det som det borde vara ganska "basic" att snabbt överföra de mindre uppdateringarna från Model X och det faktum att de inte redan implementerat dessa kanske talar för att det kommer en större uppdatering av Model S under året?
Vad gäller Model 3 så tror jag att de vill fokusera på denna innan presentationen eftersom de inte vill göra som med Model X där de presenterar en Model X där de bägge bakre sätesraderna kår att fälla till en stor plan yta vilket sedan inte blev fallet med produktions-Model X. Har blivit lite missnöjda röster och tappade reservationer på grund av detta t.ex. De vill nog att utvecklingen av Model 3 skall ha kommit så långt som möjligt till presentationen innan de avdelar resurser till utveckling av Model S.
Tror dock att uppdateringarna kommer vid ett tillfälle istället för en sak i sänder. Blir tyvärr alltid en del missnöjda kommentarer när utveckling sker, bättre att då göra uppdateringarna vid ett tillfälle.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Bra val! Det är världens bästa bil!
Vad gäller uppdateringar så tror jag det kommer komma en del mindre, men jag är skeptisk till någon större och mer omvälvande uppdatering det närmaste året. Men exempelvis LED-strålkastare som på Model X tror jag är en självklarhet att det kommer snart.
När det gäller paketen så skippade jag köldpaketet och har inte ångrat det en sekund. Men så parkerar jag i varmgarage över natten också. Jag tycker faktiskt grundljudet är fenomenalt bra - neutralt, klart, inte ett uns distortion, går att spela rätt högt. Saknar lite tryck och tappar lite när man krämar på som mest dock, och eftersom det ändå är så bra har jag fått lite mersmak och börjat fundera på om jag inte hade bort beställt premiumljudet. Jag ångrar också lite att jag inte tog luftfjädringen. Jag läste om markfrigången och tänkte att vadå, den är ju minst lika bra som på de flesta bilar jag haft och det har aldrig varit problem, men i praktiken har det ändå blivit det. Den tar i rätt ofta för mig. Jag tror att den långa hjulbasen bidrar till det minst lika mycket som själva markfrigången. Premiuminteriören känns väldigt ovärd även om jag också tycker att det är skandal att inte elektrisk baklucka är standard. Nextgen känns som självklart tillval, medan autpilot och panoramatak är trevligt men jag hade faktiskt kunnat leva utan dem i dagsläget.
Vad gäller uppdateringar så tror jag det kommer komma en del mindre, men jag är skeptisk till någon större och mer omvälvande uppdatering det närmaste året. Men exempelvis LED-strålkastare som på Model X tror jag är en självklarhet att det kommer snart.
När det gäller paketen så skippade jag köldpaketet och har inte ångrat det en sekund. Men så parkerar jag i varmgarage över natten också. Jag tycker faktiskt grundljudet är fenomenalt bra - neutralt, klart, inte ett uns distortion, går att spela rätt högt. Saknar lite tryck och tappar lite när man krämar på som mest dock, och eftersom det ändå är så bra har jag fått lite mersmak och börjat fundera på om jag inte hade bort beställt premiumljudet. Jag ångrar också lite att jag inte tog luftfjädringen. Jag läste om markfrigången och tänkte att vadå, den är ju minst lika bra som på de flesta bilar jag haft och det har aldrig varit problem, men i praktiken har det ändå blivit det. Den tar i rätt ofta för mig. Jag tror att den långa hjulbasen bidrar till det minst lika mycket som själva markfrigången. Premiuminteriören känns väldigt ovärd även om jag också tycker att det är skandal att inte elektrisk baklucka är standard. Nextgen känns som självklart tillval, medan autpilot och panoramatak är trevligt men jag hade faktiskt kunnat leva utan dem i dagsläget.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.MartinE skrev:Härligt att höra! Jag "vet" redan att jag kommer att bli nöjd med bilen, men eftersom jag planerar att behålla den länge vill man ändå säkerställa att man gör så rätt val som möjligt!bladh skrev:Bilen är helt otrolig!
Har inte varit helt utan motgångar. Men dessa har löst sig på bästa sätt.
Och: uppdateringarna av mjukvaran är bara SÅÅÅÅÅ häftigt!
Var bortrest på semester när senare uppdateringen släpptes. Längtade hem till min "nya" bil för att kunna sätta igång installationen. Så nöjd!
Valde också pano, vinterpaket och ultra hi-fi, inget jag ångrar.
Du kommer att bli så nöjd!
Samtidigt: om jag väljer bort (exempelvis) Ultra Hi-Fi, panoramatak, köldpaket och vinterdäck sjunker förmånsvärdet från 9 333 kr/mån till 7 966. Det tycker jag är väldigt stor skillnad för så pass "små" förändringar!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Har vi inte haft den diskussionen hundratals gånger redan? Ja, det kan man såklart, men det är skattefusk.Pontus skrev:Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.
Elmotorer till dörrarna vore ju häftigt men ännu har vi inte sett om det kommer på de europeiska bilarnaSvenssons skrev:Tror också att de snart kommer med mindre uppdatering av Model S. Tror dock inte detta kommer före presentationen av Model 3 samt att panoramarutan likt Model X kommer vara en av dessa uppdateringar. Panormaarutan kan inte vara samma som på Model X så det kan inte bli någon besparing. Frågan är också om det är tekniskt möjligt utan större förändringar på Model S. Nospartiet, dragkrok, elmotorer till samtliga dörrar, centerkonsol, lampa till solskyddet, mugghållare och fler USB/el-uttag kan nog läggas på utan några större merkostnader eller som tillval på Model S. En del saker kanske läggs till i befintliga paket vilket gör dessa mer attraktiva. Tycker själv att Premiuminteriör och belysning skulle behöva lite fler saker för att vara prisvärt. Elmotorer till samtliga dörrar skulle kunna ingå i detta paket.

Med tanke på hur svår laddluckan är men kanske kommer en elektrisk sådan oxå, jag hoppas (försöker få med den så ofta som möjligt).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Att vi diskuterat något tidigare har väl aldrig hindrat att oss att ta upp det igen. Men jag tycker det är ok om man gör små skattefusk på saker som Skatteverket själva inte kan svara säkert på.danni skrev:Har vi inte haft den diskussionen hundratals gånger redan? Ja, det kan man såklart, men det är skattefusk.Pontus skrev:Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag förstår hur du tänker, men jag är nog benägen att hålla med Danni! Jag vill inte fuska.Pontus skrev:Att vi diskuterat något tidigare har väl aldrig hindrat att oss att ta upp det igen. Men jag tycker det är ok om man gör små skattefusk på saker som Skatteverket själva inte kan svara säkert på.danni skrev:Har vi inte haft den diskussionen hundratals gånger redan? Ja, det kan man såklart, men det är skattefusk.Pontus skrev:Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.
Model S 85D
Tack för alla svar!
En viktig sak till: Är det någon som har koll på leveranstiden just nu? På beställningssidan vid prisuppgiften står det "mars" för tillfället. Är det uppskattad leveransmånad just nu?
En viktig sak till: Är det någon som har koll på leveranstiden just nu? På beställningssidan vid prisuppgiften står det "mars" för tillfället. Är det uppskattad leveransmånad just nu?
Model S 85D
Tack för bra input! Min bil kommer också att stå i garage både hemma och på jobbet och då är det kanske lite overkill med köldpaketet trots allt. Intressant (och lite skrämmande) det du skriver om luftfjädringen! Det är det tillval jag hela tiden varit säker på att jag inte behöver.danni skrev:Bra val! Det är världens bästa bil!

Model S 85D
Jag har stålfjädringen och har en gång skrapat i på en väldigt brant ramp i ett parkeringshus på ett hotell. Det är som danni säger så att den långa hjulbasen gör att markfrigången är mindre generös än vid en första anblick, men jag ser det inte som ett stort problem. Man ska vara medveten om det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Skatteverket kan svara dig 100% säkert på hur det ska fungera i ett sånt här fall. Ring dem, eller läs på den här länken: https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdfPontus skrev:Att vi diskuterat något tidigare har väl aldrig hindrat att oss att ta upp det igen. Men jag tycker det är ok om man gör små skattefusk på saker som Skatteverket själva inte kan svara säkert på.danni skrev:Har vi inte haft den diskussionen hundratals gånger redan? Ja, det kan man såklart, men det är skattefusk.Pontus skrev:Har du egen firma kan du ju uppgradera stereon i efterhand utan att uppgradera förmånsvärdet.
Såhär står det (min fetstil):
"Som extrautrustning bör avses sådan utrustning som är avsedd att användas på en bil. Utrustningen kan antingen vara fast monterad eller monterad så att den går att avlägsna. Det bör sakna betydelse vid vilken tidpunkt liksom för vilket ändamål utrustningen anskaffats, såsom för bilens funktion, körsäkerhet eller för de resandes bekvämlighet.
Med anskaffningsutgift för extrautrustning avses utgiften vid anskaffningstillfället för material och arbete inklusive mervärdesskatt.
Exempel på extrautrustning är automatisk växellåda, anti- sladdsystem, automatisk parkeringshjälp, farthållare, extraljus, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, airbag, sidokrock- skydd, dragkrok, vinterdäck, kupévärmare, centrallås, larmanord- ning, takräcke, lastbox, bilbarnstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, ljudanläggning, DVD- spelare, färddator, väg- och trafikinformationssystem och GPS- navigator, förutsatt att utrustningen inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen."
Men visst, det är ett litet skattefusk som nästan alla ägnar sig åt, särskilt när det gäller exempelvis vinterdäck. Till och med min revisorsbyrå gör så med sina tjänstebilar, det säger väl en del. Men jag tycker inte att man ska råda folk att göra så utan att samtidigt nämna att de bryter mot lagen.
Jag har främst problem just vid den branta kanten hemma. För den som är intresserad ser det ut såhär: https://www.google.se/maps/@57.7082395, ... !1e1?hl=svbylund skrev:Jag har stålfjädringen och har en gång skrapat i på en väldigt brant ramp i ett parkeringshus på ett hotell. Det är som danni säger så att den långa hjulbasen gör att markfrigången är mindre generös än vid en första anblick, men jag ser det inte som ett stort problem. Man ska vara medveten om det.
Om jag är själv i bilen finns det viss risk att den duttar i. Om hela familjen är med i bilen (två vuxna och två barn) så skrapar den rätt rejält om jag kör rakt upp. Om jag lägger mig så långt till vänster jag kan och sen sneddar så mycket jag kan när jag kör upp så går den dock fri. Det är lite meckigt men det fungerar. När jag kör ner blir det automatiskt att jag sneddar för att komma intill att öppna porten med min låsbricka, så då skrapar det aldrig.
Vid ett par tillfällen har jag också varit med om farthinder som skrapat i, men de är sällsynta.
Som Bylund skriver så gäller det bara att man tänker på det och sneddar när det finns ont om marginal, så går det bra. Men hade jag vetat det hade jag nog övervägt luftfjädringen lite mer.
Låter helt klart irriterande det där! Jag känner igen mig till viss del eftersom min befintliga bil har sänkt chassi, men precis som ni säger gäller det bara att man är medveten om det! Sedan är ju en repa eller två på underredet betydligt lättare att leva med än om man skulle få det på andra delar av älsklingen!danni skrev:Jag har främst problem just vid den branta kanten hemma. För den som är intresserad ser det ut såhär: https://www.google.se/maps/@57.7082395, ... !1e1?hl=svbylund skrev:Jag har stålfjädringen och har en gång skrapat i på en väldigt brant ramp i ett parkeringshus på ett hotell. Det är som danni säger så att den långa hjulbasen gör att markfrigången är mindre generös än vid en första anblick, men jag ser det inte som ett stort problem. Man ska vara medveten om det.
Om jag är själv i bilen finns det viss risk att den duttar i. Om hela familjen är med i bilen (två vuxna och två barn) så skrapar den rätt rejält om jag kör rakt upp. Om jag lägger mig så långt till vänster jag kan och sen sneddar så mycket jag kan när jag kör upp så går den dock fri. Det är lite meckigt men det fungerar. När jag kör ner blir det automatiskt att jag sneddar för att komma intill att öppna porten med min låsbricka, så då skrapar det aldrig.
Vid ett par tillfällen har jag också varit med om farthinder som skrapat i, men de är sällsynta.
Som Bylund skriver så gäller det bara att man tänker på det och sneddar när det finns ont om marginal, så går det bra. Men hade jag vetat det hade jag nog övervägt luftfjädringen lite mer.
Model S 85D
Kommer inte in i garaget hemma utan att skrapa i med stålfjädringen. (Märkte det när jag hade en lånebil under service.)
Utöver en klar varning för lägre markfrigång, så upplever jag att stålfjädringen ger en klart sportigare känsla i kurvor.
Med kortare hjulbas så hade jag inte tvekat att ta det. (Kanske något för Model 3?)
Utöver en klar varning för lägre markfrigång, så upplever jag att stålfjädringen ger en klart sportigare känsla i kurvor.
Med kortare hjulbas så hade jag inte tvekat att ta det. (Kanske något för Model 3?)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har inte kört mycket med luftfjädring, men jag tycker att både komfort och körkänsla är riktigt bra med stålfjädringen, så på den fronten är jag mycket nöjd.
Undrar om man kan få ersättning för skada när man kör över denna cementblocks-fartdämpare i upplands väsby. Här får man ligga till höger och köra över klumpen med vänsterhjulen om man inte vill skrapa sönder underedet. Risken finns också att man håller lite väl långt till höger och då skrapar i stålräcket.
Tycker inte man ska behöva ha luftfjädring med höj funktion för att komma förbi dessa skadefri.
https://www.google.se/maps/@59.5122478, ... 312!8i6656
Tycker inte man ska behöva ha luftfjädring med höj funktion för att komma förbi dessa skadefri.
Har stålfjädring och det var nog de jag ångrade mest, INNAN jag fått bilen, nu har jag ju bara kört 26 dagar men inga problem än så länge. Har varit uppe i skogen o lämnat sonen på scouterna då raspa en gren under, men då var jag oxo lite långt inne bland träd o snår [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Orginalljudet är jag o de som åkt, mer än nöjda med. Provlyssnade i den vi hyrde i höstas sådär hade jag besked. Vinterpaket, ja, jag är själv glad att jag tog de, är något onormalt frösen om händerna. O häckvärme bak har varit uppskattat.
/Sony Z3 Dual
Orginalljudet är jag o de som åkt, mer än nöjda med. Provlyssnade i den vi hyrde i höstas sådär hade jag besked. Vinterpaket, ja, jag är själv glad att jag tog de, är något onormalt frösen om händerna. O häckvärme bak har varit uppskattat.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Var i Skåne bor du?
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Jag bor utanför Malmö. Jag är också väldigt frusen om händerna, men jag har aldrig saknat rattvärme i min nuvarande bil. Å andra sidan kör jag aldrig när det är riktigt kallt - har inte ens några vinterdäck!drakbane skrev:Var i Skåne bor du?
/Sony Z3 Dual

Model S 85D
provoman skrev:Undrar om man kan få ersättning för skada när man kör över denna cementblocks-fartdämpare i upplands väsby. Här får man ligga till höger och köra över klumpen med vänsterhjulen om man inte vill skrapa sönder underedet. Risken finns också att man håller lite väl långt till höger och då skrapar i stålräcket.
eller gör som Rune:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10116969/
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det där är inte så far off som man skulle kunna tro. Borås kommun gjorde så när min far påpekade att det inte gick att köra med standardbil över fartguppen år 2000. Att standardbilen var en lånad Ferrari 328 GTS spelade ingen roll.HelectriC skrev:provoman skrev:Undrar om man kan få ersättning för skada när man kör över denna cementblocks-fartdämpare i upplands väsby. Här får man ligga till höger och köra över klumpen med vänsterhjulen om man inte vill skrapa sönder underedet. Risken finns också att man håller lite väl långt till höger och då skrapar i stålräcket.
eller gör som Rune:
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Någon i Stavanger som köper en bil för 4 miljoner är nog inte vem som helst heller. Han känner nog folk lite här och där kan jag tänka mig. Hur ofta kommer ansvarig myndighet ut dagen efter man ringer in en sån sak?Haglund skrev:Det där är inte så far off som man skulle kunna tro. Borås kommun gjorde så när min far påpekade att det inte gick att köra med standardbil över fartguppen år 2000. Att standardbilen var en lånad Ferrari 328 GTS spelade ingen roll.HelectriC skrev:provoman skrev:Undrar om man kan få ersättning för skada när man kör över denna cementblocks-fartdämpare i upplands väsby. Här får man ligga till höger och köra över klumpen med vänsterhjulen om man inte vill skrapa sönder underedet. Risken finns också att man håller lite väl långt till höger och då skrapar i stålräcket.
eller gör som Rune:

Model 3-24/Polestar 3-24