Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

Daniel R skrev:
Walker skrev:
Ser ju inte så lovande ut med lockdown i Shanghai… kan bli sittandes här i väntrummet till en bra bit efter 1/7…
:roll: får väl ta fram räknestickan igen och se om det går ihop trots (förmodat) 70tkr prisökning p g a bonusbortfall.
(Och jag som hade en matchning i mars…)
Samma läge som du. Väntar på en blå med 19 tums. Också erbjuden lev i mars.
Visst känns det fett surt…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Inget är omöjligt. Antingen kommer era från Berlin i maj/juni eller också är robotarna igång och pressar ihop bilarna i fabriken utan bemanning. Kanske kan någon styra robotarna hemifrån:) men det är dags att de börjar packa fartyg nu om det skall hinna upp till oss från Zeebrugge. Förra kvartalet var det väl 6-7 kända fartyg man kunde följa på havet. Detta kvartal har jag Inte hört om ett enda skepp från Kina. Det är väl i princip bara Y på gång nu detta kvartal
Så de kanske kommer från Berlin då helt enkelt.
Maj från kina borde helt enkelt vara omöjligt.
Det lär dock spruta ut rejält med YP:s snart här.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

Det är skumt att Tesla fortfarande lovar leverans i maj av svarta och vita LR med 20". Detta i alla europeiska länder de verkar i.

Antingen så:
1) Ljuger Tesla
2) Lever Tesla i total förnekelse (Shanghai kommer stå still i flera veckor, om inte månader)
3) En hel flotta lastad med svarta och vita MYLR 20" är väg från Kina till Europa
4) Berlinfabriken har 20" men inte 19" i lager och kommer snart börja spotta ut LR :)
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare

Inlägg av Tillsynsmannen »

pejvic skrev:
...Förra kvartalet var det väl 6-7 kända fartyg man kunde följa på havet. Detta kvartal har jag Inte hört om ett enda skepp från Kina...
Var kan man läsa om dessa fartyg?
Christian40n

Inlägg av Christian40n »

Tillsynsmannen skrev:
pejvic skrev:
...Förra kvartalet var det väl 6-7 kända fartyg man kunde följa på havet. Detta kvartal har jag Inte hört om ett enda skepp från Kina...
https://fmossott.github.io/TeslaCarriersMap/
Christian40n

Inlägg av Christian40n »

Christian40n skrev:
Tillsynsmannen skrev:
pejvic skrev:
Ska anlända till Zeebrugge 16e april, så vi får hålla modet uppe :D
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Christian40n skrev:
Tillsynsmannen skrev:
pejvic skrev:
Gissar att det finns en del att läsa på det amerikanska forumet också (Tesla Motors Club)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Nikola56 skrev:
Det är skumt att Tesla fortfarande lovar leverans i maj av svarta och vita LR med 20". Detta i alla europeiska länder de verkar i.

Antingen så:
1) Ljuger Tesla
2) Lever Tesla i total förnekelse (Shanghai kommer stå still i flera veckor, om inte månader)
3) En hel flotta lastad med svarta och vita MYLR 20" är väg från Kina till Europa
4) Berlinfabriken har 20" men inte 19" i lager och kommer snart börja spotta ut LR :)

Alternativ 3 tror jag vi kan utesluta då vi varken fått VIN eller kan hitta några båtar.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Sebastian+ skrev:
Nikola56 skrev:

Antingen så:
1) Ljuger Tesla

Alternativ 3 tror jag vi kan utesluta då vi varken fått VIN eller kan hitta några båtar.

Precis. Exakt, 3an är utesluten tyvärr.

1) de ljuger inte heller. De tjänar ingenting på att ljuga. Och personalen i sverige vet inget för det läcker isåfall.
2) Uteslutet att de lever i förnekelse.
3) precis som du skriver nej.

alltså:

4) vi är de första att inse att Y LR kommer från Berlin:)

Grattis!
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

pejvic skrev:
Sebastian+ skrev:
Nikola56 skrev:

Antingen så:
1) Ljuger Tesla

Precis. Exakt, 3an är utesluten tyvärr.

1) de ljuger inte heller. De tjänar ingenting på att ljuga. Och personalen i sverige vet inget för det läcker isåfall.
2) Uteslutet att de lever i förnekelse.
3) precis som du skriver nej.

alltså:

4) vi är de första att inse att Y LR kommer från Berlin:)

Grattis!
Jag tror utan tvekan att man kommer försöka få igång produktion på MY LR i Berlin. Om de lyckas skala upp produktionen tillräckligt är ju en annan femma dock. Om det går trögt tror jag säkert att vissa kommer få sin bil i juni istället för maj, men när jag pratade med Tesla på MOS så pratade han om att de kunde producera flera varianter i Berlin men att de bara måste få igång detta.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

I det här tyska forumet spekuleras det om att Berlin kommer tillverka LR snart.

https://tff-forum.de/t/model-y-longrang ... 022/179351

En som beställde en vit LR 20" mitten av mars hade fått ett samtal om han var beredd att betala fakturan efter påsk och ta emot bilen månadsskiftet april/maj. Många verkar också fått frågan om de har en parkeringsplats dit de kan få sin bil levererad "snart".
Bluesky

Inlägg av Bluesky »

Ända anledningen till att producera LR i Berlin är specifik brist på performance delar..

Dvs slut på hjul, alu pedaler, spoiler, dämpare och eller bromsar..

Annars finns det ingen anledning att byta produktion innan man närmar sig efterfrågan i performance tillverkningen.. testbilar LR hade man också gjort i förserien om man hade delar.. men visst kan man göra enstaka nu också.. men själv hade jag väntat till nästa parallella monteringslina.. om inte något av ovan inträffar som tvingar bytet..
Senast redigerad av Bluesky, redigerad totalt 1 gånger.
not_sure

Inlägg av not_sure »

EDD för vit och svart LR med 20” har ändrats till juli på hemsidan nu.
Hur ser det ut på era ordrar? På min står det forfarande maj.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Bluesky skrev:
Ända anledningen till att producera LR i Berlin är specifik brist på performance delar..

Dvs slut på hjul, alu pedaler, spoiler, dämpare och eller bromsar..

Annars finns det ingen anledning att byta produktion innan man närmar sig efterfrågan i performance tillverkningen.. testbilar LR hade man också gjort i förserien om man hade delar.. men visst kan man göra enstaka nu också.. men själv hade jag väntat till nästa parallella monteringslina.. om inte något av ovan inträffar som tvingar bytet..
Byta? Det är ju faktiskt extremt få delar som skiljer sig. Det går säkerligen att köra MYP och LR på samma lina, i batcher, utan att förlora allt för mycket i omställningstid.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Inom en månad så sprutar det ut Y LR över hela Europa. Från Berlinfabriken. Inga tvivel om det.
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

not_sure skrev:
Nej det har dom inte, men däremot med 19" har det länge varit Juli 2022.
Jag tror dock att även fast det står Maj 2022 på LR 20" så får man nog räkna med Juli 2022 just nu...
not_sure

Inlägg av not_sure »

Jjkalla skrev:
not_sure skrev:
Jag tror dock att även fast det står Maj 2022 på LR 20" så får man nog räkna med Juli 2022 just nu...
Hmm! Dom har ändrat tillbaka nu. När jag kollade i morse stod det juli. Och ja, det var 20” jag kollade på. :)

Noterade även att övriga färger samt 19” hjulen ändrats till september, men även detta har ändrats tillbaka. Antar att dom råkade trycka ut en kommande uppdatering för tidigt av misstag eller nåt.
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

not_sure skrev:
Jjkalla skrev:
not_sure skrev:
Hmm! Dom har ändrat tillbaka nu. När jag kollade i morse stod det juli. Och ja, det var 20” jag kollade på. :)

Noterade även att övriga färger samt 19” hjulen ändrats till september, men även detta har ändrats tillbaka. Antar att dom råkade trycka ut en kommande uppdatering för tidigt av misstag eller nåt.

Jag tittade på hemsidan så fort jag läste kommentaren och kan bekräfta att det stod Juli på både 19 och 20 tumshjulen. NU verkar 20 tums vara tillbaka på Maj. Dom fuckar med oss!!!!
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

not_sure skrev:

Resten av Europa har framflyttade leveransdatum. Men Tesla Sverige fick väl ändra tillbaka eftersom kunderna blev så arga när de miste 70 000 kr bonus ;)
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ge-version

Här står lite lite om LR från Berlin..

Hoppet är det sista som överger oss... :D
not_sure

Inlägg av not_sure »

Nikola56 skrev:
not_sure skrev:

Resten av Europa har framflyttade leveransdatum. Men Tesla Sverige fick väl ändra tillbaka eftersom kunderna blev så arga när de miste 70 000 kr bonus ;)
Ja jävlar, står juli även för Danmark och Norge. Antingen försöker Tesla lura svenska kunder att de kan få bilen innan bonustaket, eller så tänker dom faktiskt prioritera leveranser i Sverige.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

not_sure skrev:
Nikola56 skrev:
not_sure skrev:

Ja jävlar, står juli även för Danmark och Norge. Antingen försöker Tesla lura svenska kunder att de kan få bilen innan bonustaket, eller så tänker dom faktiskt prioritera leveranser i Sverige.
då borde de prio MYP också, då den står som juli
not_sure

Inlägg av not_sure »

anna__ skrev:
då borde de prio MYP också, då den står som juli
Det talar ju iof för att LR kommer prioriteras. Om maj-estimatet bara är bait så borde dom ju försöka samma sak med MYP. Men det gör dom inte.

Så man skulle kunna tolka det som att all planerad produktion av MYP är slutsåld fram till juli, men för LR finns det utrymme kvar och då prioriteras Sverige pga av kommande bonustak. Om man väntar på en LR och har tillräckligt mycket hopium i blodomloppet kan man tolka det så :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

not_sure skrev:
April 2022 står det på min, Vit/Svart LR 19". Men som sagt, min SA tror på tidigt maj i allra bästa fall.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
trebor5

Inlägg av trebor5 »

Hej på er.
Beställde just en MY LR Vit Svart.
Vill helst ha en MP men vågar inte gambla med de nya reglerna och anar att det kommer en beställningsstorm på bilar med möjlig leverans innan 1 juli om förslaget går igenom.
Snackade med Tesla på telefon. Som jag tolkade det så byggs/skeppas bilar från fabriken utefter förväntad efterfrågan och det kan mycket väl vara så att de bilar som beställs nu redan är byggda.
Det är definitivt bilar från Shanghai som levereras nu.
Skriv svar