Tesla vs 2022

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vilka av nedanstående alternativ tror du inträffar under 2022?

Omröstningen slutade 12 jan 2022 20:35

Berlin-Model Y börjar levereras till Sverige
45
12%
Tesla Semi börjar levereras (i volymer)
7
2%
Cybertruck börjar levereras
15
4%
Model Y 4680 börjar levereras
20
5%
Model S Plaid levereras i Sverige
22
6%
Model S LR levereras i Sverige
22
6%
Model X plaid levereras i Sverige
15
4%
Model X LR levereras i Sverige
15
4%
Tesla levererar minst 500 000 fordon under ett kvartal
16
4%
Tesla levererar minst 1 500 000 fordon uner hela året
22
6%
Tesla levererar minst 2 000 000 fordon uner hela året
3
1%
Någon Tesla toppar personbilförsäljningen i Sverige minst 1 kvartal. (T.ex. Model Y vs ID4 vs Volvo XC60)
7
2%
Någon Tesla toppar försäljningen av elbilar i Sverige under hela året.
10
3%
Någon av Model S/X/3 får, i något utförande, officiellt 4680-batterier
18
5%
Någon bil med AP HW4 levereras
5
1%
Ytterligare bil (Model "2" etc.) presenteras
10
3%
Superchargernätverket öppnas upp, avseende mer än bara test, för andra bilar i Sverige
20
5%
Minst 10 nya Superchargerstationer öppnar i Sverige
31
8%
Max-effekten hos Superchargern höjs (t.ex. till 270 kW)
8
2%
FSD-beta når level 4
2
1%
FSD-beta kommer, officiellt, till Europa
11
3%
Elon Musk avgår som CEO
7
2%
TSLA-aktien kommer, vid något tillfälle, stänga på minst $2 000
11
3%
TSLA-aktien kommer, vid något tillfälle, stänga på max $500
4
1%
TSLA-aktien avslutar 2022 på högre nivåer än den avslutar 2021
26
7%
 
Antal röster: 372

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Tesla vs 2022

Inlägg av Franz »

25 frågor om vad du tu tror händer med Tesla under 2022. Bara att klicka för alla alternativ du tror kommer att äga rum!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla vs 2022

Inlägg av Franz »

Tänkte det vore på sin plats med en liten genomgång så här när ett kvartal passerat. Jag tänkte att jag kör med följande statusar:
* Avklarad
* Troligtvis
* Osäkert
* Mindre troligt

Nu kan jag inte se hur många som röstade totalt men jag gissar på 50 personer.

* Berlin-Model Y börjar levereras till Sverige [Troligtvis]
90% röstade för detta alternativ. Det verkar inte som att de börjat levereras till Sverige än men fabriken är ju igång, man har levererat i andra länder och leveransdatum verkar finnas. Det finns till och med åtminstone 2 demobilar i Sverige.

* Tesla Semi börjar levereras (i volymer) [Mindre troligt]
14% trodde på det. Nu verkar det väl som, åtminstone enligt uttalande i samband med årsbokslutet, att de inte sker i år.

* Cybertruck börjar levereras [Mindre troligt]
30% tyckte detta verkade troligt. Baserat på uttalanden så sent som på Giga fest Texas är det 2023 som gäller. Kan ju så klart tänkas enstaka leveranser före nyår.

* Model Y 4680 börjar levereras [Avklarad (?)]
Bara 40% trodde att det skulle ske i år men det verkar som att det levererades, om än till anställda, en del sådana nu vid invigningen av Texas-fabriken.

* Model S Plaid levereras i Sverige [Troligt]
44% är inne på den linjen. Det är tänkt att de skall börja andra halvan av 2022. Det finns väl lite faktorer som kanske gör det mer troligt att det sker under senare delen än tidigare av det halvåret.

* Model S LR levereras i Sverige[Osäkert]
Även 44% trodde att S LR skulle komma under 2022. Jag skulle säga att det troligtvis kommer Plaid-leveranser först vilket ändå sänker sannolikheten för att LR hinner komma i år. Jag klassade därför den som osäker.

* Model X plaid levereras i Sverige[Osäkert]
30% tror på X Plaid i år. Jag klassar den som definitivt efter S Plaid och kanske egentligen efter S LR också. Lite mer osäkert än S LR med andra ord

* Model X LR levereras i Sverige [Mindre troligt]
30% tror att X LR hinner före årsskiftet. Baserat på logiken ovan ser jag det nu som mindre troligt.

* Tesla levererar minst 500 000 fordon under ett kvartal [Troligtvis*]
32% tror på dessa siffror. 310 000 var resultatet för Q1 och det är en bra tillväxt. Skulle Berlin och Texas fixa 100 000 var under Q4 är ju saken klar. Det är ju långt från säkert men vi ser ju en uppskalning både i Shanghai och i Freemont. Nu finns det ju lite osäkerhetsfaktorer såsom komponentbrister, Covid-nedstängningar, krig etc. Jag skulle väl säga att man borde fixa det och man har ju lite marginal även ifall att någon fabrik inte utvecklas som väntat. Men man har inte hur mycket marginal som helst. * Jag skriver troligtvis här men menar nog egentligen "ganska troligt". Om man breddar sig lite och också godkänner omkring 500 000

* Tesla levererar minst 1 500 000 fordon uner hela året [Troligtvis*]
44% tror även på detta. Det rimmar väl ganska bra med en uppskalning från 300 000 till 500 000 per kvartal. Det räcker med 375 000 per kvartal här så det finns trots allt lite utrymme för mindre produktion än väntat i Q2. * Samma som ovan

* Tesla levererar minst 2 000 000 fordon under hela året [Mindre troligt]
6% som utgörs av väldigt optimistiska personer? ;). Jag har så klart gärna fel här men det känns inte som att ens en makalös skalning av nya och gamla fabriker räcker här.

* Någon Tesla toppar personbilförsäljningen i Sverige minst 1 kvartal. (T.ex. Model Y vs ID4 vs Volvo XC60) [Mindre troligt]
14% här. Tesla kom på 7:e plats med Model Y för Q1 2022. Ungefär hälften av 1:an (Volvo XC40). Vad som helst kan ju så klart hända även de andra på topplistan men supermiljöbilspremiespärren som ser ut att bli av på 700 000:- lär väl sätta stopp för de stora volymerna. Ett makalöst Q2 kunde jag ordnat detta men stopp i Shanghai och inte tillräckligt stor produktion i Berlin gör nog detta osannolikt.

* Någon Tesla toppar försäljningen av elbilar i Sverige under hela året. [Mindre troligt]
20% kände att detta var troligt. I Q1 låg Tesla på 3:e plats med 79% av försäljningen för 1:an (Kia Niro). Jag skulle nog se det hela som mindre sannolikt att man toppar helåret. Till stor del på grund av supermiljöbilspremien.

* Någon av Model S/X/3 får, i något utförande, officiellt 4680-batterier [Mindre troligt]
36% tror de letar sig utanför Model Y. Det kan ju så klart hända men det känns lite för tajt. Model Y i Berlin har ju inte ens fått 4680.

* Någon bil med AP HW4 levereras [Mindre troligt]
10% hade förhoppningarna uppe här. Det har väl börjat dyka upp spår i koden men huvudspåret är ju att den dyker upp med Cybertrucken nästa år. Det kan så klart inte uteslutas att man tycker att detta är lämpligt för 2023-årsmodellerna och en del sådana börjar dyka upp redan i år.

* Ytterligare bil (Model "2" etc.) presenteras [Mindre troligt]
20% såg fram mot en presentation av en ny bil. Uttalanden vid årsbokslutet spräckte väl många sådana förhoppningar och inte så mycket annat som talar för att man skulle ha ändrat sig på den punkten.

* Superchargernätverket öppnas upp, avseende mer än bara test, för andra bilar i Sverige [Osäkert]
40% ansåg att detta nog borde kunna ske. Tester pågår i Norge och har inte påbörjats än även om det ju finns indikationer på att det kommer ske även här. Frågan är väl bara ifall man verkligen hinner gå från ingenting till test till i full skala innan årsskiftet.

* Minst 10 nya Superchargerstationer öppnar i Sverige [Troligtvis]
62% tyckte att det verkade rimligt. 3 st öppnade hittills i år och ytterligare runt 15 planerade. Man borde väl fixa det va?

* Max-effekten hos Superchargern höjs (t.ex. till 270 kW) [Osäkert]
16% gissade på en höjning. Jag får väl erkänna att jag själv är lite dåligt insatt i det hela och hittar mest gamla uttalanden och rykten om höjningar. 2022 verkar väl kanske vara året man satsar mer på produktionen av bilar så jag lämnar den som osäker. Kanske går att precisera lite mer till nästa kvartalsgenomgång.

* FSD-beta når level 4 [Mindre troligt]
4% trodde att det kommer ske. Färre än som trodde på 2 miljoner levererade bilar i år. Nu verkar ju många översätta Elons "hoping" med lova men senaste uttalandet (Gifa Fest Texas nyligen) var att man hoppades att hela Nordamerika skulle få FSD Beta mot slutet av året. Det låter inte riktigt som att man anser den då vara L4.

* FSD-beta kommer, officiellt, till Europa [Mindre troligt]
22% som kanske övade på att få upp sina safety score för att vara först? Norge har ju nämnts som tidig kandidat och Kanada har börja få. Om man nu siktar på en större utrullning i USA under slutet av året kanske det ändå är rimligt att tro att Norge och resten av Europa ändå kommer föst efter det.

* Elon Musk avgår som CEO [Mindre troligt]
14% trodde (hoppades?) på detta. Det kan ju så klart hända men det är nog inte hans egna planer i så fall. Kanske blir han VD på Twitter samtidigt istället ;).

* TSLA-aktien kommer, vid något tillfälle, stänga på minst $2 000 [Osäkert]
22% hoppfulla aktieägare? Lite berg-och-dalbana med kursen och hela marknaden hittills i år. Min egen kristallkula är tyvärr lite för dimmig så jag avstår från att säga mer än osäkert här.

* TSLA-aktien kommer, vid något tillfälle, stänga på max $500 [Mindre troligt]
8% blankare? ;). Krig och elände har haft en skakig påverkan på kursen men som det ser ut nu så är nog ändå inte $500 något som lär passeras. Vi lär ju dock få en split och kanske var det detta som de 8%-en såg för troligt ;). Här är väl dock rimligt att justera kursen till gällande före split.

* TSLA-aktien avslutar 2022 på högre nivåer än den avslutar 2021 [Osäkert]
52% realistiskt (?) hoppfulla om 2022. Det är klart att det ändå ser ut som att Teslas produktion och försäljning har möjlighet att imponera flera gånger om. $1056 verkar den ha stängt på 2021 och över det verkar ju inte kursen ha svårt att ta sig. Men bara för att den kan är det ju inte så att det automatiskt är mer troligt att den gör det. Jag sätter osäkert här så länge
Driver sajten Car.info
Skriv svar