Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.

Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”

Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.

Ett ickeproblem.
Det beror nog på vilken elbil man har och personens körmönster. Likt Martinot har jag en M3LR och det är huvudsakligen på motorväg som förbrukningen blir så pass hög att det är meningsfullt att fundera över räckvidden (fast räckvidden är ändå 40-45 mil i 120 km/h sommartid). När jag åker långt är det till stor del på motorväg. I andra sammanhang är räckvidden mestadels ett icke-problem.
Men med andra bilar och andra körmönster kan förutsättningarna bli annorlunda.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:

Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.

Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”

Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.

Ett ickeproblem.
Ok. Säg 110 då. Faktum kvarstår att för mig är vad bilar drar i 110-120 mycket mer praktiskt relevant än vad de drar i 70-90.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd..
Så fort jag ska köra lite längre så åker jag på de där 120-vägarna. Tillsammans med massa andra. Så även om det är promille av vägarna så går många procent av fjärrtrafiken på just de vägarna.

För övrigt kör jag oftast över 120 även på 110-väg. Effektivitet i höga farter är mycket viktigt för mig. Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 142
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skatbo »

nek0 skrev:
Vem ska betala för allt detta?
Kunden, den som laddar. Precis som för alla andra varor och tjänster.
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Nej, det är mycket ovanligt för mig också. I den farten är förbrukningen i min bil så låg att räckvidden nog är i trakten av 60 mil, dvs c:a 8-9 timmars körning. Då har jag velat stanna för länge sedan och under en sådan egen-önskad paus kan jag passa på att ladda.
I praktiken är det oftast inte ett antal visst mil man vill köra mellan pauserna, utan ett visst antal timmar. Därav följer att det är i högre fart bilens räckvidd kan tvinga fram ett tidigare stopp än vad man själv önskat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Självklart räcker det inte med 20 Tesla-laddare i Jönköping. Det är väl ingen som tror det. Frågan är varför det skulle vara så himla svårt att bygga ut kapaciteten. Om du har några kalkyler som visar på det så får du gärna presentera dem.
Det var du som skrev att alla ska ladda efter 2 timmar. Jag kör som sagt elbil själv och vet att det inte är så. Ja, jag kör Tesla M3LR, som hör till de elbilar som är allra bäst i detta avseende. Den modellen är några år gammal. Är det över huvud taget rimligt att tro att de kommande årens nya elbilar kommer att underlägsna den bilen? Det kommer säkert att fortsätta levereras elbilar med varierande batteristorlekar och förbrukning, vilket gör att förarna väljer att ladda på olika platser längs E4 mellan Sthlm och Malmö. Med en M3LR räcker det med ett stopp i Jönköping. Med andra bilar kan andra laddplatser vara mer lämpliga. Det bidrar till geografisk spridning, vilket troligen underlättar byggandet av laddstationer.
Men jag håller med om att det är viktigt att fokusera på bilarnas förbrukning. Det är ju egentligen där som Tesla M3LR glänser. Batteriet är inte så anmärkningsvärt stort med dagens mått.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Vem har påstått att det räcker med 20 laddare i Jönköping? Vad skulle problemet vara med att bygga fler stationer tex i Gränna, Vaggeryd mm?

Tycker alltid det är lika roande när detta icke-problem överdrivs in absurdum. Hört talas om Norge någon?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11214
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Man känner sig som farfar som berättar hiskeliga historier för barnbarnen om hur det var förr i tiden när man berättar hur det var att köra de 50 milen till Malmö med en Zoe 22 kWh med endast 22 kW AC-laddning! :D Då var det optimala att ligga i 70 på motorvägen och resan tog 9-10 timmar. En gång beslöt vi oss för att undvika E4 och köra de gamla vägsträckningarna istället eftersom vi ändå inte skulle köra snabbare än de vägarna gav möjlighet till. Dock tänkte vi inte på att snitthastigheten inte blev högre än dryga 50 med tanke på alla långsamgående fordon och småsamhällen man åkte igenom, så det tog c:a 12 timmar att ta sig hem den gången. Men trevligt var det! Och man fick en känsla för hur det var att resa denna sträcka innan alla motorvägar var byggda. En annan trevlighet var att man kunde ladda helt gratis på 22 kW-stolpar hela sträckan - utan köer!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:

Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Självklart räcker det inte med 20 Tesla-laddare i Jönköping. Det är väl ingen som tror det. Frågan är varför det skulle vara så himla svårt att bygga ut kapaciteten. Om du har några kalkyler som visar på det så får du gärna presentera dem.
Det var du som skrev att alla ska ladda efter 2 timmar. Jag kör som sagt elbil själv och vet att det inte är så. Ja, jag kör Tesla M3LR, som hör till de elbilar som är allra bäst i detta avseende. Den modellen är några år gammal. Är det över huvud taget rimligt att tro att de kommande årens nya elbilar kommer att underlägsna den bilen? Det kommer säkert att fortsätta levereras elbilar med varierande batteristorlekar och förbrukning, vilket gör att förarna väljer att ladda på olika platser längs E4 mellan Sthlm och Malmö. Med en M3LR räcker det med ett stopp i Jönköping. Med andra bilar kan andra laddplatser vara mer lämpliga. Det bidrar till geografisk spridning, vilket troligen underlättar byggandet av laddstationer.
Men jag håller med om att det är viktigt att fokusera på bilarnas förbrukning. Det är ju egentligen där som Tesla M3LR glänser. Batteriet är inte så anmärkningsvärt stort med dagens mått.
Nej har inga kalkyler men ser vad som pågår nu. Inte många bilar idag går mer än 2 timmar på motorvägen (kanske första 2 timmar men sedan ska man ladda 80% ? )
Problem med kapaciteten behöver vi inte ta upp här, det räcker med andra trådar om elbristen.
Som du säger är Tesla M3LR effektiv och den kommer troligen få större batteri framöver.
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Vi måste få effektivare bilar med längre räckvidd annars blir det inte lätt att ställa om till eldriften. Det jag skriver är inget jag vet, utan bara vad jag tror. Du och alla andra får tro som ni vill.
bjalle8888
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 sep 2021 21:35
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bjalle8888 »

Nej har inga kalkyler men ser vad som pågår nu. Inte många bilar idag går mer än 2 timmar på motorvägen (kanske första 2 timmar men sedan ska man ladda 80% ? )
Problem med kapaciteten behöver vi inte ta upp här, det räcker med andra trådar om elbristen.
Som du säger är Tesla M3LR effektiv och den kommer troligen få större batteri framöver.
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Vi måste få effektivare bilar med längre räckvidd annars blir det inte lätt att ställa om till eldriften. Det jag skriver är inget jag vet, utan bara vad jag tror. Du och alla andra får tro som ni vill.
Mycket klokt, på tok för små batterier än så länge
Tesla Model 3 2019
VW Tiguan Allspace R-line 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Vem har påstått att det räcker med 20 laddare i Jönköping? Vad skulle problemet vara med att bygga fler stationer tex i Gränna, Vaggeryd mm?

Tycker alltid det är lika roande när detta icke-problem överdrivs in absurdum. Hört talas om Norge någon?
Problemet är pengar och kapacitetsbrist i elnätet
Om du inte ser problemet, kan du då svara på frågan, varför man inte bygger ut på de platserna?
I slutet av 2021 var det 121 747 elbilar registrerade i Sverige och enligt Power Circle finns i dag drygt 12 500 laddpunkter (varav 1 410 med snabbladdning) fördelade på 2 458 publika laddstationer runtom i landet. Det klagades då ganska mycket om att det fattas snabbladdare. Hur många snabbladdare krävs det när alla sveriges bilar går på el och vem ska betala installation av dessa?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Nej har inga kalkyler men ser vad som pågår nu. Inte många bilar idag går mer än 2 timmar på motorvägen (kanske första 2 timmar men sedan ska man ladda 80% ? )
Mer än 2 timmar tror jag är rätt vanligt att klara. Tänk på att elbilar av det slag som jag har är kraftigt överrepresenterade vid den typ av långfärd vi diskuterar här (Sthlm – Malmö). Det är alltså inte rimligt att rakt över inkludera i3:or, Zoe, mfl småbatteribilar i övervägandena.
nek0 skrev:
Problem med kapaciteten behöver vi inte ta upp här, det räcker med andra trådar om elbristen.
Jag har svårt att tro att elbrist skulle utgöra en betydande hämsko på utvecklingen när det gäller snabbladdare.
nek0 skrev:
Som du säger är Tesla M3LR effektiv och den kommer troligen få större batteri framöver.
Ja, men knappast någon avsevärd skillnad. Mer värdefullt, för övergången till elbilar i samhället, vore att sänka priset.
nek0 skrev:
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Behövs det flera då? Med den strategin stannar man oftare, ja. Men å andra sidan stannar man kort tid och därmed frigörs laddstolpen snabbare. Det går ungefärligen på ett ut.
Dessutom kan det inte vara sant i exemplet med Sthlm – Malmö. Det finns så många laddstationer på den vägen att jag skulle få spader om jag stannade vid varje för att ladda. Även om jag bara räknar med Teslas SuC är det 8 stationer på cirka 60 mil. Ingen orkar väl stanna vid nästa station om de ligger så tätt. Därtill finns kanske 15-20 andra operatörers stationer med hög laddeffekt längs sträckan.
nek0 skrev:
Vi måste få effektivare bilar med längre räckvidd annars blir det inte lätt att ställa om till eldriften. Det jag skriver är inget jag vet, utan bara vad jag tror. Du och alla andra får tro som ni vill.
Som sagt tror jag M3LR redan är där, men den är för dyr för väldigt många köpare och det är ett större hinder. Sen kanske den inte passar alla. De som t ex söker en kombi med tillhörande lastlucka lär bli besvikna.
nek0 skrev:
Legato skrev:
Vem har påstått att det räcker med 20 laddare i Jönköping? Vad skulle problemet vara med att bygga fler stationer tex i Gränna, Vaggeryd mm?

Tycker alltid det är lika roande när detta icke-problem överdrivs in absurdum. Hört talas om Norge någon?
Problemet är pengar och kapacitetsbrist i elnätet
Hur vet du att det är orsaken? För övrigt finns Ionity i Gränna. Vaggeryd är nog svårt därför att det redan finns flera olika laddstationer i Jönköping och Värnamo, 3-4 mil norrut resp. söderut från Vaggeryd. Det kanske helt enkelt finns för få potentiella kunder i nuläget för att motivera snabbladdare i Vaggeryd.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4479
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Nej har inga kalkyler men ser vad som pågår nu. Inte många bilar idag går mer än 2 timmar på motorvägen (kanske första 2 timmar men sedan ska man ladda 80% ? )
Mer än 2 timmar tror jag är rätt vanligt att klara. Tänk på att elbilar av det slag som jag har är kraftigt överrepresenterade vid den typ av långfärd vi diskuterar här (Sthlm – Malmö). Det är alltså inte rimligt att rakt över inkludera i3:or, Zoe, mfl småbatteribilar i övervägandena.
nek0 skrev:
Problem med kapaciteten behöver vi inte ta upp här, det räcker med andra trådar om elbristen.
Jag har svårt att tro att elbrist skulle utgöra en betydande hämsko på utvecklingen när det gäller snabbladdare.
nek0 skrev:
Som du säger är Tesla M3LR effektiv och den kommer troligen få större batteri framöver.
Ja, men knappast någon avsevärd skillnad. Mer värdefullt, för övergången till elbilar i samhället, vore att sänka priset.
nek0 skrev:
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Behövs det flera då? Med den strategin stannar man oftare, ja. Men å andra sidan stannar man kort tid och därmed frigörs laddstolpen snabbare. Det går ungefärligen på ett ut.
Dessutom kan det inte vara sant i exemplet med Sthlm – Malmö. Det finns så många laddstationer på den vägen att jag skulle få spader om jag stannade vid varje för att ladda. Även om jag bara räknar med Teslas SuC är det 8 stationer på cirka 60 mil. Ingen orkar väl stanna vid nästa station om de ligger så tätt. Därtill finns kanske 15-20 andra operatörers stationer med hög laddeffekt längs sträckan.
nek0 skrev:
Vi måste få effektivare bilar med längre räckvidd annars blir det inte lätt att ställa om till eldriften. Det jag skriver är inget jag vet, utan bara vad jag tror. Du och alla andra får tro som ni vill.
Som sagt tror jag M3LR redan är där, men den är för dyr för väldigt många köpare och det är ett större hinder. Sen kanske den inte passar alla. De som t ex söker en kombi med tillhörande lastlucka lär bli besvikna.
nek0 skrev:
Legato skrev:
Vem har påstått att det räcker med 20 laddare i Jönköping? Vad skulle problemet vara med att bygga fler stationer tex i Gränna, Vaggeryd mm?

Tycker alltid det är lika roande när detta icke-problem överdrivs in absurdum. Hört talas om Norge någon?
Problemet är pengar och kapacitetsbrist i elnätet
Hur vet du att det är orsaken? För övrigt finns Ionity i Gränna. Vaggeryd är nog svårt därför att det redan finns flera olika laddstationer i Jönköping och Värnamo, 3-4 mil norrut resp. söderut från Vaggeryd. Det kanske helt enkelt finns för få potentiella kunder i nuläget för att motivera snabbladdare i Vaggeryd.
Som jag skrev innan så är allt jag skriver det jag tror. Hela tiden läser man på forumet att det mest effektiva sättet att resa med elbil är ladda mellan ca 10 och 60% .Hur långt kommer man då med de flesta dagens elbilar? Tycker bara att det är konstigt att du aldrig ser några VW Polo eller Skoda Fabia eller Nissan Micra på E4.En sak till. Jag skrev Stockholm- Malmö, men det finns andra sträckningar i Sverige som är ganska trafikerade och som behöver snabbladdare när alla ska köra på el.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Som jag skrev innan så är allt jag skriver det jag tror. Hela tiden läser man på forumet att det mest effektiva sättet att resa med elbil är ladda mellan ca 10 och 60% .Hur långt kommer man då med de flesta dagens elbilar? Tycker bara att det är konstigt att du aldrig ser några VW Polo eller Skoda Fabia eller Nissan Micra på E4.En sak till. Jag skrev Stockholm- Malmö, men det finns andra sträckningar i Sverige som är ganska trafikerade och som behöver snabbladdare när alla ska köra på el.
Självklart ser jag sådana, men det finns ingen anledning att tro att bilar på E4 mellan Malmö – Stockholm huvudsakligen är på väg från den ena till den andra av dessa två orter. Vägen trafikeras till stor del av lokal trafik, t ex Nyköping – Norrköping, Linköping – Jönköping, Helsingborg – Malmö. Det är därför intressant att trafiken på E4 mellan Jönköping och Markaryd ofta är mycket gles. Där finns inte så stor befolkning, vilket antagligen leder till att lokal trafik är liten (jämfört med t ex Östergötland).
Varken VW Polo, Skoda Fabia eller Nissan Micra är väl elbilar? JAg skrev att det är rimligt att anta att de som köper korträckviddselbilar främst gör det för körning relativt nära hemmet. Bland dem som gör längre färder någorlunda ofta kan man förvänta sig att benägenheten att köpa t ex en Tesla är större.
Det är sant att laddning 10-60 % är effektivt, eftersom man då utnyttjar intervallet där batteriet kan ta emot högst effekt, men det betyder inte att man belastar laddnätverket mer. Tvärtom lägger man beslag på laddare kortare tid med den strategin.
Och ja, det finns andra sträckningar i Sverige som har sämre försedda med snabbladdare, där utbyggnaden inte kommit lika långt. Det är ingen djärv gissning att det kan bero på att kundunderlaget inte är lika stort som längs E4 söderut från Stockholm.
Men för att återgå till Ionity så är det av värde om nya elbilar i större utsträckning kan ladda med hög effekt, inte minst om de väljer att stanna vid Ionitys stationer. Det är ju ganska bortkastat att ha laddare som ger upp till 350 kW laddeffekt om bilen inte kan ta emot mer än säg 100 kW. Då blockeras ju laddaren betydligt längre tid än vad som annars skulle varit fallet.
Så det är inte bara önskvärt med låg förbrukning, det är också önskvärt att bilarna kan ta emot hög laddeffekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5515
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror ett stort problem är de dyra abonnemangen, dvs de fasta avgifter som laddoperatörerna måste betala oavsett om beläggningen är hög eller låg. Jag tror de krävs någon slags reglering för att göra de rimligt att bygga stora ladd siter så man klarar peakar hyfsat utan köer.


Daglig trafik tror jag inte är något problem, där kommer de byggas ut så kapasitet en räcker.

Någon som vet hur dessa fasta avgifter vi har i Sverige ser ut i Tyskland, Danmark, Norge och andra länder helt enkelt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Jag tror ett stort problem är de dyra abonnemangen, dvs de fasta avgifter som laddoperatörerna måste betala oavsett om beläggningen är hög eller låg. Jag tror de krävs någon slags reglering för att göra de rimligt att bygga stora ladd siter så man klarar peakar hyfsat utan köer.


Daglig trafik tror jag inte är något problem, där kommer de byggas ut så kapasitet en räcker.

Någon som vet hur dessa fasta avgifter vi har i Sverige ser ut i Tyskland, Danmark, Norge och andra länder helt enkelt.
Fasta kostnader för abonnemang misstänker jag också är ett problem. Har ingen aning om hur det ser ut i Sverige relativt Danmark och Tyskland, men när jag åkte i Tyskland och Danmark förra veckan var priset per kWh som jag fick betala nästan på öret samma som i Sverige, på Teslas SuC-stationer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5515
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tror ett stort problem är de dyra abonnemangen, dvs de fasta avgifter som laddoperatörerna måste betala oavsett om beläggningen är hög eller låg. Jag tror de krävs någon slags reglering för att göra de rimligt att bygga stora ladd siter så man klarar peakar hyfsat utan köer.


Daglig trafik tror jag inte är något problem, där kommer de byggas ut så kapasitet en räcker.

Någon som vet hur dessa fasta avgifter vi har i Sverige ser ut i Tyskland, Danmark, Norge och andra länder helt enkelt.
Fasta kostnader för abonnemang misstänker jag också är ett problem. Har ingen aning om hur det ser ut i Sverige relativt Danmark och Tyskland, men när jag åkte i Tyskland och Danmark förra veckan var priset per kWh som jag fick betala nästan på öret samma som i Sverige, på Teslas SuC-stationer.
Poängen med mitt inlägg är skillnader i de fasta kostnader mellan länder.
Jag har fått känslan av att både Tyskland och Danmark är bättre utbyggt även i förhålla de till antal bilar.

Kostanden per kWh handlar nog mer om vad man kan ta ut. Men tex har jag hört att tyskar mer eller mindre har fast elpris på ca 3 kr/kWh åtminstone hemma i sin villa. Så då är ju faktiskt snabbladdning ganska billigt i Tyskland..
Ja fördelningen är kanske olika vad laddoperatörerna har för kostnader i olika länder.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Färre. Ju effektivare folk laddar, dvs ju högre genomsnittlig laddhastighet de får, desto färre laddare behövs.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar