På väg att slå till

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

På väg att slå till

Inlägg av MartinE »

Jag har också blivit frälst av både bilen (Model S) och företaget Tesla. Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag över hur rätt det här är - både för samhället i stort och för mig personligen! I höstas fick jag möjlighet att provköra en P85D och sedan dess har jag varit fast på riktigt...

Sedan några månader tillbaka läser jag i princip allt som skrivs här på forumet (tack för all inspiration!) och nu känner jag att det är dags att börja skriva lite också!

Att en Model S blir min nästa bil har alltså stått klart sedan i höstas, men exakt när är fortfarande en öppen fråga. Jag kommer att leasa bilen via mitt bolag med ambitionen att köpa loss den vid leasingperiodens slut.

Jag är ganska säker på vilken konfiguration jag vill ha: 85D med panoramatak, originalfälgar, svarta nästa-generationssäten, matt trädekor, svart alcantara, premiuminteriör, autopilot, ultra Hi-Fi, köldpaket samt Nokian dubbfria vinterdäck. För att pressa priset skulle jag kunna tänka mig att skippa ultra Hi-Fi och köldpaketet, men jag tror det finns risk för att jag kommer att sakna dessa tillval om jag utelämnar dem. Det som jag har svårast att bestämma mig för är egentligen färgen! Från början var jag inne på deep blue, sedan hade jag en period när rött kändes bäst och nu är jag inne på att välja midnight silver. :)

Det jag sitter och väntar på nu är att det ska komma någon eller några av de uppdateringar som det spekuleras om här och på andra ställen! Jag tycker i o f s redan att Model S är världens bästa bil och jag känner mig trygg i att mjukvaruuppdateringarna kommer att bevara den känslan i många år framöver, men det skulle kännas trist om det skulle komma någon eller några större uppdateringar en månad efter att jag fått min bil... De möjliga förändringar jag tänker på är framförallt en facelift, nya strålkastare, uppdaterad inredning, större batteri (85 skulle kunna bli 90) och bättre laddare. Jag förstår att det är svårt att svara på den här frågan, men hur pass nära förestående tror ni att dessa (eller andra) uppdateringar är? Och tror ni att Tesla kommer att implementera dessa löpande, d v s en i taget, eller är det mer sannolikt att de satsar på göra många uppdateringar samtidigt för att kunna presentera en uppdaterad Model S, kanske rentav en S2?

Sedan hade det ju varit fint med en försvagad dollar och en nedjustering av priset också, men det är kanske att hoppas på för mycket! :?
Model S 85D
vigge50

Re: På väg att slå till

Inlägg av vigge50 »

MartinE skrev:
Det jag sitter och väntar på nu är att det ska komma någon eller några av de uppdateringar som det spekuleras om här och på andra ställen! Jag tycker i o f s redan att Model S är världens bästa bil och jag känner mig trygg i att mjukvaruuppdateringarna kommer att bevara den känslan i många år framöver, men det skulle kännas trist om det skulle komma någon eller några större uppdateringar en månad efter att jag fått min bil... De möjliga förändringar jag tänker på är framförallt en facelift, nya strålkastare, uppdaterad inredning, större batteri (85 skulle kunna bli 90) och bättre laddare. Jag förstår att det är svårt att svara på den här frågan, men hur pass nära förestående tror ni att dessa (eller andra) uppdateringar är? Och tror ni att Tesla kommer att implementera dessa löpande, d v s en i taget, eller är det mer sannolikt att de satsar på göra många uppdateringar samtidigt för att kunna presentera en uppdaterad Model S, kanske rentav en S2?

Sedan hade det ju varit fint med en försvagad dollar och en nedjustering av priset också, men det är kanske att hoppas på för mycket! :?
När det kommer till batteri så finns ju 90 redan att köpa till och Tesla har pratat om att under 2017 släppa ett nytt batteri men det kan som sagt vara nästan två år tills dess. Om du vill ha bättre laddare så är det dubbelladdaren som kan köpas till efteråt och där kommer det nog inte bli någon ändring i framtiden då inte så många har nytta av mer än 11 kW. Face lift och andra uppdateringar från Model X är däremot svårare att säga något om. Nu när produktionen av Model X ökar så borde kanske en del förändringar även komma till Model S men om det tar veckor eller månader är svårt att säga. Kanske de passar på att visa upp något annat än Model III på eventet i slutet av Mars? Där kan vi nog bara spekulera.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Problemet är precis som du säger att det alltid finns något runt hörnet att vänta på. Men min lilla söndagsprofetiagissning-spekulation på saker som kanske sker och isåfall när:

2016 1H: MS får X's noskon och panoramafönster som option. Mugghållare.
2016 2H: Gig1 har kommit igång lite smått som skulle kunna ge lite mer batteri (J.B har nämnt att dom kanske gör något större celler vilket kan ge nån effekt)
2017 H1: helt klart ett 100kWh batteri eller mer som option.
2017 H2: ny autopilot-hårdvara för att stödja fullt autonomt körande.
2018 H1: M3 rullas ut
2018 H2: Gig1 är såpass igång att man börjar se skillnader i priset per kWh.
2019 H1+H2: Ny sportbil (max plaid). Model S som cab. En pickup-truck. Efter att M3 har fått rull släpper dom log loss R&D fullständigt.
2020: batteripack på 120-130kWh erbjuds, med ett pris på $100/kWh. Och inbytespris på ditt befintliga om du vill byta ut ditt säg 70kWh från 2015.

Vet inte om det hjälper dig något men förhoppningsvis är det intressant att höra andras vilda spekulationer att ställa mot sina egna.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Sen är ju "Tesla-tideräkning" lite speciell emellanåt... även om mååånga biltillverkare gör likadant, fram för allt med "nya" modeller/teknik. Dvs prata om det tidigt och sen komma igång med verkliga VOLYM-kundleveranser lite senare än många tror (både journalister, forumfolk och verkliga kunder)

Visst "founders edition", pressbilar, demobilar, VIP-bilar kommer bara lite försenat men volymen till vanliga kunder dröjer helt klart längre än många tillverkare först vill ge sken av.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Skulle inte tro det kommer någon uppdatering av model s före presentationen av model 3. I övrigt tror jag att Daoops är på rätt spår :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Dragkrok verkar vara högprioriterat för många så det kanske kommer. Jag tror också att många hoppas på är att Model S ska få samma luftreningsfilter som Model X.
Vad gäller färgval så är Midnight Silver riktigt snyggt. Tycker faktiskt att alla färgval gör sig bra på Model S även om MC Red är den optimala ;) (förutsatt att man inte tänker foliera bilen i en annan färg).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

chpaulin skrev:
Skulle inte tro det kommer någon uppdatering av model s före presentationen av model 3. I övrigt tror jag att Daoops är på rätt spår :)
+1

Huvudfokus på M3 nu. Samtidigt kan dom inte överge Model S, det är ändå den som drar in pengarna.
Låter rimligt att dom lyfter över så mycket dom kan från Model X som måste tagit mycket mer resurser än dom räknade med från början.
Skulle lägga till självöppnande dörrar och dragkrok till Daoops lista.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Model X panoramafönster låter som en intressant tanke. Skulle förmodligen innebära en del rätt tuffa ingrepp i karossen, men vore nog effektfullt.

Blir intressant att se om det är något som blir unikt för Model X eller är något som Tesla kommer använda i fler modeller.
Kostar säkert en del, men om dom går all-in så kan volymen motverka det. (Givetvis ren spekulation.)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tror också att de snart kommer med mindre uppdatering av Model S. Tror dock inte detta kommer före presentationen av Model 3 samt att panoramarutan likt Model X kommer vara en av dessa uppdateringar. Panormaarutan kan inte vara samma som på Model X så det kan inte bli någon besparing. Frågan är också om det är tekniskt möjligt utan större förändringar på Model S. Nospartiet, dragkrok, elmotorer till samtliga dörrar, centerkonsol, lampa till solskyddet, mugghållare och fler USB/el-uttag kan nog läggas på utan några större merkostnader eller som tillval på Model S. En del saker kanske läggs till i befintliga paket vilket gör dessa mer attraktiva. Tycker själv att Premiuminteriör och belysning skulle behöva lite fler saker för att vara prisvärt. Elmotorer till samtliga dörrar skulle kunna ingå i detta paket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Såhär i de sista skälvande minuterna innan man hämtar ut sin pärla är man tydligen hyperkänslig för allt som skrivs om problem och elände. Vindrutetorkare-spolare, taskiga strålkastare, missljud, tappade bromsar, you name it. Det som jag tycker borde prioriteras framförallt är en fullödig kvalité på det som redan finns, innan man plockar in en massa nya funktioner. Är väl förstås gammaldags (med ålderns rätt som det heter), men visst ska väl grejorna funka till 100 % när man pyntar en mille för en kareta!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare

Inlägg av Johannes »

far1far2 skrev:
Såhär i de sista skälvande minuterna innan man hämtar ut sin pärla är man tydligen hyperkänslig för allt som skrivs om problem och elände. Vindrutetorkare-spolare, taskiga strålkastare, missljud, tappade bromsar, you name it. Det som jag tycker borde prioriteras framförallt är en fullödig kvalité på det som redan finns, innan man plockar in en massa nya funktioner. Är väl förstås gammaldags (med ålderns rätt som det heter), men visst ska väl grejorna funka till 100 % när man pyntar en mille för en kareta!
Var inte orolig. Bilen är fantastisk! Har inte haft enda problem och jag tror inte jag den enda. Och om du har otur med ditt ex så verkar Tesla göra allt för att rätta till det.
MC Röd S85D.
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Jeg har en dansk 85 d.
Har vinterpcket och det er fantastisk selv i Danmark. Jeg gillar især varme i rattet.

Har också valgt premium sound och det ville jeg vælge igjen. God kraftig bass.

Om glasstack fra Model X blev en option på S ville jeg ikke vælge det. Vill langt hellere have panoroof. Det bruker jeg mycket på sommeren och sensommeren. Især ved laddning.

Min er rød och det ville jeg vælge igjen. Får mange positive kommentare på farven. Især fra kvinnor :-)).
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte man ska räkna med att något som förändrar bärande delar kommer införas, inte innan nästa modell. Är därför skeptisk till både panorama fönster och dragkrok, om bilen inte redan är förberedd för den.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Tack Johannes, sånt värmer och lugnar!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Inte haft några problem heller så du kan nog vara lugn!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare

Inlägg av ModelS85D »

Har inte heller haft ett enda problem med min 85D som snart är uppe i 5000 mil. Allt bara funkar. Och med alla mjukvaruuppdateringarna känns det som om bilen bara blir bättre och bättre hela tiden.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Bilen är helt otrolig!
Har inte varit helt utan motgångar. Men dessa har löst sig på bästa sätt.
Och: uppdateringarna av mjukvaran är bara SÅÅÅÅÅ häftigt!
Var bortrest på semester när senare uppdateringen släpptes. Längtade hem till min "nya" bil för att kunna sätta igång installationen. Så nöjd!
Valde också pano, vinterpaket och ultra hi-fi, inget jag ångrar.
Du kommer att bli så nöjd!
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

far1far2 skrev:
Testade en 70D som var 6 månader nyare än min S85. Slogs av hur mycket smådetaljer i dom hade förbättrat. Så det går nog åt rätt håll i ett bra tempo.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
Tror inte man ska räkna med att något som förändrar bärande delar kommer införas, inte innan nästa modell. Är därför skeptisk till både panorama fönster och dragkrok, om bilen inte redan är förberedd för den.
Skulle mycket väl kunna vara så. I bästa fall hänger dragkroken (sic) mer på batteri/motorkylning, vilket borde vara enklare att lyfta över från X.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Innan Model X kom så körde Tesla Motors med en Model S för att testa tyngre släp:

Bild

Verkar som de inte hade några problem att bygga om Model S för detta och ansåg att det gav bra data för att sedan implementera detta på Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Tusen tack alla som har gjort sitt yttersta för att lägga olja på mina ororsvågor. Naturligtvis måste det finnas NÅGRA fel på de snart 1300 mod S som rullar i Sverige. Lite bortskämd bara med mina Subaru Forrest som inte haft ett enda fel på 10 år snart.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Daoops skrev:
Vet inte om det hjälper dig något men förhoppningsvis är det intressant att höra andras vilda spekulationer att ställa mot sina egna.
Det är helt klart intressant med alla spekulationer! :)

Angående facelift så hoppas jag dock på fler uppdateringar än bara noskonen! Men utifrån ett slags objektivt helhetsperspektiv tycker jag faktiskt det vore synd om man implementerade Model X panoramafönster i Model S. Det är kul om modellerna har egna, unika funktioner! Dessutom gillar jag verkligen den befintliga lösningen på Model S!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

chpaulin skrev:
Fast det är ju ändå ganska snart! Sedan har jag förstått från er som är mer luttrade, vilket ju även Leo påpekar, att Tesla tagit begreppet tidsoptimism till ett helt nytt plan, så det är ju inte säkert att vi får uppleva den presentationen redan i mars! ;)

Men menar du då också att det är mer troligt att de presenterar en större uppdatering vid ett tillfälle än att de successivt fasar in de olika förändringarna?
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

+46 skrev:
Dragkrok verkar vara högprioriterat för många så det kanske kommer. Jag tror också att många hoppas på är att Model S ska få samma luftreningsfilter som Model X.
Vad gäller färgval så är Midnight Silver riktigt snyggt. Tycker faktiskt att alla färgval gör sig bra på Model S även om MC Red är den optimala ;) (förutsatt att man inte tänker foliera bilen i en annan färg).
Personligen bryr jag mig inte om dragkroken, men det förbättrade luftreningsfiltret vore verkligen intressant!

Ja, färgvalet är helt klart ett angenämt problem! :)
Model S 85D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

MartinE skrev:
chpaulin skrev:
Fast det är ju ändå ganska snart! Sedan har jag förstått från er som är mer luttrade, vilket ju även Leo påpekar, att Tesla tagit begreppet tidsoptimism till ett helt nytt plan, så det är ju inte säkert att vi får uppleva den presentationen redan i mars! ;)

Men menar du då också att det är mer troligt att de presenterar en större uppdatering vid ett tillfälle än att de successivt fasar in de olika förändringarna?
Eftersom att det bara krävs en enklare prototyp för presentationen så har de nog inga större problem med att ha en presentation i Mars, den stora frågan är däremot om de hinner få igång produktionen och leverera Model III i slutet av 2017. Model X presenterades i början av 2012 och skulle levereras andra halvan 2013, den kom först två år senare.
Skriv svar