Bagage
Moderator: Redaktion
Re: Bagage
Bästa sättet är väl att prova, var bor du? Finns säkert någon snäll ägare här på forumet som kan hjälpa till.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag kan inte tänka mig en syskonbarnvagn som inte får plats i bagaget på Model S, ärligt talat. Det är enormt. Vi hade en Bugaboo Donkey innan och även om vi sålde den före Teslan kom så tror jag nog vi utan problem hade fått in minst två såna.
Men som sagt, prova. Antingen om du bor i närheten av en Tesla-anläggning så se till att få prova med en demobil, annars fråga efter en ägare i ditt område. Tesla-ägare brukar vara våldsamt hjälpsamma.
Men som sagt, prova. Antingen om du bor i närheten av en Tesla-anläggning så se till att få prova med en demobil, annars fråga efter en ägare i ditt område. Tesla-ägare brukar vara våldsamt hjälpsamma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Den borde absolut få plats i bagaget men det bästa är att prova. Annars så är det inte den största utgiften i sammanhanget att byta ut vagnen till en som passar.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Mer relevant brukar vara att testa hur bra barnstolarna passar. Men även där har Teslan fungerat bra, även om det låga taket gör det sjukt meckigt att lasta i och ur ungar ur bakåtvända stolar.
bor nere i höllviken så nära Malmö trakten. Vi har en bugaboo Donkey duo. Är det så illa med låga taket? har en fisker karma idag som jag gillar men ja det är bökigt med det låga taket där bak, går inte stänga av airbag i främre sätet på den bilen. Hur är det
om man tar de extra barnstolarna bak i teslan, förlorar man plats i bagaget när de inte används?
Sent from my iPad using Tapatalk
om man tar de extra barnstolarna bak i teslan, förlorar man plats i bagaget när de inte används?
Går det inte med våld går det alltid med mera vålddanni skrev:Jag kan inte tänka mig en syskonbarnvagn som inte får plats i bagaget på Model S, ärligt talat. Det är enormt. Vi hade en Bugaboo Donkey innan och även om vi sålde den före Teslan kom så tror jag nog vi utan problem hade fått in minst två såna.

så in i bilen kommer den alltid.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det finns en fotbrunn som stolarna fälls ner i. Den kan man ha lite skrot i om man inte har barnstolarna, men de tar inte av det "vanliga" bagageutrymmet när de är nedfällda.micke_ skrev:bor nere i höllviken så nära Malmö trakten. Vi har en bugaboo Donkey duo. Är det så illa med låga taket? har en fisker karma idag som jag gillar men ja det är bökigt med det låga taket där bak, går inte stänga av airbag i främre sätet på den bilen. Hur är det
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- kanylbullen
- Teslaägare
Jag får in en Thule chariot 2 i bak om jag tar av de stora hjulen. Vår mindre syskonvagn av typen city select skulle vi kunna ha tre stycken av i bakluckan.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Tror kanske att vi känner varandra genom våra Annor. Visst var du och din Fisker Karma på glögg hemma hos oss i Vellinge för något år sedan?micke_ skrev:bor nere i höllviken så nära Malmö trakten. Vi har en bugaboo Donkey duo. Är det så illa med låga taket? har en fisker karma idag som jag gillar men ja det är bökigt med det låga taket där bak, går inte stänga av airbag i främre sätet på den bilen. Hur är det
Oavsett är ni välkomna hem till oss för att testa bagageutrymmet om ni vill.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Det går bra att stänga av airbagen på passagerarsidan (via stora skärmen när bilen står i park). Vi har 3 bilstolar i vår bil, 2 framåtvända och 1 bakåtvänd. Den bakvända har vi i mitten bak och det går hyfsat enkelt att få in minsta tjejen där även om jag är mer försiktig med skor mm nu på vintern men har ett stolsskydd på den platsen som hjälper till att hålla borta det värsta.micke_ skrev:bor nere i höllviken så nära Malmö trakten. Vi har en bugaboo Donkey duo. Är det så illa med låga taket? har en fisker karma idag som jag gillar men ja det är bökigt med det låga taket där bak, går inte stänga av airbag i främre sätet på den bilen. Hur är det
Jag tror inte det är några större problem för er, framförallt inte om ni tar 3de radens stolar där bak. Var dock uppmärksam på att värme och kyla inte funkar så bra där bak pga den höga stolarna i baksätet och att det inte finns något utblås där bak.
Annars så har ju Tesla öppnat ett showroom på Emporia där de säkert skulle kunna hjälpa dig att testa.
Hej Rasmus,BigDaddyT skrev:Tror kanske att vi känner varandra genom våra Annor. Visst var du och din Fisker Karma på glögg hemma hos oss i Vellinge för något år sedan?micke_ skrev:bor nere i höllviken så nära Malmö trakten. Vi har en bugaboo Donkey duo. Är det så illa med låga taket? har en fisker karma idag som jag gillar men ja det är bökigt med det låga taket där bak, går inte stänga av airbag i främre sätet på den bilen. Hur är det
Oavsett är ni välkomna hem till oss för att testa bagageutrymmet om ni vill.
Världen är liten:-) Vi kommer gärna över vid tillfälle:-)
om man tar stolarna på 3e raden, vilken åldersgrupp på barn funkar där? Funkar barnstol i dessa?
- Mistafrizz
- Teslaägare
Tror inte du kan montera en barnstol i dem, det är ju barnstolar redan från start.micke_ skrev:om man tar stolarna på 3e raden, vilken åldersgrupp på barn funkar där? Funkar barnstol i dessa?
-maxlängden för barnen är 138cm och de ska ha en vikt på mellan 15 och 36kg.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Barnstolar tror jag inte funkar utan det förutsätter att barnen kan sitta själva.micke_ skrev:om man tar stolarna på 3e raden, vilken åldersgrupp på barn funkar där? Funkar barnstol i dessa?
vår äldsta är 2,5 år men frågan vilken ålder som är max.
Alla våra 3 slåss om att sitta där och dem är 2,5 / 5,5 och 8år. 8åringen har nog mindre än ett år kvar där gissar jag.micke_ skrev:vår äldsta är 2,5 år men frågan vilken ålder som är max.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Du får absolut inte sätta barnstol i dem, och det är svårt att se hur det ens skulle gå till rent praktiskt. Enligt manualen är de för 3-12 år gamla barn som väger 15-36 kg. Vi har vår 2,5-åring där och det fungerar utmärkt, hon sitter jättebra och det känns väldigt säkert (har till och med varit i kontakt med NTF om det eftersom hon är mindre än åldersrekommendationen och de sa att det ser jättebra och säkert ut). Och 5-åringen sitter perfekt. Stolarna är riktigt bra, fempunktsbältena sitter väldigt fint, och det känns tryggt och extra säkert att kunna ha barnen åkande baklänges långt upp i åldrarna.micke_ skrev:om man tar stolarna på 3e raden, vilken åldersgrupp på barn funkar där? Funkar barnstol i dessa?
Sen tror jag inte du får in en genomsnittlig 12-åring där vad manualen än säger, men kanske upp till 9-10 år med lite tur.
Observera att rekommendationer om barnstolar ålder och vikt även har med "skelettutveckling", längd för var bältet ligger an osv att göra. En jättetjock 1 års bebis som är kort kanske inte kan sitta I stolar som t ex säger 20-36kg...
Tanken är att det är ett slags "medelutvecklat" barn. Så skriver man en viss ålder, vikt, längd så har det också med skelett och kroppsutveckling för att klara påfrestningarna vid en olycka, inte bara barnets vikt eller längd även om vikt och längd oftast hänger ihop ganska bra med åldern.
Tanken är att det är ett slags "medelutvecklat" barn. Så skriver man en viss ålder, vikt, längd så har det också med skelett och kroppsutveckling för att klara påfrestningarna vid en olycka, inte bara barnets vikt eller längd även om vikt och längd oftast hänger ihop ganska bra med åldern.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Så är det absolut. En ettåring har ett mycket tyngre huvud relativt allt annat, och nacken klarar inte alls samma påfrestningar som på ett lite äldre barn. Det gör framförallt stor skillnad när man bedömer om barnet ska sitta bakåt- eller framåtvänt. Nu är det dock bakåtvända stolar vi pratar om, och sålänge bältet sitter som det ska har jag svårt att se vad risken ska vara. Det vore bristen på sidoskydd, men det pratade vi noga med experten på NTF om och han såg inte att det skulle göra någon skillnad i vårt fall. Men var och en får såklart göra sin egen bedömning.Leo skrev:Observera att rekommendationer om barnstolar ålder och vikt även har med "skelettutveckling", längd för var bältet ligger an osv att göra. En jättetjock 1 års bebis som är kort kanske inte kan sitta I stolar som t ex säger 20-36kg...
Sen finns det även en angivelse för längd i manualen. Minns inte exakt vad, men det var någonstans runt 90-95 cm som var minimum. Vad man ska vara med på är dock också att de exakta angivelserna för längd och vikt inte nödvändigtvis har att göra med exakt var gränsen för stolen går, utan snarare för var gränserna går i de olika klassningarna i olika regioners reglementen. Stolen är godkänd för en viss klass i ECE-reglementet i EU, och för den klassen är det 15 kg och, har jag för mig, 94 cm som gäller. Men i USA anges istället 16 kg och 91 cm eller nåt sånt, eftersom det är där gränsen för deras motsvarande klassning går. Jag är inte säker på de exakta siffrorna nu, tar dem från minnet, men nåt åt det hållet är det.
Men är dessa stolar godkända enligt svensk lag? Jag tänker på Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde som är lag.
Dvs klassas dessa som något av detta? Tänker på de ser ut sakna sidoskydd.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Stolarna är godkända för viktgrupp 2 och 3 enligt ECE R44/04, dvs 15-36 kg, och uppfyller därmed de svenska lagkraven för godkänt bilskydd för barn.micke_ skrev:Men är dessa stolar godkända enligt svensk lag? Jag tänker på Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde som är lag.