Premium Connectivity, värt't?
Moderator: Redaktion
Premium Connectivity, värt't?
I annan tråd diskuteras det premium connectivity och om det är värt pengarna eller inte.
Vore kul att se hur ni resonerar.
Så fråga till er som har en bil där det inte ingår "Premium Connectivity", har ni valt att betala för det.
(Frågan gäller altså inte er som har gratis "premium connectivity)
Vore kul att se hur ni resonerar.
Så fråga till er som har en bil där det inte ingår "Premium Connectivity", har ni valt att betala för det.
(Frågan gäller altså inte er som har gratis "premium connectivity)
MYP
X90d
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Premium Connectivity, värt't?
Utan premium connectivity missar man:
* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke
Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)
Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke
Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)
Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Re: Premium Connectivity, värt't?
Glöm inte obegränsad stream via Youtube, Netflix och andra tjänster.Johlei skrev:Utan premium connectivity missar man:
* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke
Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)
Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Premium Connectivity, värt't?
Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.
Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.
Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.
Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.
Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.
Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.
Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.
Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Premium Connectivity, värt't?
Sant att det är just obegränsat. Däremot går det bara att använda när man står Parkerad och då kan man lika gärna dela sin telefons Hotspot. Men det belastar ju tfn-abonnemanget som kanske inte är obegränsat på samma sätt.ReNewAble skrev:Glöm inte obegränsad stream via Youtube, Netflix och andra tjänster.Johlei skrev:Utan premium connectivity missar man:
* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke
Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)
Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Premium Connectivity, värt't?
För ordningens skull kan förtydligas att man kan fjärrstyra bilens förvärmning, laddinställningar, mm även utan premium connectivity.tommyd skrev:Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.
Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.
Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.
Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.
Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
Om man inte har tekniska problem som du verkar ha vill säg. Jag tycker mig ha märkt att halvkass wifi-täckning är en killer för fjärrstyrning. Så fort bilen ser hemma-wifit om det så bara är 0,0000001 kbps så försöker den kommunicera den vägen hellre än via mobilnätet och då går allt siraplångsamt och tajmar ut. Jag löste det genom att sätta en mesh-router innanför garagedörren, horisontellt bara ett par meter från bilens wifi-antenn. Sedan dess har bilen i allmänhet vaknat på ett bra sätt. Men i ditt fall verkar du ha provat sådant också iofs. Störande!!!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Premium Connectivity, värt't?
Nej, både Spotify och karaoke fungerar via wifi. Som vi redan konstaterat i tråden så är det endast satellitkartor och visualisering av trafiken som du inte får. Du får trafikmedveten ruttplanering även utan PC och allt annat fungerar via wifi (utom möjligen kamerorna i bilen via appen, det har jag inte testat).Johlei skrev:Utan premium connectivity missar man:
* spotify (man kan lyssna på mobilens spotify etc vi bluetooth dock)
* satellitkartbilder
* live trafikinfo
* karaoke
Vid parkerad bil missar man också:
* titta på bilens kameror genom appen (om stödet finns i Sverige?)
Om man slår på wifi hotspot i sin mobil kan man fortfarande kolla på tex Netflix i bilens skärm.
Jag har inte betalat för PC själv, känner inte att jag saknar det. Vardagar kör jag inte alls eller bara några kilometer lokalt, på längre resor delar jag ändå wifi till resten av familjen (bara mitt abonnemang som har helt fri trafik) och då trillar bilen med där ändå. Hade bara PC första månaden.
På Y bör jag få det ett år eftersom det var vad som gällde när jag beställde. Kanske tänker jag om efter det året, men jag tror inte det.
Model Y LR AWD 2022
Re: Premium Connectivity, värt't?
Jaha. Nice att fjärrstyrning via appen fungerar även utan premium connectivity-abonnemang. Det visste jag inte eftersom jag fortfarande har två månader gratis premium connectivity kvar.Johlei skrev:För ordningens skull kan förtydligas att man kan fjärrstyra bilens förvärmning, laddinställningar, mm även utan premium connectivity.tommyd skrev:Jag kommer inte betala för premium connectivity förrän Tesla lyckats fixa att appen > 99 % av försöken kan få kontakt med bilen så jag kan sätta på värmen strax innan jag ska köra iväg. Jag har haft bilen i 10 månader nu och ungefär i 20 % av fallen jag försökt få kontakt med bilen via Teslas app så har bilen "sovit så djupt" att den inte svarat när appen vill få kontakt med den. Det är inte värt 100 SEK per månad när det inte funkar i 20 % av fallen och Tesla inte lyckas fixa problemet på 10 månader. Var femte dag blir kall liksom.
Tesla har sagt att det varit problem med deras servrar och inte med min bil så de kunde inte laga min bil och stängde därför mitt serviceärende i Tesla-appen. Jag skapade ett sådant ärende två gånger med några månaders mellanrum med de stängde båda med hänvisning till att det var ett problem som drabbar alla bilar och att det därför inte fanns nåt att göra med just min bil.
Jag nämnde det även en tredje gång senast jag var på Teslas servicecenter och då sa han att jag borde notera datum och klockslag då jag försökt få kontakt med bilen men bilen inte svarat, för att ge den infon till dem så de har nåt mer konkret att felsöka på. Men hittills har inte orkat då jag tror det är mycket osannolikt att de ska lyckas hitta och fixa problemet eftersom jag sett så många som klagat på samma sak på internet och ingen fått en fix hur de än har gjort.
Men om och när Tesla fixat detta problem så tycker jag det är värt 100 SEK per mån bara för att kunna sätta igång värmen från min app utan att behöva gå till bilen. Tillsvidare röstade jag därför nej på din fråga.
Jag provade tom att köpa en mobil hotspot och har satt in ett mobildata-simkort i den och kopplat den till en USB-port i bilen så hotspoten alltid har ström och bilen alltid har wifi. Men det funkar ändå inte eftersom bilen 20 % av dagarna sover så djupt att den slutar prata med min mobila hotspot vilket gör att jag inte får kontakt med bilen via min app ändå. Hotspoten fortsätter dock laddas av bilens USB-port även när bilen sover så djupt så det är nice i alla fall. Och nu får jag firmwareuppdateringar automatiskt till bilen utan att behöva koppla bilen till min mobiltelefons hotspot först, eftersom bilen alltid har wifi var den än är och bilen kräver wifi för att ladda ner firmwareuppdateringar.
Om man inte har tekniska problem som du verkar ha vill säg. Jag tycker mig ha märkt att halvkass wifi-täckning är en killer för fjärrstyrning. Så fort bilen ser hemma-wifit om det så bara är 0,0000001 kbps så försöker den kommunicera den vägen hellre än via mobilnätet och då går allt siraplångsamt och tajmar ut. Jag löste det genom att sätta en mesh-router innanför garagedörren, horisontellt bara ett par meter från bilens wifi-antenn. Sedan dess har bilen i allmänhet vaknat på ett bra sätt. Men i ditt fall verkar du ha provat sådant också iofs. Störande!!!
Japp, jag parkerar utomhus praktiskt taget varje dag (bor i lägenhet) där det finns mycket bra mobildata-täckning så det har i mitt fall inte varit ett täckningsproblem. Jag har noterat att om jag öppnar dörren snabbt och sätter mig snabbt så är monitorn helt släckt de dagar appen inte kunnat få kontakt med bilen. Bilen vaknar då efter några sekunder och när jag tittar på mobildata-täckningsikonen uppe till höger på monitorn så är den överstruken vilket indikerar att den har noll täckning just då. Sen efter 1-5 minuter kommer täckningen tillbaka utan att jag behövt göra nåt och utan att jag kört iväg. Så jag har dragit slutsatsen att bilen (allas Tesla-bilar, inte bara min) är felprogrammerad att stänga av mobildata-funktionaliteten när bilen går i "sömnläge". Fast bara vissa dagar (20 % av dagarna). Andra dagar så somnar den inte lika djupt (80 % av dagarna). Jobbig bugg.
Och min mobila hotspot (https://www.webhallen.com/se/product/28 ... -AC-Cat-16) har en inställning där man kan välja hur stark wifi-signalen ska vara, där jag valt max styrka. Så det är inget wifi-täckningsproblem heller i mitt fall. Den mobila hotspotens mobildatahastighet är också tillräckligt snabb för att utan problem titta på Netflix på bilens monitor utan att det hackar och med full upplösning.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 335
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: Premium Connectivity, värt't?
Jag tycker Premium Connectivity är värt 99kr/månad för att slippa koppla upp sig mot internetdelning i telefonen. Framför allt som den inte kopplar upp sig automatiskt och att koppla upp sig tar evigheter. Jag brukar använda internetdelning för att ladda ner nya uppdateringar till bilen och då kan jag få vänta flera minuter innan den hittar min internetdelning (Har en iPhone 12Pro).
Vi brukar kolla Netflix när vi stannar för att ladda vid SuC och skulle det då flera minuter att koppla upp sig så blir det inte många minuter kvar att kolla innan laddningen är klar . Gillar också att ha satellitkartor med trafikinfo i navigatorn, praktiskt att kunna zooma ut för att se om det är trafikstockningar längre fram på rutten.
Vi brukar kolla Netflix när vi stannar för att ladda vid SuC och skulle det då flera minuter att koppla upp sig så blir det inte många minuter kvar att kolla innan laddningen är klar . Gillar också att ha satellitkartor med trafikinfo i navigatorn, praktiskt att kunna zooma ut för att se om det är trafikstockningar längre fram på rutten.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3948
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Premium Connectivity, värt't?
Numera behåller den uppkopplingen även när man lägger i D, tidigare var det för meckigt tycker jag.
Model Y LR AWD 2022