Hej,
Har en MS-19 75D och under senaste resan förbrukade jag (enligt trippelmätaren) 41kw på 225km och batteriet tömdes från 81 till 16% dvs 65%. För beräkna vad ett fulladdat batteri innehåller tar jag 41/0,65=63kwh, dvs att batteriet har åldrats och tappat 15% från från 74kwh (läste i gammal tråd att 75D har 74+4kwh).
Men under natten laddade jag från 16 till 84% vilket enligt bilen var 48kwh. Samma beräkning som ovan ger då 48/0,68=71kwh vilket känns mer korrekt i form av degradering på 4% på 3år och 7000mil.
Min slutsats är att trippelmätarens energiförsörjning under färd endast visar framdrivningens förbrukning och inte övrig förbrukning (värme, musik, fönsterhissar m.m)
Är det någon på detta forum med liknande erfarenhet och anser ni att min slutsats är korrekt?
Energiförbrukning
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Energiförbrukning
Nja, värme och annat under färd inkluderas i förbrukningen, i alla fall på den M3 jag har. Däremot vet jag inte hur förbrukning på grund av t ex värmning medan bilen står parkerad hanteras. Den tror jag inte inkluderas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Den visar all förbrukning som sker när bilen är i läge D, R eller N.
Förbrukning i läge P, t.ex. uppladdning av 12V-batteriet, klimatanläggning m.m. räknas inte med i resan. Men läste du av 81% och sedan körde utan att stanna och parkera, och läste av 16% när du kom fram, då blir det rätt.
Om du skall titta på "posenten" så skall du också ta hänsyn till att procentmätaren visar olika beroende på batteriets temperatur. Om du t.ex. stannar med 20% med varmt batteri och sedan tittar till bilen nån timme senare så kan den visa 15% även utan att visa snöflingan eller "blåa randen".
Förbrukning i läge P, t.ex. uppladdning av 12V-batteriet, klimatanläggning m.m. räknas inte med i resan. Men läste du av 81% och sedan körde utan att stanna och parkera, och läste av 16% när du kom fram, då blir det rätt.
Om du skall titta på "posenten" så skall du också ta hänsyn till att procentmätaren visar olika beroende på batteriets temperatur. Om du t.ex. stannar med 20% med varmt batteri och sedan tittar till bilen nån timme senare så kan den visa 15% även utan att visa snöflingan eller "blåa randen".
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Startar man med kallt batteri när det är kallt ute, kör iväg och har auto klima på så det blir riktigt varmt i bilen dräneras batteriet mycket snabbt.
Jag märkte en vansinning energiförbrukning i vintras, när Tesla kopplade upp sig såg dom att det var värmepaketet som tog enormt med energi.
Med detta sagt, håll koll på klimatorn, jag kör numer kliman på manuell - det gör stor skillnad.
Jag märkte en vansinning energiförbrukning i vintras, när Tesla kopplade upp sig såg dom att det var värmepaketet som tog enormt med energi.
Med detta sagt, håll koll på klimatorn, jag kör numer kliman på manuell - det gör stor skillnad.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)