Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du :lol: . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?


Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.[/quote]
Jag pratar om antal elbilar vs antal snabbladdare. Det är där jag ser problemet
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du :lol: . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?
Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...
För det första så diskuterades antal laddare vs antal bilar och om du läser allt jag skrev i diskussionen kanske du kan förstå vad jag menar. Som det är nu så hoppar du in i diskussion utan att hänger med och hakar dig på en mening ur en av många inläggen. Det är klart att alla som kört en elbil vet att elbilen laddar snabbare från låg SOC men det diskuterade jag aldrig. För det andra så vet tu inget om mig, varken vad jag vet ,vad jag gör eller något annat så jag ber dig sluta med påhoppen tack.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du :lol: . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?
Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...
För det första så diskuterades antal laddare vs antal bilar och om du läser allt jag skrev i diskussionen kanske du kan förstå vad jag menar. Som det är nu så hoppar du in i diskussion utan att hänger med och hakar dig på en mening ur en av många inläggen. Det är klart att alla som kört en elbil vet att elbilen laddar snabbare från låg SOC men det diskuterade jag aldrig. För det andra så vet tu inget om mig, varken vad jag vet ,vad jag gör eller något annat så jag ber dig sluta med påhoppen tack.
Nope, det var inte vad som diskuterades. Jag citerade ditt påstående rakt upp och ner, men som vanligt står du inte för det och erkänner att du hade fel utan istället kastar du ur dig en massa nytt nonsens.

Jodå, jag vet att du har noll erfarenhet av att äga en elbil. Förutsatt då att du inte ljuger, men det kanske är ett felaktigt antagande?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Därför att de gått längre i det avseendet än vad någon elbil på marknaden kan dra nytta av. Det är ingen vits att erbjuda 350 kW om ingen elbil kan ladda med mer än 250-270 kW. Det hade det varit bättre att dela stationens totala effekt på fler laddstolpar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Därför att de gått längre i det avseendet än vad någon elbil på marknaden kan dra nytta av. Det är ingen vits att erbjuda 350 kW om ingen elbil kan ladda med mer än 250-270 kW. Det hade det varit bättre att dela stationens totala effekt på fler laddstolpar.
Jag vet, skojade bara med martinot :)
Ska försöka en gång till.
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
Ja, min bil klarar 40-50 riktiga mil, men den ligger dessvärre i en prisklass som är för hög för flertalet bilköpare. Och då klarar jag mig ändå inte utan snabbladdare. Snabbladdare blir också billigare att bygga. Tesla verkar betala betydligt mindre för sina laddare än vad andra gör, antagligen på grund av volymfördelarna Tesla har: https://electrek.co/2022/04/15/tesla-co ... mpetition/
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats. De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt). Dvs. hos Ionity så skulle det exemplet innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är full på stationen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?

EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.

De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).

Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?

EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Tor samma sak kommer även gilla Rivian.

Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.

De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).

Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.
Skrev redan att jag bara skojade med dig om snabbladdningen :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
Ja, min bil klarar 40-50 riktiga mil, men den ligger dessvärre i en prisklass som är för hög för flertalet bilköpare. Och då klarar jag mig ändå inte utan snabbladdare. Snabbladdare blir också billigare att bygga. Tesla verkar betala betydligt mindre för sina laddare än vad andra gör, antagligen på grund av volymfördelarna Tesla har: https://electrek.co/2022/04/15/tesla-co ... mpetition/
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.

Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut" :)
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.

De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).

Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.
Korrekt.
Men det är väl också det som Ionity aktivt väljer att designa för, får vi anta - dvs en hög laddeffekt över tid. Spekulationen tidigare i tråden var ju just att detta är deras syn på framtiden avseende teknikutveckling avseende tex batteri.

Således. Möjligen fel nu men rätt i en antagen framtid. Ingen vet.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.

Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.
Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
nek0 skrev:
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?

EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Tor samma sak kommer även gilla Rivian.

Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
EQS har väldigt låg förbrukning också.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19938
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag förmodar att ägarna till Ionity även använder laddnätverket till forskning och utveckling.

Så det kan finnas fler orsaker till denna design.
Några lastbilar kan väl ladda där på rätt hög effekt också, och fler modeller kommer ganska snabbt nu :)
Fast det lär ju bara bli mindre varianter för det finns väl inte plats för några bjässar direkt som stationerna
ser ut idag, eller? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4475
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.
Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och då bara i Sverige.
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej menar inte att vi klarar oss utan snabbladdare. Menar bara att man inte behöver så många snabbladdare om man har 50mill räckvidd än om man har 30 mil räckvidd. Sedan det här med bilpriser Det finns en del elbilar med mycket kortare räckvidd än din bil och är ändå dirare än din bil
Ja, det krävs fler snabbladdare om man har 30 mils räckvidd än om man har 50 mils räckvidd, men en sådan ökning kräver uppemot 40 kWh större batteri i bilen. Det blir väldigt dyrt att förse alla (eller i varje fall en stor del av alla) bilar med så mycket större batteri.
Vi får väl hoppas på att utvecklingen inte stannar nu så vi i framtiden får effektivare bilar och bättre batterier.
Det är klart man hoppas på det, men det är mer angeläget att utvecklingen leder till att priset på bilarna sänks. Det är bättre att ha billigare bilar och tillräckligt med snabbladdare, än dyra bilar och mindre tillgång till snabbladdning.
Hur många snabbladdare behövs det till 5,5 miljoner bilar. Vem ska investera i utbyggnaden av laddnätverket. Vem ska garantera effekten till snabbladdarna? Det finns många frågor men ganska få svar. Vad jag eller någon annan tror betyder ingeting. Vi pratar nog om 40-50 gånger så många snabbladdare jämfört med idag och do bara i Sverige.
Tror du att dessa problem är större än att förse 5,5 miljoner bilar med 40 kWh extra batteristorlek?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar