Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Hoppsan_84 skrev:
Edit: vill lägga till att jag har ingen åsikt huruvida Teslas eller Ionitys upplägg är bäst. Jag konstaterar bara att dom valt olika
Jag tror inte det är ens någon debatt om vad som fungerar bäst i verkligheten.

Testa nu i påsk att ta en Tesla och hälsa på släkten långt borta med endast laddning på Tesla SuC längs vägen, eller att ta en annan elbil och endast ladda på Ionity längs vägen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Just nu laddar jag på Supercharger Bersteland. Sex V2 laddare, fem upptagna. Jag får 50 kW. Kom in med 27 % SoC och hade förvärmt. Ingen premiumupplevelse. Kanske den situationen cheferna på Ionity vill undvika, men jag slapp kö i alla fall.
Är inget fan av gamla SuC V2. Faktum är ju att V2 är ju mer likt Ionity (även om de kan dela parvis effekt).

Det är ju V3 som har den moderna tekniken med äkta lastbalansering mellan samtliga laddpunkter inom stationen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Niklas Z skrev:
Just nu laddar jag på Supercharger Bersteland. Sex V2 laddare, fem upptagna. Jag får 50 kW. Kom in med 27 % SoC och hade förvärmt. Ingen premiumupplevelse. Kanske den situationen cheferna på Ionity vill undvika, men jag slapp kö i alla fall.
Förmodar att styrelsen hos Ionity får alla riktlinjer från ägarna - bilföretagen som är med.

Jag fick ju chansen att kika lite på eltekniken hos dem, det var rejält uppbyggt och med hög driftsäkerhet.

Varje laddare kan elförsörjas separat. Allt var mycket påkostat.

Teknikerna medgav att ingen kan ladda med denna effekt just nu, men så här ska det byggas enligt Ionity.

De nämnde även att det kunde bli 12 laddare på vissa platser i framtiden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Att inte dela på effekten utan låta samtliga stolpar leverera 350 kW är även ett sätt att framtidssäkra sina laddstationer. För fem år sedan var det några här på forumet som var upprörda för att kommunerna lät sig luras att installer 3-fas stolpar. Det fanns ju inga bilar som kunde ladda på dem (med 3-fas), förutom Zoe och Model S. Det händer mycket i elbilsvärlden på fem år, och beoende på batteriutvecklingen kan det mycket väl bli så att många bilar kan ladda med 350 kW om några år. Kanske har Tesla rentutav målat in sig i ett hörn med sina 400V och delad effekt? Redan nu blir SuC andrahandsvalet för oss som kör 800V bilar, även om de öppnar upp.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag fick ju chansen att kika lite på eltekniken hos dem, det var rejält uppbyggt och med hög driftsäkerhet.

Tyvärr verkar denna påkostade kvalitet inte korrelera med verkligheten. Är ju enligt massor med rapporter och tester extremt ofta som det är minst en trasig laddare på en Ionitystation.

Eftersom det är standard med så sjukt få laddpunkter som endas 6 st på varje Ionitystation, så försvinner ju då direkt 1/6 av kapaciteten.

Vet inte vem, eller var hårdvaran tillverkas, men ingen imponerande kvalitet direkt... :?
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Redan nu blir SuC andrahandsvalet för oss som kör 800V bilar, även om de öppnar upp.
Är det så? Jag laddar hellre med 400V än att behöva stå och köa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

mati skrev:
iAkita skrev:
Redan nu blir SuC andrahandsvalet för oss som kör 800V bilar, även om de öppnar upp.
Är det så? Jag laddar hellre med 400V än att behöva stå och köa.
Jag har haft turen att jag aldrig behövt köa vid en Ionity (eller också är det inte så farligt som en del vill måla upp det som). Men i vilket fall, självklart laddar jag hellre med 400V än köar. Är det inte kö väljer jag Ionity, och är det kö där kommer jag i andra hand välja SuC (när/om de öppnar upp) eller någon annan 400V laddare. Sen får man man får inte glömma bort att genomströmningen av bilar blir dubbelt så snabb på en station som kan ge dubbla effekten eller mer. Där är vi inte riktigt ännu, men den dag då det kommer bilar som kan ta emot 350 kW långt upp i laddkurvan så blir det en realitet. Visst är det relevant med antalet laddare, men man får inte stirra sig blind på enbart det när man siar om framtiden.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi åkte till Karlstad i dag och passerade således SuC i Kristinehamn två gånger. Båda gångerna var det i stort sett helt ledigt, nån enstaka Tesla som laddade, men vid McDonalds bredvid, där det bara finns två stycken 175kW-laddare, var det kö båda gångerna. En himla tur att vi inte behövde ladda. Förr i tiden brukade vi ladda där eftersom e-tron oftast inte kunde ta sig fram och tillbaka hela sträckan. Ioniq 5 klarar sträckan med god marginal. Tack och lov.
Jag såg inte riktigt hur det såg ut hos Ionity i Karlstad när vi passerade där, men enligt chargefinder var det rätt så upptaget där också. SuC hade lediga platser även där såg jag.
Vi noterade att man ser en jäkla massa elbilar på vägarna nu. Inte så länge sedan såg man nästan inga, idag har jag tappat räkningen efter bara några mil.
Det är uppenbart att nånting måste hända med laddinfrastrukturen, annars blir det här inte bra. Jag undrar också hur Ionity resonerar. 4-6 laddare per site är på tok för lite, och antalet siter måste öka dramatiskt. Om det är Ionity eller någon annan som bygger dessa laddare spelar ingen roll. Men det måste bli betydligt fler, och snabbt måste det gå. Annars kommer folk vilka sälja sina elbilar igen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Jag har haft turen att jag aldrig behövt köa vid en Ionity (eller också är det inte så farligt som en del vill måla upp det som). Men i vilket fall, självklart laddar jag hellre med 400V än köar. Är det inte kö väljer jag Ionity, och är det kö där kommer jag i andra hand välja SuC (när/om de öppnar upp) eller någon annan 400V laddare. Sen får man man får inte glömma bort att genomströmningen av bilar blir dubbelt så snabb på en station som kan ge dubbla effekten eller mer. Där är vi inte riktigt ännu, men den dag då det kommer bilar som kan ta emot 350 kW långt upp i laddkurvan så blir det en realitet. Visst är det relevant med antalet laddare, men man får inte stirra sig blind på enbart det när man siar om framtiden.
Fast det är precis det som är fördelen med att lägga infrastrukturen för laddning utanför stolparna, du är då flexibel i hur du väljer att göra. Det är vad jag vet ingen omöjlighet att ha 800v och 350 kW med ett sådant system som Tesla kör på v3, men det blir mer flexibelt i att man kan välja att utnyttja tillgänglig effekt till fler stolpar till lägre kostnad ifall det behövs i framtiden.
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

mati skrev:
Vi noterade att man ser en jäkla massa elbilar på vägarna nu. Inte så länge sedan såg man nästan inga, idag har jag tappat räkningen efter bara några mil.
Det är uppenbart att nånting måste hända med laddinfrastrukturen, annars blir det här inte bra. Jag undrar också hur Ionity resonerar. 4-6 laddare per site är på tok för lite, och antalet siter måste öka dramatiskt. Om det är Ionity eller någon annan som bygger dessa laddare spelar ingen roll. Men det måste bli betydligt fler, och snabbt måste det gå. Annars kommer folk vilka sälja sina elbilar igen.
Håller helt med.
Samtidigt så händer ju grejer nu med Okq8 satsningar osv. Frågan är ju bara om det räcker när volymen elbilar ökar lavinartat... Ionity riskerar ju iaf att inte bli en bra upplevelse för nyblivna ID-ägare etc med ett års billigt avtal.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
mati skrev:
Håller helt med.
Samtidigt så händer ju grejer nu med Okq8 satsningar osv. Frågan är ju bara om det räcker när volymen elbilar ökar lavinartat... Ionity riskerar ju iaf att inte bli en bra upplevelse för nyblivna ID-ägare etc med ett års billigt avtal.
Jo frågan här är ju om ionity vill fortsätta vara ett laddnätverk som syns i Sverige eller om de bara är en i mängden. Idag bygger ju både okq8, recharge cirkel k och flera andra ut.. De syns väl inte någon direkt vinnare så men de kommer ju snabbt ifatt ionity som kändes som den stora utanför suc om man tittar bara ett år tillbaka typ. De enda ionity gjort sista året är att öka från 4 till 6 laddare på många av sina siter, känns inte som de räcker idag om man läser om köerna i påsktrafiken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

När OKQ8 för nått år sedan var inne på forumet och frågade vad folk vill ha så skrek folk efter snabbare laddare. 150 -> 200 -> 250 -> 300 -> 350 kW. 800-900 volt... Nu när det finns ett premium nätverk så vill användarna att dom ska halvera effekten genom att dubbla antalet kablar :lol:
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns i mina ögon en gigantisk skillnad mellan en laddare som kan leverera säg max 200kW, men som är kapabel att dela upp effekten mellan flera bilar, och en Ionity-laddare som levererar hiskeliga 350kW utan att dela med sig.
Den förstnämnda kommer i de flesta fallen kunna ladda min bil lika snabbt som den sistnämnda, men möjligheten till lastfördelning gör att risken för köer minskar kraftigt i de fallen det är högt tryck.
Det är den typen av laddare vi behöver. Vi behöver varken ensamma 50kW laddare eller ett fåtal supersnabba 350kW laddare.
Och jag tror att det är precis det forumet försökte förmedla.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

Tyvärr verkar denna påkostade kvalitet inte korrelera med verkligheten. Är ju enligt massor med rapporter och tester extremt ofta som det är minst en trasig laddare på en Ionitystation.

Eftersom det är standard med så sjukt få laddpunkter som endas 6 st på varje Ionitystation, så försvinner ju då direkt 1/6 av kapaciteten.

Vet inte vem, eller var hårdvaran tillverkas, men ingen imponerande kvalitet direkt... :?
Detta gällde elkraftförsörjningen fram till likriktarskåpen. Troligen är det något i själva laddstationerna som fallerar då de går ner.

Jag tycker själv att Tesla SuC är en finurligare lösning. Känns mycket bättre att få en laddplats och påbörja laddningen än att köa.

Men det är ju möjligt att ägarna till Ionity ser att inom kort kommer ny batteriteknik som möjliggör 350 kW laddeffekt.

De måste ju kikat på Tesla innan de tog beslutet. Men det kanske var innan v3 började rullas ut.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

EnTraktor skrev:
När OKQ8 för nått år sedan var inne på forumet och frågade vad folk vill ha så skrek folk efter snabbare laddare. 150 -> 200 -> 250 -> 300 -> 350 kW. 800-900 volt... Nu när det finns ett premium nätverk så vill användarna att dom ska halvera effekten genom att dubbla antalet kablar :lol:
Är väl ingen som sagt att effekten skall halveras? Men att man fortfarande skulle kunna nå 350 kW med fler kablar om man använde ett system likt Teslas v3, visst hade man inte varit garanterad 350 kW om stationen går från tom till full direkt med bilar som har låg SoC och kan ta 350 kW men det är ett orealistiskt scenario att räkna med kommer inträffa.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Ionity just nu. Inte mycket till laddkaos, för att vara en påskhelg.
20220416_143903.jpg
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Skabb1
elbilist

Inlägg av Skabb1 »

iAkita skrev:
Ionity just nu. Inte mycket till laddkaos, för att vara en påskhelg.
20220416_143903.jpg
Fast idag är ju ingen resdag generellt. Så nog ingen talande bild för denna påsk.
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

Åkte Sundsvall - Strängnäs i torsdags med start 13:00

Ionity Sundsvall 4/6 lediga
Ionity Hudiksvall 5/6 lediga
Recharge Tönnebro 4/4 lediga
Ionity Gävle 6/6 lediga

Är ganska förvånad över att det va så lite bilar samtidigt som det säkert va kö någon gång under dygnet.
Esterox

Inlägg av Esterox »

EnTraktor skrev:
Elbilsägare på detta forum ändrar sig jämt. Inte länge sedan 30 mil var det enda som behövdes och 50 mil var en överdrift som kanske några få skulle behöva. Idag är 30 mil ett skämt och 50 mil är minst det som en bil skall ha och 70 mil är en överdrift……
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
EnTraktor skrev:
Elbilsägare på detta forum ändrar sig jämt. Inte länge sedan 30 mil var det enda som behövdes och 50 mil var en överdrift som kanske några få skulle behöva. Idag är 30 mil ett skämt och 50 mil är minst det som en bil skall ha och 70 mil är en överdrift……
Ja och glöm inte hur välsigt många tyckte att suc v2 varden ultimata lösningen där man delar effekt mellan två laddare.. Och effekten var mer än nog..
Här är många som rättar kappan efter vinden.

Jag tror ionity staregi på 350 kw är bra, den kommer vara aktuell länge men trolicen en dag också anses varför klen.
De ionity däremot måste göra är sätta fler stolpar längs vägarna, antingen genom ett tätare nätverk eller genom fler stolpar vid varje site.
Hur de sedan last optimerar lämnar jag till företaget att lösa, jag ser de inte som en kund fråga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Jag tror att det är du som överdriver. De forummedlemmar som idag säger att de behöver minst 50 mil är inte samma folk som de som för några år sedan har sagt att 30 mil räcker. Jag tycker fortfarande att 30 mil räcker. Och jag tror att de flesta elbilsägare som har kört elbil i flera år, och som har varit med från början, kommer inte plötsligt ändra sig och påstå att de behöver 50+ mil.
Sen är det förstås så att förutsättningarna har ändrats. För inte så länge sedan kunde man ladda var man ville, det var alltid ledigt, billigt eller rentav gratis, köer var ingenting man behövde oroa sig över. Det var på många sätt enklare att vara elbilsägare än vad det är idag. Vi trodde alla att laddinfrastrukturen skulle byggas ut jättesnabbt, att möjligheten att resa långt och vart man vill bara skulle bli bättre och bättre. Så har det inte blivit. Antalet elbilar ökar mycket snabbare än antalet laddare. Det är således inte så konstigt att den ena eller andra elbilist ändrar sig och anpassar uppfattningen efter verkligheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Spelar ingen roll vad man tycker räcker, utveckligen kommer fortsätta med allt större batterier och längre räckvidd.
Svårt att säga om det finns någon gräns egentligen. V2G/V2L kan ju tänkas få allt större fokus när räckvidden är så stor att folk inte tänker på det längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky

Inlägg av macky »

Finns ju också en dilemma avseende satsning på laddare när bilarna får allt längre räckvidd. 70-80 riktiga mil i räckvidd tar för de flesta bort behovet av snabbladdning längs vägarna för vanliga långresor. Tror att det är där vi kommer hamma. Mer fokus på destinationsladdning istället så att man hinner fylla upp på natten. Om vi spolar fram bandet 10 år, har en motsvarighet till dagens id4 en sån räckvidd tex?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror inte det ärligt talat. Min första Model S hade samma räckvidd som min nuvarande Ioniq 5, fast det ligger 8 år mellan dessa bilar. Naturligtvis haltar jämförelsen, men det som har hänt är att bilarna laddar snabbare idag, batterierna är billigare. Men de har inte nödvändigtvis blivit större. Visst har vissa Teslor fått grym räckvidd, men det är långt ifrån standard.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
EnTraktor skrev:
Jag tycker fortfarande att min 100D egentligen har längre räckvidd än jag behöver. Inte ens när vi körde till Spanien så användes hela räckvidden. Tvärtom laddades den bara till typ 67% osv eftersom det var det som krävdes för att ta sig till nästa stopp.

Tyvärr är det många bilar som inte nåt 30 verkliga mil på vintern. Inte om man som jag gillar att köra lite fortare än majoriteten.
Skriv svar