Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Brukar använda auto, gillar mest i-pedal men tycker inte om att behöva selektera det varje gång jag ’startar’ bilen. Så därför auto läge som bilen kommer ihåg.
Annars har bilen ett rätt så selektivt och random minne tyvärr Bild
Alltså jag är kanske helt borta, men jag fattar inte vitsen med auto-läge. Det gjorde jag inte på min e-tron, och det gör jag ännu mindre nu med Ioniq. Vad gör auto egentligen? Om meningen är att bilen ska gissa vad jag vill så gissar den väldigt dåligt. Det finns ju i princip bara två scenarion, antingen så vill jag frirulla eller så vill jag att bilen motorbromsar. I auto har jag aldrig varit med om att den låter mig frirulla, och motorbromsen är aldrig tillräckligt stark så att bilen stannar helt. För mig känns det som att auto är någon form av mellanmjölk-läge. Men då kan jag ju lika gärna köra i manuell regen-nivå 2, det gör ungefär samma sak tycker jag. Eller gör jag nåt fel?
Auto 2 är som vanliga Level 2 förutom att om den känner av ett fordon framför så ökar den automatisk regen till högsta möjliga tills det är fritt framför igen.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Det kostar att vara martyr!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Auto 2 är som vanliga Level 2 förutom att om den känner av ett fordon framför så ökar den automatisk regen till högsta möjliga tills det är fritt framför igen.
Det kan förklara varför jag inte begriper nåt. Jag hade nog aldrig några bilar framför mig de gångerna jag har testat detta. Och så trodde jag att den ökar regen även när man närmar sig en korsning eller liknande. Så gör vår e-Golf när man har den i D-läge. Fast den struntar å andra sida i om man har bilar framför sig. Det är alltså inte heller särskilt användbart. Manuellt är alltid bäst. Då vet man vad man har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Det kostar att vara martyr!
Sant! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

…inte bara jag som tycker att bagageutrymmet är kass.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Walker skrev:

Men vad är det för stolle då? Skummade bara igenom, men han gav ju inte ens någon förklaring utan säger bara att bagaget inte går att använda för att åka iväg på semester? Vilket är en grov överdrift. Visade han ens att man kan flytta baksätet och ändå ha vuxna som sitter där? Oavsett vad man tycker om en bil så kommer man kunna hitta ett klipp som håller med.

Kommentarerna på videon verkar vara eniga med att hans jämförelse är kass.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bagaget är väl kanske det jag saknar mest med ioniq. Är ju mycket större och bättre att lasta i än både Model 3 och i4.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Bagaget är väl kanske det jag saknar mest med ioniq. Är ju mycket större och bättre att lasta i än både Model 3 och i4.
Kanske är någon som jämfört med MS, MX, MY, e-tron Fat, eller liknande? Allt beror ju på referenser vad man jämför med.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

DanneLKPG skrev:
Walker skrev:

Men vad är det för stolle då? Skummade bara igenom, men han gav ju inte ens någon förklaring utan säger bara att bagaget inte går att använda för att åka iväg på semester? Vilket är en grov överdrift. Visade han ens att man kan flytta baksätet och ändå ha vuxna som sitter där? Oavsett vad man tycker om en bil så kommer man kunna hitta ett klipp som håller med.

Kommentarerna på videon verkar vara eniga med att hans jämförelse är kass.
Jag försöker dagligen lasta verktyg och material i min IQ5’a. Anser mig ändå ha hyfsat på fötterna när jag tycker att det nog är en av de största nackdelarna med bilen. Den är svårlastad. Längst bak är lasthöjden ca 30 cm innan luckan tar i. För mig gör det nästan att bilen är obrukbar. Något jag inte hittar på utan något jag möter varje arbetsdag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Kanske är någon som jämfört med MS, MX, MY, e-tron Fat, eller liknande? Allt beror ju på referenser vad man jämför med.
Alltså jag har haft en MS och en e-tron. Men Ioniq 5 är första bilen där båda mina hundar får plats utan att trängas alltför mycket. Så liten i bagaget som alla experter påstår kan den inte vara.
Jag vill bara påminna om bananabox-testet där Ioniq 5 utklassade nästan alla andra bilar. Och det är ett verkligt test, inte bara en massa tyckande och lek med siffror.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Så liten i bagaget som alla experter påstår kan den inte vara.
Jag vill bara påminna om bananabox-testet där Ioniq 5 utklassade nästan alla andra bilar.
Jo, det ser ju bra ut. Har också sett den videon, om det är Björn Nylands som du refererar till.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Så liten i bagaget som alla experter påstår kan den inte vara.
Jag vill bara påminna om bananabox-testet där Ioniq 5 utklassade nästan alla andra bilar.
Jo, det ser ju bra ut. Har också sett den videon, om det är Björn Nylands som du refererar till.
Såklart.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

Får väl rapportera lite efter första längre resan med riktig vår och 20" sommardäck. Blev till Bohuslän från hemmet i Skåne. 40 mil.

Upplever att den är betydligt snålare med lite varmare ute. Pressade inte i 110 hela vägen men ändå bra tempo i påsktrafiken. 21 kwh / 100 km ungefär. En del regn men ändå ok tycker jag.

Fantastisk komfort i bilen och i stolarna. Njöt verkligen och kommer fram ganska utvilad.

Laddarna är ju ett annat kapitel. Haffade en 50 kw vid Björkängs Vägkrog för att undvika Ionity Varberg. Hade noterat fullt alla gånger jag tittat online under dagen. Mycket riktigt rullade det in en annan elbilsägare som kom därifrån. Han nämnde flera bilar i kö och tjafs om vem som stod var i kön. Nu var det såklart högt tryck, men Ionity känns tufft med alla nya bilar med avtal på dessa som har rullat ut och fortsätter rulla ut - vi är ju visserligen en av dem... ;)

Edit:
Laddade på Ionity Varberg igår kväll. Utetemp ca 10 grader. Trodde jag skulle se en högre laddhastighet med varmare väder men låg stabilt runt 125 kw. Stannade 20 mim men den rampade aldrig upp.

Vilka hastigheter kommer ni upp i?
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Viiiill haaaaa...

...min bil nu :(

Byggd: 8/2
Förreggad: 4/3
Finns: I sjön.

Bilen står på en båt "i sjön". Min ÅF har inte en susning om när den lastades på båt eller vart i världen Waldo (eller min bil) finns.
Ni som har bättre koll på sådant här än min välmenande men lite oförmögna ÅF, hur lång tid tar båtresan hit? 1½-2 månader?
Rimligtvis så borde väl bilen ha lämnat Ulsan innan Mars månad då den byggdes 9/2?

Tack!
/Magnus 5 år :roll:
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Chilla skrev:
Viiiill haaaaa...

Bilen står på en båt "i sjön". Min ÅF har inte en susning om när den lastades på båt eller vart i världen Waldo (eller min bil) finns.
Ni som har bättre koll på sådant här än min välmenande men lite oförmögna ÅF, hur lång tid tar båtresan hit? 1½-2 månader?
Rimligtvis så borde väl bilen ha lämnat Ulsan innan Mars månad då den byggdes 9/2?

Tack!
Stor sannolikhet att den är på svensk mark och dessutom nära dig.

Aktuella båtar på sjön har avgått 16/3 eller senare, så din borde rimligtvis hunnit gå med en båt mellan 8/2 och 16/3, och således vara på svensk jord. https://www.eukor.com/schedule-search

Min gissning iaf.
//D
Chilla
elbilist

Inlägg av Chilla »

Jag gillar din gissning :)
Tack!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
Viiiill haaaaa...

Tack!
Chilla lite! Den kommer. Bara att ta det lugnt. :)
Bild
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Apropå förbrukning så kommer här vår för en tur Strängnäs - Berlin via Stora Bält ToR.
2A0D0A7B-901B-4A9F-B0E4-6C90427E3F1A.jpeg
Farthållaren 5 över skyltad hastighet och 125 på autobahn. RWD med 19” sommardäck. Snö och regn första 30 milen men annars vårtemperatur.

Jag tycker det känns rimligt och den drar ungefär som ID.4 i samma hastighet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Chilla skrev:
Viiiill haaaaa...

Tack!
:lol: Snacka om glimten i ögat! ;) Jag håller tummarna för dig iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

msb skrev:
Apropå förbrukning så kommer här vår för en tur Strängnäs - Berlin via Stora Bält ToR.
Farthållaren 5 över skyltad hastighet och 125 på autobahn. RWD med 19” sommardäck. Snö och regn första 30 milen men annars vårtemperatur.

Och det är såklart en ren tillfällighet att bilen har gått precis 1000 mil på fotot. :lol:
msb
elbilist

Inlägg av msb »

Och det är såklart en ren tillfällighet att bilen har gått precis 1000 mil på fotot. :lol:
Ok, det är faktiskt 1 km från biltvätten och hem. Men det var för bra för att inte ta bilden då.☺️
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

msb skrev:

Vet ej om det är bra eller inte. Här är dock lite jämförelser med BMW och Tesla som kanske är intressanta som jämförelse:

viewtopic.php?f=27&t=24533&start=150#p622902
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

msb skrev:
Ok, det är faktiskt 1 km från biltvätten och hem. Men det var för bra för att inte ta bilden då.☺️
Jag har i alla fall fall lyckats att komma över 300 mil. Har haft bilen i exakt 4 månader nu.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

msb skrev:

Härligt! Längsta resan jag gjort är på 30 mil och man kände sig ovanligt fräsch efteråt. Så sköna säten och förarmiljö. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Körde precis 7 mil på en timme mestadels 80-väg, 15 grader och 20" originalfälgar (sommardäck). Så härligt med värmen! Snittade 13kWh/100km. :)
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Skriv svar