Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Allt kom tillbaka nu! Har dock ingen text om leverans i maj, men det har jag aldrig haft.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hur sent kan man avboka och endast förlora 1000kr? Om jag ångrar mig efter leverans kan jag inte beställa samma igen på ett tag om jag fattat rätt.
EGY

Inlägg av EGY »

LarsL skrev:
Hur sent kan man avboka och endast förlora 1000kr? Om jag ångrar mig efter leverans kan jag inte beställa samma igen på ett tag om jag fattat rätt.
Man har rätt att ångra sig fram till leveransdagen, som jag förstått det.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Om du inte har lagt en beställning på Model Y för ganska länge sen så har du fel två gånger om.
För det första så är reservationsavgiften som nu är på 2500 kr inte återbetalningsbar.
Sen så var det med att man inte kunde beställa samma bil igen när Tesla erbjöd möjligheten att ta leverans av en bil och sen lämna tillbaka den igen och få alla pengar tillbaka. Detta finns inte längre så det finns inget som stoppar dig från att beställa flera likadana efter varandra.
Användarvisningsbild
selektha
Teslaägare

Inlägg av selektha »

Du har 14dagars å gerätt där du skall få igen bokningsavgiften, distansköplagen gäller och tesla umeå har konfirmerat detta oavsett vad som står på sidan
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

selektha skrev:
Du har 14dagars å gerätt där du skall få igen bokningsavgiften, distansköplagen gäller och tesla umeå har konfirmerat detta oavsett vad som står på sidan
Från bokningsdagen ja, det stämmer. Oerhört få som får sin bil inom 14 dagar från bokning...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Så var det ju ett tag med Model S.
Väldigt få som inte köpte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Samma på 3’an när den kom.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Walker skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…

Fast det var knappt någon som han få sin bil innan Tesla ändrade sig och inkluderade det som standard.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Jeppe_E skrev:
Walker skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…

Fast det var knappt någon som han få sin bil innan Tesla ändrade sig och inkluderade det som standard.
Jo, jag fick min…..
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.
Dum farthållare får man utan AP (var i a f så när jag fick min)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Nu är det inte din bil vi diskuterar utan ett sätt för Tesla att sälja en Y för under 700.000:- och ändå få in pengarna för AP i efterhand. Varför skulle de då inkludera dum farthållare utan AP?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Nicke Nyfiken skrev:
Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Det vore ju så enkelt…
Nu är det inte din bil vi diskuterar utan ett sätt för Tesla att sälja en Y för under 700.000:- och ändå få in pengarna för AP i efterhand. Varför skulle de då inkludera dum farthållare utan AP?
Ursäkta, men det var jag som lite tidigare lyfte tanken på att ”spara in” på AP för att komma under 700K. Och jag gjorde det med min personliga erfarenhet av Tesla som grund. Så på sätt och vis så är det faktiskt min bil vi diskuterar här. Om och vad Tesla sedan väljer att göra för att kringgå taket på 700k för bonusen vet varken du, jag eller någon annan levande person.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Walker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Fredrik j skrev:
Ursäkta, men det var jag som lite tidigare lyfte tanken på att ”spara in” på AP för att komma under 700K. Och jag gjorde det med min personliga erfarenhet av Tesla som grund. Så på sätt och vis så är det faktiskt min bil vi diskuterar här. Om och vad Tesla sedan väljer att göra för att kringgå taket på 700k för bonusen vet varken du, jag eller någon annan levande person.
Hur kan du ens försöka vända det till att diskussionen handlar om din Model 3? :lol: :lol: :lol:

Jag hävdar fortfarande att incitamentet att köpa AP i efterhand ökar om man inte ens får dum farthållare om man inte har AP. Tror du annorlunda så ändrar det inte min uppfattning. :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
matjo690

Inlägg av matjo690 »

YLR beställd 13/3. Pratade med TESLA Umeå idag utifrån situationen i Kina. Han "garanterade" leverans innan juli, men trodde hellre på slutet maj eller under juni. Har maj som leveransmånad. Sverige skulle prioriteras när produktionen i kunna kom igång sa han. Juni skulle bli en av deras mest hektiska leveransmånader eftersom det skulle spruta in bilar då, någon junisemester var inte aktuell för dem...

Frågade om det kunde tänkas vara Berlin-bil utifrån ryktena om att börja tillverka LR där, det hade han ingen info om. Men fanns inga som helst signaler på att de inte skulle leverera utifrån honom, eftersom de också fortsatt säljer med leveransmånad maj...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jjkalla skrev:
selektha skrev:
Från bokningsdagen ja, det stämmer. Oerhört få som får sin bil inom 14 dagar från bokning...
Det är 14-dagar från att du har fått varan enligt distansköplagen, den följer fortfarande Tesla så klart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Om du inte har lagt en beställning på Model Y för ganska länge sen så har du fel två gånger om.
För det första så är reservationsavgiften som nu är på 2500 kr inte återbetalningsbar.
Sen så var det med att man inte kunde beställa samma bil igen när Tesla erbjöd möjligheten att ta leverans av en bil och sen lämna tillbaka den igen och få alla pengar tillbaka. Detta finns inte längre så det finns inget som stoppar dig från att beställa flera likadana efter varandra.
Nej, jag har dubbelmötet :D

Dels var det ett tag sedan jag beställde så det kostade då 1000kr.

14-dagars ångerrätt gäller vid distansköp men det vill jag inte utnyttja eftersom Tesla då kan surna till och att jag inte får beställa igen.

Kanske blir det rea efter 1 Juli om många trillar över gränsen och vill avboka.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

... om det blir ett tak på 700.000:-

Det vet vi fortfarande inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Nicke Nyfiken skrev:

Nä det är inte säkert. och jag skulle inte vara förvånad om Tesla gör något med grundpriset, men det är ju ändå kört eftersom bilen kostar 719.000kr i skatteverkets prislista. Så om de så sänker den till 600.000 så blir det ingen bonus allafall. Är det någon som förresten vet när skatteverkets nybilsprisllista uppdateras och hur? För det lär vara den man utgår från.
lootam

Inlägg av lootam »

Hi there,
Ordered MY LR White/Black 10 Mar, so trying to keep tracking on how things going.
Just collected some information from both Euro and Chinese media and social networks. Trying to form up a bit to understand situation better, feel free to correct if I am wrong.
What we knew are:
1. GF Shanghai halted production for 48hrs around 10 Mar due to covid, then reopened.
2. GF Shanghai halted production again since 28 Mar till now, and will be probably kept lockdown untill mid of May.
3. GF Shanghai managed to produce 50,000+ cars during March anyways.
4. In the past, ~2/3 of cars produced in Shanghai were exported.
5. A cargo ship with tesla cars departed from Shanghai on 5 Mar. That means GF Shanghai got produced for at least 3 weeks after.
6. Chinese buyers are waiting as well, and someone on Chinese social network said their cars are already made, but cannot be delivered due to lockdown.
7. The orders in March would be probably been produced during March and loaded onto a ship that supposed to depart in first half of April, so to meet tesla's EDD.
8. Tesla would hopefully prioritize Swedish buyers due to bonus cap coming in July.

So, can we guess:
1. There are enough cars in the factory's parking lots, but are unable to be transported to port due to covid lockdown.? (Chinese lockdown means residences even cannot go out for grocery in most cases, food would be delivered to doors by some magic).
2. If they lift the lockdown as planed, in mid May, then a ship would depart right after, thus, most of us would receive our teslas in second half of June?
3. Or, the Chinese authority grants permit for transportation earlier when covid situations ease a bit, then the ship could be on its way earlier?

Thoughts?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Nä det är inte säkert. och jag skulle inte vara förvånad om Tesla gör något med grundpriset, men det är ju ändå kört eftersom bilen kostar 719.000kr i skatteverkets prislista. Så om de så sänker den till 600.000 så blir det ingen bonus allafall. Är det någon som förresten vet när skatteverkets nybilsprisllista uppdateras och hur? För det lär vara den man utgår från.
Någon här har skrivit i maj och oktober...
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ilduce77 skrev:
pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Någon här har skrivit i maj och oktober...
Jag skrev det, men vet ärligt talat inte var jag hörde det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

lootam skrev:
Hi there,
Ordered MY LR White/Black 10 Mar, so trying to keep tracking on how things going.
Just collected some information from both Euro and Chinese media and social networks. Trying to form up a bit to understand situation better, feel free to correct if I am wrong.
What we knew are:
1. GF Shanghai halted production for 48hrs around 10 Mar due to covid, then reopened.
2. GF Shanghai halted production again since 28 Mar till now, and will be probably kept lockdown untill mid of May.
3. GF Shanghai managed to produce 50,000+ cars during March anyways.
4. In the past, ~2/3 of cars produced in Shanghai were exported.
5. A cargo ship with tesla cars departed from Shanghai on 5 Mar. That means GF Shanghai got produced for at least 3 weeks after.
6. Chinese buyers are waiting as well, and someone on Chinese social network said their cars are already made, but cannot be delivered due to lockdown.
7. The orders in March would be probably been produced during March and loaded onto a ship that supposed to depart in first half of April, so to meet tesla's EDD.
8. Tesla would hopefully prioritize Swedish buyers due to bonus cap coming in July.

So, can we guess:
1. There are enough cars in the factory's parking lots, but are unable to be transported to port due to covid lockdown.? (Chinese lockdown means residences even cannot go out for grocery in most cases, food would be delivered to doors by some magic).
2. If they lift the lockdown as planed, in mid May, then a ship would depart right after, thus, most of us would receive our teslas in second half of June?
3. Or, the Chinese authority grants permit for transportation earlier when covid situations ease a bit, then the ship could be on its way earlier?

Thoughts?
I had a chat with a Tesla sales rep today.
She says they haven't got any other info than the fact that factory is closed. She said they have no other info than the planned May delivery still being on.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Skriv svar