Ett bra o stabilt laddnätverk
Moderator: Redaktion
Ett bra o stabilt laddnätverk
Tänkte mig då ett kWh pris på typ 4 kr. Elpriset var kanske inte den primära frågan här utan vad ett bra fungerande laddnätverk är värt för dig.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag kan mycket väl tänka mig att betala 3600 kr över 3 år för att få tillgång till något som alltid fungerar eller 200 kr en månad då jag vet att jag ska åka några gånger. Fördelen är att man inte behöver tänka eller kolla efter laddare innan man åker på en långresa. Detta också förutsatt att bilar känns igen och ingen behöver krångla med appar eller telefonsamtal.
Senast när jag hamnade i kö på en icke SuC och bilen innan inte fick igång laddningen. Och var tvungen att efter många försök ringa supporten blir man lite frustrerad. Det är kö och det ska ta 5 - 10 min extra för varje bil att starta laddningen.
Senast när jag hamnade i kö på en icke SuC och bilen innan inte fick igång laddningen. Och var tvungen att efter många försök ringa supporten blir man lite frustrerad. Det är kö och det ska ta 5 - 10 min extra för varje bil att starta laddningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Och om man inte är intresserad av att använda Teslas nätverk?
Skulle mycket till innan jag svänger in där och laddar. Mest på grund av hur snacket går här angående parkering av bilen.
Skulle mycket till innan jag svänger in där och laddar. Mest på grund av hur snacket går här angående parkering av bilen.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag hatar alla former av abonnemang med bindningstid. Och jag vill inte betala för nånting jag kanske aldrig behöver använda.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Så som vi använder vår bil så skulle jag nog kunna tänka ända upp till 400 eller 500 kr för en månad utan bindning. Då tänker jag typiskt vi åker på en sommar semester
Om de är bindningstid på 3 år så kanske 50 kr/månad men tveksamt de också då i reser långt så oregelbundet.
Ser störst nytta av suc när man reser ner i Europa, mest för att de blir ett enhetligt betalsystem.
Om de är bindningstid på 3 år så kanske 50 kr/månad men tveksamt de också då i reser långt så oregelbundet.
Ser störst nytta av suc när man reser ner i Europa, mest för att de blir ett enhetligt betalsystem.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Kanske fossilbilister skulle kunna tänka sig att betala om det bara fanns en kedja som man visste fungerade och inte ibland var ur funktion eller bara gav 1 liter/min?mati skrev:Jag hatar alla former av abonnemang med bindningstid. Och jag vill inte betala för nånting jag kanske aldrig behöver använda.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
Men när fler kedjor har något som fungerar bra kommer säkert konkurrensen att göra att månadsavgifter försvinner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag tror att rätt många fossilbilister hade varit intresserade av att betala en månadsavgift om man fick 20-30% lägre bränslepris. Finns ju de idag som betalar medlemsavgifter bara för att få tillgång till några ören mer i rabatt per liter.mati skrev:Jag hatar alla former av abonnemang med bindningstid. Och jag vill inte betala för nånting jag kanske aldrig behöver använda.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag betalar lätt 300 kr/mån för att alltid ha tillgång till snabbladdning utan kö, med bindningstid då. Mycket billigare än att ha en separat bil bara till långresorna, bara parkeringen hade kostat minst 3k/mån för den bilen.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag tänkte mig också ett scenario där man köper det som ett tillbehör till bilen när den köps som en dragkrok eller liknande, så som Tesla hade förut. Då känns det som att det skulle kunna vara värt några tusen kronor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Bra vinkling.OfarligTesla skrev:Jag betalar lätt 300 kr/mån för att alltid ha tillgång till snabbladdning utan kö, med bindningstid då. Mycket billigare än att ha en separat bil bara till långresorna, bara parkeringen hade kostat minst 3k/mån för den bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- elbilist
- Inlägg: 1089
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Att bara betala för att få tillgång skulle inte vara det minsta intressant.
Möjligtvis om det även gav ett mervärde i form av rabatterade priser, som faktiskt var konkurrenskraftiga.
Har abonnemang på ionity just nu för 115:-/månad.
Men efter årets slut går det upp till 199:- och ger då inte en hållbar ekonomisk kalkyl, och ingen bättre tillgång till laddare trots abonnemang.
Med teslas nätverk skulle det vara lite annorlunda pga att det skulle ge fler platser att stanna på, och bättre tillgång till laddare…men en fast avgift överväger ändå inte det då jag klarar mig fint utan på över 4000mil nu, och kommer klara mig även i fortsättningen.
Möjligtvis om det även gav ett mervärde i form av rabatterade priser, som faktiskt var konkurrenskraftiga.
Har abonnemang på ionity just nu för 115:-/månad.
Men efter årets slut går det upp till 199:- och ger då inte en hållbar ekonomisk kalkyl, och ingen bättre tillgång till laddare trots abonnemang.
Med teslas nätverk skulle det vara lite annorlunda pga att det skulle ge fler platser att stanna på, och bättre tillgång till laddare…men en fast avgift överväger ändå inte det då jag klarar mig fint utan på över 4000mil nu, och kommer klara mig även i fortsättningen.
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Fast det var inte frågan här. Här handlar det om att få tillgång till SuC genom att betala en månadsavgift, inte att få det lite billigare.ReNewAble skrev:Jag tror att rätt många fossilbilister hade varit intresserade av att betala en månadsavgift om man fick 20-30% lägre bränslepris. Finns ju de idag som betalar medlemsavgifter bara för att få tillgång till några ören mer i rabatt per liter.mati skrev:Jag hatar alla former av abonnemang med bindningstid. Och jag vill inte betala för nånting jag kanske aldrig behöver använda.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Alternativet fanns inte att välja här men visst har Tesla även alternativet att ladda där utan månadsavgift också?mati skrev:Jag hatar alla former av abonnemang med bindningstid. Och jag vill inte betala för nånting jag kanske aldrig behöver använda.
Men 200kr/mån utan bindningstid, dvs över sommarn eller så, skulle jag eventuellt kunna tänka mig. Fast helst inte det heller. Vilken fossilbilist skulle vara beredd att betala en fast månadsavgift för att få tillgång till en viss drivmedelskedja? Ska vi betala månadsavgift för alla möjliga laddnätverk så hamnar vi snart på flera tusen kronor i månaden om man vill kunna ladda överallt.
Nej, säg 5-6kr/kWh utan fast kostnad hade varit mer okej.
Men då med lite högre pris per kWh såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Jag uppfattade frågan som vad man skulle betala för ett fungerande laddnätverk. Som det är nu kostar ju laddnätverket en viss bil och inte extra dyra kWh. För min del skulle jag kanske ändå välja Tesla så därför satte jag värdet till 100kr/mån eller 200kr/mån utan bindning. De som verkligen vill ha en annan bil kanske borde sätta värdet högre.Bjelke skrev:Alternativet fanns inte att välja här men visst har Tesla även alternativet att ladda där utan månadsavgift också?
Men då med lite högre pris per kWh såklart…
Re: Ett bra o stabilt laddnätverk
Precis, frågan var tänkt att reflektera hur mycket ett fungerande laddnätverk med små eller inga köer skulle vara värt för er inte om det ger lägre pris eller inte. Dock tänkte jag mig väl att priset skulle var högst rimligt typ 4 kr/kWh och inte som Ionitys priser. Detta gäller också under förutsättningarna som det är nu när andra laddnätverk fungerar väldigt dåligt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.