Spot pris eller tim pris?

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

liquidmonkey

Spot pris eller tim pris?

Inlägg av liquidmonkey »

Undra hur många har en tim pris kontrakt med el leverantör?
Just nu har vi medel pris månadsvis (med Godel) och den är väldigt dyr.
Är det värt att gå över till tim pris när oftast är kWh pris mindre än 60, ibland 20 från kl 1 till kl 6.

Ta gärna emot alla tips, jag har inte riktigt koll på alla el leverantörer och kontrakt som finns.

Bo i SE3.
Jag använder den sidan dagligen,
https://elspot.nu/dagens-spotpris/timpr ... -stockholm
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Re: Spot pris eller tim pris?

Inlägg av Dansken »

Själv har jag kört med Tibet, typ ända sedan första Teslan 2017.
Om det är värt det för er kan nog endast du svara på, men:
Kan ni planera er elförbrukning så att mycket av elen förbrukas på natten?
Är familjen på att låta bli använda elen när den är som dyrast?

Kan du svara ja på detta, så är det bara att tuta och köra!

Hos mig ser det ut så att jag kan ladda min X, och värma min inomhuspool på natten. Då har jag styrd om en stor del av vår totala förbrukning till dom billiga timmarna.
Dessutom har jag styrning på bergvärmepumpen (via Ngenic), och kan styra värmen, så att det eventuellt blir LITE kallare när elpriset är som högst (funkar väldigt bra), och frun och jag har en gemensam förståelse för att inte dra igång tvättmaskin och torktumlare "vid fel tillfälle".

Denna vintern har vi tjänat över 1000kr/månad på Tibber gentemot "rörligt" pris. På sommaren blir det kanske en hundring, så hos oss blir det kanske 6000kr/år, men det är nog höst individuellt. Hur det sett ut dom sista 30 dagar för mig (eller dig i framtiden) kan man kolla på https://offpeak.se

Är du sugen på att testa, så slå till på Tibber. Blir det fel utfall för dig, så är det jo bara att byta tillbaka!
Vill du bli Tibberkund så kan du använda min referral. Då får vi båda 500kr att köpa prylar för :D
Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! https://invite.tibber.com/mmsv2g4m
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Är också gammal GodEl kund, hade dem i drygt 10 år och älskar konceptet med att överskottet skänks till välgörenhet. Tyckte även deras kundservice var bra.

Till slut tröttnade jag dock på den bristande funktionaliteten och lockades över till Tibber.

Sedan några månader kör jag istället Greenely som är snarlikt Tibber (app, elbils-stöd osv) men med bättre villkor:

Hej! Jag använder Greenely - framtidens elbolag för att sänka elkostnaderna. Testa du också så får vi 800 kr vardera! https://app.greenely.se/contracts/referral/5509669/

Bara det faktum att man har elbil och laddar hemma tror jag generellt räcker för att timpris ska löna sig, det är så mycket billigare nattetid, framförallt på vintern.

Vi har även lägre nättaxa på natten och styr en del andra förbrukare också, tex fördröjning på diskmaskin och torktumlare, samt mer uppvärmning nattetid.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Jag funderar också på att byta till Tibber. Har Kundkraft idag och de förhandlar alltid bra rörliga (månatliga) priser men det är ointelligent.

Nu till min fråga om jag får lägga till något i tråden. Jag har en Halo laddbox från Charge Amps och de verkar inte fungera ihop med Tibber. Har alla ni som har Tibber bytt box till en eese eller inte? Missar man något i termer av styrning eller statistik om man inte har laddbox från Tibber?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Du kan ladda din Tesla via Tibber med vilken laddbox som helst, då laddningen styrs via Teslas api.
Då slår Tibber av och på laddningen när det är mest fördelaktigt.

Om du kör med Tibber Easebox har dom ett annat erbjudande där du ”betalar halva priset” för din elbilsladdning. Är dock osäker på om det är en mycket bättre affär?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Hertsh skrev:
Jag funderar också på att byta till Tibber. Har Kundkraft idag och de förhandlar alltid bra rörliga (månatliga) priser men det är ointelligent.

Nu till min fråga om jag får lägga till något i tråden. Jag har en Halo laddbox från Charge Amps och de verkar inte fungera ihop med Tibber. Har alla ni som har Tibber bytt box till en eese eller inte? Missar man något i termer av styrning eller statistik om man inte har laddbox från Tibber?
Du kan ladda din Tesla via Tibber med vilken laddbox som helst, då laddningen styrs via Teslas api.

Om du kör med Tibber Easebox har dom ett annat erbjudande där du ”betalar halva priset” för din elbilsladdning. Är dock osäker på om det är en mycket bättre affär?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Hertsh skrev:

Jag kör Wallbox. Funkar fint med Greenely, liksom alla andra boxar. Funkade även med Tibber.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

liquidmonkey skrev:
Är det värt att gå över till tim pris när oftast är kWh pris mindre än 60, ibland 20 från kl 1 till kl 6.

Ta gärna emot alla tips, jag har inte riktigt koll på alla el leverantörer och kontrakt som finns.

Bo i SE3.
Har du elbil och dessutom solceller kan det verkligen var lägligt att ha timpris då du kan kan styra förbrukningen hemma så du laddar elbilen när det är billigt och producera samt sälj när elpriset är högt.

MVH
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Någon som har koll på vilka som betalar mest när man säljer solel?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
PAK
Teslaägare

Inlägg av PAK »

liquidmonkey skrev:

Bo i SE3.
Ha timpris och ladda när elen är som billigast. Behöver inte ha Tibber. Ställ bara in tid i Teslaappen.

Här ser du spotpris för nästkommande dygn.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

kenjon skrev:
Någon som har koll på vilka som betalar mest när man säljer solel?
Får 15 öre över spot via Greenely. Tibber betalar bara spot.

Det var största skälet för min del för byte. Länk ovan ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

PAK skrev:
liquidmonkey skrev:

Bo i SE3.
Ha timpris och ladda när elen är som billigast. Behöver inte ha Tibber. Ställ bara in tid i Teslaappen.

Här ser du spotpris för nästkommande dygn.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=table
Mjo, fast varför lägga en massa tid på det när det görs automatiskt av Greenely?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare

Inlägg av Mats79 »

Hertsh skrev:

Tips; Vi har också kundkraft och sedan april är det Tibber som är elleverantör så de kanske dyker upp även för dig.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Mats79 skrev:
Hertsh skrev:

Tips; Vi har också kundkraft och sedan april är det Tibber som är elleverantör så de kanske dyker upp även för dig.
Vi har också Tibber via Kundkraft men det är ett genomsnittligt månadspris som med alla avtal via Kundkraft. Det är inte deras vanliga Tim pris på spot med fast avgift på 39kr per månad.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

Dansken skrev:
Hertsh skrev:

Jag har Tibber. Priset för elen som går till laddning via Easee garanteras av dem till 50% av ditt genomsnittliga spotpris för månaden. I mars betalade jag 24,71 öre/kWh för elen exklusive elbilsladdning och därmed 12,36 öre/kWh för den el som gick till laddning. Om de skulle lyckas ladda billigare än 50% av snittpriset så är det det lägre priset som gäller.

Med solceller kan Tibber optimera laddningen för maximal egenförbrukning eller lägsta kostnad.

Mycket nöjd.

Jämtkraft lokalpris med rabatt hade som jämförelse kostat 34,55öre/kWh för månatligt och 27,15öre/kWh förvaltat.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Jag och min granne har likadana hus så vi har en unik möjlighet att jämföra elavtal. Grannen kör timdebitering och jag traditionellt avtal via Kundkraft, båda har Tibber som elbolag. Vi kör båda elbil, han laddar på natten och jag när batteriet är varmt. Började jämföra vid årsskiftet och skillnaden i pris är några kronor per månad. Ibland är mitt medelpris lägre, ibland är grannens medelpris lägre. Dock har vi fjärrvärme. Utan det hade det varit klart billigare med Kundkraft jämfört med Tibbers timdebitering. Tänk också på att Tibber har en fast kostnad för timdebitering.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Inlägg av CrazyGang »

d3marcus skrev:
Jag och min granne har likadana hus så vi har en unik möjlighet att jämföra elavtal. Grannen kör timdebitering och jag traditionellt avtal via Kundkraft, båda har Tibber som elbolag. Vi kör båda elbil, han laddar på natten och jag när batteriet är varmt. Började jämföra vid årsskiftet och skillnaden i pris är några kronor per månad. Ibland är mitt medelpris lägre, ibland är grannens medelpris lägre. Dock har vi fjärrvärme. Utan det hade det varit klart billigare med Kundkraft jämfört med Tibbers timdebitering. Tänk också på att Tibber har en fast kostnad för timdebitering.
Kundkraft har enligt deras hemsida 6,45 öre/kWh påslag på spot. Tibbers påslag för elhandeln är 2,48 öre/kWh så det lämnar 4öre att täcka fasta avgifter. Förbrukning över 11.700kWh/år går brytgränsen för när lägre timpris motiverar månadsavgift.

Totalkostnaden styrs såklart av när på dygnet förbrukningen sker men ju mer förbrukning som sker nattetid/mitt på dagen, desto mer lönsamt med timpris. I mitt fall innebär timdebitering 10-20% lägre sammanlagd månadskostnad jämfört med rörligt avtal.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar