Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()

Moderator: Redaktion
Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()
Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här trådenmati skrev:Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()
Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.Bjelke skrev:Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här trådenmati skrev:Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()
![]()
![]()
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet?
Fett obror mannen!Chilla skrev:Såklart du är. För att citera min styvdotter, "Obror!"HelectriC skrev:Ja, skulle ha sagt till lite tidigare, är i Sverige nu.DanneLKPG skrev:Bara 12,5 timme enkel för mig. Sjukt nära ju?!Chilla skrev:De kunde inte ligga i typ Oslo nej. De var tvungna att "bo" längst ut på någon kobbe i Norska havet. 13 timmar 20 min enkel resa.DanneLKPG skrev:Själv är jag sugen på att ta en tripp till Bass Brothers Norge i sommar och installera deras plug & play DSP. (går inte att beställa från Sverige...)
Kan du köpa två...?
Helectric kanske kan skicka ut ett par!
Alltid härligt att skifta till sommarsulorna!Skabb1 skrev:Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Ja precis, den jag annars kommer på är väl Hondan som väl har ett vanligt uttag i bilen, eller?mati skrev:Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.Bjelke skrev:Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här trådenmati skrev:Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()
![]()
![]()
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet?
Ja, som också har relativt mycket kräm i. Men jag vet inte om bilen måste vara igång för att det ska funka. Fördelen jag ser med Hyundais lösning är att det verkligen fungerar utan att bilen måste vara igång eller ens upplåst. Och såklart att man kan suga ut 16A. Det är ju mer än vad ett vanligt vägguttag klarar.Bjelke skrev:Ja precis, den jag annars kommer på är väl Hondan som väl har ett vanligt uttag i bilen, eller?mati skrev:Nej, det är för en gångs skull inte OT alls anser jag. V2L är ju en funktion som hittills är hyfsat unik för Ioniq 5.Bjelke skrev:Det roligaste är att den här lätt störda diskussionen faktiskt inte är helt OT i just den här trådenmati skrev:Det gör jag oavsett, typ.Bjelke skrev:Solklart, du måste bo på kontoret när det blir strömavbrott![]()
![]()
![]()
Kanske läge att starta en dedikerad tråd i det här ämnet?
Oj.martinot skrev:Alltid härligt att skifta till sommarsulorna!Skabb1 skrev:Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Är det AWD du har?
Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Det är verifierat av tester av NAF. Läs länken. De är seriösa, och det är faktiska data de mätt upp.Skabb1 skrev:Oj.martinot skrev:Alltid härligt att skifta till sommarsulorna!Skabb1 skrev:Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Är det AWD du har?
Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Det skulle jag inte våga tro.. Men HelectriC har väl en ganska bra bild!?
Att komma ner till 14kWh/100km är fullt realistiskt. Jag antar att de inte körde fortare än 90, det är ju Norge vi pratar om. Jag ligger nånstans runt 16kWh/100km nu, och då är det ändå bara runt 5 grader ute.Sommertesten ble kjørt under optimale forhold med en temperatur mellom 20 og 25 grader og vindstille. Vi målte et forbruk på 14,4 kWt/100 kilometer i snitt på hele turen.
Jag har läst och jag tvivlar inte på att det seriöst. Jag menar bara att jag inte kommer ner så långt, som jag tror.martinot skrev:Det är verifierat av tester av NAF. Läs länken. De är seriösa, och det är faktiska data de mätt upp.Skabb1 skrev:Oj.martinot skrev:Alltid härligt att skifta till sommarsulorna!Skabb1 skrev:Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Är det AWD du har?
Då gissar jag på en förbrukning på 1,44 kWh/mil och 50 mils räckvidd på sommarhalvåret med sommardäck.
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... ai-ioniq-5
Det skulle jag inte våga tro.. Men HelectriC har väl en ganska bra bild!?
Kör främst landsväg 70-80-90. Det är nog huvudförklaringen. Dessutom har jag pumpat upp däcken till 3 bar, det gör mer än man tror.Skabb1 skrev:Hur kör du så snålt mati?
Härligt! Mina 20" monteras idag.Skabb1 skrev:Äntligen sommardäcken på. Ska bli intressant att se förbrukningen nu framåt våren och 20".
Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?Walker skrev:Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Prova att köra 80-90 hela sträckan. Hastigheten är det som har den absolut största betydelsen för förbrukningen.Skabb1 skrev:Kör du i-pedal eller auto på regen?
Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.Skabb1 skrev:Kör du i-pedal eller auto på regen?
Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Självklart inte. Framgick inte det så ber jag om ursäkt. Upplever ändå Ioniqen som ”törstigare” än min f d 3’a. (Kan ju också bero på att jag överlag ogillar bilen).MrRun skrev:Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?Walker skrev:Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Jo, är medveten om hastigheten. Men att ligga i 90 på 100-väg och bygga kö bakom känns inte rätt för mig.martinot skrev:Prova att köra 80-90 hela sträckan. Hastigheten är det som har den absolut största betydelsen för förbrukningen.Skabb1 skrev:Kör du i-pedal eller auto på regen?
Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Ja jag misstänkte att det var en haltande jämförelse.Walker skrev:Självklart inte. Framgick inte det så ber jag om ursäkt. Upplever ändå Ioniqen som ”törstigare” än min f d 3’a. (Kan ju också bero på att jag överlag ogillar bilen).MrRun skrev:Så alla de 4600 milen är också i samma temperaturer som det varit från December till nu?Walker skrev:Med min Tesla 3 drog jag i snitt över 4600 mil 16,8 kWh/100 km.
Med Ioniqen har jag sedan 3/12 snittat 24,2 med samma typ av körning. Kanske har ”törstiga” vinterhjul eller så är det (som några föreslagit) inte en IQ5’a utan en gökunge jag fått.
Auto 2 är helt underbart.mati skrev:Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.Skabb1 skrev:Kör du i-pedal eller auto på regen?
Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Brukar använda auto, gillar mest i-pedal men tycker inte om att behöva selektera det varje gång jag ’startar’ bilen. Så därför auto läge som bilen kommer ihåg.DanneLKPG skrev:Auto 2 är helt underbart.mati skrev:Alltid I-Pedal. Eller möjligen ingen regen alls om jag kör långa sträckor. Den där Auto-grejen blir jag inte kompis med. Och som Martinot säger. Hastigheten är avgörande. Det är stor skillnad om man kör 90 eller 110.Skabb1 skrev:Kör du i-pedal eller auto på regen?
Jag har väl kommit ner till ca 18,5 på jobbslingan som är 80 halva och 100 halva ungefär. Men då ska det vara 10 grader.
Alltså jag är kanske helt borta, men jag fattar inte vitsen med auto-läge. Det gjorde jag inte på min e-tron, och det gör jag ännu mindre nu med Ioniq. Vad gör auto egentligen? Om meningen är att bilen ska gissa vad jag vill så gissar den väldigt dåligt. Det finns ju i princip bara två scenarion, antingen så vill jag frirulla eller så vill jag att bilen motorbromsar. I auto har jag aldrig varit med om att den låter mig frirulla, och motorbromsen är aldrig tillräckligt stark så att bilen stannar helt. För mig känns det som att auto är någon form av mellanmjölk-läge. Men då kan jag ju lika gärna köra i manuell regen-nivå 2, det gör ungefär samma sak tycker jag. Eller gör jag nåt fel?Tessi19 skrev:Brukar använda auto, gillar mest i-pedal men tycker inte om att behöva selektera det varje gång jag ’startar’ bilen. Så därför auto läge som bilen kommer ihåg.
Annars har bilen ett rätt så selektivt och random minne tyvärr