Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Walker »

CLi skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.

Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet :D
Spännande, väntar på samma konfig beställd 7/3..
Kollade in Titus men hon ligger och driver på Nordsjön. Har tid i hamnen först kl 6 på fredag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Spännande uppdatering :)

Var får du infon från?

Fortsätt gärna.
Skottlund

Inlägg av Skottlund »

Walker skrev:
CLi skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Precis som många andra här inne så går jag i väntans tider på min MYLR Vit med 20" som jag beställt.

Jag har tittat runt lite på båtar som skall ankomma Zeebrugge och funderar lite på om några av våra bilar kan vara på väg med färjan TITUS som tidigare har kört Teslor från Shanghai och som nu avgick Shanghai 5/3 och beräknas ankomma Zeebrugge 2/4. Håller tummarna för att så skall vara fallet :D
Kollade in Titus men hon ligger och driver på Nordsjön. Har tid i hamnen först kl 6 på fredag.

Efter att nu ha satt mig in i detta mer och mer och slaviskt följer tråden på tesla motor club så kan jag informera om att det inte verkar som att något skepp har lämnat Shanghai med Maj bilarna ännu samt att det i nuläget inte ser ut som att det kommer komma något på ett tag då lockdown fortsätter i Shanghai och i nuläget inte har något slutdatum.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

Skottlund skrev:
Efter att nu ha satt mig in i detta mer och mer och slaviskt följer tråden på tesla motor club så kan jag informera om att det inte verkar som att något skepp har lämnat Shanghai med Maj bilarna ännu samt att det i nuläget inte ser ut som att det kommer komma något på ett tag då lockdown fortsätter i Shanghai och i nuläget inte har något slutdatum.
Verkligen tråkiga nyheter i så fall med tanke på bonusen. Omikronvarianten är så pass smittsam så jag tror det blir svårt att öppna fabriken så länge Kina håller fast vid noll-covid-strategin.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Märkligt att dom inte ändrar lev datum på hemsidan då det fortfarande står Maj
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har en beställning på en blå LR med 19 tum med ett tidigare lägre pris. Hade tidigare pausat den för att vänta på Berlin. När det stod klart att LR inte skulle komma från Berlin före sommaren aktiverade jag ordern.

Nu står det leverans i juli. Var förbi MoS för att höra om det går att byta till svart med 20 tums i befintlig "prisbok" för att öka chanserna att få lev innan 1 juli. De sa nej.

Så nu får jag hoppas på leverans tidigare eller att de nya reglerna inte blir av eller skjuts fram. Vore förstås surt att missa 70 tkr, men får väl skylla mig själv för att försökt optimera för mycket. Har tidigare erbjudits leverans på aug och mars.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Ingensoppa

Inlägg av Ingensoppa »

Skottlund skrev:
Walker skrev:
CLi skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Antar att Tesla inte har någon större ambition att vara up-front med att informera med försenade leveranser på deras beställningssida. Tråkiga nyheter eftersom jag måste lämna tillbaka min nuvarande leasingbil 1 maj så hade jog hoppats, lite naivt, på en tidigare leverans. Nu verkar det ju riskera att bli ännu längre väntetid. Så nu blir frågan, hyra en bil under tiden, eller köpa något annat på begagnatmarknaden. Svårt att se att familjen skulle acceptera en bilfri sommar
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Min beställning gick ju från ingen angiven månad till april nu för några dagar sedan. Vore konstigt om det var helt out of the blue. Men antagligen är det så ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev:
Min beställning gick ju från ingen angiven månad till april nu för några dagar sedan. Vore konstigt om det var helt out of the blue. Men antagligen är det så ändå.
Det gjorde min beställning också, trotts att det är en beställning på en LR från Tyskland. :shock:
Det verkar vara förvirrat som vanligt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Ghideon
Teslaägare

Inlägg av Ghideon »

Ide: Om man är nyfiken på olika texter och status som Tesla-webben visar för MY-beställningen men inte får träff här kan man prova att byta språk*.
Till exempel den engelska varianten "We are drafting up your invoice and will contact you to arrange your final payment" ger lite fler träffar i google än den svenska "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning".

(Disclaimer: Jag är helt ny här på forumet och ovanstående kan vara självklarheter!)

*) I min webbläsare byter man språk i inloggat läge på tesla.com genom att klicka på meny uppe till höger och klicka på "jordgloben" längs ner i menyn.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

Skottlund skrev:
Walker skrev:
CLi skrev:
Skottlund skrev:
Hej,

Hej, varifrån kommer info att maj-bilarna inte lämnat Shanghai?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Enligt planen ska Shanghai öppna idag, men det är ju såklart osäkert om det blir så...

Shanghai producerar 2000 bilar/dag och har varit stängd i 12 dagar, så de ligger ca 24.000 bilar back...

Förhoppningsvis hann några vita lämna Kina och att en av dem går till mig... :)
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Tänker ändå att risken att inte få sin bil levererad innan 1 juli om bonustaket träder i kraft är väldigt liten.

Tesla är medvetna om taket och gissar att dom kommer styra om leveranser till Sverige under juni i så fall.

Att fabriken varit stängd i 12 dagar borde ju innebära även 12 dagar försening då.
Så räknade dom med leverans i sista maj tidigare så blir det ju 12 juni nu då.
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

Jag kom på att jag tagit ett kort på bilar som levererades i Norrköping 25 mars. Enligt Car.info (sökte på reg.nr) var de bilarna tillverkade i Shanghai mellan 28 januari och 5 februari, det vill säga 7-8 veckor innan leverans.

Så bilar som ska levereras i slutet av maj måste skeppas typ idag för att hinna fram. Men man får ju hoppas att Tesla inte lovar leverans med så små marginaler utan att bilarna skeppades från Shanghai för åtminstone ett par tre veckor sen, förhoppningsvis före lockdown.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Nikola56 skrev:
Jag kom på att jag tagit ett kort på bilar som levererades i Norrköping 25 mars. Enligt Car.info (sökte på reg.nr) var de bilarna tillverkade i Shanghai mellan 28 januari och 5 februari, det vill säga 7-8 veckor innan leverans.

Så bilar som ska levereras i slutet av maj måste skeppas typ idag för att hinna fram. Men man får ju hoppas att Tesla inte lovar leverans med så små marginaler utan att bilarna skeppades från Shanghai för åtminstone ett par tre veckor sen, förhoppningsvis före lockdown.
Min bil som hämtades ut 18/2 tillverkades 4/1.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ADHC
Teslaägare

Inlägg av ADHC »

Tillhör också de som beställt en vit LR med 20" med förväntad leverans i maj. Hade ursprungligen beställt en röd med leverans i juli men bytte. Spänd förväntan!
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Nikola56 skrev:

Jag vet inte hur många bilar de lastar på en båt totalt? Någon kanske vet?

Men om man delar det antalet med det antal Fabriken tillverkar per dag, så får man ju reda på hur många dagar den äldsta bilen är jämfört med en som lastas på precis innan båten lämnar hamnen fullastad.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag pratade med tesla idag, eftersom detta är min första tesla som jag väntar på och min kunskap kring rutiner och handgrepp om detta är ringa.. :)

De sa att bilarna som ska levereras i maj, inte är byggda ännu.

De sa även att de som fått maj som beräknad leverens kommer få sina bilar i slutet av maj eller i juni, eftersom leveransfönstret är de sex sista veckorna i kvartalet.

Man matchas med en bil och får VIN, när bilen ställs på båten från Kina och transporten har börjat.

Så det är väl bara att sluta att gå in i appen var fjärde minut.. :D
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Ilduce77 skrev:
Jag pratade med tesla idag,

De sa även att de som fått maj som beräknad leverens kommer få sina bilar i slutet av maj eller i juni, eftersom leveransfönstret är de sex sista veckorna i kvartalet.
För mig är det positivt med lite försening så länge de levererar före 1 juli. En LR är min backup om tak på 700’ för miljöbilsbonus införs (annars tar jag en P). Beslut och besked kan ju dröja in till maj angående taket.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
not_sure

Inlägg av not_sure »

Ilduce77 skrev:
Perfekt, då får vi stressbyggda bilar när Tesla ska försöka jobba ikapp efter nedstängningen då! ;)

Tror dock det finns en viss möjlighet att vita och svarta LR kommer komma från Berlin i maj. Tydligen började man testbygga LR redan i början av mars. Och just svarta och vita LR har ju ett annat EDD än övriga färger i konfiguratorn. Bara en okvalificerad gissning dock.

Källa: https://driveteslacanada.ca/model-y/gig ... long-rang/
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Om det inte börjar komma LR från Tyskland så ser det väl riktigt illa ut med tanke på lockdown i Shanghai? Det verkar inte finnas något slutdatum på lockdown eller har någon sett info om det?
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Sugen på att beställa en Vit LR för lev maj/juni men när kommer besked om man får 70” i bonus :|
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Nikohm skrev:
Sugen på att beställa en Vit LR för lev maj/juni men när kommer besked om man får 70” i bonus :|

Skulle tror Maj innan vi får besked, remissvar ska vara inne 13 april och sen kommer påsk osv
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

anna__ skrev:
Nikohm skrev:

Skulle tror Maj innan vi får besked, remissvar ska vara inne 13 april och sen kommer påsk osv
Hoppas det kommer mer pengar för alla som beställt innan 1juli då. Vart är man i utdelningen nu? Alltså vilka kommer garanterat få bonusen ?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Inget är garanterat, men de som får sin bil registrerad före 1 juli får bonus om det skjuts till pengar, eftersom de varit slut ett tag..

De kommer högst sannolikt skjuta till pengar, eftersom förslaget innebär fortsatt bonus.

Detta gäller ju bara bilar över 700.000 kr, som förslaget ser ut nu. De andra med bilar under 700.000 kommer ju fortsatt få bonus. Men förslaget är att bonusen sänks till 50.000 kr vid årsskiftet.
Skriv svar