Kanske inte blir något tak detta år, inget nämndes när vår budgeten nämndes idag.
1 juli nämndes åtminstone i pressmeddelandet:
"Därmed kommer exempelvis en person som köper en ren elbil fram till 1 juli 2022 fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd."
Så irriterande att de inte säger det öppet. Ska det eller ska det inte finnas ett tak på 700k? Hur svårt kan det vara! Det sköna att vi "vet" nu är det i alla fall "garanterat" att man får 70k i bonus för de som hinner regga bilen innan 1 juli..
Det vet vi inte alls.
Det är regeringens förslag i vårändringsbudgeten. Den är inte genomröstad.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Kanske inte blir något tak detta år, inget nämndes när vår budgeten nämndes idag.
1 juli nämndes åtminstone i pressmeddelandet:
"Därmed kommer exempelvis en person som köper en ren elbil fram till 1 juli 2022 fortsatt kunna få 70 000 kronor i ekonomiskt stöd."
Så irriterande att de inte säger det öppet. Ska det eller ska det inte finnas ett tak på 700k? Hur svårt kan det vara! Det sköna att vi "vet" nu är det i alla fall "garanterat" att man får 70k i bonus för de som hinner regga bilen innan 1 juli..
Det vet vi inte alls.
Det är regeringens förslag i vårändringsbudgeten. Den är inte genomröstad.
Man får väl hoppas att såna här turer åtminstone sprider lite större förstående för hur det parlamentariska systemet i Sverige fungerar. Regeringen utför det riksdagen beslutar.
Jag uppfattade det som ren spekulation att den ens har något med Tesla att göra.
Tidigare i tråden refererades det till ett samtal med Tesla som ska ha hävdat att bilarna inte ens är tillverkade än..
aha då är jag med, man e som vanligt överladdad när man väl beställt
Fick nedan info av Tesla idag när jag frågade hur stoppet i Shanghai kommer att påverka leveranserna. Jag kan inte riktigt köpa det hon säger då vi vet att fabriken står still så det tillverkas ju inga bilar just nu. Så mellan raderna så kan jag tolka det som att det kommer till att bli förseningar.
Tack för ditt mejl,
Vi har inte fått någon information om någon försening så de är fortsatt Q2 maj-juni som tidszonen är. Bilarna är maj börjas byggas nu, sen när bilarna är under transport i början- mitten på maj så kommer kundbeställningarna att bli matchade med bilarna/vin som är under transport. Du kommer då att få ett sms när din bilbeställning är matchad med en bil.
Leveranserna börjar hos oss i slutet av maj samt hela juni perioden, så när du blir matchad med bil kan vi lättare se din uppskattade leveransperiod.
Hej, har också en MY LR (svart/svart, 20 tum) på gång med prel. leveransmånad maj. Fick samma info från min säljare som i ovan inlägg, känns lite optimistiskt dock
Hej, har också en MY LR (svart/svart, 20 tum) på gång med prel. leveransmånad maj. Fick samma info från min säljare som i ovan inlägg, känns lite optimistiskt dock
Allt verkar peka på att man kommer bygga MY LR i Tyskland för att backa upp Shanghai. Jag väntar också på MY i maj så jag håller tummarna för att det blir så.
Känns som hoppet nu består i att Tesla prioriterar att få igång LR produktionen tidigare i Tyskland nu när det är stopp i Kina. Det ser inte så förhoppningsfullt ut där.
Allt verkar peka på att man kommer bygga MY LR i Tyskland för att backa upp Shanghai. Jag väntar också på MY i maj så jag håller tummarna för att det blir så.
Känns det som att man har överkapacitet i Berlin?
De har väl just producerat klart svarta bilar och nu blir det vita bilar i en månad o.s.v. Så nästa batch med svarta bilar kommer i augusti, typ?
De har väl just producerat klart svarta bilar och nu blir det vita bilar i en månad o.s.v. Så nästa batch med svarta bilar kommer i augusti, typ?
Tveksamt. Inte en enda bil levererad från Tyskland till Sverige än. Vi är många som väntar på Performance.
Ingen uppdatering i leveranstid heller.
Man får hoppas att när Shanghai återupptar produktionen så styr man bilarna till Sverige i första hand mht till stundande ändringar i bonusregelverket.
Tveksamt. Inte en enda bil levererad från Tyskland till Sverige än. Vi är många som väntar på Performance.
Hur många model y performance är det beställt i Sverige tro? För model3 är det väl ca 10%. Är andelen lägre eller högre för modelY om man får spekulera?
Hur många model y performance är det beställt i Sverige tro? För model3 är det väl ca 10%. Är andelen lägre eller högre för modelY om man får spekulera?
Bra fråga. Har faktiskt ingen aning. Skulle gissa att det är 80-90 här på forumet, men det säger kanske inte så mycket.
Betydligt mycket högre skulle jag gissa.
Det är procentuellt mindre skillnad i pris och det går att ha dragkrok även på Performance, vilket inte går på 3.
Det är i princip chanslöst att få några Y LR från Shanghai innan 1 juli om de inte redan hann på båtarna innan nedstängningen. Har dock inte läst om några båtar på väg nu. Det måste vara allmänt känt om sådana är packade. I annat fall kommer alla LR från Berlin nu innan sommaren. Eller också ljuger Tesla om lev.tiderna. Jag tror inte att en enda LR levereras innan Juni i Sverige.
Det är i princip chanslöst att få några Y LR från Shanghai innan 1 juli om de inte redan hann på båtarna innan nedstängningen. Har dock inte läst om några båtar på väg nu. Det måste vara allmänt känt om sådana är packade. I annat fall kommer alla LR från Berlin nu innan sommaren. Eller också ljuger Tesla om lev.tiderna. Jag tror inte att en enda LR levereras innan Juni i Sverige.
Har du lust att motivera? Det är mer än 2,5 månad till 1 juli. Varför skulle det inte gå menar du?
Det är helt enkelt såhär: Om man nu går in och klickar på en Y med 20" så står det maj. Det är OMÖJLIGT att få den levererad i Maj om den inte är på båt nu.
Det är helt enkelt en Berlin-Y de levererar isåfall. Eller också är den på sjön nu. När jag beställde min så stod det april. och den kom 16 maj. De levererar ju gärna innan kvartalsslut som sagt. Men maj kommer inte att ske. Jo från Berlin då.
Ok då, jag väljer ändå att leva på hoppet
Förresten, kollade lite på autoscout.de och där kan man hitta många bilar för ungefär samma pris eller t o m billigare (inräknat bonus på -70k och vinterdäck +30k) som i Sverige. Nya bilar alternativt väldigt få mil (max 50).
Kanske ett vettigt alternativ ifall leveransen t o m 1/7 uteblir?
Ok då, jag väljer ändå att leva på hoppet
Förresten, kollade lite på autoscout.de och där kan man hitta många bilar för ungefär samma pris eller t o m billigare (inräknat bonus på -70k och vinterdäck +30k) som i Sverige. Nya bilar alternativt väldigt få mil (max 50).
Kanske ett vettigt alternativ ifall leveransen t o m 1/7 uteblir?
Bilen måste vara minst 6 månader gammal och ha gått minst 6000 km när den tas in i Sverige om man inte vill betala 25 % moms på köpeskillingen.
Jag råkade visst trycka på knappen. Måste man göra klart och ansöka om finansiering direkt för att processen ska komma igång på allvar eller kan man vänta med det och tänka lite först?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Det är helt enkelt såhär: Om man nu går in och klickar på en Y med 20" så står det maj. Det är OMÖJLIGT att få den levererad i Maj om den inte är på båt nu.
Det är helt enkelt en Berlin-Y de levererar isåfall. Eller också är den på sjön nu. När jag beställde min så stod det april. och den kom 16 maj. De levererar ju gärna innan kvartalsslut som sagt. Men maj kommer inte att ske. Jo från Berlin då.
Jag beställde min bil den 15e februari. Fick bilen 19e mars, när man slår på bilen så står det tillverkad 12e februari. Så det kanske vad flyt, men knappt 4-5veckor från tillverkning till mig
Ser ju inte så lovande ut med lockdown i Shanghai… kan bli sittandes här i väntrummet till en bra bit efter 1/7… får väl ta fram räknestickan igen och se om det går ihop trots (förmodat) 70tkr prisökning p g a bonusbortfall.
(Och jag som hade en matchning i mars…)
Samma läge som du. Väntar på en blå med 19 tums. Också erbjuden lev i mars.