Är bilen certifierad för europa ännu? Kan det vara där det klämmer?Dagfinn skrev:I USA står det "Est. Delivery: Aug - Oct 2022" för X Plaid och "Est. Delivery: Dec 2022 - Mar 2023" för X LR, om man beställer nu. Tycker det är lite underligt att vi utanför Nordamerika som beställt för länge sedan fortfarande inte har någon uppdaterad uppskattad leveranstid, vilket får mig tro att det är mer än bara produktionssvårigheter som orsakar detta. Jag har heller inte hört något från Tesla gällande detta med antal säten.Tars skrev:Jag tror som dig med november för s sen mars 2023 för x. Har gått dessa stadium i omgångar.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1360
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Precis. Även nya ljus. Och så tar det lite extra tid att lägga till dragkroken.Fredrik j skrev:Är bilen certifierad för europa ännu? Kan det vara där det klämmer?

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kroken tar extra lång tid. Vilken torsdag som helst. Glöm inte era bananer i frunken!bjornnilsson skrev:Precis. Även nya ljus. Och så tar det lite extra tid att lägga till dragkroken.Fredrik j skrev:Är bilen certifierad för europa ännu? Kan det vara där det klämmer?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är högre marginaler att sälja bilarna i USA eftersom dom tillverkas där. På samma sätt som Tesla levererar Plaid före LR. Det är vinstmaximering.Dagfinn skrev:I USA står det "Est. Delivery: Aug - Oct 2022" för X Plaid och "Est. Delivery: Dec 2022 - Mar 2023" för X LR, om man beställer nu. Tycker det är lite underligt att vi utanför Nordamerika som beställt för länge sedan fortfarande inte har någon uppdaterad uppskattad leveranstid, vilket får mig tro att det är mer än bara produktionssvårigheter som orsakar detta. Jag har heller inte hört något från Tesla gällande detta med antal säten.Tars skrev:Jag tror som dig med november för s sen mars 2023 för x. Har gått dessa stadium i omgångar.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det justerar de ju med pris. Vinstmarginal är knappast mycket lägre med Sverige-priser.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kassaflödet (eller vad det heter på affärslingo) blir väl i alla fall bättre med att leverera i Nordamerikat. Leveranstiderna är ju betydligt kortare. Pengarna lär ju trilla in betydligt snabbare jämfört med att hålla på och mecka med båtar och grejer...thebishop skrev:Det justerar de ju med pris. Vinstmarginal är knappast mycket lägre med Sverige-priser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är ju i och för sig sant, men detta vore väl ett bättre argument för fyra år sedan. Nu som Tesla går med vinst med god marginal kan jag inte riktigt förstå att det är värt att irritera och göra besvikna dom nordiska kunderna som beställt dom dyraste bilarna, med tanke på att det ju var en rätt kritisk marknad för att inte gå konkurs en gång i tiden... Rätt så mycket en dick move isf.SwedishAdvocate skrev:Kassaflödet (eller vad det heter på affärslingo) blir väl i alla fall bättre med att leverera i Nordamerikat. Leveranstiderna är ju betydligt kortare. Pengarna lär ju trilla in betydligt snabbare jämfört med att hålla på och mecka med båtar och grejer...thebishop skrev:Det justerar de ju med pris. Vinstmarginal är knappast mycket lägre med Sverige-priser.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
SwedishAdvocate skrev:Kassaflödet (eller vad det heter på affärslingo) blir väl i alla fall bättre med att leverera i Nordamerikat. Leveranstiderna är ju betydligt kortare. Pengarna lär ju trilla in betydligt snabbare jämfört med att hålla på och mecka med båtar och grejer...thebishop skrev:Det justerar de ju med pris. Vinstmarginal är knappast mycket lägre med Sverige-priser.
Är Tesla historiens mest kortsiktiga företag eller nåt? Tänker även på det här med kvartalshetsen när folk nekas sin bil om de är sjuka eller bortresta och inte kan plocka ut bilen före kvartalsslut.
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Får erkänna att jag har alldeles för dålig koll på Teslas kvartalsrapporter för att kunna hitta någon bra förklaring genom att läsa i dem... Har dock hört Elon säga att förseningen för produktionsstart för uppdaterade S och X berodde på den allmänna komponentbristen som följde på Covid. De hade kunnat börja producera S och X tidigare, men enligt honom hade det lett till att Tesla producerat färre bilar totalt sett. Kontraproduktivt i förhållande till deras mål således. Sen ett tag tillbaka är ju dock produktionen i Nordamerikat igång igen. Men då kom ju Putler och invaderade Ukraina. Och Kineserna beslöt sig för att stänga ner hela Shanghai (inkl. Teslas fabrik)...Dagfinn skrev:Det är ju i och för sig sant, men detta vore väl ett bättre argument för fyra år sedan. Nu som Tesla går med vinst med god marginal kan jag inte riktigt förstå att det är värt att irritera och göra besvikna dom nordiska kunderna som beställt dom dyraste bilarna, med tanke på att det ju var en rätt kritisk marknad för att inte gå konkurs en gång i tiden... Rätt så mycket en dick move isf.SwedishAdvocate skrev:Kassaflödet (eller vad det heter på affärslingo) blir väl i alla fall bättre med att leverera i Nordamerikat. Leveranstiderna är ju betydligt kortare. Pengarna lär ju trilla in betydligt snabbare jämfört med att hålla på och mecka med båtar och grejer...thebishop skrev:Det justerar de ju med pris. Vinstmarginal är knappast mycket lägre med Sverige-priser.
Tesla verkar ju även ha bestämt sig för att öppna upp sitt Superchargernätverk för bilar från andra tillverkare. Frågan är varför man gör detta. Är det en altruistisk gärning eftersom utbyggnaden av infrastrukturen utanför Teslas eget nätverk släpar efter? I så fall så kommer man ju förutom allt annat som man gör även bygga den global snabbladdningsinfrastrukturen för hela planeten. Och det kommer ju tydligen kosta. Åtminstone till en början. Konsensus på forumet verkar ju vara att det tar ett tag att tjäna in den investeringen.
Så om man ska göra allt det ovanstående – och samtidigt producera bra kvartalsrapporter med krig i Ukraina och trubbel i Kinafabriken så kanske de även måste prioritera att leverera S och X snabbt i Nordamerikat istället för långsammare leveranser även till Europa. Åtminstone till de rampat upp tillräckligt i Berlin och Austin. Och då kanske vi hamnar någon gång i november som det ju varit tal om för första leveranser...
Oavsett så har jag ju rätt svårt att se att de med flit skulle vilja ".../ irritera och göra besvikna dom nordiska kunderna /..." eller till och med hålla på med diverse "dick move
Sådär! Färdigspekulerat för den här gången...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Igen, jag hade köpt detta när S/X var Teslas primära inkomstkälla. Nu, not so much, det är piss i havet jämfört med 3/Y (dryga 2,5 % i antal fordon):SwedishAdvocate skrev:Får erkänna att jag har alldeles för dålig koll på Teslas kvartalsrapporter för att kunna hitta någon bra förklaring genom att läsa i dem... Har dock hört Elon säga att förseningen för produktionsstart för uppdaterade S och X berodde på den allmänna komponentbristen som följde på Covid. De hade kunnat börja producera S och X tidigare, men enligt honom hade det lett till att Tesla producerat färre bilar totalt sett. Kontraproduktivt i förhållande till deras mål således. Sen ett tag tillbaka är ju dock produktionen i Nordamerikat igång igen. Men då kom ju Putler och invaderade Ukraina. Och Kineserna beslöt sig för att stänga ner hela Shanghai (inkl. Teslas fabrik)...
Tesla verkar ju även ha bestämt sig för att öppna upp sitt Superchargernätverk för bilar från andra tillverkare. Frågan är varför man gör detta. Är det en altruistisk gärning eftersom utbyggnaden av infrastrukturen utanför Teslas eget nätverk släpar efter? I så fall så kommer man ju förutom allt annat som man gör även bygga den global snabbladdningsinfrastrukturen för hela planeten. Och det kommer ju tydligen kosta. Åtminstone till en början. Konsensus på forumet verkar ju vara att det tar ett tag att tjäna in den investeringen.
Så om man ska göra allt det ovanstående – och samtidigt producera bra kvartalsrapporter med krig i Ukraina och trubbel i Kinafabriken så kanske de även måste prioritera att leverera S och X snabbt i Nordamerikat istället för långsammare leveranser även till Europa. Åtminstone till de rampat upp tillräckligt i Berlin och Austin. Och då kanske vi hamnar någon gång i november som det ju varit tal om för första leveranser...
Oavsett så har jag ju rätt svårt att se att de med flit skulle vilja ".../ irritera och göra besvikna dom nordiska kunderna /..." eller till och med hålla på med diverse "dick move" riktade mot den nordiska marknaden... Som jag minns det så har ju Elon vid åtminstone ett tillfälle sagt att han "älskar" Norge. Tror inte att han glömt det heller...
Sådär! Färdigspekulerat för den här gången...
At man inte sett en enda S/X utanför Nordamerika är trist, men du har säkert rätt i att det handlar om bottenlinjen (alla bäckar små o allt det där).2021 results
In 2021, Tesla produced 930,422 electric cars and delivered 936,222. It's a new record.
Total production: 930,422 (up 82.5% year-over-year)
Model 3/Y production: 906,032 (up 99% year-over-year)
Model S/X production: 24,390 (down 56% year-over-year)
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det har spekulerats att intresset för S och X är lågt av olika orsaker.
I USA kan man titta på försäljningslistan för elbilar under Q1 2022 så får var och en dra sina slutsatser.
"According to KNN, here are the top 10 EVs sold in the US in Q1 2022:
Tesla Model Y
Tesla Model 3
Ford Mustang Mach-E
Tesla Model X
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Tesla Model S
Nissan Leaf
Kia Niro
Audi e-Tron
The data shows that Tesla is still king in terms of volume deliveries of electric vehicles in the US."
Källa: Electrek Apr. 26th 2022
I USA kan man titta på försäljningslistan för elbilar under Q1 2022 så får var och en dra sina slutsatser.
"According to KNN, here are the top 10 EVs sold in the US in Q1 2022:
Tesla Model Y
Tesla Model 3
Ford Mustang Mach-E
Tesla Model X
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Tesla Model S
Nissan Leaf
Kia Niro
Audi e-Tron
The data shows that Tesla is still king in terms of volume deliveries of electric vehicles in the US."
Källa: Electrek Apr. 26th 2022
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Monark1954 skrev:Det har spekulerats att intresset för S och X är lågt av olika orsaker.
I USA kan man titta på försäljningslistan för elbilar under Q1 2022 så får var och en dra sina slutsatser.
"According to KNN, here are the top 10 EVs sold in the US in Q1 2022:
Tesla Model Y
Tesla Model 3
Ford Mustang Mach-E
Tesla Model X
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Tesla Model S
Nissan Leaf
Kia Niro
Audi e-Tron
The data shows that Tesla is still king in terms of volume deliveries of electric vehicles in the US."
Källa: Electrek Apr. 26th 2022
Folk vill kanske ha en riktig ratt trots allt?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kan nog ligga något i det, absolut. Har själv inget habegär alls till nya S/X. Vill dels inte lägga så mycket pengar på nästa bil, sen tycker jag dom har blivit för "extrema". Skulle vara om den kom som "SR" med möjlighet till vanlig ratt ... Kanske. Men det lär ändå inte hända.MWall skrev:Folk vill kanske ha en riktig ratt trots allt?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Folk fick ju dra sina egna slutsatser enligt Monark1954 men min slutsats är ju att intresset verkligen inte är lågt. Att Model X, som är en väldigt dyr bil, är nummer fyra på listan pekar väl på motsatsen? Och Model S, som har en formfaktor som inte alls är poppis i USA, ligger sjua. Jag skulle nog kalla intresset väldigt högt!MWall skrev:Folk vill kanske ha en riktig ratt trots allt?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag håller med, S & X låg högt upp i listan anser jag med dess prispunkt.kallekula skrev:Folk fick ju dra sina egna slutsatser enligt Monark1954 men min slutsats är ju att intresset verkligen inte är lågt. Att Model X, som är en väldigt dyr bil, är nummer fyra på listan pekar väl på motsatsen? Och Model S, som har en formfaktor som inte alls är poppis i USA, ligger sjua. Jag skulle nog kalla intresset väldigt högt!MWall skrev:Folk vill kanske ha en riktig ratt trots allt?
Model Y LR
Model S 100D -18
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Min slutsats från den listan är att efterfrågan på S/X är extremt hög, inte låg som flera verkar tycka här.Monark1954 skrev:I USA kan man titta på försäljningslistan för elbilar under Q1 2022 så får var och en dra sina slutsatser.

Model X på fjärde plats bör väl utgöras av i princip 100% Plaid, och kostar då alltså typ dubbelt så mycket som bilarna på plats 1-3, och typ tre ggr så mycket som den på plats 5.
S/X är ju som sagt rätt extrema bilar i jämförelse, och sticker ut rejält på den här listan, att dom öht kvalar in på försäljningstoppen tycker jag är rätt fantastiskt, även om det sannolikt till stor del beror på ett uppdämt behov efter det långa produktionsstoppet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hittar ingenstand fördelningen mellan S och X i Q1.
Därför lite räkneövningar:
Enligt teslarati sålde Tesla 110000 bilar i USA under Q1. Man skriver att 7% av dessa utgjordes av ModelX och ModelS: https://www.teslarati.com/tesla-q1-2022 ... ket-share/
Det blir 7700 bilar. Model X ligger ju på fjärde plats precis framför Hyundai Ioniq 5. Ioniq5 såldes i 6244 exemplar under Q1: https://www.prnewswire.com/news-release ... 15607.html
Mustang Mach-E ligger precis framför ModelX med 6734 exemplar. Slutsatsen är att det såldes mellan 6245 och 6733 Model X i US under Q1.
Det skulle betyda att det såldes mellan 967 till 1455 Model S i US under Q1.
Rejäl övervikt för Model X således. Kanske har man prioriterat X framför S?
Därför lite räkneövningar:
Enligt teslarati sålde Tesla 110000 bilar i USA under Q1. Man skriver att 7% av dessa utgjordes av ModelX och ModelS: https://www.teslarati.com/tesla-q1-2022 ... ket-share/
Det blir 7700 bilar. Model X ligger ju på fjärde plats precis framför Hyundai Ioniq 5. Ioniq5 såldes i 6244 exemplar under Q1: https://www.prnewswire.com/news-release ... 15607.html
Mustang Mach-E ligger precis framför ModelX med 6734 exemplar. Slutsatsen är att det såldes mellan 6245 och 6733 Model X i US under Q1.
Det skulle betyda att det såldes mellan 967 till 1455 Model S i US under Q1.
Rejäl övervikt för Model X således. Kanske har man prioriterat X framför S?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Så kan det säkert vara, X kom ju igång mycket senare än S, så det låter ju troligt.Fredrik j skrev:Rejäl övervikt för Model X således. Kanske har man prioriterat X framför S?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Titeln på denna tråd blir allt mer ironisk för varje dag som går.
Så vad är senaste budet? November? Men vilket decennium?
För övrigt lustigt att man kan beställa en S eller X på hemsidan, men med hemligt pris.
Finns det några seriösa alternativ från andra tillverkare om man vill ha en stor sedan för långkörning på landsväg? Nej, inte Porsche, där har jag talat med en tidigare S-ägare som bytte till Taycan och sade att det var det sämsta han gjort i sitt vuxna liv.
Polestar 5 kanske? Ska ju komma 2024, så det kanske är före Model S?
Så vad är senaste budet? November? Men vilket decennium?
För övrigt lustigt att man kan beställa en S eller X på hemsidan, men med hemligt pris.
Finns det några seriösa alternativ från andra tillverkare om man vill ha en stor sedan för långkörning på landsväg? Nej, inte Porsche, där har jag talat med en tidigare S-ägare som bytte till Taycan och sade att det var det sämsta han gjort i sitt vuxna liv.
Polestar 5 kanske? Ska ju komma 2024, så det kanske är före Model S?
Författare och bloggare. Model S 2023
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Mercedes EQS eller EQE känns ju givet i så fall.larsw skrev:Titeln på denna tråd blir allt mer ironisk för varje dag som går.
Så vad är senaste budet? November? Men vilket decennium?
För övrigt lustigt att man kan beställa en S eller X på hemsidan, men med hemligt pris.
Finns det några seriösa alternativ från andra tillverkare om man vill ha en stor sedan för långkörning på landsväg? Nej, inte Porsche, där har jag talat med en tidigare S-ägare som bytte till Taycan och sade att det var det sämsta han gjort i sitt vuxna liv.
Polestar 5 kanske? Ska ju komma 2024, så det kanske är före Model S?
PS. Du blockade mig på Twitter av nån anledning.

-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Audi e-tron GT?larsw skrev:.../ Finns det några seriösa alternativ från andra tillverkare om man vill ha en stor sedan för långkörning på landsväg? Nej, inte Porsche, där har jag talat med en tidigare S-ägare som bytte till Taycan och sade att det var det sämsta han gjort i sitt vuxna liv. /...

Merca EQS eller EQE?
BMW i4?
BMW i7?
Det ryktas ju även om att Lucid Air ska vara på ingång...
Om Lucid:
https://www.dagensps.se/motor/lucid-air ... pfNFgLgflc
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
E-Tron GT är ju en Taycan mer eller mindre.SwedishAdvocate skrev:Audi e-tron GT?larsw skrev:.../ Finns det några seriösa alternativ från andra tillverkare om man vill ha en stor sedan för långkörning på landsväg? Nej, inte Porsche, där har jag talat med en tidigare S-ägare som bytte till Taycan och sade att det var det sämsta han gjort i sitt vuxna liv. /...![]()
Merca EQS eller EQE?
BMW i4?
BMW i7?
Det ryktas ju även att Lucid Air ska vara på ingång...
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Därav min smiley...MWall skrev:E-Tron GT är ju en Taycan mer eller mindre.SwedishAdvocate skrev:Audi e-tron GT?![]()
Merca EQS eller EQE?
BMW i4?
BMW i7?
Det ryktas ju även att Lucid Air ska vara på ingång...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
EQS SUV finns med 7-sätes (och drag).Dodde skrev:Hade ju varit trevligt med ett vettigt alternativ till MX 7-sits.