Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.OfarligTesla skrev:Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.renes skrev:
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Priserna skenar i SUC
Moderator: Redaktion
Re: Priserna skenar i SUC
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
I långa loppet är det sannolikt en bra avkastning om de följer mission statement. Skillnaden är om man är kortsiktig eller långsiktig. Jag är själv långsiktig aktieinnehavare och ser inga problem med att de befrämjar övergången till elbilar i allmänhet.Maw skrev:Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Priserna skenar i SUC
Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?Maw skrev:Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.OfarligTesla skrev:Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.renes skrev:
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Re: Priserna skenar i SUC
Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick 
Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?

Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Re: Priserna skenar i SUC
Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.leiflodde skrev:Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick
Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Re: Priserna skenar i SUC
Hur kan jag se det?MWall skrev:Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.leiflodde skrev:Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick
Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Re: Priserna skenar i SUC
Vet inte. Men så är det.leiflodde skrev:Hur kan jag se det?MWall skrev:Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.leiflodde skrev:Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick
Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?
Re: Priserna skenar i SUC
Jag tror att Elon Musk har samma uppgattning om lönsamhetens betydelse.Fredrik j skrev:Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?Maw skrev:Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.OfarligTesla skrev:Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.renes skrev:
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Priserna skenar i SUC
Säkert. Men metoderna kan ju eventuellt avvika.Maw skrev:Jag tror att Elon Musk har samma uppgattning om lönsamhetens betydelse.Fredrik j skrev:Tänker du dig att aktieägarna skulle rösta mot Elon Musk om han nu skulle tycka så?Maw skrev:Håller med. Det är aktieägarnas företag och de vill helt säkert ha avkastning på sin placering.OfarligTesla skrev:Jag tror inte det finns många aktieägare som är beredda att tillåta bolaget att spendera det som faktiskt är deras resurser på att främja andra tillverkare av elbilar, de vill garanterat se att det finns en ekonomisk vinst för Tesla i deras agerande. Så jag är ganska säker på att deras "mission statement" bara är relevant så länge som de faktiskt kan härleda det till en vinst för Tesla i slutändan, det kan t.ex. vara att marknaden för elbilar i allmänhet blir större och Tesla säljer fler bilar samt dessutom ström som de tjänar pengar på. Men att de skulle göra något som de tror sänker bilförsäljningen för att de är så snälla tror jag inte en sekund på.renes skrev:
Öppen fråga. Personligen tror jag på att de följer sitt mission statement vilket gör resonemangen om förlorad försäljning och vinstmarginaler rätt så irrelevanta.
Re: Priserna skenar i SUC
Lite ironiskt att man beställt en Cupra men helt missat att de verkar ha lägst priser av alla...R_Edvinsson skrev:VW tar 115:-/månad och 3.50/kWh.mati skrev:Hos Hyundai kostar abonnemanget 139kr/mån + 3:10kr/kWh. Första året 0kr i abonnemangsavgift.
Betydligt billigare än VWs abonnemang alltså. Men troligen mindre premium, det är ju ingen premiumbil heller.
Så skiljer inga stora summor
99:-/månad + 2,80:-/kWh
Men hur funkar det utomlands med alla dessa taxor? Är det olika taxa för varje land och varje abonnemang eller standardiserat på något vis?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst...
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst...

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Priserna skenar i SUC
Men vilket svenska pris? Menar du att man med "dyraste" abonnemanget hos VW ändå fick betala ca 6:- i Sverige? Eller blev det "motsvarande" abonnemangspris och då typ 3,40:- i Sverige?taliz skrev:Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst...
Skulle ju iofs även kunna vara harmoniserat inom EU men då ej vs Norge...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Priserna skenar i SUC
Jag valde gratis-alternativet, dvs utan månadsavgift. Det skulle kosta 4,40 NOK/kwh.Legato skrev:Men vilket svenska pris? Menar du att man med "dyraste" abonnemanget hos VW ändå fick betala ca 6:- i Sverige? Eller blev det "motsvarande" abonnemangspris och då typ 3,40:- i Sverige?taliz skrev:Olika taxa per land.
Jag reggade mitt VW-abb i Norge för jag hoppades jag då skulle få betala deras ionity-pris, men ikke. Fick betala svenskt pris i Sverige, så det var helt meningslöst...
Skulle ju iofs även kunna vara harmoniserat inom EU men då ej vs Norge...
I Sverige fick jag dock betala 6,40 SEK eller ngt sånt. Så inte använt det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Priserna skenar i SUC
Du måste vänta i 85 år först innan det går seleiflodde skrev:Hur kan jag se det?MWall skrev:Det gäller bara dig. Generell fri SuC försvann i början på 2107.leiflodde skrev:Som rubriken nämner är jag nu lyckligt lottad som avbeställde min "nya" 2019 och tog en 2019 lagerbil istället där bl.a. fri laddning ingick
Hur kan man gissa det påverka försäljningsvärdet?
Ser inga begränsningar någonstans att det bara gäller mig som ägare men kanske har missat något.
Så nästa fråga är om någon annan med fri laddning på lagerbil ex 2019 som sett någon begränsning till första ägaren?

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Priserna skenar i SUC
Jo, det är "premium" som man får betala med abonnemang...Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Priserna skenar i SUC
Absolut. Öppnar de upp SuC så riskerar de att förlora mig som kund (iaf. på bilarna). Fungerar så länge som de har kapacitetsproblem att leverera mot efterfrågan, men den dagen kapacitet och konkurrens ökar så kommer de potentiellt riskera att tappa bilförsäljning.Littlefeat skrev:Hmm, 10% vinst på SUC. En Tesla kör kanske 2000 mil/år och snabbladdar 20%. Ger 800 kWh a 5 SEK per år dvs 4000 SEK i intäkt och 400 SEK i vinst. Under bilens livslängd kanske 4000 SEK i vinst. Ställ det mot vinsten per såld bil. Om den också är 10 % så skjuter sig Tesla i foten ordentligt med att öppna SUC för andra och riskera sin USP.Tellus skrev:Postat av Sabbe i annan tråd, kanske passar här också

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Priserna skenar i SUC
Förstår inte diskussionen, är det kö på SuC kan man väl ladda på något annat nätverk med mindre kö som man gillar bättre (om det finns)? Med Teslan kan man ju ladda överallt. Och vill man egentligen inte ha en Tesla så får man väl byta bil?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Priserna skenar i SUC
Gustafsson skrev:Förstår inte diskussionen, är det kö på SuC kan man väl ladda på något annat nätverk med mindre kö som man gillar bättre (om det finns)? Med Teslan kan man ju ladda överallt. Och vill man egentligen inte ha en Tesla så får man väl byta bil?
martinot lajvar bara elbilist. De har en Mercedes diesel också. Det är det han menar. Att han överger elbilismen helt och hållet då.
Före nyår hade jag kanske funderat i samma banor men nu är det helt otänkbart. Åker hellre udda tider de få ggr jag behöver besöka SuC än tvingas köra på ultradyr diesel hela året.
Känner att jag börjar bli seriöst snål.

Re: Priserna skenar i SUC
Jo, det kommer helt klart att jämna ut sig, och denna fördelen vi har i dag med (mestadels) utan köer på SuC kommer nog (tyvärr) bli ett minne blott, precis som du påpekar.MWall skrev:Remuz skrev:Fast på ionity får man köa också. Händer sällan (men inte aldrig) på SuC
Om SuC öppnar för alla så gissar jag att det kommer jämna ut sig.
Själv kommer jag nog hålla fast vid min fria laddning åtminstone tills batterigarantin går ut. Om nu den inte börjar falla isär och krångla så att jag tröttnar på den.
Gratis laddning på SuC är ju bra, men det allra viktigaste är ju att man kan ladda alls tycker jag. Det är ändå prio före pengarna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 674
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Priserna skenar i SUC
Nu ser det ut som att Tesla håller på att harmonisera SuC-priserna lite mer än tidigare. Generellt verkar priset nu ligga på 5,00 - 5,25. Jag hittar bara Sollentuna som avviker med 4,75. Även Norges priser ser ut att ligga på liknande jämn nivå, någon tioöring under svenska priserna.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Priserna skenar i SUC
Jag fick betala 0,5 Euro per kWh vid SuC utanför Leipzig igår. Ungefär samma som i Sverige m a o.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Priserna skenar i SUC
12-13:-/mil som jag kör då. Är ändå värt 10-15 tusen per år för min del. Är pengar det med.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Priserna skenar i SUC
Här i Tyskland drar bilen väldigt lite, runt 1,5 kWh/mil. Med andra ord cirka 7-8 kronor per mil om jag räknar med priset på SuC. Nästan all laddning har jag dock gjort på AC-stolpar, där det är cirka 10 % billigare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.